מערכת COL | יום ד' שבט ה׳תשע״ו 14.01.2016

"המחזה המזעזע שראיתי דחף אותי למיזם" ● צפו בוידאו

נהגי ביתר עילית שפשפו את עיניהם בהפתעה: בצומת הכי עמוסה בעיר בשעות הבוקר, עמדו להם ילדי חמד כשהם לבושים באפודים זוהרים, ועם תמרורי עצור, וסייעו לילדים אחרים לחצות בבטחה את הצומת ● יוזמה ראשונה מסוגה בעיר החרדית, קמה והפכה לעובדה לאחר האסון הטראגי לפני שבועיים, בו נספה ילד בן 3 ● הרב מנחם-מענדל כהן, מנהל חיידר אידיש 'אהלי מנחם' בביתר, מספר על היוזמה, התגובות, ועל היבטים בטיחותיים וחינוכיים ● מגזין שישי  זהירות בדרכים בביתר עילית
מיזם מציל חיים. ילדי החיידר החב"די בפעילות - בזמנם הפנוי (צילומים: COL)
משה בן-חיים

ביום שני השבוע, הגיע אחד המפקחים של המחוז החרדי במשרד החינוך לחיידר "אהלי מנחם" בביתר. כשהוא הבחין לראשונה בילדי החמד עם האפודים והתמרורים, כיצד הם עומדים בסדר מופתי, ומסייעים בכך לילדים קטנים לחצות את הכביש, הוא עצר בצד את רכבו, ופרץ בבכי. "לא האמנתי שאזכה לראות את זה, כאן בביתר", הוא סיפר אחר כך.

נהג חברת עילית כתב מכתב למנהל החיידר, בשם חבריו, עד כמה הדבר נצרך וחשוב. הוא כתב כי "אנו מרגישים מדי יום כשיוצאים למסלול בבוקר כמו ב"רולטה רוסית", לאור המצב בכבישים. אנו מקווים שהמיזם יתפשט לכל מעברי החציה בעיר, ולפחות אלו הסמוכים למוסדות".

ההחלטה על המיזם, היא לא פשוטה כלל ועיקר, בפרט שמדובר במשהו תקדימי ב"עיר הילדים" ביתר עילית. הרי לא מדובר במשהו של 'גימיק' כזה או אחר, מדובר כאן באחריות עצומה, שתמשך לאורך כל שנת הלימודים. יום-יום יוצאים ילדים מוקדם יותר מבתיהם, לתורנות בצמתים עמוסי רכבים, אוטובוסים ומשאיות וילדים שרוצים רק-להגיע-בשלום. כל זאת לאחר הכשרה מקיפה ומתמדת, ותרגול יחד עם שוטרים והצוות החינוכי.

החלטה מצילת חיים.




למעלה: נערכים ליציאה ראשונה לשטח, ביום שני השבוע. למטה משמאל: מנהל החיידר הרב מנדי כהן, שוטר מחלקת התנועה, נציג חב"ד בביתר ר' יקי הרשקופ (צילום: COL)

"ראיתי מחזה מזעזע"

ביקשנו לשוחח עם מנהל החיידר הרב מנחם-מענדל כהן, לשמוע על היוזמה הראשונה מסוגה בעיר החרדית, על התגובות, והיבטים בטיחותיים וחינוכיים, בשבוע הראשון שהמיזם יצא לדרך.

מה הביא ליוזמה הראשונה מסוגה בעיר החרדית?

הרב כהן: "לפני הכול, אציין שהופתעתי מעט מההד התקשורתי שנוצר. זהו דבר מתבקש ונצרך, תכנית לימוד בסיסית עבור הילדים בכל מוסד הנלמדת כבר שנים וכבר נעשתה על ידינו בעבר, אלא שהיציאה לשטח בפועל נגרמה בעקבות מעשה שהיה.


