מערכת COL צעיר | יום י"ג חשוון ה׳תשפ״ב 19.10.2021

יש סדר בליובאוויטש: איך יוצאים לשליחות? • פרק שני בסדרה

לקראת כינוס השלוחים התשפ"ב, יוצא מרכז התקשורת החב"די COL בפרוייקט מיוחד: "המהפכה" - סיפורה של מהפכת השליחות • על ראשית ימי ה"ופרצת", איך יוצאים לשליחות ומה היה הקירוב שנשמר לשלוחים? • היום, הפרק השני: איך יוצאים לשליחות
יש סדר בליובאוויטש: איך יוצאים לשליחות? • פרק שני בסדרה
"המהפכה" - פרק שני

"המהפכה" פרוייקט מיוחד |  פרק ההקדמההשליחות בראי ההיסטוריה החב"דית | פרק ראשון: ניצנים של מהפכה

 

 

פרק שני

איך יוצאים לשליחות?

 

בתחילת שנות הכ"ף, היה הפסוק "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה" למעין סיסמה בלתי-רשמית של חסידות חב"ד. שנים מספר קודם לכן, החל הרבי משתמש בו כדי לבטא את רעיון המהפכה אותה ביקש לחולל, ובמשך הזמן שב וחזר עליו בהזדמנויות שונות. אפילו ניגון הותאם למילות הפסוק, שהיה מוצלח כל-כך עד שהפך עממי ומוכר לכל תושב בארץ הקודש.

 

המהפכה מתרחבת

אותם השנים היה 770 עוד קטן וצר. בזאל הקטן הצטופפו כמות מצומצמת של תלמידים שהיו כל תלמידי הישיבה. ליובאוויטש טרם הייתה לאימפריית ענק. היו אלו ימים של תחילת הדרך.

הבחורים המעטים שזכו להסתופף בצילא דמהימנותא באותם הימים, התאפיינו בהתקשרות ודבקות חסרת־גבולות ברבי נשיא דורנו. באותם ימי בראשית, היה הרבי מקבל כל אחד מהם ליחידויות בחדרו ומלווה את התפתחותם הגשמית והרוחנית מקרוב. החסידיים שבחבורה, ששמעו כל העת את הרבי חוזר ותובע שליחות, היו בטוחים באשר לתוכניותיהם העתידיות. היה ברור להם כי לאחר שיינשאו, יצאו הם בשליחותו של הרבי להיכן שיבחר לשולחם.

כך יצא, שבסביבות שנת תש"כ, החלה מגמה חדשה. בשנים הבאות הכפילה את עצמה כמות השלוחים בעולם בבת-אחת. מרוקו, לונדון, ויסקונסין, ברזיל, פלורידה, פילדלפיה, היו רק חלק מהמדינות שזכו לשלוחים חדשים. הטפטופים הפכו לזרזיף שהלך והתגבר.

 

איך זה עבד?

מי שחפץ להצטרף לצבא השלוחים, הביע בדרך-כלל את משאלתו זו בפני הרבי. באותם שנים, היו בחורי הישיבה משוחחים עם הרבי לעיתים קרובות ביותר, ועל כל צעד ביקשו את עצתו והדרכתו. הרבי שהיה מעורב בכל פרטי השידוך, ידע גם על כוונת בני הזוג הטרי לצאת לשליחות.

ברבים מהמקרים, היה הרב חדקוב פונה בתקופת החתונה לבחור ושואל האם ברצונו לצאת בשליחות הרבי. לא-פעם שאל המזכיר את הבחור שאלות שונות שנועדו לבחון את מידת נכונותו לצאת ללא כל תנאים. שליח הרבי לאנגליה, הרב נחמן סודאק, סיפר כי בתחילה שאל אותו הרב חודקוב האם יסכים לצאת לשליחות בטורקיה. לאחר תקופה הוא נקרא שוב ונשאל בנוגע למדינה מרוחקת אחרת. כך במשך מספר פעמים. לבסוף היה זה הרבי שבישר לו כי אם יסכים תוטל עליו עבודת השליחות בעיר לונדון.

