מאיר קאהן | יום י' שבט ה׳תש״פ 05.02.2020

סמכות 'השלוחים הראשיים' • מענות נדירים וחד-משמעיים

השליח הראשי בכל מקום הוא האחראי הבלעדי לפעילות הפצת היהדות והפצת המעיינות באזורו, ואסור לאיש לפעול במקום ללא אישורו - זהו אחד מהיסודות שקבע הרבי למוסד השליחות • בפרק הנוכחי, נציג שני סיפורים בהם הבהיר הרבי באופן חד-משמעי את הדבר, בנוגע לשני שלוחים שנסקרו בפרוייקט 'חלוצי השליחות', הלא הם הרב שלמה קונין (השליח הראשי לקליפורניה) והרב אברהם קארף (השליח הראשי לפלורידה).
סמכות 'השלוחים הראשיים' • מענות נדירים וחד-משמעיים

 

הקדמה לפרוייקט   •   פרק ראשון: הרב בערל שם טוב  •   פרק שני: הרב גרשון מענדל גרליק  •   פרק שלישי: הרב אברהם קארף      פרק רביעי: הרב אברהם שם-טוב  •   פרק חמישי: הרב משה פעלער      פרק שישי: הרב משה הרסון      פרק שביעי: הרב שלמה קונין      פרק שמיני: השליחות הראשונה של הרב קונין      פרק תשיעי: ההתווועדות שקיים הרבי לכבוד שלושה שלוחים      פרק עשירי: כך דאגו הבחורים לשלומו של הרבי

• לכל פרקי סדרת "חלוצי השליחות"

 

אחד מכללי היסוד שקבע הרבי במפעל השליחות הוא כי השליח הראשי בכל מקום הוא האחראי הבלעדי לפעילות הפצת היהדות והפצת המעיינות באזורו, ואסור לאיש לפעול במקום ללא אישורו.

להלן נביא שני סיפורים בהם הבהיר הרבי באופן חד משמעי את הדבר, בנוגע לשני שלוחים שנסקרו בפרוייקט "חלוצי השליחות", הלא הם הרב שלמה קונין (השליח הראשי לקליפורניה) והרב אברהם קארף (השליח הראשי לפלורידה).

כפי שסופר בפרק אודות הרב שלמה קונין, הוא הקפיד ומקפיד לנסוע בכל 'שבת מברכים' אל הרבי. באחת מ'שבתות המברכים' בשלהי שנת תשמ"ט, עמד הרב קונין ב-770 ולפתע שמע שהרב חדקוב, שכבר היה מבוגר, מחפש אותו. הרב קונין הזדרז להגיע אליו, והרב חדקוב סיפר לו על מענה מהרבי שמופנה אליו.

הרב חדקוב סיפר על הרקע למענה:

הרב משה קוטלרסקי, עמל ללא לאות מטעם ה'מרכז לעניינ חינוך' על פתיחת בתי חב"ד חדשים במיקומים חדשים ברחבי תבל. פעמים רבות הוא הציע פתיחת בית חב"ד בלאס-וגאס, הנמצאת במדינת נבדה הגובלת עם קליפורניה. בכל פעם הרבי שלל את העניין, מסיבות שונות.

הפעם נוצרה הזדמנות חדשה, והרב קוטלרסקי קיווה כי אולי כעת בשלה השעה לפתוח בית חב"ד בלאס-וגאס. שוב כתב על כך הרב קוטלרסקי לרבי, והפעם המענה שכתב הרבי בכתב יד קדשו היה (ראשי התיבות שכתב הרבי נפתחו כאן).:

כמו דשאר הענינים דקלפרניה – למסור על דבר כל זה להרר"ש שי' קונין, ובטח יחקור להמצב שם וכו' ויחליט האם בכלל לעשות שם או לאואם לעשות מה ואיך וכו' ובכל אופן באחריותו כשאר הענינים שם".

הרבי הורה כי העתק מהמענה יימסר גם לרב קונין.

הרב קונין הזדרז לחפש מועמד מתאים כשליח ללאס-וגאס, ועד מהרה פגש ברב שייע הארליג, אשר הפך לשליח הראשון ללאס וגאס ותחתיו פועלים עוד שלוחים רבים באזור.

