מערכת COL | יום י"ד אב ה׳תשע״ו 18.08.2016

"רבי, קשה לתאר הרגשות": נחשף הדו"ח מהכינוס ההיסטורי

חצי יובל. השבוע לפני 25 שנה התקיים כינוס היסטורי ראשון בברית־המועצות, של שלוחי הרבי באירופה, בשלהי תקופת השלטון הקומוניסטי • השבוע במגזין 'כפר חב"ד': פרסום ראשון ובלעדי של הדו"ח המרגש ששלח לרבי מארגן הכינוס ומי שעמד בראשו, הרב משה קוטלרסקי, סיו"ר המל"ח • תיאור הרגע המפעים וההיסטורי שבו לראשונה בתולדות ברית המועצות הקומוניסטית הכריז הרמקול הרשמי בשדה התעופה כי "השלטונות מקדמים בברכה את שלוחי הרבי מליובאוויטש שליט"א" • הדו"ח זכה להתייחסות מיוחדת של הרבי במענה ששלח לרב קוטלרסקי •  והימים האלו נזכרים ונעשים – הצצה לכתבה
כ"ק אדמו"ר שליט"א
חזרתי זה עתה מהכינוס השלוחים דרך לונדון.
מצו"ב הפ"נ ודמי הפ"נ לכ"ק אדמו"ר שליט"א 540$.
מצו"ב דמי הפ"נ כללי של השלוחים בליובאוויטש 677$
מצו"ב בשביל קרן לוי יצחק דמי הפ"נ מהציון דאלמא אטא 500$
מצו"ב הדו"ח ואבקש סליחה על שכתבתי הרגשים וכו', כתבתי זה בהאוירון בדרכי לכאן.
מצו"ב ההחלטות של הכינוס השלוחים האירופאי השלישי.
מצו"ב המשקה שזכיתי לקבל לפני שבועיים בהקשר להכינוס והתוועדנו בזה (יותר) מכעשר פעמים בהג' מקומות והחליטו שאמסור זה לכ"ק אדמו"ר שליט"א.
מצו"ב א' מהתמונות הכלליות ובע"ה ביום א' או ב' הבע"ל אמסור אלבום עם תמונות.
לא כתבתי שום ענינים על הפעולות בבריה"מ כי זה לא היה שייך להכינוס, מסרנו הכבוד הראוי וההחלטות אודות השתתפות שלוחי בריה"מ לאגו"ח לרד"ל [=הרב דובער לזאר] שי' שם.
אבל באם זה נכון אמסור בל"נ התרשמותי מהמצב ברוסיה אחר ש"ק.
אינני יכול שלא להזכיר לטובה ולברכה הר"ד שי' לאזאר. הוא בעל כשרון, נעים הליכות בכל הפרטים א חסידישער יונגערמאן שעשה רושם אדיר עלי.
אמסור רשימה מאלו שעזרו בשבוע הבע"ל.
ואקוה ואתפלל שזכינו לכוון ולמלאות רצונו הק' של כ"ק אדמו"ר שליט"א.
משה יהודא בן גאלדע

דו"ח הכינוס
כ"ק אדמו"ר שליט"א
אודה לה' על חסדו הגדול שזכיתי להשתתף ביחד עם השלוחים בהכינוס השלוחים האירופאי השלישי.

קשה במאוד להתחיל לכתוב דו"ח דשבוע שלם של הרגשים, דיונים, ומעמד נשגב והיסטורי אבל אשתדל כפי האפשרי ליתן דו"ח (ובע"ה אחר הש"ק בל"נ אמסור דו"ח יותר מפורט) – מצו"ב להלן.

בכלל הכינוס וכל הענינים היו מאורגנים ובסדר מסודר עד לפעמים להפליא. אבל באם יש מישהו שחושב שזה שהצליחו היה מצד כוח בני אדם הוא עושה טעות גדול כי מהרגע הראשון שהגענו ראינו במוחש שכ"ק אדמו"ר שליט"א נוהג הכינוס בכל הפרטים.

