"יתבררו ויתלבנו הדברים" על מאורעות 'אבן הפינה'
במהלך המשפט הציגו התובעים טענות שונות ומשונות במגוון נושאים הבוערים על הפרק. השופט, דחה בהינף יד את רוב הטענות וקיבל חד משמעית את עמדת המל"ח. את הנושא המרכזי, הבעלות על '770' דחה בשבועיים עד ליום ההילולא כ"ד טבת, כיון שהצד התובע 'טען לפתע' כי אינו מוכן די צורכו. בימים האחרונים, התפרסמו מעל גבי אתרי אינטרנט שונים ובימות מפוקפקות, מאמרי התקפה חסרי רסן נגד חברי אגו"ח והמל"ח. כמו כן, התפרסם בראש חוצות מאמר שטנה מזוויע מלא בדברי לעג וקלס כלפי הוד כ"ק אדמו"ר זי"ע, כלפי השלוחים שיחיו ברחבי תבל, כלפי מזכיריו של הרבי ושאר הרה"ח שבחר הרבי להעמיד בראש מוסדותיו הק'. מערכת COL בארה"ב, נמנעה עד כה מלפרסם את דבר קיום המשפט, התביעה המבישה, ומה שהתחולל סביבה משום "כבוד אלוקים הסתר דבר" [משלי כ"ה] אולם משרבו ההשמצות, וגדלו התקפות השנאה המזעזעות, החלטנו לקיים את חלקו השני של הפסוק "וכבוד מלכים חקר דבר", ולכבודו של הרבי הננו מפרסמים מנשר שהוציאה היום קבוצת שלוחים שכבר לא יכלו להתאפק עוד, אל מול ההרס והחורבן המתחולל בידי קבוצת אנ"ש ותמימים קיצונית ושולית, ואין פוצה פה ומצפצף. בתקווה שיתמו חטאים, וכבודו של הרבי ושלוחיו יפסיק להרמס בתוך אנ"ש ובעיקר בראש חוצות.
English Translation:
--------------------------
ב"ה
18 Teves, 5765
December 30, 2004
To All Chassidim, Shluchim and the community of
In response to many inquiries concerning the events relating to the plaque
surrounding the cornerstone at 770, we hereby present a brief outline of the facts.
We are saddened that it needs to be done publicly, but we are compelled to do so in
the hope of preventing any further confusion or misinformation.
Following Gimmel Tammuz
and bizarre behavior, managed by force and intimidation to dominate and control the
downstairs shul in Bais Agudas Chassidei Chabad - 770. Since that time the situation
in the Shul has been deteriorating steadily. The Shul has been transformed from a
place to which thousands of Chassidim, Yidden, parents and children, Shluchim and
visitors would come; a place of Torah and Chassidus, a place of Davening, learning,
inspiration and Farbrengen – into a place of anarchy, dominated by violent and
unruly individuals. Those who are not in complete accord with their preferences – be
they venerable Rabbonim, campers, youngsters of Tzeirei HaShluchim or anyone else
– are threatened, assaulted and even forcibly ejected.
Sadly, it has come to a point that a great number of Anash and Shluchim avoid
coming into the shul in 770 altogether.
Throughout this entire period, Lubavitch Headquarters received countless pleas from
Anash and Shluchim requesting that it act decisively to put a stop to the anarchy
that has prevailed, and to restore order to 770. Nevertheless, for the longest period
of time, they opted for a path of restraint and refrained from taking any strong
measures.
Even after the recent events, when it became absolutely imperative to take action to
prevent further deterioration in 770, Merkos continued to act with restraint, as is
evident from the following description of events:
* * *
Upon completion of the plaza at
erected around the stone which was used by the Rebbe יז " ע during the cornerstone
laying ceremony for the expansion of 770. Appropriately, the plaque made reference
to the Rebbe with the traditional acronyms, as required by Halacha and in
accordance with Jewish custom, and as the Rebbe instructed when referring to the
previous Rebbeim.
Shamefully, before long, the plaque was defaced by individuals who apparently took
issue with the titles ascribed to the Rebbe’s name. Nevertheless, for nearly a decade,
nothing was done.
Recently, this group of individuals decided that this was not sufficient for them.
Under cover of darkness, they removed the plaque, attempting to replace it with one
that was more to their liking. By Divine Providence, during the act they were seen by
the very persons who were appointed by the Rebbe to direct Agudas Chassidei
Chabad and Merkos L’Inyone Chinuch. They hastened to summon the police. After
taking note of the damage that was done, the police proceeded to question those
present and arrested several of the perpetrators.
As stated, the police were summoned for the purpose of preventing further damage
to 770. This would be expected of any person hoping to prevent further damage to
one’s home or property. After further investigation the police arrested several more
of the individuals.
