מערכת COL | יום ח' תמוז ה׳תשע״ה 25.06.2015

מודל האחדות בחולון: איך זה עובד? ● המנהל מדבר

מה שמשך באופן מיוחד את תשומת הלב בטקס הסיום של "בני מנחם" בחולון היו הילדים עצמם: עם פאות ארוכות, או רגילות. ישרות או מסולסלות, אשכנזים או ספרדים, עולים או וותיקים ● על הפסיפס הייחודי ומשובב את העין ומודל האחדות המיוחד שוחחנו עם מנהל הת"ת הרב יהושע שמעוני ● מגזין שישי  מודל האחדות בחולון
מודל האחדות בחולון: איך זה עובד? ● המנהל מדבר
מסיבת הסיום בחולון, השבוע (צילומים: מנדי הכטמן, COL)
משה בן חיים

ילדי החמד שהציגו במעמד מפואר את מסיבת הסיום של תלמוד תורה "בני מנחם" בחולון, ריגשו את ההורים עד דמעות.

מה שמשך באופן מיוחד את תשומת הלב, היו הילדים עצמם. עם פאות ארוכות, או רגילות. ארוכות או מסולסלות, אשכנזים או ספרדים, עולים או וותיקים. ממשפחות אברכים בני תורה, או משפחות דתיות רגילות. הפסיפס הייחודי ומשובב את העין, הוא משהו שמאפיין את מודל האחדות בתלמוד תורה "בני מנחם" בחולון.

מודל אחדות

השבוע שוחחנו עם הרב יהושע שמעוני, ושמענו על מודל האחדות המיוחד של התלמוד תורה.

ראינו השבוע את התמונות מטקס סיום השנה של התלמוד תורה. מה שמשך את תשומת הלב באופן מיוחד, היו ילדי החמד מכל העדות והחוגים. איך הפכתם למודל אחדות?

"אנו מכוונים לזה. אנו פונים לציבור מכל הגוונים והעדות. גם לציבור בני תורה ואברכים, וגם לציבור הדתי הכללי. בנוסף לכך שאנו כמובן תלמוד תורה של חב"ד, אנו נותנים מקום למנהגי הספרדים, ולדוגמא, בלימוד ההלכה.


המנהל, הרב יהושע שמעוני (צילום: מנדי הכטמן)

"גם חסידי ברסלב שולחים אלינו כי הם חשים שיש להם בת"ת חב"ד מענה ורוח חסידית מיוחדת. אלו שתי דוגמאות, וכך גם קהילות אחרות. בגלל תשומת הלב והיחס, לכולם יש תחושה נפלאה של שייכות, וזה מה שראיתם במסיבה..."

האם יש חיכוכים בחברת הילדים לפעמים? מה התגובה מהצד החינוכי?

"זה קורה לפעמים. אנחנו נותנים בת"ת הרגשה שכולם אהובים וכולם רצויים. לדוגמא, בתקופת הבחירות צצו דברים מהבית, במי לבחור ובמי לא, וכו'. אנחנו הדגשנו שתפקידנו להרבות בלימוד תורה והסברנו שלכל אחד יש את הרבנים שלו, ולנו יש את הדרך של הרבי והיא אהבת ישראל לכל יהודי".

מה אתם עושים במועדי חב"ד? איך מקבלים את זה ההורים והילדים שאינם מבתים חב"דיים?

"אנו משתדלים בימי הילולא כלליים של גדולי ישראל גם לציין אותם, ובאותה אווירה גם את מועדי חב"ד. הילדים גדלים באווירה החסידית הזו, והם מאוד נהנים מכך. גם ההורים מאוד משתפים פעולה בכל הפעילויות המיוחדות. בחורף ערכנו מבצע ללימוד על הרבי בדגש על ה"מבצעים" הק'. בכלל, ההורים נוטלים חלק פעיל, ומסייעים בהכנת מצגות ותחרויות.

