מערכת COL צעיר | יום י"א חשוון ה׳תשפ״ב 17.10.2021

פרויקט מיוחד לקראת ה"כינוס": סיפורה של מהפכת השליחות

לקראת כינוס השלוחים התשפ"ב, יוצא מרכז התקשורת החב"די COL בפרוייקט מיוחד: "המהפכה" - סיפורה של מהפכת השליחות • בסדרת כתבות מקיפה, יגיש בימים הבאים COL את סיפור תולדותיה של מהפכת השליחות; השתלשלות האירועים; סיפורם של השלוחים סוללי הדרך ונקודות ציון משמעותיות במשך השנים • היום, פרק הקדמה: השליחות בראי ההיסטוריה החב"דית
פרויקט מיוחד לקראת ה
המהפכה - פרוייקט מיוחד לקראת ה"כינוס"

 


הֵדָיו של כינוס השלוחים מידי שנה, נשמעים למרחוק, וחורגים הרבה אל מעבר לגבולות עולמה של חסידות חב"ד. המהפכה הגדולה, שתחילתה בימי הבראשית של ליובאוויטש על אדמת ארצות הברית, ואחריתה מי ישורנה, מפליאים רבים על פני הגלובוס. איך הפכה היוזמה לשגר שלוחים, שהחלה ביחידים נועזים, לנחלת חלקם של אלפים? איך התגבשה קבוצת חיילים עצומה שכזו תחת הסיסמה האחת: "להביא לימות המשיח"?

בסדרת כתבות מקיפה, יגיש בימים הבאים מרכז התקשורת החב"די COL את סיפור תולדותיה של מהפכת השליחות, באמצעות תיאור השתלשלות הדברים, סיפורם של השלוחים סוללי הדרך ונקודות ציון משמעותיות במשך השנים; זאת, לצד הפניית זרקור על אירועים היסטוריים דוגמת כינוס השלוחים הראשון, ומאורעות בעלי עניין הקשורים בהתהוות מוסד השליחות.

 

 

פרק הקדמה:

השליחות בראי ההיסטוריה החב"דית

 

מאז ערש ימי חסידות חב"ד, נשלחו שלוחים שונים על־ידי רבותינו נשיאנו. בימיו של אדמו"ר הזקן היו אלו שלוחים שהוטלה על שכמם המשימה להביא את תורת החסידות לאזורים מרוחקים בהם טרם האיר אורה של חסידות; בימי אדמו"ר האמצעי היו אלו השלוחים שנשלחו לארץ-הקודש, עליהם מסופר כי רק לאחר שהבטיח להם הרבי כי ישלח להם כתבי חסידות הסכימו לצאת לדרכם; וכך במשך הדורות הבאים - בכל דור נמצאו שלוחים שתפקידם היה להפיח רוח חיים בליבות אחינו בני-ישראל, במושבות החקלאיות, בערים מרוחקות ובכל מקום אליו הגיעה ידם.

 

מלחמת בית-דוד

עבודתם של השלוחים, קיבלה משנה תוקף ומשמעות חשובה לאין-ערוך בימי שנות נשיאותו של אדמו"ר הרש"ב. אותם הימים היה כוחם של הלוחמים נגד תורת ישראל ומצוותיה רב משהיה אי-פעם. רוחות ההשכלה החלו מנשבות ברחובות, ידיהם של פורקי העול צדו נפשות רבות של יהודים תמימים, וסחף עצום שהלך והתחזק ביקש לכבות חלילה את נרם של ישראל על אדמת אירופה.

גדולי ישראל יצאו אז במלחמת חורמה כנגד ה"מחדשים". אגרות נשלחו, אסיפות נערכו וכרוזים העבירו את דבריהם של מאורי הדור. המלחמה על עתידה הרוחני של היהדות השתוללה במלוא עוזה.

חלפו מספר שנים, וצרה חדשה ניתכה על ראשי היהודים החרדים לדבר ה'.

