צבי סופר | יום ט' תמוז ה׳תשפ״ב 08.07.2022

ה'שלום עליכם' יושב לכולם על הלב: המעורר והגבאי מדברים

תגידו שלום עליכם: המיזם ששטף את קהילות אנ"ש ממשיך לעורר הדים • הזמר החב"די ר' מנדי ג'רופי, שעורר לראשונה את הנושא בטור שפורסם ב-COL, והגבאי של קהילת 'אוהב ישראל' בביתר ר' שניאור שטיינברג, שמסמל את החיוך ומאור הפנים לאורחים, בשיחת ראיון משותפת להרצל קוסאשוילי ברדיו COL • ג'רופי מספר על גל התגובות המעניינות, והגבאי החייכן מספר על הפירות שזעקת ההשכמה פעלה בשטח • ג'רופי: "הנושא פתח תיבת פנדורה. בא אלי מישהו ושיתף בכאב: "הפעמים היחידות שאמרו לי שלום עליכם היה בקידוש לבנה..." • שטיינברג: "זה המוטו שלי כבר שנים, הנושא ישב לי על הלב"  
ה'שלום עליכם' יושב לכולם על הלב: המעורר והגבאי מדברים
מימין: ר' מנדי ג'רופי, ר' שניאור שטיינברג

שלום עליכם? עליכם שלום. לא, לא מדובר בקידוש לבנה, אלא במיזם ייחודי ששטף את קהילות חב"ד בארץ הקודש לכל הפחות, בעקבות קריאתו של הזמר החב"די ר' מנדי ג'רופי, להיות קשובים יותר לאורחים קרואים בקהילות חב"ד בשבתות ובחגים.

 שיחת ועידה עם מנדי ג'רופי ועם הגבאי בבית הכנסת 'אוהב ישראל' בביתר עלית ר' שניאור שטיינברג, שידברו על 'הכנסת אורחים' מסוג אחר לגמרי ועל הרגישות המתבקשת מחסידי חב"ד בעניין.

הרצל קוסאשווילי: מנדי ג'רופי: "אתה 'הרמת להנחתה' נושא מאוד טעון, ועשה הרבה רעש הן במאות תגובות שעלו באתר COL והן בשיח בתוך הקהילות.

כתבת שנורא צרם לך שבקהילה גדולה היה חסר משהו בחמימות של קבלת פנים.

ר' מנדי ג'רופי: "אנשים פוגשים אותי לאחר שהעניין התפרסם ושואלים איפה בדיוק היית?... זה באמת לא הנקודה, זה הצטבר אחרי הרבה מאוד 'חוויות'. אני גר ברחובות, ואצלינו, אולי בגלל שאנחנו באותה עיר אומרים גוט שבת ומתעניינים אחד בשלום השני. באותה השבת שהתארחתי באותה קהילה גדולה, היה נראה לי שאנשים כמו קפואים חלקם, היו חלק שהגיבו בניד ראש, ואחרים שבורחים ממך בעיניים, משהו שנהיה כביכול לגיטימי, אפשר לעבור, זה לא משפחה אחת, חסידות אחת, זה קצת חרה לי.

"יכולים לעמוד בתור לנסיעה לרבי כמו שני 'בוקים', כמו שני אנשים זרים. התגובות הרבות רק חידדו לי שאצל כל אחד זה היה שמור בלב.

"החתן שלי אמר לי בהומור: בחודשים הקרובים לא תוזמן אלינו... בכפר חב"ד עשו כזו יוזמה של 'שבת שלום עליכם', סיפרו לי שמאירים פנים וניגשים לכל אחד. אני אומר, חבר'ה להתעורר. אולי התרגלנו אבל חייבים לשנות את זה.

הרצל: הגבאי ר' שניאור שטיינברג. מה שמנדי אומר מדבר גם אליך, או שאתה אומר 'אצלינו זה לא ככה'?

ר' שניאור שטיינברג, גבאי בית הכנסת 'אוהב ישראל' בביתר: "דבר ראשון אני מסכים עם מה שהוא אומר. לפני כשבועיים בכפר חב"ד הייתי בשני בתי כנסת. קבלת שבת פה שחרית שם, דווקא למעליותא. באו גבאים ואמרו "שלא תגיד שלא אומרים שלום עליכם..." ראיתי את הפירות שמנדי זרע.