 

 

 

סידור קידושין – לשלוחים בלבד

במשך שנים רבות, זכו חסידים כי הרבי יהיה 'מסדר הקידושין' בחתונתם. נוהג זה, החל מצטמצם עם הזמן, ובסביבות שנת תשכ"ד פסק לחלוטין. בשנת תש"כ, נודע כי הרבי חדל עוד מלצאת לסדר קידושין. למרות זאת, נותרו עוד מספר יוצאים מן הכלל עבורם הסכים הרבי להמשיך בהנהגה זו; היו אלו מי שהתחייבו לצאת לשליחות.

לימים סיפר על כך השליח הרב אברהם קארף:

"נסיעתי בשליחות הרבי למיאמי קשורה בעניין היסטורי. באותה תקופה הרבי הפסיק להיות מסדר קידושין, אבל אני הייתי, כמדומני, הראשון שהרבי הסכים להיות אצלו מסדר-קידושין בתנאי שהחתן יקבל על עצמו לנסוע לשליחות לאחר חתונתו.

זה היה כך: בשבוע שבו התחתנתי (השבוע הסמוך ליו"ד בשבט תש"כ) התקיימה חתונתו של אברך נוסף, אבל למרות שהרבי אמר שיהיה אצלי מסדר קידושין, הוא הודיע לשני שאצלו הוא לא יסדר קידושין. הלה הגיע לרבי עם אביו והתלונן במה נגרע חלקו ממני, והרבי ענה לו: "ער פארט דאך אויף שליחות" [=הוא הרי נוסע לשליחות]...".

 

שנים של פריחה

בשנים הבאות הלך מפעל השליחות וצמח לממדים אדירים. שוב לא היו אלו שלוחים בודדים ונדירים – עשרות שלוחים הצטרפו למהפכה הגדולה. עוד ועוד בתי חב"ד נפתחו ברחבי-תבל, מוסדות חינוך הוקמו עבור בנים ובנות ומחנות לילדים הוקמו בימי הקיץ. לקראת שנת תש"ל הייתה היציאה לשליחות מנת חלקם של רבים. כעת לא היה זה הרבי שהציע את מקומות השליחות – המועמד החפץ להצטרף לצבא השלוחים, היה זה שהציע בפני הרבי את האפשרויות ומתוכם ברר הרבי את המתאימה ביותר.

 

הרב לזרוב בחנוכת בית חב"ד חדש בטקסס


כך סיפר השליח לטקסס, הרב שמעון לזרוב:

בשנות בחרותי, יצאתי במסגרת ה'מרכז שליחות' לעיר ס. לואיס, ופעלתי בה רבות. לעומת חבריי שיצאו באותה השנה לפעילות במקומות שונים, הייתה לי הצלחה רבה שלא-בערך. לכן, כאשר ביקשתי לצאת לשליחות לאחר חתונתי באופן-טבעי העלתי את שמה של ס. לואיס כמקום שנראה לי כמתאים יותר לפעול בו. יחד עם זאת, היות וידעתי כי מחפשים שליח עבור מדינת טקסס, אמרתי כי זו יכולה להיות אופציה נוספת.

למרות שחשבתי כי ס. לואיס מתאימה יותר כמקום שליחותי, אמר הרבי כי דווקא טקסס מתאימה יותר - מסיבות שונות אותם פירט. "כנס לרב חודקוב" הורה הרבי, "ספר לו את כל פרטי היחידות ואמור לו לסדר את הפרטים". כך יצאנו לשליחות לטקסס..

 

בשלהי שנות הכ"ף ותחילת שנות הלמ"ד כבר נימנו עשרות רבות של שלוחים ברחבי העולם. ניתן היה להבחין כי מדובר בתנועה שהולכת וגדלה בצעדי ענק.

15 שנים לאחר מכן, בסוף שנות המ"ם, שב הרבי לעורר על הקמת 'בתי-חב"ד' ויציאה לשליחות. מהפכת השליחות קיבלה שוב תנופה אדירה. על מה שהתרחש אז, בפרק הבא בעז"ה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.