מערכת COL | יום ד' תשרי ה׳תשע״ו 17.09.2015

"חקוקים היטב בלבבות" ● הרב רוט חוזר ל'הקהל' שלא יישכח

עומדים אנו בפתחה של "שנת הקהל", השנה שכל-כך הייתה חשובה לרבי, בה עורר להקהיל קהילות בכל מקום ומקום ● הרב נפתלי רוט, "המנחה" של חב"ד ומי שארגן כינוסי "הקהל" ארציים - מספר בראיון על ה"קאך" הגדול של הרבי בשנת תשמ"ח, על הפעילות העניפה באותם ימים, וגם על מה שאנו צריכים לפעול היום ● וגם: הסיפור האישי שלו עם הרבי שמלווה אותו עד היום וסוד כישרון ההנחיה שלו ● מגזין שישי  הרב נפתלי רוט
הרב נפתלי רוט על לוגו הקהל הרישמי (צילום: י. בלינקו)
משה בן-חיים

הרב נפתלי רוט, מנחה אירועים של חב"ד במשך עשרות בשנים, וביד רמה. יש שזוכרים היטב את הכנסים הגדולים של חב"ד החל משנות הממ"ים, בחגיגות י"ט בכסלו, י"א ניסן, סיומי הרמב"ם הגדולים. בחן ובשפה בוטחת, תוך שהוא מתבל דבריו בפרפראות ובגימטריאות שלא השאירו את הקהל אדיש, הוא הנחה, והפך אולי לחלק בלתי נפרד מאירועים שהיוו ציון דרך בתולדות ימי חב"ד. בין היתר היו גם אירועי שנת הקהל, במיוחד בשנה הראשונה, תשמ"ח, בה הרבי יצא ב"קאך" גדול, ועורר להקהיל קהילות ברבים בכל עת.

עומדים אנו בפתחה של שנת "הקהל". יש שואלים: מה ההתרגשות הגדולה, ומה בעצם צריכים לעשות בשנה זו?

עשרים ושמונה שנים אחרי, והימים ההם של שנת הקהל תשמ"ח לא רק נזכרים, אלא חקוקים היטב בלבבות, מאות השיחות שנאמרו ע"י הרבי ב'קאך' וב'שטורעם' שלא זכורים כמותם, מהדהדים באזני כל אחד מישראל כאילו נאמרו בימים אלו. הרבי מיצה כל אפשרות בעולם שנה ונפש, לעודד ולזרז ולבקש על התעסקות כל אחד ואחד מישראל במבצע "הקהל". הרבי ירד לפרטים ולפרטי פרטים, החל מלימוד מצוות הקהל וקיומה הלכה למעשה לכנס אנשים נשים וטף בכל מקום ומקום ובכל עת , ועד לאופן ההתארגנות, פרסום בכתבי עת, רישום כרטיסים אישיים ועוד.

בעקבות קריאתו ובקשתו של הרבי הקימו מיד "מטה הקהל ארצי" מטעם צעירי אגודת חב"ד. בראש המטה עמד הרה"ח לוי יצחק גינזבורג שפעל ללא לאות להגיע לכל אחד ואחד מאנ"ש ומכלל ישראל שנתבקשו למלא כרטיסי הקהל ובמהלך השנה עמדו בקשר עם כל אחד שדיווח על פעולותיו למעשה בהקהל והדיווחים העוברו באלפיהם לרבי. המשוב והעידוד שזכה המטה לקבל מהרבי מהדיווחים היה מרגש ביותר.

דומני שכל בני הדור של שנת תשמ"ח חי ונושם עד היום את ההתוועדויות הרבות, ומונע מכוחו של הרבי להמשיך ולהוסיף בתוכן ובמטרות של הקהל כפי שהרבי פירט בהרחבה.

ואספר על חלקי הקטן באותה שנה: לאחר שנתקבלה הסכמה וברכה מעודדת שאעמוד בראש ארגון "צבאות השם" בארה"ק, פניתי למנכ"ל צעירי אגודת חב"ד הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב, ובעצה אחת הוחלט לארגן שני כינוסי "הקהל" גדולים ומפוארים, כינוס אחד לכל ילדי תשב"ר מכל החוגים בבנייני האומה על כל היכליו בירושלים והשני כינוס "הקהל" מיוחד למחנכים שלחנו הצעת תכנית מפורטת לרבי והמענה לא איחר לבוא "אזכיר על הציון להצלחה מופלגה וכו'".

מכאן ואילך הדברים ידועים כינוס הקהל של הילדים התקיים ברוב פאר בר"ח שבט בהשתתפות אלפי ילדים מכל מוסדות החינוך החרדיים בארץ בשילוב עם חידון על ספר המצוות לרמב"ם בהשתתפות אדמו"רים ורבנים מהשורה הראשונה וכינוס הקהל למחנכים נערך בחג הגאולה י"ב י"ג תמוז באולמי "מלכי ישראל" בירושלים.

