מערכת COL | יום כ"א סיון ה׳תשע״ו 27.06.2016

ישראל וטורקיה השיגו הסכם פיוס; ישראל תשלם פיצויים

הסכם פיוס או כניעה? תלוי את מי שואלים ● רוה"מ בנימין נתניהו ובינאלי יילדרים ראש ממשלת טורקיה יקיימו מסיבות עיתונאים נפרדות ויודיעו על חתימת הסכם בין המדינות ● בין הסעיפים בהסכם: ישראל תשלם פיצויים לטורקים, וטורקיה מצידה תבטל תביעות נגד חיילים שהשתתפו בהשתלטות על המשט  הסכם עם טורקיה
ישראל וטורקיה השיגו הסכם פיוס; ישראל תשלם פיצויים
רוה"מ נתניהו אתמול בטורקיה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

ההודעה המשותפת על ההגעה להסכם פיוס תתקיים היום בצהריים.

ההסכם עצמו ייחתם ביום שלישי על ידי מנכ"לי משרדי החוץ של ישראל וטורקיה. השניים לא ייפגשו אלא יחתמו על ההסכם בנפרד בירושלים ובאנקרה.

כזכור, לפני כשש שנים הגיעה מטורקיה האונייה 'מרמרה' ועליה מחבלים, בנסיון לפרוץ לעזה, ולהגיש שם כביכול 'סיוע הומניטרי'. חיילי צה"ל שהשתלטו על הספינה ממסוק ומסירות, הותקפו בידי המחבלים, ומספר חיילים נפצעו. מספר מחבלים נהרגו ואחרים נפצעו במהלך האירוע.

הסכם הפיוס עם טורקיה יכלול:

ישראל תעביר סכום של 20 מיליון דולר לטובת הטורקים שנהרגו ונפצעו במהלך ההשתלטות על האוניה "מאווי מרמרה" במאי 2010 למניינם. לפי ההסכם, סכום הכסף יועבר רק אחרי שהפרלמנט הטורקי יצביע על החוק שמבטל את התביעות נגד חיילי צה"ל.

טורקיה מצידה, מתחייבת להעביר חוק בפרלמנט שימחק תביעות משפטיות ישנות נגד חיילי צה"ל שהשתתפו בהשתלטות על המשט הטורקי ויחייב את טורקיה לשפות את ישראל על כל תביעה עתידית.

טורקיה 'מוותרת' על דרישתה כי ישראל תסיר את הסגר הימי על רצועת עזה. כל סיוע שהיא מעוניינת לספק לרצועה צריך לעבור קודם כל דרך נמל אשדוד.

ישראל תאפשר לטורקיה לבנות בעזה פרויקטים בתחום התשתיות כגון בית חולים, תחנת כוח ומתקן להתפלת מי ים. ישראל התחייבה לאפשר לטורקיה להעביר ציוד וסיוע הומניטארי לעזה ללא כל הגבלה, כל עוד הוא יועבר דרך נמל אשדוד.

ישראל וטורקיה ינרמלו את היחסים ביניהן – יעלו את דרג הייצוג הדיפלומטי, ימנו שגרירים לתל-אביב ולאנקרה ויסירו את המגבלות שהטילו על שיתוף פעולה מדיני, ביטחוני, צבאי ומודיעיני בין המדינות.

התנצלות: ישראל התנצלה כבר במארס 2013, במהלך שיחת טלפון בין נתניהו לבין רג'פ טייפ ארדואן על הרג תשעת האזרחים הטורקים על ידי לוחמי השייטת. ההתנצלות היתה אחד התנאים הטורקים לנירמול היחסים.

הפסקת הסיוע של טורקיה לטרור

נספחים נוספים: דרישה ישראלית לסגירת המפקדה הצבאית של חמאס שפועלת מאיסטנבול ומכווינה פיגועים נגד ישראל בשטחי יהודה ושומרון.

הנספח השני הוא מכתב רשמי שהעבירה טורקיה לישראל ובו התחייבה לפעול מול חמאס כדי לנסות ולפתור את פרשת שני האזרחים הנעדרים וגופות שני החיילים, הי"ד. 

ישראל, מצידה, דרשה לסגור את משרדי חמאס בטורקיה, אך דרישתה נדחתה.

בכיר טורקי תיאר את ההסכם כ"ניצחון דיפלומטי" לטורקיה על ישראל, שקיבלה, לדבריהם, את תנאיה של אנקרה, למרות שישראל לא הסכימה להסיר את המצור על עזה, אחד התנאים של טורקיה לפיוס.

***

ראשי רשויות בדרום חוששים

בתוך כך ועל רקע ההסכם המתגבש, שיגרו הבוקר ראשי המועצות בדרום מכתב לראש הממשלה, לשר הבטחון ולשר התחבורה. " אנו חוששים מההשלכות של תוכנית להרחבת הסיוע הומניטארי לרצועת עזה, הנכללת בהסכם, ללא הכשרת מעבר סחורות נוסף לרצועה".

היום בצהריים יקיים נתניהו מסיבת עיתונאים ובה יודיע על סיום המשבר. למחרת, מנכ"ל משרד החוץ הישראלי דורי גולד ועמיתו הטורקי פרידון סינירלולו יחתמו בנפרד על מסמך נרמול היחסים בין הצדדים. אתמול הגיעו צוותי המו"מ - הישראלי בראשות יוסף צ'חנובר והטורקי בראשות סינירלולו - לסיכומים סופיים שאיפשרו את החתימה.

המשפחות הקימו מאהל מחאה

ישראל דרשה מהטורקים להפעיל לחץ על חמאס להחזרת אורון שאול ז"ל, הדר גולדין ז"ל, אברה מנגיסטו ואזרח נוסף ששמו אסור לפרסום, אך ללא הועיל. עם זאת, טורקיה העניקה מכתב התחייבות, שבו מורה ארדואן לסוכנויות הרלוונטיות של טורקיה "לנקוט את כל האמצעים הדרושים כדי לסיים את הנושא על בסיס הומניטרי".

קרובי הנעדרים הישראלים אינם מסתפקים בהתחייבות טורקית ואתמול הקימו בני משפחתו של סמ"ר אורון שאול מאהל מחאה סמוך לבית ראש הממשלה.





הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.