מערכת COL | יום ט"ז חשוון ה׳תשע״ו 29.10.2015

שנה בלי ר' מולע: הצרפתים לא מפסיקים להתגעגע ● ראיון

השבוע מלאה שנה לפטירת הרה"ח הרב שמואל (מולע) אזימוב, שליח הרבי לפריז ומחולל 'המהפכה הצרפתית', וחסרונו של ר' מולע מורגש היטב אצל אלפי יהודים ברחבי צרפת, שמתגעגעים לדמות שהקרינה אור וחום לכל הסובבים ● הרב שמואל לובעצקי, שליח הרבי ברואן – נורמנדי, מספר על 'מולע' – הדמות שהטביעה בו חותם מיוחד, וכמוהו גם בכל יהודי צרפת ● מגזין שישי  שנה למולע אזימוב
שנה בלי ר' מולע: הצרפתים לא מפסיקים להתגעגע ● ראיון
שנה בלעדיו: געגועים בלתי-פוסקים. הרב שמואל אזימוב ע"ה (ארכיון)
משה בן-חיים

אמרת בצרפת מילה אחת, אמרת הכל, בלי תיאורים מיותרים: 'מולע'. כמו שהוא עצמו לא אהב את הכינויים הללו לפני שמו הפרטי, 'מולע' וזהו. 'מולע' שהפך משם פרטי, לתואר.

הרב שמואל לובעצקי שליח חב"ד ברואן נורמנדי, פעם 'טופח' והיום 'מטפיח', מספר על שנה ללא 'מולע' - הלוא הוא הרה"ח הרב שמואל אזימוב ע"ה, שליח הרבי בפריז ומחולל המהפכה היהודית הצרפתית בשליחות נשיא הדור.

"שנה בלי ר' מולע הייתה מאוד קשה", פותח ר' שמואל, "לא רק עבור המקורבים, אלא גם עבור השלוחים. מעלתו של ר׳ מולע הייתה שהיה מאוד 'מיודד' עם השלוחים. נהג לאארגן אסיפות עם השלוחים ומדבר איתם תמיד בכנות. לפעמים ידע להוכיח, אבל באופן שהיה נוגע לו.

"זכרוני שנה אחת, שר' מולע לא היה יכול לנסוע לג' תמוז ונתן לכל שליח שנסע סכום די מכובד בתור השתתפות לנסיעה. כמו-כן בכל חנוכה היה נותן 'חנוכה געלט' לכל השלוחים (ומדובר על כמאה שלוחים), ובכלל נהג לשתף מניסיונו בקשר לפעולות.

"למשל, כשרציתי לפתוח את בית-חב"ד בנורמנדי, שאל והתעניין על כל פרט. אם לא יהיו בעיות עם הקהילה המקומית, אם הכל יהיה חוקי מטעם המדינה. ממש נכנס לפרטים קטנים שלא חשבתי בכלל עליהם. הוא פשוט שיתף מנסיונו וסיפר על תקופת התחלת שליחותו על הקשיים שהיו לו".

מה היה 'סוד הקסם' שלו? האם כל אחד יכול להיות כמוהו?

"סוד הקסם שלו הוא, שמה שתבע או ביקש אחז בזה מיט אן אמת. היה מקושר ממש בכל נימי נפשו לרבי, וזו לא סתם המלצה.


ר' מולע אזימוב ע"ה, בהתוועדות חסידית (צילום ארכיון: מנדי בן-חמו)

"תמיד כשהיה מדבר על הורי הרבי למשל, היה קולו נשנק בבכי. תמיד נהג לומר: 'אבן הבוחן לדעת אם לעשות פעולה כזו או אחרת, זה האם היינו מדווחים לרבי עליה בלי כחל ושקר ובלב בוטח. פעם אמר ר' זושא מאניפולי: למעלה לא ישאלו אותי למה לא הייתי כמשה רבינו, אלא ישאלו אותי למה לא התנהגתי כמו שזושא היה צריך להתנהג'.

"דומני שזו התשובה לשאלתך - האם כל אחד יכול להיות כמו ר' מולע. כל אחד צריך לכוון לרצונו הק' של הרבי ולקחת דוגמא חיה מהשלוחים שהתמסרו לרבי בלב ונפש, ובדרכו שלו הייחודית למלא את שליחותו".