משמרות הזה"ב בביתר עילית בפעולה

"לפני מספר שבועות רעשה העיר מתאונה מזעזעת שגבתה את חייו של ילד בן 3. כשהגעתי למקום כ'חובש רפואת חרום', ראיתי מחזה מזעזע שלא הורגלתי אליו. הזעזוע הזה דחף אותי להתחיל את המיזם כעת".

איך הגיבו במשטרה, ואיך במשרד החינוך?

"במשטרה, פנינו לרב פקד ארז פייביש, קצין זה"ב ארצי, שקיבל אותנו בשמחה ובכבוד רב, וציין בהתרגשות כי הוא ממש חיכה לדבר כזה. באותה ישיבה כבר נסגרו כל הפרטים הטכניים והתיאום.




שיתוף פעולה מלא עם המשטרה ומשרד החינוך. למעלה: שוטר משטרת התנועה מנחה את ה'משמרות'. למטה: תדריך באחת הכיתות בחיידר, לפני היציאה לשטח (צילום: COL)

"משרד החינוך גם הם הביעו התלהבות רבה ושלחו את נציגם מיד לסדר את כל הנצרך. כך גם אגף התנועה במחוז ש"י ששלחו שוטר מדריך שילווה אותנו במשך שבוע ברצף. אפשר לומר שאנשים פשוט "התנפלו" כדי לעזור לנו.

"יחס זה בכל מקום חיזק אצלי את הידיעה שעשינו את הדבר הנכון".

מבחינה חינוכית: האם יש 'ערך מוסף' מעבר לעניין הבטיחות? האם זה לא מעסיק את הילד אולי על חשבון לימוד תורה למשל?

"ראשית, ידוע מה שכתוב 'פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה'. לצערנו מעשים שבכל יום בצומת של 'כמעט תאונה' שפסקו לחלוטין מאז.

"שנית, הילדים מתרגלים לנטילת אחריות ופיקוד, מיומנות ועוד, שהם יסודות חינוכיים לכל הדעות. אציין גם את דברי כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו בכמה מקומות באגרותיו, שהדרך לקדם נערים היא לתת להם אחריות על אחרים.




קידום באמצעות נתינת אחריות: תלמידי החיידר בפעולה (צילום: COL)

"בפועל, הפעילות נעשית רק בזמן קליטת תלמידים ויציאתם לביתם, שלא בזמן הלימודים, על חשבון זמנם הפרטי של התלמידים. התלמידים משכימים להגיע ולהתנדב לפעילות".

האם קיבל המהלך את ברכת הדרך של רבנים בעיר, וכיצד התייחסו ליוזמה?

"פניתי בעצמי לרב ישראל ברזובסקי שליט"א מרבני העיר, שבירך את המהלך ואף יצא בעצמו לשטח לברך את הילדים עצמם על פעולתם.

"גם מרא דאתרא אבי מורי הרב אשר לעמיל הכהן שליט"א בירך על הפעולה והדריך כיצד להתנהג".

תגובות מרגשות

מה התגובות שקיבלתם?

"קיבלנו תגובות רבות ומרגשות מהורים, עובדים באזור, נהגים ועוד.

"מכתב ארוך ומרגש קיבלתי מנהג עילית בשם חבריו, עד כמה הדבר נצרך וחשוב. הוא כתב כי הם מרגישים מדי יום כשהם יוצאים למסלול בבוקר כמו ב'רולטה רוסית', לאור המצב בכבישים. הם מקווים שהמיזם יתפשט לכל מעברי החציה בעיר, ולפחות אלו הסמוכים למוסדות".

מסר לסיום.

"יצאנו לדרך בפעולה של חיזוק הבטיחות בלבד, וראינו כיצד הדבר נוגע לתחומים רבים אחרים של חינוך, ביטחון עצמי, אחריות, מיומנות ועוד.

"המסקנה היא, שצריכים פשוט לקום ולעשות, ואז רואים את הסייעתא דשמיא גם הלאה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.