הגעתי למוסקווא ביחד עם הקבוצה מלונדון (הי' 22 איש בלע"ה) ביום ד' בשעה שלש, עברנו משטר הגבול וחיכינו להגעת המזוודות, ופתאום שומעים על הרם קול, בהשדה התעופה בג' לשונות אנגלית, רוסית, ולה"ק "ברוכים הבאים שלוחים של הרבי מליובאוויטש שליט"א שבאו להתכנס בהכינוס האיוראפאי הג', כל מי שמעונין להיפגש עם השלוחים יכול לפגוש אותם במרכז השדה התעופה".

חשבתי במקום שבאם אמרו השם של הרבי מליובאוויטש היה זה עלול להביא משפט דמים ממש עד מסירת נפש ממש ועכשיו בשנת אראנו נפלאות מקדמים בברכה השלוחים שי' באופן כזה! חשבתי על כל אלו שמסרו נפשם ועכשיו בימי המשיח איך זה השתנה, והרעיון הזה עבר עלי מספר פעמים במשך השבוע.

נסענו עם באסעס להמלון "מאלידעזנע" שם הי' מרכז הכינוס, אכלנו ארוחת ערב ועד שעות הלילה המאוחרות היו מקבלים פני השלוחים המגיעים מהערים השונים באיראפא וברחבי ארץ ברית המועצות.

ביום ה' י"ד מנ"א בשעה שמונה ורבע בבוקר נסענו צלחה לליובאוויטש, נסענו בד' באסעס, ובהיות שזה הי' אור לט"ו מנ"א התוועדו בהבאסעס בתור הכנה וכו'.
כחצי שעה לפני ליובאוויטש ברודניא עצרנו לכמה דקות והשלוחים הלכו בריקוד בהתלהבות – הי' שם בעל עגלה עם סוס וכמה ישבו על העגלה כמו הנסיעה לליובאוויטש אמאל [=פעם].

הגענו לליובאוויטש בשעה שלוש וחצי ועלינו על הציונים הק' דרך הבית חב"ד – ומתרע"ו עד עתה לא הי' קבוץ חסידים גדול כזה בהעיר. לפני הכניסה להציון הק' נגנו הניגונים של רבותינו הנשיאים החל מהג' תנועות ואח"ז כל הי"ב ניגונים של כ"ק אדמו"ר שליט"א, לאחרי זה אמרתי דברי פתיחה – באדמת קודש זה, וביום זכאי זה אור לט"ו מנ"א פותחים הכינוס הק' כמבואר בהשיחות ק' מעלת ענין הג' ובעיר זו שהי' המקור לתורה וליהדות לכל העולם והארורים ימ"ש דחפו אותנו משם, הגיעו השלוחים להכריז בקול רם שהם "לא הצליחו", ושכ"ק אד"ש כבש העולם כולו כפשוטו ותובעים אנו שכבר הגיע הזמן – היות שכבר התקיים ע"י השלוחים בכל פינות העולם היפוצו מעיינותיך חוצה – ההבטחה של קאתי מר – דא מלכא משיחא ותובעים אנו ומבקשים ומתחננים שכ"ק אדמו"ר שליט"א יהי' בריא בתכלית הבריאות כפשוטו לאריכות ימים ושנים טובות ונעימות עד שבקרוב ממש ממש יהי' התגלות מלך המשיח בפועל.

אח"ז דיבר הרשד"ב שי' לוין שעומדים אצל האהלים של הרביים זצוקללה"ה שהתחילו באסיפת הספרים והכתבים שנגזלו ע"י וכו' ע"כ במעמד זה תובעים שיוחזרו אותם תיכף ומיד ממש.