 

שליחות של מסירות-נפש

כאילו לא הספיקו הצרות מבית, באו הקומוניסטים והחלו גם הם פורצים פרצות בחומות הדת. המהפכה הקומוניסטית הביאה לחילופי שלטון, ועתה, הפכה פעילות יהודית-דתית אסורה בהחלט. שומרי התורה נאלצו לרדת למחתרת או לברוח אל מחוץ לגבולותיה של רוסיה.

שלוחיו של אדמו"ר הרש"ב, נלחמו עתה על עתידה של היהדות תחת מגף הקומוניסטים. בבוכרה, בגרוזיה ובערי רוסיה עסקו חסידים בפתיחת מקוואות ותלמודי תורה, כשהם מחזקים ומעודדים את היהודים המקומיים להמשיך בדרך ישראל סבא למרות הקשיים העצומים הכרוכים בכך.

גם הסתלקותו של אדמו"ר הרש"ב, לא עצרה את הפעילות הענפה שהלכה וגדלה. ממלא מקומו, אדמו"ר הריי"צ המשיך בפעילות הפצת היהדות כשהוא שולח חסידים למשימות עתירות סיכונים. אנשי המשטרה החשאית עקבו אחר הפעילות ועצרו חסידים רבים, כשרבים מהם נשלחים לארץ-גזירה או אף נידונים למוות ביריה ר"ל. מאום לא עזר כדי לעצור את פעילותם של הרבי והחסידים. "הַשליכו את עצמכם לאש" אמר באותם ימים הרבי לחסידים, "ובלבד שלא תשלחו את ילדיכם לבתי הספר הממשלתיים".

 

אמריקה איז נישט אנדערש

מספר שנים חולפות, ואדמו"ר הריי"צ יורד מהספינה אל אדמת ארצות-הברית. שם הוא מכריז את ההכרזה הידועה: "אמריקה איז נישט אנדערש" - "אמריקה אינה שונה", ובכך מבשר על פתיחת המערכה החדשה; המלחמה למען עתיד היהודים בארצות־הברית.

תלמידי הרבי שהגיעו מתומכי תמימים ב'עולם-הישן', לצד תמימים צעירים 'בנוסח אמריקה' צופפו שורות למען המטרה העכשווית. בערי השדה של המדינה שקראה תיגר על היהדות המסורתית, נצפו פתאום יהודים חסידיים מגודלי זקן ופיאות שביקשו את לב אחיהם. ה'מרכז לענייני חינוך', 'מחנה ישראל', 'קה"ת', כולם ארגונים שקמו על אדמת ארצות הברית ונועדו לסייע במלחמה הגדולה; מלחמתם העיקשת של חיילי בית דוד.

מי שנרתם לטובת מלחמתו של הרבי, היה חתנו, הרמ"ש, מי שלימים עתיד למלא את מקומו ולעלות על כס נשיאות חב"ד. הרבי נשיא דורנו היה זה שלקח לידיו את המושכות, והשקיע מאמצים כבירים למען עתיד היהדות בכל רחבי תבל.

 

שורשיה של מהפכה

כבר בימי אדמו"ר הריי"צ ובהוראתו יצאו השלוחים הראשונים לריכוזים יהודיים ברחבי אמריקה, וכך גם למדינות אפריקה ואוסטרליה. שורשיו של מוסד השליחות, במתכונתו המוכרת לנו, ניטעו אז, לאחר בואה של חסידות-חב"ד ל"חצי הכדור התחתון".

על רקע המאורעות הסוערים בסוף ימי נשיאות אדמו"ר הריי"צ, ובהם חורבן יהדות רוסיה, ה"שואה" האיומה והאיום על עתידם הרוחני של יהודי צפון אפריקה, עלה הרבי על כס הנשיאות והכריז מלחמה על איומי החורבן. "ופרצת", הייתה סיסמת המלחמה באותם שנים. לא רק שאין להתייאש, אלא שיש לפרוץ הלאה, להציל את פליטי הדור הקודם ולהפיח רוח של חיים בעצמות היבשות.

 

על המהפכה – סיפורה, אנשיה והאירועים יוצאי הדופן שכללה – בפרקי פרוייקט "המהפכה" שעתידים לראות אור בימים הקרובים באתר COL.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.