מאיר קאהן | יום י"ט טבת ה׳תש״פ 16.01.2020

דמותו של הרב בערל שם-טוב, שליח הרבי הראשון באמריקה

בפרק הראשון בסדרה המיוחדת של COL לקראת יו"ד שבט ה-70 המציגה פרופיל על דמויות החלוצים שיצאו בשליחות הרבי: זרקור לדמותו האגדית של הרב בערל שם-טוב, השליח הראשון של הרבי בארצות-הברית - במדינת מישיגן • היציאה לשליחות בימי ה'שבע ברכות', הקנאות, השקפת העולם והפרוייקטים עליהם הוא חתום
דמותו של הרב בערל שם-טוב, שליח הרבי הראשון באמריקה
השליח הרב בערל שם-טוב, משמאל: מקבל מהרבי 'כוס של ברכה'

• הקדמה לפרוייקט

הפרק הראשון בסדרה, מתמקד בדמותו המעניינת ויוצאת הדופן של שליח הרבי למדינת מישיגן, הרב שלום דובער ('בערל') שם-טוב, חלוץ אמתי גם בעובדה שהיה השליח הראשון של הרבי לארצות הברית, והראשון שנשלח לנהל 'סניף' של ה"מרכז לענייני חינוך".

הרב שם-טוב נישא בשנת תשי"ח, ויצא לשליחות כבר בתוך ימי ה'שבע ברכות' שלו.

בהקדמה לפרוייקט הוזכרה מסירות-הנפש שנדרשה כדי לצאת לשליחות במדינה רחוקה, והחידוש העצום שהיה בדבר. במקרה של הרב שם-טוב - נוסף על כך שבאותם ימים לא היו כל אמצעי תקשורת בין מדינות שונות, למעט שיחות טלפון שהיו גם הן דבר נדיר ויקר למדי, גם שירותי דואר נגישים ומהירים לא היו, כך שלא הייתה כל דרך להכין את הקרקע במדינה החדשה ולהיערך לקראת מגורים נצחיים ופעילות במקום זר ומרוחק, שבו גם קשה עד מאוד הקשר הרציף עם 770 ועם המכרים - הרי שהוא גם לא ידע אף מילה באנגלית...

היה עליו, אם כן, להגיע למדינה חדשה, בלא מכרים ובלא יכולת מינימלית לתקשר עם האנשים, גם בלא יכולת לערוך משלוחים של מזון כשר וכיוצא בו, ואפילו בלי אפשרות לקשר רציף עם 770.

הרב שם-טוב נולד ברוסיה לאביו, החסיד הנודע ובעל מסירות הנפש הרב בן-ציון שם-טוב, שהיה בין עשרת ה'תמימים' שהרבי הריי"צ כרת אתם ברית להתמסר 'עד טיפת הדם האחרונה' להפצת והחזקת היהדות ברוסיה, ולאמו לבית פוטרפס.

הוא גדל בבית חסידי מיוחד במינו, וקיבל חינוך למסירות נפש ללא פשרות ול'הנחת עצמותו'.

בשנת תש"ז הצליחה המשפחה לצאת את רוסיה ולאחר זמן קבעה את מושבה בלונדון שבאנגליה.

עם קבלת הנשיאות על ידי הרבי, עקב ר' בערל הצעיר בדריכות אחר הנעשה ב'בית חיינו' והתעניין ללא הרף בדברי הרבי, במראה פניו ובהנהגות קדשו.

בהזדמנות הראשונה שהתאפשרה לו, בחודש תשרי תשי"ב, נסע לישיבה שב-770, שם התקשר לרבי בכל נפשו, והיה לאחד מבחירי תלמידי התמימים, שהיה מסור ונתון לרבי, דברי קדשו והוראותיו, ללא חת ובתוקף רב.

כבר בהיותו בחור, השתוקק ושאף לצאת בשליחות הרבי. בחודש טבת תשט"ז הוא כתב על כך לרבי, וזכה לקבל את המענה הבא:

"ילמוד עוד איזה זמן בהתמדה ושקידה נגלה ודא"ח – ונוסף על הענין מצד עצמו, הרי זה גם כן הכנה טובה, כי ידיעות אלו – קענען לערנען [= לדעת ללמוד] – מביאים תועלת גדולה בהנ"ל בזמן הזה, כי דברי למדן מתקבלים יותר".