אח"ז נכנסנו פנימה כל השלוחים שי', והרב שלמה שי' מטוסוב אמר פסוק בפסוק קאפיטל צ' ומ"ב בתהילים, אח"כ חזר הרג"מ גארעליק שי' קטע מההתוועדות דש"ק העבר, הריי"צ שי' מטוסוב עשה סיום על מס' תענית, והר"ד שי' לאזאר בירך בשם יהדות בריה"מ. אח"כ קרא הר"נ שי' סודאק הפ"נ כללי מכל השלוחים, והר"ד שי' גורעוויטש אמר קדיש. ג"כ בקשתי ברכה עבור כמה יחידים לרפושו"ק. לאחרי זה התפלל כל אחד ואחד בשביל משפחתו, תלמידיו, מקורביו וכו'.

משם הלכנו למקום החצר שם התפללנו תפילת מנחה ואחרי זה תל' הישיבה במינסק אמרו הי"ב פסוקים והרי"ל ראסקין למד כמה שורות בתניא פרק ל"ב מהתניא שהדפסנו בשעת מעשה שם, דברו מילים קצרים הר"ע שי' חייקין, הר"ש שי' איידעלמאן והר"ד שי' גורעוויטש. אח"ז הראה לנו הרש"ד שי' לוין איפה היו כל הענינים בהחצר־הבתים של הרביים זצוקללה"ה הזאל הגדול והקטן עד להנהר שם הי' המקוה ושם בהנהר נטלנו ידים לסעודה והתוועדנו באמירת לחיים על המשקה שזכינו לקבל מכ"ק אד"ש.
בשעה תשע אחר סיום הדפסת התניא נסענו בחזרה. בדרך עצרו הבאסעס – כחצי שעה מליובאוויטש – לקחת דלק והשלוחים ירדו והי' ריקודים בהתלהבות עצומה משך זמן רב. בהבאסעס התוועדו לרגל ט"ו מנ"א מתוך שמחה רבה.

חזרנו מליובאוויטש בשעה ד' לפנות בוקר וכמה מהשלוחים ישבו להתוועד עד זמן תפילת שחרית.

בשייכות להביקור בליובאוויטש הציע הרב עזריאל שי' חייקין שבאם כ"ק אדמו"ר שליט"א יסכים שיבנו מקוה טהרה בהבית חב"ד וכן לשפץ הבית חב"ד (דבר הנחוץ במאוד), השלוחים כולם קבלו ההצעה (הוא מוכן לכסות חצי ההוצאות). כנ"ל, באם כ"ק אד"ש יסכים.

בכלל השטעטל ליובאוויטש נשאר כמו אמאל [=פעם] הבתים, הבלאטע [=הבוץ], וכו' וכו' אבל זה רק בגשמיות הרוחניות עבר בכל התוקף לליובאוויטש שבליובאוויטש ב־770 והרבה פעמים ככה ובמהרה בימינו נזכה וכו'.

הביקור בגן ישראל

ביום ועש"ק נסענו כשעה וחצי לבקר המחנה גן ישראל של הילדים מחוץ למוסקווע – קשה לצייר ההרגשים כשקבלו פנינו הילדים בניגון הבאנו שלום עליכם – וניגוני חסידים. דמעות עמדו בהעיניים כשקראו יחי אדוננו מורנו ורבנו – ובמקום הי' תכנית בהביהכ"ס שם דברתי שהם זכו להיות המחנה שמקבלים חינוך של אבינו כ"ק אד"ש ועליהם ליקר זה וזה מחנה בתוך מאות גני ישראל בכל העולם. תרגמו דבריי לרוסית ואחרי זה דברו בזה אחר זה הר"ע שי' חייקין, הרי"ד שי' גורעוויטש, והרשד"ב שי' פרידמאן ברוסית. אחרי זה דיבר מהמדריכים שלמה שי' בחור חסידי משם ותיכף אח"ז ילד שזה עתה ביום הא' לפני זה נכנס בבריתו של א"א ע"ה דיבר באנגלית והביע תודה לכ"ק אדמו"ר שליט"א, זה הי' רגע רגשי ממש שקשה במאוד לתאר.
אח"כ אמרו הי"ב פסוקים ונגנו כמה ניגונים והלכנו לאכול ארוחת הצהריים בהמחנה. במחנה היה כבר 23 ברית מילה!