Since the original plaque had been stolen, a new plaque was made, identical to the
original. In an effort to ensure that the installation of the plaque would take place
peacefully and without interference, Merkos asked the NYPD to be present.
Merkos had no choice but to request a Restraining Order from the Court, forbidding
any interference with the installation of the plaque. This order, in turn, required the
NYPD to be present to protect the installation.
Unfortunately, some members of the Shchunah worked to prevent the presence of
the NYPD, who would make certain the installation occurred without incident. They
needlessly injected themselves into the controversy – and then attempted to install
yet a third plaque, whose language was to their own liking – omitting any reference
to the Rebbe whatsoever.
Indeed, as the installation of the proper plaque finally got under way, the police
announced that there was a Court Order restraining anyone from interfering with the
installation, and that anyone who would violate the order would be arrested. While
the majority of those present left the area, a few of them remained behind. Knowing
full well that they would be arrested, they continued to obstruct the installation. This
clearly did not happen spontaneously and without foreknowledge. It was their
deliberate intention to get themselves arrested, and to then falsely claim that
“Merkos had them arrested.”
Following the installation of the plaque, most of the police officers departed the
scene. At that point, wanting to make certain that the matter would not pass quietly,
a group of individuals emerged from 770 and attempted to forcibly remove the newly
installed plaque. When the remaining police officers prevented them from doing so,
they scuffled with the police, who called for reinforcements. Needless to say, the
police arrested several of the violators.
In summation: Throughout this saga Merkos and its supporters never chas v’shalom
lifted a hand against anyone. All Merkos set out to do was to ensure that a
plaque, identical to the original plaque which had been erected ten years
earlier, which had been defaced and then stolen, could be installed.
* * *
By contrast, the behavior exhibited by these individuals was most reckless:
Destruction and theft of property, interfering with the installation of the replacement
plaque knowing it would lead to arrest, and finally, fighting with police officers!
We must clarify that there is no basis whatsoever for the claim that Merkos’ actions
were those of one, or several, individuals, acting unilaterally. Every step that was
taken in this matter was in accordance with a majority decision by Merkos’ Board of
Directors.
There are no grounds whatsoever to the charge that Merkos acted excessively or
with unnecessary force. The very opposite is true. Merkos was exceptionally patient
and has refrained from any strong action, taking great pains to keep the peace.
Alas, these individuals willed otherwise.
We are certain that Merkos will continue to fulfill its mandate and its responsibility, in
consultation with Rabbonim - and in accordance with the instructions of the Rebbe –
particularly, the governing documents which were approved and signed by the Rebbe
himself.
We the undersigned are committed to do everything we can, to work to help ensure
that the Rebbe’s Shul is restored to its former glory, a place where all Chassidim will
once again come together with ahavah and true achdus, giving nachas to the Rebbe
until the coming of Moshiach.
Rabbi Yisrael Deren
Shliach to
Rabbi Moshe Feller
Shliach to
Rabbi Zalman Grossbaum
Shliach to
Rabbi Shmuel Kaplan
Shliach to
Rabbi Nachman Sudak
Shliach to the
כעת הכל מובן. לפי האתר של בית הכסא היה משמע אחרת
אחרי הכל לCOL יש יותר אמינות מאשר הוועב-סייט של הענדל
שהרי אלו שרצים להשתלט על 770הרי הם יבסקציה במיטבה עם צדקנות מופלאה עם הגלגולי עניים כלפי מעלה
ועל זה נאמר יתמו חטאים
ועליהם כבר אמר הרבי זיי"ע שהם עושים מה שהיבסקציה לא עשתה
בוודאי תמשיכו לעדכן את הקוראים
בפרשה החמורה
בשם כל התמימים
אני פונה להנהלת המל"ח להזדרז בעשיית הסדר ב-770 שעד היום לדאבונינו הרב נהפך לגונג'ל ענק
וגורם לחילול ה' .
בשם ה' נעשה ונצליח.
בברכת חסידים
שליח בארץ הקודש
All those people in ch (including many Nashim) who do not understand hebrew well enough, could you maybe translate the letter or something?
לאור שיכתוב ההיסטוריה שנעשה על ידי אנשי ההסתדרות החדשה הידועה, חשוב מאוד לענ"ד להציג בפני הציבור מסמכים וכדומה שבהם רואים בצורה הברורה ביותר את מי הפקיד הרבי על אגו"ח ומרכז וכו' - דברים שהיו פשוטים בעיני הכל בימים עברו (באוזניי שמעתי מהר' יקותיאל ראפ שי' שבתשנ"ב כאשר אירגנו ריקודים בבית חיינו בחודש אדר היה צריך לבקש על כך רשות מהמרכז - היינו: המזכיר הרח"י קרינסקי שליט"א! ועל אחת כמה וכמה... ) והיום - לאחר כ"ז אדר וג' תמוז - חוגגים הללו עצמאות רח"ל.
