מערכת COL | יום ד' תשרי ה׳תשע״ו 17.09.2015

המסע של לבייב לקצה נידח ברוסיה ● סיקור מיוחד, תיעוד

הנגיד ר' לוי לבייב קיים ביקור מיוחד בעיר בירובידזאן במזרחה של רוסיה - אליה חלם הצורר סטאלין להעביר את כל יהודי רוסיה ● מה גרם הביקור ומה הוא חולל בקרב יהודי העיר? ● סיקור מקיף וגלריית תמונות  המסע של לבייב - בואו לראות
המסע של לבייב לקצה נידח ברוסיה ● סיקור מיוחד, תיעוד
לבייב מבקר בעיר בירובידזאן
"הוא חולל מהפכה בחיים שלי, עברו כבר כמה ימים מאז יום השבת, ואני עדיין שם, ב"התוועדות" איתו".

כך התבטא בהתרגשות מר מישה כץ, איש עסקים יהודי בעיר בירובידזאן, הממוקמת במזרחה של רוסיה, בפני השליח לעיר הרב אלי ריס. "זה כבר יום רביעי בשבוע – מספר הרב ריס - ומאז יום ראשון האחרון, מישה מגיע בכל יום ומבקש ממני שאניח לו תפילין".

"הוא הראה לנו מה זה אמת, מהו סדר העדיפויות בחיים, ומה המשמעות האמיתית של כסף, ולשם מה הוא נועד", מסכם מישה את אותה התוועדות.

*

"הוא", הכוונה היא לר' לוי לבייב. ר' לוי ביקר בעיר בירובידזאן בראשית השבוע, במהלכה הוא ישב לארוחת צהריים עם אנשי עסקים יהודיים מקומיים, ארוחה שהפכה עד מהרה להתוועדות חסידית, ונשמתו של מישה התעוררה.

מישה החל להניח תפילין בכל יום, וגם למד מר' לוי מה צריכים לעשות עם הכסף. הוא הרים תרומה נכבדה להוצאות הקהילה.

לא רק בחייו ובאורח מחשבתו של מישה חל שינוי בעקבות ביקורו של ר' לוי בעיר. ביקורו של ר' לוי יחד עם בני לוייתו בעיר שכה מרוחקת ממרכז העולם היהודי, עורר רעש גדול, והביא להתעוררות רוחנית של ממש.

אנה, נערה העושה את צעדיה ביהדות זה כמה שנים, אבל בצעדים מדודים, צעד אחר צעד, לא מצאה עז בנפשה לעבור ללמוד ב"מכון חיה מושקא" שבמוסקבה, למרות ניסיונות השידול של השלוחים בעיר, בני הזוג ריס. הדברים פשוט לא נקלטו באוזניה.

במהלך השבת, כאשר היא שמעה את ר' לוי לבייב - היא עשתה את הצעד המשמעותי, היא הגיעה להחלטה. "אני עוברת ללמוד במכון", היא בישרה במוצאי השבת לרבנית ריס.

"שמעתי איך שהוא מדבר על התורה – אמרה אנה - הבחנתי שהוא מצטט כל הזמן את דבריו של הרבי, כשהוא דואג להזכיר כל הזמן שאלו הם דברים של הרבי, והדברים הותירו עלי רושם.

"אותם המילים – כאשר רב או שליח אומר אותם, יש להם משקל מסויים. אך כאשר איש עסקים מצליח, איש עסקים ברמה בינלאומית, אומר אותם – יש להם משקל שונה לחלוטין".

*

'שבת סליחות'.

חסידים רבים נוסעים לרבי ליום זה. אחרים, נוסעים בימים אלו למקומות הקדושים, ויש הנוסעים להשתטח על קברי צדיקים. אנשים מנסים לעורר את נפשם, לעורר על נפשם.

אבל היה מי שנסע ליום זה לעורר אחרים, לעורר נשמות נידחות. נשמות יהודיות הנמצאות בערים רחוקות.

ר' לוי לבייב נסע יחד עם בני לוויה בראשותו של השליח הרב דוד מונדשיין, מנהל 'קרן לבייב', לעשות את השבת הזו בעיר חברובסק, הממוקמת שמונה שעות טיסה מזרחית למוסקבה.

