מאיר קאהן | יום י' שבט ה׳תש״פ 05.02.2020

כעת נחשף: כיצד הגיב הרבי לישיבה מעורבת? ולמדיטציה?

ההדרכה הדרמטית: האם ניתן להושיב ב'דינר' נשים וגברים יחדיו? • הטלפון הנדיר: "הרבי ביקש להבהיר שלא עשית שום דבר רע" • ההוראה המפתיעה: למרות שהרב דבורקין אישר - לא לתת לנשים לעשות מדיטציה  • הנימוק: "כך התחילו הקונסרבטיבים"  • פרק מרתק במיוחד: סיפורים מדהימים על הוראות הרבי בנושאים שונים בחיי השליחות
 כעת נחשף: כיצד הגיב הרבי לישיבה מעורבת? ולמדיטציה?

הקדמה לפרוייקט   •   פרק ראשון: הרב בערל שם טוב  •   פרק שני: הרב גרשון מענדל גרליק  •   פרק שלישי: הרב אברהם קארף      פרק רביעי: הרב אברהם שם-טוב  •   פרק חמישי: הרב משה פעלער      פרק שישי: הרב משה הרסון      פרק שביעי: הרב שלמה קונין      פרק שמיני: השליחות הראשונה של הרב קונין      פרק תשיעי: ההתווועדות שקיים הרבי לכבוד שלושה שלוחים      פרק עשירי: כך דאגו הבחורים לשלומו של הרבי      פרק אחד עשר: סמכותם של 'השלוחים הראשיים'

• לכל פרקי סדרת "חלוצי השליחות"

 

ככל השלוחים הראשונים, קיבל הרב שלמה קונין הוראות רבות מאוד מהרבי, במגוון תחומים, שרבים מהם נוגעים לעבודתו של כל שליח ושליח.

הפרק הנוכחי יתמקד במספר הוראות שקיבל הרב קונין על שמירה אדוקה על גדרי השולחן-ערוך:

זה אירע זמן קצר לפני ערב ההתרמה הראשון עבור חב"ד בלוס אנג'לס.  הרב קונין הצליח לגייס לנשיאות הערב אדם מוערך, שעובדת היותו יו"ר הדינר צפויה הייתה להניב תרומות גדולות, ובערב צפויים היו להשתתף קהל גדול של חבריו ומעריציו.

ארבעה ימים לפני הערב, טלפן הרב חדקוב על הרב קונין, ואמר: ”איך האָב געהאַט דעם זכות זיין ביים רבי'ן היינט, און זיכער וועט מען זיצען באַזונדער מענער און פרויען" [= הייתה לי הזכות להיות אצל הרבי היום, ובוודאי יישבו בנפרד אנשים ונשים].

בהגיע הערב, עמד הרב קונין בתוקף על יישום הוראת הרבי, ונתקל בהתנגדות עזה מכל הגורמים הנוגעים בדבר, ובפרט ממשפחתו של הגביר. אולם בברכותיו של הרבי, במהלך הדינר הוא ביקש לדבר ואמר: "הרב הזה הוא משהו מיוחד, לעולם לא אערער עליו!".

כגון זה, מספר שנים אחר צאתו לשליחות קיבל הרב קונין טלפון מהרב חדקוב. "ראשית", אמר הרב חדקוב, "הרבי ביקש שאומר לך שלא עשית כל דבר רע". הוא הוסיף: "עם זאת, הרבי רוצה שיידעו, שמכיוון שענייני חב"ד בלוס-אנג'לס מפורסמים, עליכם להקפיד באופן מיוחד על כך שהכל ייעשה על-פי ההלכה, בהנחיית רבנים חב"דיים".

סיפור נוסף שאירע עם הרב קונין, ממחיש גם הוא את הנקודה הזו:

בשנים הראשונות לפעילותו בשליחות, תנועת הפמיניזם פרחה בעוז בקליפורניה. באחד הימים פנתה אל הרב קונין אשה שהשתתפה בתוכניות בית חב"ד, ושאלה אם זה יהיה בסדר לערוך מניין מיוחד לנשים. הרב קונין הסביר לה שעל-פי ההלכה הדבר אינו אפשרי.