יש להדגיש גם בפני הציבור כולו כי כל תרומה למערכת העיתון הידוע וכדומה - פירושה כפשוטה: מלחמה ברצונו של הרבי, בשלוחים שלו, בממונים שמינה וכו' וכו'. ובהתאם לכך יש לקיים בכל ענין "כבדהו וחשדהו", ולוודא שאכן לא תורמים למלחמות ברבי נוסח משפט הספרים. וה' יעיר עליהם רוח ממרום כו'.
במשך שנים מחללים שם את שמו של כ"ק אדמו"ר ומרחיקים כל יהודי נורמלי מליובאוויטש - ואתם שותקים!
פשיטא שהייתם צריכים לאחוז בכל האמצעים כדי למנוע את החלפת המצבה. אבל מדוע שתקתם כאשר חיללו אותה?!
הרגלתם את אנ"ש במשך 10 שנים ש"אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה".
למה לא נקפתם אצבע במשך כל השנים האלו???
The years past of "Shev V'l taaseh Odif" have taken their toll but by now almost everyone has come to the realisation that these last resorts must be taken. We are with you and we support you. please continue this holy mission which theRebbe himself entrusted with you, and may all of our efforts to do our own respective Shlichus bring an end to these last painful days of golus with the Rebbe bringing us all together in kulonu k'echod b'or ponecho" in 770 with MOshiach - now!
לקרוא ולא להאמין. לא יאומן שאנשים שרוממות המשיח בפיהם, ישובו על טיעוניו של ב. גורארי במהדורה חוזרת.
כל ילד בליובאוויטש מכיר את תשובתו של הרבי לגבאים בקשר לשינוים במבנה 770, שבה כתב להם שלא יתייחס לפנייתם בטרם יציגו אישור הרשאה מטעם בעלי בנין, אגו"ח - והדברים מובאים ב"צדיק למלך" חלק ז'.
יישר כח עצום לאגו"ח בשם כל אנ"ש על החלטתם סוף סוף לפעול בנחישות, כפי שפעלו ב - 770 בכפ"ח. ברכותינו להם ל"דידן נצח" נוסף ומהיר כפי שהיה בימים ההם - בזמן הזה.
ואותם המשחיסטים פשוט עשו את 770 למרתף חשוך שבושה להיכנס לשם כמו מגרש כדורגל
בושה לחב"ד
ושוב אני מודה לכם חב"ד על כל הפעילות הברוכה שלכם חיזקו ואמצו עד ביאת משיח במהרה בימינו.
Please know thousands of shluchim and many many anash even in Crown Heights are behind you and davening for your success in this most difficult task which will certainly succeed and bring back lubavitch leyoshnah.
מי יתן ונזכה לראות שינויים מבורכים
1) יהודי שראה גנב יהודי פורץ לביתו (או לבית שבאחריותו), או יתירה מזו - הגנב התחיל לשבור את ביתו ולשנות פריטים בבנין, והיהודי הזמין משטרה (ולא קרא לרב שליט"א שיבוא לגרש את הגנב...), והמשטרה פסקה את דינו למעצר ומשפט וכו' (דא"ג - התובעים במשפט על שבירת המציבה הם משטרת נ. י. ורחי"ק רק מעיד שהבנין בבעלותו והוא לא אישר את הבני', כפי שנראה בפירוש מהמסמכים שהופצו ע"י תומכי ה"נמסרים") - האם נחשב היהודי ל"מוסר"???
(מענין מה יעשו כל המזדעקים כשיבוא גנב יהודי לביתם, ב-3 בלילה, ויתחיל לבנות שם כרצונו...)
2) יהודי שהביא משטרה לשמור על אירוע וכיו"ב (בפרט כבנדו"ד שאכן הוכח שיש צורך בשמירה), ובאו יהודים ותקפו את השוטרים או הפריעו להם בשמירתם ובשל כך נאסרו ונפסק דינם למשפט כו' - הנקרא "מוסר"???
If all the doctors leave a mental asylumn for fear of the lunatics and leave the doors open, who is reponsible for the irresponsible acts of the lunatics? is it the lunatics or the doctors?
They have, with their inassertive behavior abandoned 770 and not wake up once all the bridges are burned and it is almost to late??????
I fear that the judge will simply ask them: if this property belongs to you, where were you for 10 years??? what will they answer the judge??? They will loose this case, no question in my mind. AND THEY CAN ONLY BLAME THEMSELVES!!!
