מערכת COL | יום י"ז אייר ה׳תשע״ו 25.05.2016

האם חובה לעמוד לכבודם של מקיימי מצווה?

האם חובה לעמוד לכבודם של מקיימי מצווה? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב מקיימי מצווה
האם חובה לעמוד לכבודם של מקיימי מצווה?
שאלה: האם חובה לעמוד לכבודם של מקיימי מצווה?

תשובה: במשנה נאמר שכאשר מביאי הביכורים באו לירושלים "כל בעלי אומנויות שבירושלים עומדים מפניהם ושואלים בשלומם". בתלמוד הבבלי רצו ללמוד מזה ש"חביבה מצווה בשעתה", שהרי לפניהם עומדים ואילו לפני חכמים אין עומדים (כדי שלא לבטל את העם ממלאכתו), ודחו זאת בהסבר שהדבר נעשה רק כדי שמביאי הביכורים לא יימנעו מלבוא בעתיד.

בירושלמי הסבירו שעומדים לפני מביאי הביכורים מכיוון שזה קורה לעיתים רחוקות. הרמב"ם בפירוש המשנה נימק שעושים זאת מפני שמדובר בכבוד ציבור. עם זה, בירושלמי הסיקו שיש לכבד עושי מצווה בקימה. הדוגמה שהובאה שם היא קימה לפני מלווי המת. רבי עובדיה מברטנורה הוסיף שעומדים גם לפני נושאי התינוק בברית מילה.

בספר ההלכה של הרמב"ם לא נזכר עניין זה, אבל בטור ובשולחן ערוך הוא מובא. אדמו"ר הזקן כותב בספר התניא: "ולכן חייבו רז"ל לקום ולעמוד מפני כל עוסק במצווה, אף אם הוא בור ועם הארץ, והיינו מפני ה' השוכן ומתלבש בנפשו בשעה זו".

יש מקום לומר שלא נהגו לעמוד לפני כל אדם המתעטף בטלית ומניח תפילין בבית הכנסת, כי אין לדבר סוף ואי-אפשר לעמוד בזה, או מפני שבית הכנסת הוא מקומן הקבוע של הטלית והתפילין, ולכן אין עניין מיוחד לכבד זאת בכל פעם. אבל לפי נימוק זה נראה שכאשר אדם מניח תפילין במקום שאינו בית כנסת יש לעמוד לפניו.

מקורות: ביכורים פ"ג מ"ג, ירושלמי ורע"ב. קידושין לג,א. ספר חסידים (מרגליות) סי' תקפ. תתקל. טור ושו"ע יו"ד סי' שסא ס"ד, וט"ז שם. תניא ח"א פמ"ו (סו,א). תודה לרב לוי-יצחק הלפרין, ירושלים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.