הרב קונין קבע הנחיות נחרצות שיבטיחו על שמירה על טהרת הקודש והרוחניות אף במקום 'לא קדוש' כלאס-וגאס. "אני גאה לראות שהשלוחים הפועלים בלאס-וגאס הם הקבוצה החסידית ביותר מבין השלוחים באזורי", אמר פעם הרב קונין.

המענה הנדיר הבא נכתב למנהל בית-ספר חב"ד שנפתח במיאמי שבפלורידה. המנהל כתב שלאור בקשת התומך של בית הספר, ברצונו לקיים שיעורי תורה להורי התלמידים, לנוער העירוני ולסטודנטים בעיר.

הרבי הגיב על כך בחריפות רבה, וכתב במענה כי כבר הבהיר לאותו תורם פנים אל פנים אשר התחום היחידי עליו הוא מופקד הוא בית הספר, ואילו הפצת היהדות והפצת המעינות הם בראשותו של הרב קארף ואלו שהוא (הרב קארף) יבחר. הרבי הוסיף וכתב ש"באם יש צורך", יבאר הנמען לכל מי שנצרך שזהו מנהג ליובאוויטש בכל מקום ומקום - שהנשלח ראשונה הוא האחראי הבלעדי על פעילות הפצת המעיינות והפצת היהדות במקום, ורק הוא והאנשים שימונו על-ידו יכולים לעסוק בכך.

להלן לשון המענה, שנכתב על-גבי גליון המכתב מח"י ניסן תשל"ג. המענה הודפס ב'אגרות קודש' חלק כ"ח, עמוד רמב:

1) כמדומה נאמר לו [=לתומך של בית הספר] ברור בהיותו כאן – שענינו במיאמי הוא בית הספר, וכל ההתפתחויות דבית הספר: ישיבה גדולה, גן ילדים, P.T.A

– הפצת היהדות והפצת המעינות הם בראשותו של הרה"ח כו' [אברהם] קאָרף שי' ואלו שהוא (קאָרף) יבחר

– שנשלח לשם בשמי לעבודה זו (ובודאי זוכר – שקאָרף הביאו למיאמי, ולא יהי' כפוי טובה). וענינו במיאמי – כמו דהרב גראָנער שי' במעלבורן. ובטוחני שכן ינהג בדיוק.

ובאם יש צורך – יבאר למי שנצרך שכן הוא מנהג ליובאוויטש בכל מקום – שהנשלח ראשונה כו' [=הוא האחראי על הפצת היהדות והפצת המעיינות במקום השליחות, ועניינים אלה נעשים בראשותו ואלו שהוא יבחר] ואין לשנות.

2) כל זה [=שיעורים להורים, נוער וסטודנטים] שייך ובראשותו של הרב קאָרף – והוא לא יתערב בזה גם לא בחשאי, (כ"א באם יבקשהו קאָרף יסייעו).

ואמרתי אני זה לו פנים אל פנים בהיותו כאן. ובודאי יעשה כן, ובדרכי נועם ושלום. ויודיע על דבר זה.

עד כאן נוסח המענה (ראשי התיבות שכתב הרבי נפתחו כאן).

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
ישנה הבחנה בין השגת גבול לסמכויות
י"א שבט ה׳תש״פ
הרבי הקפיד מאוד שלא תהיה השגת גבול ולכן תמיד הפנה לשליח הראשי בעניין פתיחת מוסדות חדשים או פעילות חדשה , על מנת שיהיה סדר כך היה בסיפור הראשון שהבאתם וגם בסיפור השני מדובר על מורה בבית ספר שרצה לפעול יותר מעבר למה שסיכמו איתו, אבל מה הם סמכויות ההתערבות !!! של שליח ראשי לאחר שנתן למישהו רשות לפעול, האם יש לו את הסמכות לשנות דברים , זאת לא ראינו מהרבי, מה שמנסים כאן בכותרת של הכתבה הוא לשוות מעמד של על פי 'ישק כל דבר' אין כזאת הוראה מהרבי , ובזה יש הנהלת בית חבד ואין דן יחיד אלא אחד
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.