אני מפחד להתאכזב.
10שנים ששלוחים לא יכולים להביא מקורבים לבית חיינו,
10 שנים שאין קירות רק שלטים,
10 שנים שהמרכז העולמי של ליובאוויטש הפך לג'ונגל,
10 שנים שאיש הקלרניט חולה הנפש רח"ל "קובע את הטון" במקום המקדש,
10 שנים שאינדיאנים חמושים בדגלי ענק פורצים בדהרה לפלס שבילים ולעגל מעגלים צהובים אחרי כל תפילה "עם הרבי",
10 שנים שכל חסיד שפוי ושליח מוסר נפש לא "מרגיש בבית" בבית חיינו,
10 שנים שהפינה המזרחית צפונית של תל פיותנו הפכה ל"פינת החי"...,
10 שנים שמעל בימת הקודש בה נשמעה מידי שבת בשבתו קריאת המפטיר הטהורה של רבנו, נשמעות זעקות, מחאות ועידודי טרור מפי טרורסטים מוטרפים, השולחים לכלא אנשים תמימים ומוסרים את הנפש של אחרים
ועוד ועוד, האם כל זה בא לסיומו?
הלוואי!!
אם זה נכון, כל חב"ד מאחוריכם אנשי המל"ח!
חיזקו ואימצו אל תיראו ואל תערצו מפניהם!
אל תחששו להשתמש בכל האמצעים, כי רק פעולה חזקה ומהירה שתבהיר בכח לאנשי הכח שלא עוד! אחת ולתמיד,תצליח.
But I think that when we see R. Y. Kirinsky or any of Chevray Aguch we sould thank them in person.
If someone is to ask why didnt they do this 10 years ago?
Well thats a long history
And if you know the history you will understand.
Put what was was
We most look ahead
Thank you thank you thank you
Rabbi Kirinsky and ALL of Aguch
the idea of eliminatimg the chilul hashem that certain
individuals are causing with their outlandish behavior, howevr, the Rebbe always stated that the "seder" of the
shul belongs only to the Gaboim, and they must consult with the Rabonei Hshechuna, whom the Rebbe reffered to as "Morei Deasro". Accordingly, we have to be careful not to act contrary to this "horoo"/
(COL - English)
בבקשה להסביר (כנראה שעתה אצלו הוא יתיר מבחיוהי!!!)
Whomever takes the initiative to put the calm back in 770 making it a peaceful Beis Medrash again, and just to continue the looks and practices there JUST LIKE IT WAS BEFORE GIMMEL TAMUZ.. they should be commended!
I believe that is the main message of the Rabbonim-shluchim and everything else of secondary importance.
If the people who, as you put it, are the governing authorities of the shul, are not able to control what is going on. And if, some 'adverse' reactions of the Malach will assist in putting some order into 770, I have a tendency to accept Rabbi Krinsky (who claims to have instructions from the Rebbe on how to handle various aspects of 770) and his shluchim-Malach supporter's opinion that they have authority to enforce order in 770. As you mentioned, 'Failure to exercise the above should be considered incompetency and measures should be taken to rectify the situation'. That is exactly what Malach is attempting to do, and if you read the letter of the Rabbonim, you will note that they have taken pains to do it the most peaceful way. Shluchim all over are backing them up. People want to see a peaceful 770 already with all due respect to the gabboim. SOMEONE must make order and I would put my trust in Krinsky and his collegues that they are doing the utmost enacting a great amount of tolerance. As a matter of fact, we have been getting many remarks about 'too little being done too late'...
It was and is a Saddam Election.
They most be removed.
Again those that know the history will understand.
and the judge will hear what when were and how it all went down.
And only the judge will make a Sader.
Another thing I notice with these forms.
That when a certion side strart to see that they are going nowere with there clames they start Farbrangning.
I.e "why cant we all get along"
It is what it is and its time to put these people to a stop
AD MOSAI HASHEM TILL WHEN SEND ABOUT THE HISGALOS OF THE REBBE NOW
BEFORE LUBAVITCH TURNS INTO SATMAR cv c
אני אישית נסעתי בכסלו מ"ו עם ר' יואל לבית משפט.
The Rebbe emphasized that Chabad- Lubavitch is not the property of any individual or group. Rather every Chosid is like share holder in this organization. Certain individuals were chosen to head this organization.
The question that comes to mind is what will happen when these individuals (may they live until 120!) are longer here with us. Does it go to their children? Families?
Will we have another battle on our hand in a few years from now?
Is this too mush too ask? If the Rebbe supported elections for Rabbonim he would, one thinks, support elections for Gabboyim!