מערכת COL | יום י"ט אדר ב ה׳תשע״ו 29.03.2016

"חוק השקיות" אושר: סוף לחלוקת שקיות ניילון חינם

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה את חוק השקיות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● במסגרת החוק תופסק חלוקת שקיות בחינם ברשתות השיווק הגדולות ● כמה תעלה מעכשיו כל שקית? מה מטרת החוק? לאן יועבר הכסף שתשלמו עבור השקיות? ● וגם: כמה מוציאות רשתות השיווק מידי שנה על השקיות?  חוק השקיות אושר
שקיות (צילום ארכיון: COL)
ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה את חוק השקיות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. במסגרת החוק תופסק חלוקת שקיות בחינם ברשתות השיווק הגדולות וכל שקית תעלה 10 אגורות. מטרת החוק היא לצמצם את השימוש בשקיות ובכך להפחית את כמות הפסולת. הישראלים צורכים יותר מ-2.2 מיליארד שקיות מזהמות בשנה.

"אנחנו עושים היום צעד חשוב לשמירה על הסביבה, ובלי להכביד על יוקר המחייה", אמר השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, "אני שמח שהצלחנו להעביר את החוק לאחר שנים של דיונים, הודות ליו"ר הועדה, ח"כ דודי אמסלם וחברי הכנסת שתמכו בחוק".

בחודשים האחרונים מקדם השר גבאי, את חוק השקיות (החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות) שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת והגיע לדיון בועדת הפנים לאחר שאושר להחיל בו דין רציפות.

על פי החוק, תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות נשיאה חד-פעמיות "דקות", שעוביין פחות מ-20 מיקרון. בנוסף, רשתות השיווק הגדולות לא יורשו לחלק בחינם שקיות נשיאה חד פעמית שעוביין 21 מיקרון או יותר ויגבו עבור כל שקית סכום שאינו נמוך מעשר אגורות.

המחיר שיגבו רשתות השיווק עבור השקיות יועבר במלואו לקרן לשמירת הניקיון של המשרד להגנת הסביבה וישמש את המשרד לפרויקטים לצמצום זיהום האוויר ברחבי הארץ ולהסברה על החוק החדש. 

בתוך שנה ורבעון ייקבעו יעדים לחוק במטרה לעקוב אחר יישומו. כמו כן, קיימת אפשרות לשר להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ולהעלות את מחיר השקית לצרכנים.

כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה (המכונות גם "שקיות גופייה") וסכום זה מגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המהלך שמקדם המשרד להגנת הסביבה יוביל לשינוי המצב כך שכל אדם ישא בעלויות לפי היקף הצריכה שלו.

לפי סקרים שערך המשרד, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה וסך הכל נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.