בשבת זו התקיים בעיר חברובסק "סמינר צעירים" לחמישים צעירים יהודיים מערי מזרח רוסיה, חלקם משתתפים בתכניות "יורו-סטארס" וחלקם צעירים שעדיין אינם בקשר קרוב עם השלוחים באיזור, והם כולם התכנסו לשבת חווייתית רוחנית, שבת של לימוד והתעלות, שבת של התרוממות רוח.

השלוחים לחברובסק הרב יעקב סניטקוב והרב אהרן מענדל מייסקובסקי, השליח לוולדיבוסטוק הרב שמעון וואראקין, והשליח לבירובידזאן הרב אלי ריס, פועלים עם הצעירים הללו לאורך כל השנה, ושבת זו היוותה עבורם שבת הכנה לשנה הבאה, שבת הכנה לראש השנה.

בהשגחה פרטית ר' לוי לבייב עשה את דרכו לעיר לצרכי עסקים, ומסבב הסיבות הפגיש את כולם יחד לשבת מרוממת.

ר' לוי ישב עם הצעירים ועם אנשי הקהילה להתוועדות ארוכה אחת, מכניסת השבת ועד צאתה. הוא דיבר בפניהם, הוא רקד איתם, הם שרו איתו, הם הקשיבו לו, והדברים חלחלו בהם.

גדולה לגימה שמקרבת, הלבבות נפתחו, הנשמה התעוררה, ונפשם התרוממה טפח מעל הקרקע.

שעות ארוכות של התוועדות, ר' לוי דיבר איתם מה הייעוד של יהודי בחיים, מה הייעוד של אנשי העסקים, ומה הייעוד של הכסף. והמתוועדים ישבו והקשיבו והפנימו.

למחרת היום איש עסקים מקומי הגיע לשליח והבטיח לסייע בקניית הריהוט לגן הילדים החדש שבנייתו מסתיימת בימים אלו.

"אפילו בשבתות 'שבע-ברכות' של הילדים שלי – אמר ר' לוי לבייב – לא ישבתי כל כך הרבה זמן על מקום אחד. זו היתה שבת של הנאה רוחנית.

"לראות את ארבעת זוגות השלוחים של הערים הללו, כולם בוגרי מוסדות החינוך שברוסיה.

"שלוחים אלו גדלו בבתים ללא כל חינוך ורקע יהודי, הגיעו באמצעות השלוחים למוסדות החינוך של 'אור אבנר', משם הם עברו לישיבת תומכי תמימים במוסקבה – ובבוא היום הם הפכו לשלוחים לכל דבר. אברכים חסידיים, אברכים מלאים בלהט של חום וחיות חסידיים, והם כבר יוצרים את דור ההמשך של יהדות רוסיה.

"הפלא שהרבי חזה בעיניו, קם ומתחולל לנגד עינינו. ערים כה מרוחקות, ערים שאחרים כלל אינם יודעים כיצד לבטא את שמם נכון – הופכים למרכזים יהודיים, עם עשרות צעירים, עם בתי כנסת שוקקים, שיעורי תורה, מוסדות חינוך. עולם ומלואו".

*

בירובידזאן, הוקמה כאוטונומיה יהודית, פרי הזייתו של הצורר סטאלין. הוא חלם להעביר אליה את כל יהודי רוסיה, מכל רחבי הממלכה.

בירובידזאן, היתה שם-נרדף למקום מבודד. מקום שביטא יותר מכל את הניסיון להפוך את עם ישראל לנקודה אבודה, למשהו שחולף חלילה מן העולם.

דווקא מקום זה מסמל את התחיה היהודית, את המהפכה הרוחנית שהרבי מחולל בעולם כולו, וברוסיה בפרט.

עשרות צעירים, עשרות יהודים שהופכים להיות יהודים גאים, יהודים שומרי מצוות. קהילות שלמות שבראשם עומד שליח המסמל את המהפכה של הרבי, והוא ממשיך את המהפכה הלאה, וסוחף אחריו עשרות צעירים בדרכם לא ראש ההר.

ביום ראשון, למחרת השבת, ר' לוי ביקר בגן הילדים החדש ההולך ומוקם בעיר.

בדבריו הנרגשים הוא אמר: "הילדים הקטנים הללו, ילדי הגן, הפעוטות הללו, הם החיילים של הרבי, הם אלו שמביאים את הניצחון של הרבי על הקומוניזם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.