"האמת שזה המוטו שלי כבר שנים, יושב לי על הלב. כשפתחתי את בית הכנסת זה היה כמו מוטו שלי, בהשגח"פ אנחנו נמצאים ברחוב שנקרא 'אוהב ישראל', כל אדם שנכנס, נשאל: אתה גר פה או אורח? אצל מי אתה מתארח, מאיפה אתה. לא בקטע של 'לחפור', אלא נטו התעניינות כנה, לבבית.

ר' מנדי ג'רופי: "גם העניין הזה לא מחוייב, המוסיף תבוא עליו ברכה. גם הפנייה הבסיסית, גוט שבת, שלום עליכם. והראייה שאחרי שזה התפרסם לא חלמתי שזה יעורר כזה הד ויפתח כזאת תיבת פנדורה. אנשים אמרו לי ש"הפעמים היחידות שאמרו לי שלום עליכם היה בקידוש לבנה..." פגשתי מישהו שאמר לי: "זה יושב לי על הלב כבר שנים." התגובה הכי מצחיקה ששלח לי השליח בבאזל הרב זלמן וישצקי: "מה עשית, כבר אי אפשר להיות סנוב?..." אני שמח שאם זה עורר משהו ראוי לנכון להעלות את הנושא שלא ירד מסדר היום.

שני חב"דניקים שמתראים זה כמו שתעמוד בתחנת רכבת עם אח שלך ולא תאמר לו שלום. רבותינו נשיאנו ובליקוטי דיבורים הדגישו את העניין להתעורר ולהיות בשמחה ובאהבת אחים, מה קרה לנו?

הרצל: מה שצרם לי מנדי, שנכנסת לקהילה חב"דית גדולה ואף אחד לא ניגש אליך. אתה הרי מישהו מפורסם בחב"ד?

ג'רופי: "לא היה איכפת לי מהביקורת, העיקר שזה יתוקן. גם בחתונות אני לא מרגיש סופרסטאר ומשתדל בתור נימוס כללי להתייחס, לומר שלום או להניע את הראש אפילו כנימוס כללי. התקבע שמקובל כביכול שלא אומרים שלום למי שהולך מולך, ולכן אז גם אני לא יאמר לך שלום, פסיכולוגיה התנהגותית כזאת. צריך לשבור את זה אני מקווה שהשינוי יחזיק מעמד. עוד היו שחשדו בי שאני הולך לשיר איזה שיר על 'שלום עליכם' אז עשיתי כביכול קמפיין לפני זה. שיחשבו מה שרוצים.


להאזנה לראיון המלא:

 

 


 

הרצל: שניאור שטיינברג, על שם מי נקרא בית הכנסת חב"ד 'אוהב ישראל'?

"זה שם הרחוב. אבל בפועל זה על שם השווער שלי, הרב ישראל פרישמן ע"ה, שהיה איש אהוב על כולם.

"היה בן אדם שכולם הכירו אותו בשיכון חב"ד בירושלים, לא היה אדם שהוא לא היה ניגש אליו לשמח אותו ולתת לו איזה עצה טובה.

ג'רופי: "השווער של הבן שלי גר בביתר והוא חוזר עם חוויות טובות מבית הכנסת, יש לכם שם טוב.

שטיינברג: "לחזק מה שמנדי אומר, העניין שאנחנו חב"דניקים, אתה הולך לבית חב"ד וכל מי שנכנס מקבלים אותו יפה, אבל כשזה מגיע לתוך קהילות אנ"ש, אז אתה כביכול לא צריך את הקבלת פנים שלי.

ג'רופי: רק לחזק ולהתעורר. התקשר אלי מישהו וסיפר לי: אני משגיח כשרות חרדי, מסתובב בעולם, התארחתי באיזה מקום. מצאתי את עצמי הולך הולך אחרי התפילה לחדר במלון כמו כלב לאכול לבד. ואני יודע שהשליח מארח בבית שלו עשרות לא שומרי תומ"צ לע"ע, מקורבים, דתיים לאומיים ואפילו לא ניגשו לשאול לא אם יש לי איפה לאכול, אלא אפילו מי אני.

"חשוב מאוד לציין שיש המון אנשים שכן מתעניינים וכן חיוביים אבל אם זה הלך וחלחל ובהשגחה פרטית הארתי את הנושא הזה, אני שמח להיות שליח הציבור לעניין. שיהיה "ברכנו אבינו כולנו כאחד". תודה רבה לאתר COL שהייתם השופר לעניין הזה".

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.