"הביא יהדות לצרפת"

מה ר' מולע הביא ליהודי צרפת שלא הי׳ קודם?

"המענה הוא פשוט - יהדות! בלי פשרות. מאז ש'מולע' הגיע לפריז, היהדות שגשגה באופן שאין לשער! אציין דוגמא: פעם בקושי היו חנויות בפריז, לא הייתה אפילו מסעדה אחת. כיום יש בפריז למעלה ממאה מסעדות כשרות. ה'קאך' של ר' מולע היה בשיעורי תורה. תמיד אמר שאי-אפשר לקרב אנשים בלי שיעורים. עכשיו יש בפאריז והסביבה מערך של כאלף שיעורי תורה על-ידי שלוחים!".

תוכל לספר לגולשים סיפור מיוחד?

"יש עליו אין-ספור סיפורים יפים. קשה לבחור באחד מהם, אבל הנה סיפור ששמעתי לאחרונה מאחד שהתחיל את התקרבותו ליהדות על-ידי ר' מולע. היהודי סיפר שבתחילת הדרך רצה מיד לגדל זקן ור' מולע אמר לו 'לאט לך! תתחיל שיעורי תורה כל שבוע ואחרי חצי שנה נדבר על גידול זקן...'.

"לאחרונה התפרסם בשבועון 'כפר חב"ד' ההתכתבויות של ר' מולע עם הרבי בשנת תשכ"ד. הייתה זו השנה בה כל חבריו הלכו ללמוד ב-770. הוא עצמו השתוקק בכל לבו לנסוע גם, אבל כשהבין שהרבי רוצה שישאר בישיבה בברינוא להשפיע על הצעירים, לא התחכם ונשאר שם".

ר' מולע סייע לך באופן אישי בשליחות?

"הגעתי לנורמנדי לפני כעשר שנים. קשיים רבים ליוו אותנו. חוץ מבית-הכנסת, לא היו שום ענייני יהדות. ר' מולע ביקש ותבע להיות בקשר טוב עם הקהילה ואכן עד עכשיו הקשרים עם הקהילה המקומית מצויינים.


הרב שמואל לובעצקי שיחי' (רביעי מימין) לצד ר' מולע, בישיבת קיץ ברואן, נורמנדי

"עם הזמן הוחלט לפתוח בית-חב"ד עבור הפעולות (עד אז התפללתי בבית-הכנסת המקומי), שם אנו מפעילים גן ילדים, שיעורים לסטונדטים ולצעירים, שבתונים לקהילה פעם בחודש ועוד.

"יש קשר מיוחד בין ראש-העיר ברואן לקהילה היהודית. בחנוכה האחרון הגיע ראש-העיר להדלקה הפומבית ורקד עמנו. היו אלה רגעים מרגשים של קידוש השם.

"במסגרת הפעילות של בית-חב"ד, אני הולך לעיירות נידחות בנורמנדי ומביא להם אוכל כשר, קובע מזוזות ומוסר שיעורים"

ממשיכי דרכו של ר' מולע

בסיום השיחה, מדבר ר' שמואל על ממשיכי דרכו, בניו, ר' מענדי ור' לוי אזימוב, בתו מרת אסתי מרוזוב ובעלה ר' אלחנן שמתוועד עם אנ״ש.

"אין מילים להביע ההתפעלות מעבודתם המסורה, הם לא שוקטים לרגע וממש ממשיכים בדרך אביהם להגביר את הפעולות, עם כל הקושי הכספי הכרוך בזה. רק לאחרונה מונו עשרה שלוחים חדשים בפאריז וגלילותיה! ר' מולע לא השאיר צוואה, אבל הוא לא היה צריך. בניו עושים את עבודתם בדיוק כמו שהוא רצה".

מסכם ר' שמואל לובעצקי: "הרבי והרבנית חרשו וזרעו בפאריז, אנחנו רק קוצרים פירותיהם, עם הצלחה שאין לשער, כברכת הרבי לר' מולע בתשרי תשכ"ו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.