זכיתם לקבל עידוד מהרבי לכינוסים הללו?

זכינו ליחס חם ומעודד מהרבי על כל אחד מהכינוסים, כל פרסום עבר הגהה של הרבי ומהם כאלו שתוקנו ע"י הרבי, על כינוס הילדים הרבי הציע להוציא אלבום מיוחד ותגובת הרבי על האלבום היתה "ת"ח להפליא, אלבום זה מפאר את צעירי אגודת חב"ד", וכשדיווחנו על כינוס הקהל של המחנכים התקבלה תשובה מהירה בזה"ל: "נתקבל ות"ח וגרם נחת רוח רב ותהא פעולה נמשכת ובהוספה וכו' אזכיר עה"צ"

ויורשה לציין אפיזודה מרגשת שאירעה היום, מספר שעות לפני הראיון. חזרתי עם בני מיום של עשייה חינוכית בחיידר אידיש "אהלי מנחם" בביתר עילית בניהולו של הרב מנחם מענדל הכהן ובאוטובוס (קו 293) אני פוגש אברך בשם הרב שמואל אייזנשט חסיד סלונים, מחנך בת"ת סלונים,ומזכיר לי שלפני 28 שנים השתתף בתור ילד בכינוס הקהל הגדול שנערך בבנייני האומה כנציג של ת"ת סלונים בירושלים. והחל לזמר את שיר הקהל ששרה מקהלת "צבאות השם" בהופעת בכורה.

במשך כל הנסיעה תיאר בפרוטרוט את מהלך הכינוס, השאלות שנשאלו בחידון ובמיוחד על האווירה הנפלאה שספוגה ברמ"ח אבריו עד היום הזה. וביקש לרכוש את קלטת "הקהל" להשמיע לתלמידיו בחיידר סלונים ולספר להם על ההקהל שחווה בהיותו ילד.

דומני שכל בני הדור של שנת תשמ"ח חי ונושם עד היום את ההתוועדויות הרבות ומונע מכוחו של הרבי להמשיך ולהוסיף בתוכן ובמטרות של הקהל כפי שהרבי פירט בהרחבה.


הרב נפתלי רוט מנחה את "וועידת מנהלי מוסדות חב"ד" בשנת הקהל הקודמת, תשס"ט (צילום ארכיון: ישראל ברדוגו)

מה החלו כבר לפעול בשנה זו בנושא "הקהל"?

בצעירי אגודת חב"ד ובאגודת חסידי חב"ד בראשות הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב יצאו בקמפיין ענק במתכונת שנת תשמ"ח במהודרה מפוארת ומורחבת , מנהלי בתי חב"ד בתיאום עם האגף למבצעים מיוחדים בראשות הרב משה שילת גייסו וממשיכים לגייס אלפי פעילים לביקורי בית במסע הסברה על הקהל משפחתי והקהל יחיד כפי שהרבי הסביר בהרחבה ובמקביל לעודד ולסייע לקיים כינוסי הקהל בכל אתר ואתר.

במקביל לפעילות של צא"ח, צוות היגוי נרחב מטעם רשת אהלי יוסף יצחק בניהולו המסור של הרב אלי קריצ'בסקי בשיתוף עם המרכז חינוכי חסידותי שבניהולי שקד במשך חצי שנה בהכנת תכניות לימודויות וחברתיות, ועם פתיחת שנה"ל הגיע לידיהם של אלפי התלמידים והתלמידות ספרי לימוד מיוחדים בנושא הקהל ורעיונות לרוב לפעילויות בתוך המוסדות ובבתי התלמידים, ביום ראשון הקרוב בסמוך לו' תשרי (יום הילולת הרבנית חנה ע"ה) יתקיים כנס "הקהל" ראשון ברחבת הכותל המערבי בהשתתפות אלפי ילדים וילדות כהוראת הרבי בהקהל הראשון.

לקראת י' בשבט נערכים כל מוסדות החינוך לכינוס הקהל ענק בהיכל "יד אליהו" בשני מחזורים, מחזור לבנים ומחזור לבנות.

היה כנס מרכזי של "הקהל" שהנחית אותו, והכינוס בכללותו השאיר רושם גדול? נשמח לשמוע על זה.

היו כמה וכמה, ואכן חשתי ברושם הגדול ובאווירה המיוחדת ששררה בכינוסים וכל זאת לא בזכותי אלא מכוח הרבי, לפני כל כינוס אני נוהג לכתוב פ"נ לרבי ומבקש שההנחיה תצליח כשבמקביל אני משתדל לעיין וללמוד היטב את החומר המתבקש לכל כינוס וכינוס ואת אשר ישים ה' בפי אותו אדבר.