שבת קודש

ליל ש"ק התפללנו בהמלון בהתיאטרון ובין מנחה למעריב למד האורח שהגיע עם ד"ש מכ"ק אדמו"ר שליט"א הר"י שי' מישולבין הליקוט דשבוע זה בטוב טעם ואח"ז התפלל הרי"נ שי' חזן קבלת שבת. בשעת הסעודה הכרזתי שהשבת מוקדש להתוועדות אחים ולכן לא יהי' הרבה נואמים וכ"א יתוועד בקבוצה שלו ובמקום שלבו חפץ, רק בליל ש"ק דיבר הכהן הר' זלמן טובי' שי' אבעלסקי והרב הלל שי' פעווזנער, ובכמה שולחנות התוועדו עד אור הבוקר.

ביום ש"ק בבוקר התאספנו יחד והלכנו בתהלוכה מהמלון לביהכנ"ס מארינה ראשא – דרך של יותר משעה – בלווית משטרה שעצרו המכוניות שהשלוחים יעברו בהרחובות – מאה וחמישים שלוחים עטורים בטליתותיהם צועדים ברחובות מוסקבא. כמה יהודים עצרו אותנו ודיברנו וכמה אף הגיעו עמנו לביהכנ"ס. הר"א שי' ניסעלוויטש התפלל שחרית ואח"כ הגבאי יהודי חם דיבר (ממשפחת חן שי' א חסידישער איד א זקן) איך שזה שנים רבות שלא הי' מעמד כזה בביהכנ"ס וכו' ובכל שבת עושים מי שברך לכ"ק אד"ש וכו'. אחר קריה"ת עלה הרב"ש שי' קונין להתפלל מוסף ובדרכו המיוחד ובמי שברך'ס שחיבר הלך לערוך הקפות עם הס"ת שנמשך בהחצר זמן רב, אח"כ היה קידושא רבא והתוועדות חסידים.

לפני מוסף דיבר המד"א הר"ד שי' לאזאר אודות שמע ישראל וכו' אחד – חסד וגבורה וכו' ובהתחלת הקידוש דיבר הר"ש שי' מטוסוב שלקחו אותו למאסר מביהכנ"ס זה וריתק הקהל בהסיפור שלו אודות מאסרו והלימוד התורה דבימים ההם. לאח"כ התועדו ביחד השלוחים דאיוראפא, בריה"מ וחברי אגו"ח עד שעה שש שאז הלכנו חזרה להמלון.

בשעה שמונה הי' סעודה שלישית ואח"כ ניגנו ניגונים חסידים כל השלוחים ביחד והשליח הר' יחיא שי' לחיאני חזר שיחה ביאור על פרקי אבות והר"י שי' מישולבין חזר מאמר חסידות.

בשעה 11 הי' הרישום הרשמי להכינוס והיה אסיפה שהשתתפו כ־60 שלוחים, לעשות התכני' של הכינוס כי רציתי שכולם ישתתפו בעשיית התכני' ובאם מישהו רוצה להציע שהוא רוצה לדבר וכו' וזה נגמר בשעה 1.30 בערך.

יום ראשון

יום א' בבוקר לימוד חסידות, שחרית, וארוחת הבוקר ובשעה 9 הלכנו לספריית 'לנין' לקחת תמונה כללית ואח"ז להקרעמלין ועברנו לפני המשרד של אגו"ח ומשם לביהכנ"ס פאליאקאוו. בכל המקומות אמרנו תהילים להחזרת הספרים ולהתגלות המשיח וכן נתנו צדקה.