"אציין דוגמא ואספר, כי בעקבות מבצע שינון תניא בע"פ שערכנו, הגיע אב של תלמיד חסיד ברסלב, וביקש לקנות 3 דיסקים לשינון תניא בע"פ של אלאור ולנר. אחד לאוטו, אחד לבית, ואחד לחבר. המבצע לשינון תניא שבה את ליבו".

מה באמת סוד ההצלחה שלכם?

"אנשים מרגישים שייכים. חבר מביא חבר, יודעים שחב"ד זה משהו מיוחד... יש ארגון חרדי שמעביר ילדים שמתאימים והוריהם מעוניינים בכך, מבתי ספר כלליים לבתי ספר חרדיים. יש בחולון פעיל, שמעביר אלינו תלמידים באופן קבוע. שאלו אותו פעם: 'למה דווקא לחב"ד?' והוא ענה: 'תבואו בעצמכם ותראו...'".

היו קשיים בהתחלה?

"היו קשיים לא קטנים. היינו במבנה ישן של אשכול גנים, ובכל שנה לפני תחילת שנת הלימודים נאלצנו למצוא כיתה חדשה, ולהרחיב את המבנה הקיים. השנה ב"ה עברנו למבנה ישן שעבר שיפוץ מקיף, עם מרחב מחיה יותר גדול עבור הילדים. יש גורמים במשרד החינוך ובעירייה שמשתדלים לעזור ככל יכולתם.


בתווך: הרב דוד גוראריה, יו"ר המוסדות (צילום: מנדי הכטמן)

"כאן יש לציין את יו"ר מוסדות חב"ד בחולון הרב דוד גוראריה מייסד הת"ת, שדואג בכל מרצו ומאודו לת"ת, בתוספת תגבור מורים, פעילויות ותקציבים. הוא מגיע בעצמו לבחון את התלמידים ושותף פעיל בכל ענייני הת"ת. אביו רבה של חולון הרב יוחנן גוראריה שליט"א, מלווה בעצה ובענייני חינוך את התלמוד תורה, ומגיע ובוחן ומתרשם מילדי החמד בתלמוד תורה. כמו כן יש לציין את המזכיר הרב מנחם תמם, המסור בכל מאודו לכל ענייני הת"ת".

מעשה בשלט...

הרב שמעוני מסכם את דבריו בסיפור משקף מציאות יומיומית: "לפני שלוש שנים הגיע לאחד המורים בת"ת אדם שנראה כמקורב בראשית דרכו, וסיפר שראה שלט של 'תלמוד תורה חב"ד' מרחוק, ובא לבדוק 'מה זה'. אחרי שיחה קצרה הוא ביקש להעביר את שני ילדיו שלמדו אז בבי"ס ממלכתי, לתלמוד תורה.

"חששתי שאולי הילדים לא ישתלבו, והסברתי לו על הקשיים שעלולים להיות במעבר כה חד. לבסוף החלטנו להכניס את הילד הקטן לגן.

"אחרי חצי שנה, הגיע האב וביקש להכניס גם את הילד הגדול. אני היססתי, כי ראיתי את הילד מגיע כל יום לקחת את אחיו הקטן, ותהיתי בליבי אם ישתלב בבת אחת מרקע כ"כ שונה. קיבלנו את הילד לתקופת נסיון, ואכן ההשתלבות בתלמוד תורה לא היתה קלה עבורו.

"המחנך שלו הרב שמואל רסקין (שמכהן גם כשליח בשכונת שיכון וותיקים בחולון) הזמין את הילד ומשפחתו אליו לשבת, ולמחרת הילד ממש נהיה ילד אחר לגמרי. היום הילד הזה מתנהג ונראה כילד חסידי לכל דבר..."

מה השאיפות שלכם, הלאה?

"שנה הבאה נפתח כיתה ז' בע"ה, כהכנה לישיבה. אנחנו מנסים ליצור מסגרת תורנית ייחודית כמתיבתא לפני הישיבה, ולשלב בה תכנית לימודים עם העשרה תורנית, בכדי להביא ציבור תורני נוסף לתלמוד התורה".

עם ההצלחה של "בני מנחם" עד היום, אין ספק שגם התכניות הללו יצליחו, בע"ה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.