צבי סופר | יום ו' טבת ה׳תש״פ 03.01.2020

ב'הוראה מגבוה': בבעלז סומכים רק על אולמות בהכשר המאוחד

סערת אולמות האירועים בבני ברק: בעקבות טענות שעריקת בעלי אולמות בבני ברק נובעת מ'שיקול כלכלי', גורם בכיר בכשרות רבנות העיר בני ברק המאוחדת מגיב: "רצינו להוזיל מחירים מה שקומם את בעלי המונופולים". הוא גם מתחייב למחירים אטרקטיביים בשחיטה החדשה • פרסום ראשון: הוראה שהתקבלה 'מגבוה' לחסידי בעלזא בבני ברק: לערוך שמחות אך ורק באולמות תחת כשרות הרבנים לנדא-רוזנבלט 
ב'הוראה מגבוה': בבעלז סומכים רק על אולמות בהכשר המאוחד
רבני העיר בני ברק הרב יצחק אייזיק לנדא והרב שבח רוזנבלט בראשת צוות השוחטים של 'אחדות' בבית הגר"ח קנייבסקי בבני ברק, השבוע (צילום: דוד זר)

סערת הכשרות: מודעות שפורסמו בעיתונים החרדיים מטעם הכשרות המשותפת של הרב לנדא והרב רוזנבלט, וכן מטעם רבני העיר החסידיים על הפסקת ההשגחה על שלושה אולמות שערקו להשגחה של 'שארית ישראל' והכשר הרב פנחס לייבוש פדווא, עוררו סערה השבוע.

בכיר בכשרות: "מדובר בניסיון ליצור מרד ברבנות בני ברק"

בכתבה קודמת, שוחחנו עם בכיר בהשגחה של רבנות העיר בני ברק ל-COL, שחשף את מה שמתחולל מאחורי הקלעים, הגדיר את המהלך כ"מרד ברבנות העיר", וציין כי מדובר ב"קבוצת סוחרים שרוצים לשבור את הכשרות החדשה". עוד חשף כי מתרקם מהלך של שחיטה חדשה בהכשר המאוחד של רבני העיר בני ברק, לצד כל ההחמרות, שתוזיל משמעותית את המחירים.

סערת כשרות האולמות: פרסומים בעיתונות החרדית

 

מאידך, בעלי אולמות עימם שוחח COL, טענו כי מדובר בשיקולים כלכליים ו'מאבק על הריווחיות של העסק'.

השבוע, התקיים כנס מיוחד בבית הגר"ח קנייבסקי של השחיטה החדשה 'אחדות' מבית כשרות רבני העיר בני ברק, הרבנים הגאונים הרב יצחק אייזיק לנדא והרב שבח רוזנבלט, מה שהעלה שוב את הנושא על סדר היום.

פנינו לגורם בכיר בכשרות המשותפת של רבני העיר בני ברק, לקבל עוד פרטים ועל הרקע למהלך:

טענו ש"מדובר בעריקה על רקע כלכלי טהור", בגלל פערי המחירים.
גורם בכיר בכשרות: "תמיד ידעו בבני ברק לכבד את המרא דאתרא הרב לנדא, אביו זצ"ל הרב משה לנדא, וסבו הרב יעקב לנדא זצ"ל, ושמרו על הכללים שהתווה כאמור הסבא מקדמת דנא. גם אלו שחלקו ידעו לכבד. מיד שהמרא דאתרא הרב משה לנדא זצ"ל נפטר, החליטו על דעת כל גדולי הדור להקים כשרות משותפת ומאוחדת, והביאו את מי שנחשב כגורם מוביל בכשרות, הרב שבח רוזנבלט שישמש בקודש ברבנות ובכשרות לצד הרב לנדא.

"מה שקרה לאחרונה, שהוחלט לצאת למהלך שיוזיל את המחירים ויביא ציבורים נוספים, לצד כל ההחמרות שהיו מקובלות עד עתה", מסבירים לנו. "כדי להוזיל מחירים, יש צורך 'לפתוח מכרזים' ולתת הזדמנות למי שייתן מחיר זול יותר. כנראה שהמהלך הזה הפריע לכמה ספקים שיש להם מונופול עד היום, ויחד עם גורמים בכשרויות אחרות הפעילו לחצים על בעלי אולמות להערים קשיים על המהלך".

יש לזה קשר למלחמות העבר בין ליטאים לחסידים? שאלנו.
"ממש לא. אין לזה שום קשר. הרב שבח רוזנבלט הוא הגורם שנותן כשרות ב'שארית ישראל', והוא עצמו התנער בכל תוקף נגד המהלך של עריקת האולמות".

אז מי נתן את הכשרות לאולמות שערקו מטעם 'שארית ישראל'? איך זה עובד?
"שאלה מאוד קשה ואין עליה תשובה".

ומה לגבי הטענה שיש פער מחירים של עשרות אחוזים?
א. הציבור החרדי רוצה לשלם עוד כמה שקלים כדי לקבל הכשר יותר טוב ויותר מהודר. ב. בחלק מהאולמות המדוברים המחירים מאוד גבוהים וזה רק תירוץ לא מוצלח, לא מדובר פה ב'אולמות חסד' של 80 שקל למנה.

"כאמור, השבוע הגיעו ראשי צוותות השוחטים לביתו של הגאון רבי חיים קנייבסקי וקיבלו את ברכתו להשקת השחיטה החדשה. תהיה עם כל ההחמרות ובמחיר אטרקטיבי דומה לרמת מחירי הכשרויות המהודרות האחרות, כבר בחודש הבא בע"ה. המהלך נרקם מזה זמן רב וכעת הוא יוצא לדרך."

"המהלך יוצא לדרך": הפגישה השבוע בבית הגר"ח קנייבסקי

 

תוכלו להתחייב על מחירים זהים לכשרויות אחרות?
"סגרנו חוזה עם המשחטה, מדובר על משהו מבוסס ולא הבטחות בעלמא. כשיוצאים למהלך כזה, יש גורמים עסקיים שרואים בזה איום, ולכן נוצרה כל המהומה, שילוב של גורמי כשרות מתחרים וספקים שהיה להם סוג של מונופול בתחום."

דיברנו עד עכשיו על הכשר 'שארית ישראל'. ומה לגבי הכשר הרב פנחס לייבוש פדווא, המשתייך לחסידות בעלזא, שאף הוא עומד מאחורי המהלך?
"נוכל לספק כאן סקופ: רבם של חסידי בעלזא בבני ברק הרה"ג הרב חיים צבי שפירא, קבע בהוראה שקיבל ככל הנראה מבית האדמו"ר מבעלזא שליט"א כי חסידי בעלזא יסמכו על כשרות הרב פדווא רק באולמות שיש בהם את כשרות הרבנים לנדא-רוזנבלט.

הוא מסכם: "בע"ה שנזכה לבצר את חומת הכשרות והטהרה בעיר התורה והחסידות בני ברק, מתוך אחדות גדולה, לטובת כלל תושבי העיר".

 

• 

פנינו לרב הגאון פנחס לייבוש פדווא כדי לקבל תגובתו על הדברים. כשתתקבל – נשמח לפרסמה.





 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.