מערכת COL | יום ט' אדר א ה׳תשע״ו 18.02.2016

בלעדי: החב"דניק שהגיע ראשון לזירה מזעיק כוחות. האזינו

ביום ראשון בערב, הדיווחים החלו לזרום, ולהעלות את מפלס הדאגה: ארוע רב נפגעים בין אוטובוס למשאית בכביש מספר 1, במה שהתברר אחר כך כ"אסון קו 402" ● מי שהגיע ראשון לזירה היה יעקב בר-סלע, חסיד חב"ד ומתנדב בעצמו, שבתושיה רבה ובקור רוח מדהים, כיוון את כוחות ההצלה ועדכן בזמן אמת על מצב הנפגעים ● בראיון בלעדי ל-COL, הוא מספר על הרגעים הקשים שלא ישכח, וגם מעביר מסר חשוב לנהגים ● מגזין שישי  כך כיוונתי את כוחות ההצלה ●  כך הזעיק בר-סלע את כוחות ההצלה: האזינו >>>
בלעדי: החב
כוחות ההצלה בזירת התאונה (צילום: זק"א ואיחוד הצלה) בעיגול משמאל: יעקב בר-סלע
משה בן-חיים

תהליך הבדיקה שהקימה המשטרה בעיצומו, למה שכבר כונה "אסון קו 402". ביום ראשון, זה קרה: אוטובוס שנסע מירושלים לבני-ברק התנגש במשאית בכביש 1 בין מחלף לטרון למחלף ענבה. התוצאה, היתה קשה מאוד: שישה הרוגים ל"ע, ועשרות פצועים בדרגות שונות.

מי שהגיע ראשון לזירה היה יעקב בר-סלע, חסיד חב"ד ומתנדב בעצמו, שבתושיה ובקור רוח מדהים, כיוון את כוחות ההצלה ועדכן בזמן אמת על מצב הנפגעים. כל זאת ברגעים הראשונים, בשעה שהתקבלו דיווחים לא מדוייקים על אופי האירוע ומיקומו, כמות ומצב הנפגעים, וכל פרט אחר שיכל לכוון את כוחות ההצלה למקום.

בשיחה בלעדית ל-col, משחזר בר-סלע:

"בדרכי חזרה מהעבודה, בכביש מספר 1 לכיוון ירושלים, בנסיעה שגרתית. פתאום, 'תפסה' אותי הקריאה במוקד הקשר הארצי: "יש תאונה בכביש 443, אין מיקום. ככה"נ תאונה קשה." אני ממשיך בנסיעה, ואחרי 20 שניות אני שומע הודעה נוספת: "מדובר בתאונה בין משאית לאוטובוס באיזור מחלף ענבה". קיבלתי צמרמורת. ידעתי שעברתי זה מכבר את מחלף ענבה, ולא ראיתי דבר. "כנראה", חשבתי לעצמי, "המיקום שנתנו הוא לא נכון". תוך-כדי, אני מבחין במרחק אולי 100 מטר ממני הלאה, אוטובוס ומשאית עומדים בצד הנגדי (לכיוון ת"א), והתנועה ליד זורמת כרגיל...

"לקח לי כמה שניות להבין, "אני במקום".

כמו שציינו, נושא התאונה עדיין בחקירה, אך ממה שמספר בר-סלע, שרר בלבול בדקות הראשונות היכן מיקום התאונה המדוייק, מה שיכל לגזול זמן יקר בהגעת הכוחות לזירה, כשמדובר בהצלת חיים וכל רגע הוא קריטי. "כאן הנס הגדול", מציין בר-סלע, "עליתי בקשר ודיווחתי קודם כל על המיקום המדוייק של התאונה, בדרך משער הגיא למחלף ענבה".

יעקב לא בזבז זמן, ומיד עצר את רכבו בשול הדרך. הוא לבש מיד אפוד זוהר ותיק עזרה ראשונה, חצה את הכביש ודילג מעל גדר ההפרדה לעבר השני. "נתקלתי במחזה שלא ראיתי כל ימי כמתנדב", מספר בר-סלע.

"אני מדווח במירס המוקד בשעה 18:42, ואני מגלה שאני לבד. אני מבחין באוטובוס של אגד, משאית, ואחריהם עוד שני אוטובוסים של חברה פרטית שעצרו בצד. בשניות הראשונות חשבתי שכולם מעורבים ומדובר במשהו ענק ל"ע. עליתי על כל אוטובוס, לא ידעתי מה בדיוק קרה. אחרי ש'צמצמתי' ודיווחתי במוקד, נכנסתי לאוטובוס קו 402.

"אני מבחין ב-5 מחוסרי הכרה, שניים במצב קשה, ו-10 'מהלכים' (מונח בשפת הז'רגון הרפואי) שירדו בכוחות עצמם מהאוטובוס. המראה היה נורא: חושך, ספסלים הפוכים, זכוכיות בכל מקום, וזעקות הפצועים.


"המראה היה נורא": ממראות האוטובוס לאחר התאונה (צילום: איחוד הצלה וזק"א)

"עליתי שוב בקשר ודיווחתי אר"ן (אירוע רב נפגעים) ניתחתי את המצב, שאם יש 5 מחוסרי הכרה, ואין לי מידע מלא על לכודים וכו', הרי שמדובר באר"ן.

"קיבלתי הוראה מהמוקד להתמקד בדיווח מצב הפצועים כדי לסייע להתארגנות הכוחות שהחלו לזרום למקום. בנתיים, כוחות ראשוניים החלו להגיע, ולהעניק עזרה לנפגעים.

איך השפיעו עליך המראות הללו?

"לא ישן בלילות, קשה להרדם. אני רואה את המראות מולי. חוסר היכולת לעזור מול כמות הנפגעים. מצד שני, יש את תחושת הסיפוק שדיווחתי נכון וסייעתי לכוחות להגיע במהירות, שזה קצת מנחם.

"עשיתי את הדבר הנכון"

"אני חושב שעשיתי את הדבר הנכון. אם הייתי מתמקד בעזרה לאחד הנפגעים, ולא מכווין את הכוחות, אולי היינו מפסידים חיי אדם אחרים."

ר' יעקב בר-סלע מתנדב כחובש מזה כשלוש שנים. "מה שהביא אותי להתנדב, זו התחושה שאפשר להציל חיים. במשך הזמן השתתפתי בכמה אירועים בהם הצלחנו להציל חיים". לפני חצי שנה, ליד מקום עבודתו הוא קיבל הודעה על אברך שהתמוטט בכולל סמוך. "הייתי הראשון להגיע אליו, וב"ה הצלתי אותו. היום הוא חי ומתפקד והכל בסדר. זה סיפוק גדול".

ויעקב מסכם: "זכיתי בידי ההשגחה להיות האיש הנכון במקום הנכון".

מסר לנהגים?

"בזמן הנהיגה, תהיו עסוקים רק בנהיגה. לפקוח עין כל הזמן, ולדעת: יש אחריות עליך ועל כל הסובבים אותך".

***

האזינו: כך כיוון בר-סלע את כוחות ההצלה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.