מערכת COL | יום י"ט אלול ה׳תשע״ה 03.09.2015

תגליות ב"אוסף שניאורסון" במוסקבה ● תיעוד ענק

שליח COL למוסקבה, סייר במוזיאון היהודי הענק והמרשים שנחנך לפני כשנתיים, בו מבקרים מכל רחבי רוסיה ● מה שריגש אותו באופן מיוחד, הוא הביקור, במה שמכונה "אוסף שניאורסון" ● מיוחד: היין של הרבי מהר"ש בקידוש של שבת וכתב היד המיוחד על הסידור ● מגזין שישי  הספרים של החסידים
תגליות ב
"אוסף שניאורסון" במוסקבה, אתמול (צילומים: משה בן-חיים, COL)
משה בן-חיים

מה התחושה של חסיד חב"ד, שמגיע לידו סידור של הרבי מהר"ש? קשה לתאר, ואפשר להבין.

המילים הכי קרובות, 'חרדת קודש'. לגעת באצבעות במשהו שהיה פרטי מאוד, הכי פרטי שיש, של הרבי המהר"ש. הכי פרטי, כשהדפים של קידוש יום השבת, מוכתמים כולם בכתמי יין.

המחשבות מפליגות הלאה. "הרבי עומד ומוזג, עד שהיין עולה על גדותיו, לסימן של שפע. הסידור הזה, ככה"נ לא היה ב'ויטרינה'. הוא היה בשימוש יומיומי. בשבתות ובימים טובים, וגם בימות החול.

ויש כאן גם את הפסוק שהיום אנו מכירים לפני התפילה: "הריני מקבל עלי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך". מה שאנו מכירים מודפס כבר בסידור, ואולי "דשים בעקבינו" ושמלמלים זאת בכל בוקר. כאן זה כתוב בכתב יד, כהערה לשימת לב מיוחדת.

רעד התרגשות חולף בגווך, לגעת באצבעותיך בספר. כמעט כמו "יחידות", עם משהו פרטי של הרבי המהר"ש. הספר, שהוצא בעדינות ובזהירות מבין הספרים האחרים, מוחזר בדחילו למקומו.

ויש גם ספרים מספרייתו האישית של האדמו"ר הריי"ץ, י.ש. כתוב בכריכה. כך בפשטות. בפנים, חותמת אישית של האדמו"ר הריי"ץ. "יוסף יצחק שניאורסון", כתוב בה.

מי יודע, מתי בדיוק הוחרמו הספרים הללו מספרייתו האישית של הרבי הריי"ץ?, ממשיכות המחשבות לשוטט. אולי בפשיטה הלילית של לולב ונחמנסון באותו לילה, כששני אנשי הבולשת היהודים באו לעצור את הרבי הריי"ץ בשנת תרפ"ז, ולהכניסו לכלא?

ויש גם שו"ע של הרבי הריי"ץ, כשבשוליו כתב יד צפוף. אולי יום אחד מישהו יוציא מכאן ספר חדש, שמעולם לא פורסם?

ידוע שהרבי הריי"ץ לקח עימו חלק מהספריה הגדולה שלו, (מה שלא הוחרם ע"י השלטונות) במסירות נפש עצומה, מתחת לציפורני הנאצים הארורים, בבריחה מפולין ההרוסה, ובאוניה לארה"ב. כך הספרים היו חשובים ויקרים עבורו.

"השלטונות ברוסיה טוענים כי הספרים שהוחזרו, הוחרמו מהרבי הריי"ץ עוד ב-1917, אך מה שברור שכל האוצר העצום הזה, לא נלקח בבת אחת, אלא בכמה החרמות לאורך השנים.

"הספר"

גולת הכותרת של "ספריית שניאורסון", נמצא בכניסה, שם מוצג תחת שולחן זכוכית סידור תפילה המיוחס לאדמו"ר הזקן נ"ע. למרות השנים הרבות שחלפו, הסידור נראה במצב טוב יחסית ושלם. לצידו כמובן, תמונה של האדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן מחבר התניא קדישא והשולחן ערוך, ומייסד חסידות חב"ד.

כמה הרבי נלחם על הספרים הללו, חולפת מחשבה נוספת. מה שמסביר הכל. הכותרת, "אוסף שניאורסון", יכולה לבלבל לרגע. "הספרים והרבי שייכים לחסידים", אמרה הרבנית, כשהמילים הפכו למוטו מרכזי. "הם שייכים לכל אחד ואחד מאיתנו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.