היא שאלה אם יוכלו לעשות משהו אחר - תוכנית בה קבוצת נשים נפגשת למדיטציה, המשולבת גם בקריאת תהלים ותפילות אחרות, אך לא בסגנון של מניין. הרב קונין אמר לה שיבדוק את הנושא, הוא התייעץ עם הרב זלמן שמעון דבורקין, הם עברו יחד על כל הפרטים, והרב דבורקין פסק שהדבר מותר.

כמו כל פרט בשליחותו, הרב קונין כתב על כך לרבי ושאל לדעתו.

באותו ערב הטלפון שלו צלצל והרב חדקוב היה על הקו. הוא ווידא עם הרב קונין כי אכן הבין את כל פרטי ההצעה, ואז השתרר שקט. הוא דיבר עם הרבי, שהתברר שהאזין לשיחה כולה...

כעבור מספר רגעים חזר הרב חדקוב לטלפון, ואמר: "הרבי רוצה שאומר לך שתסביר להן ש'מנהג אבותנו בידינו', וכל בית חב"ד הוא 'בית מקדש מעט', ועל כן ההנהגה בו היא כמו שהיה בבית המקדש - אשר הנשים מתפללות בעזרת הנשים ולא בשום מקום אחר".

אז, שמע הרב קונין לפתע את קולו של הרבי על הקו. הרבי דיבר עם הרב חדקוב, משל הרב קונין אינו שומע: "עם זאָל מען זאָגען אַז אַזוי האָט זיך אָנגעפאַנגען די קאָנסערבעטיבע מובמענט" [=אמור לו שכך החלה התנועה הקונסרבטיבית].

הרבי פסק נגד הרעיון, אף שייתכן שעל-פי ההלכה לא הייתה בו בעיה...

בדרך זו נוהג הרב קונין תדיר, והודות לדבקותו בהוראות הרבי ובשמירה אדוקה על גדרי השולחן-ערוך הוא רואה הצלחה.

כך סיפר הרב קונין פעם:

באחד הימים קיבלתי טלפון מהפדרציה היהודית בקליפורניה. "אתה אדם מעניין", אמרו לי, "אתה חובש כובע שחור, עוטה מעיל שחור ואתה מדבר אנגלית. ברצוננו שתופיע בפני קבוצת המנהיגּות של צעירי הפדרציה ותענה להם על שאלות שונות".

נעניתי להזמנה בשמחה, נסעתי אל המקום המיועד, וברגע בו נכנסתי אל אולם ההתכנסות הושיטה לי אחת ממארגנות האירוע את ידה. הקהל כולו הביט בנעשה.

לא הושטתי את היד וניסיתי להסתפק בברכת שלום, אך היא לא וויתרה ושאלה במה חטאה שאינני מוכן לתת את ידי.

הסברתי שהיא לא חטאה בדבר חלילה, והתורה מצווה עלינו לנהוג כך דווקא מתוך הכבוד הרב אותו היא רוחשת לנשים.

התקדמנו אל תוך האולם, ישבנו במשך שעה ארוכה בה עניתי על כל שאלותיהם, ובסיום הם הזמינו אותי לפגישה נוספת.

יושבת הראש של הועידה התקשרה אליי לאחר-מכן ואמרה: אני לא יודעת איך לומר לך את זה, אבל היית פופולרי מדי, ולכן הפדרציה היהודית לא מאפשרת לנו להזמינך שוב. האם תסכים שאני ובעלי נבוא אליך לבית חב"ד מדי שבוע ותלמד אתנו?"...

אבל המעניין ביותר הוא שדווקא אותה אשה שהושיטה לי את ידה, היא כיום סבתא לנכדים שמתחנכים מוסדות ליובאוויטש בקליפורניה, וילדיה – המתגוררים באזורים שונים בקליפורניה – מעורבים כולם בבתי חב"ד באזוריהם...

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
יישר כח על הבאת הדברים. מרתק!
י"א שבט ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.