ובכלל: מניין הכושר הרטורי ויכולת הנחיית האירועים יוצאת הדופן? ובפרט הגימטריאות שקולעות בכל פעם במטרתן. אם אפשר לשמוע על זה קצת.

שאלה זו מכניסה אותי למבוכה, לא אכחיש שנעים לשמוע מחמאות ובפרט כאמור שהכל מכוח הרבי, יחד עם זה לדבר על עצמי אחרי מחמאות כאלה לא קל עבורי. אבל פטור בלא כלום אי אפשר, אני בעצמי מופתע כל פעם מחדש מהמשוב שאני מקבל מהציבור בכל הנחיה למרות ששומעים אותי כ"כ הרבה, ולא פעם הצעתי לגוון במנחים.

בטוחני שזו מתנת שמיים וכבר מגיל צעיר נהגתי לנאום ולהנחות, כפי שאמי ע"ה השלום הייתה מספרת שבגיל שלוש כבר נהגתי להעמיד כסאות ואבנים בשורה ונואם בפניהם. והמעיין באלפי האגרות קודש של הרבי מגלה שגישת הרבי לאורך כל הדרך שכל אחד צריך לנצל את הכשרונות שה' חנן אותו, ויותר מכך: הרבי תבע זאת מכל אחד לא רק כזכות אלא כחובה. לי אישית הרבי עודד וחיזק ותבע לעסוק בחינוך וכפי שהרבי הגדיר כמלאכת שמיים ולנצל את כשרון הנאום וההנחיה להפצת המעיינות.

נשמח לשמוע סיפור שלכם עם הרבי.

"הסיפורים רבים, ואציין את אחד הסיפורים האישיים שלי עם הרבי שמלווים אותי עד היום. התקרבתי לחב"ד בהיותי תלמיד בישיבה הליטאית המפורסמת ישיבת חברון , ואני לתומי תכננתי לעבור לישיבה חב"דית ואף ביקשתי מהרבי ברכה על כך. אך הרבי תיכנן אחרת וראה בי כשליחו בישיבה ובברכת הרבי השתדלתי לקיים שיעורי תניא לחבריי בישיבה מפי משפיעים ידועים (כמובן בסתר), ועוד בטרם דיווחתי לרבי שהפעילות הזאת נודעה לראש הישיבה והיתה לצנינים בעיניו, קבלתי מכתב מהיר מהרבי והרי הוא לפניך:

"הגיעתני שמועה (והלואי שתתבדה), שיש מפריעים לו בהפצת המעיינות בין בני תורה. ובודאי לא יתרשם כלל מזה. ובדרכי נועם ימשיך להפיץ מעינות התורה שאלו הם דרכי', וביחד עם זה נק' תושי' כי מתשת כחם של כל המנגדים להפצתה. וכל האומר שמועה זו אינה נאה - כבר אמרז"ל שגם שמועה הנאה בעיניו יאבד ר"ל. - ואשרי חלקו בעבה"ק האמורה, וסו"ס תהי' ידו על העליונה, וכפסק הידוע של ב"ד של מעלה".

ההמשך ידוע: ראשי הישיבה נהגו כלפיי בכבוד ואף הסמיכו אותי בסמיכת רבנות יורה יורה ידין ידין כפי בקשת הרבי לאבי ע"ה לפני נסיעתי הראשונה לרבי. ובהוראת הרבי שמרתי על קשרים טובים עם ראשי הישיבה במשך השנים.

וסיפור טרי בנושא "הקהל": אחת הדרכים שהנהגתי בעבודת החינוך ללמד את התלמידים מדי שבוע פתגם חסידי מרבותינו נשיאנו (הקרוי בפיהם ה"וארט" השבועי). ואחת המטרות היא להפיץ את הפתגם בקרב המשפחה וחברים או שכנים, מאחר והוא קליט, קצר וקל לזכירה. השנה בהיותה שנת "הקהל" הצעתי לתלמידים לקיים כנסי "הקהל" פרטיים למספר דקות ולומר בפני הנאספים את הווארט.

"השבוע הגיע אלי ידיד וסיפר לי שנסע באוטובוס בשכונה וקם ילד בגיל 9 (ששאל לשמו : יעקב מנדלזון תלמיד כיתה ד' בחיידר "אהלי מנחם" בביתר) והציע לנוסעים לשמוע פתגם חסידי , הנוסעים נענו לבקשה וכך קיים הילד באומץ ובחן מיוחד מבצע הקהל באוטובוס.

שנזכה תיכף ומיד ל"הקהל" הגדול בבית המקדש השלישי בביאת משיח צדקינו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.