בימי הקיץ של אותה שנה, זכה להימנות על קבוצת שנים-עשר השלוחים המובחרים ששלח הרבי לארץ-הקודש, לאחר הפיגוע המחריד שהתרחש בבית הספר למלאכה בכפר חב"ד. קבוצת השלוחים נשלחה על-ידי הרבי למשך כמעט חודש ימים, בכדי לחזק את יושבי הארץ. השלוחים פעלו גדולות ונצורות, ועוררו את תשוקת החסידים בארץ לנסוע אל הרבי ולהתמסר אליו בכל מאודם.

בשנת תשי"ח נישא לרעייתו לבית קארף, וכבר בימי ה'שבע ברכות' זכו לצאת בשליחות הרבי למדינת מישיגן, שהייתה המדינה הראשונה בארצות-הברית אליה שלח הרבי שליח, ובכך פתחה את הדרך בפני כל 50 מדינות ארה"ב, אליהם יצאו עוד שלוחים, שהביאו למדינה עוד ועוד שלוחים רבים.

לפני שנתיים נסגר מעגל, ולמדינה ה-50 בארה"ב, דרום דקוטה, יצאו נכדיו של הרב שם טוב - משפחת אלפרוביץ.

חרף העובדה שלא ידע מילה באנגלית ולא היה בידיו כל אמצעי אחר בדרך הטבע - נקודת הפתיחה הייתה מעולה: הכוחות והברכות שהעניק הרבי, התוקף החסידי חסר הפשרות, הדבקות במטרה הנשגבה, והבטחון המוחלט בכך שכוחה של הנשמה האלוקית חזק מכל מכשול, ושהאמצעים הטכניים אינם מעלימים ומסתירים על האמת האלוקית.

הרב שם-טוב החל לפעול בעוז, לאתר יהודים במדינה ולקרבם לאור היהדות. עד מהרה הוא אף הצליח לארגן אוטובוס עם קבוצה מיהודי המקום שנסעו יחדיו אל הרבי. עניין זה - 'להביא יהודים אל הרבי' - הוא אחד מדגליו הבולטים של הרב שם-טוב, עד עצם היום הזה.

הפעילות בדטרויט שבמישיגן הלכה והתפתחה, ועם השנים הוקמו במקום מוסדות חינוך לבנים ובנות בכל הגילאים, ואף ישיבה עם קווים ייחודיים שהכתיב הרב שם טוב.

הרב שם-טוב אף עורר אחרים והשפיע על חסידים נוספים לקום ולצאת לשליחות. כך, לדוגמה, הרב ישראל שמוטקין, שליח הרבי למדינת וויסקונסין, סיפר כי מה שעורר אותו לצאת בשליחות הרבי לארץ לא זרועה, הייתה התוועדות חסידים עם הרב שם-טוב שהתקיימה בשנת תשכ"ו ב'זאל הקטן' ב-770, בה עורר הרב שם-טוב בדברים היוצאים מן הלב אשר יש למסור את החיים לרבי, באופן שלא ייגע לאדם כל דבר אחר ולא יתפוס אצלו מקום מאום מלבד מסירות הנפש לאלקות, ועל כן יש להניח את כל הרצונות האישיים והמחשבות על הקשיים, ולצאת בשליחות הרבי.

מעבר לפעילות המקומית בדטרויט, הרב שם-טוב חתום על שורת פרוייקטים אדירי מימדים להם היו שותף, כגון הקמת 'קרן לפיתוח מחנה ישראל', שבמסגרתה רתמו השלוחים את הגבירים שלהם להרים תרומה למוסדותיו הק' של הרבי, ולזכות ל'יחידות' מיוחדת, בשנים בהן כבר פסקו ה'יחידויות'; הקמת 'ועד השלוחים' שפעל פעולות רבות וזכה להוראות מהרבי, ובין היתר נטל חלק חשוב בהצלחת 'משפט הספרים'; הקמת ה'שלוחים אופיס' לתועלת השלוחים, ועוד.

הרב שם-טוב נודע במיוחד באישיותו יוצאת הדופן, בקנאותו החסידית והבלתי מתפשרת, ובהשקפתו הייחודית.

כך, הרב שם-טוב מוביל בעוז דרך חינוכית הדוגלת בלימודים על טהרת הקודש בלבד, ובכל מוסדות החינוך של ליובאוויטש בדיטרויט - לבנים וגם לבנות - לא לומדים כלל לימודי חול, מכל סוג שהוא.

הרב שם-טוב דוגל ומוביל עוד שיטות רבות נוספות, ומעורר ופועל במספר תחומים באופן מיוחד, בהם: לימוד אגרות הקודש של הרבי, שמירת תקנת לימוד הרמב"ם והפצתה לכל יהודי ויהודי; הבאת המוני יהודים לרבי ועוד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.