מערכת COL | יום י"ז טבת ה׳תשס״ה 29.12.2004

"יתבררו ויתלבנו הדברים" על מאורעות 'אבן הפינה'

בוקרו של צום העשירי, עשרה בטבת, בחדרו הק' של הרבי. תפילת שחרית נפתחת בשעה תשע ושלושים בדיוק. המזכיר הרח"י קרינסקי, ניצב על מקום עומדו בעשר השנים האחרונות, על פניו המתוחות מה ניכר שליבו בל עימו. באותה שעה, אל מול מלון 'מאריוט' המפואר, שהכיל בשנים האחרונות את ערב השיא של כינוס השלוחים העולמי ה'באנקעט', ניצבו שני עורכי דין - באי כוחם של קבוצת מחרחרי ריב ובעלי מחלוקת הידועים בקראון-הייטס, בידיהם, גיבוי של שלושה מ"גבאי" 770. ובפיהם טענה כי בית אגו"ח אינו שייך לחסידות ליובאוויטש ולעומד בראשה, כ"ק אדמו"ר אלא זוהי נחלה פרטית של תושבי שכונה יהודית בניו-יורק העיר. בשורות הקהל ניתן להבחין בגאון החסיד הרב יואל כהן, הרבנים החסידיים חברי ועד הנחות בלה"ק, שלוחים ואנשי מעשה מכל רחבי ארה"ב, ומי רואה אותם יוצאין ואינו יוצא. התחושה היא קשה, לא יאומן כי מן העבר השני, בצד התובע, ניצבים עורכי דין המייצגים את 'חסידי חב"ד' ליובאוויטש. המעשים והפעולות שהם דורשים מכבוד השופט לבצע, הם לזרא לכל אשר בשם חסיד חב"ד יכונה. המשך בכתבה המלאה.

במהלך המשפט הציגו התובעים טענות שונות ומשונות במגוון נושאים הבוערים על הפרק. השופט, דחה בהינף יד את רוב הטענות וקיבל חד משמעית את עמדת המל"ח. את הנושא המרכזי, הבעלות על '770' דחה בשבועיים עד ליום ההילולא כ"ד טבת, כיון שהצד התובע 'טען לפתע' כי אינו מוכן די צורכו. בימים האחרונים, התפרסמו מעל גבי אתרי אינטרנט שונים ובימות מפוקפקות, מאמרי התקפה חסרי רסן נגד חברי אגו"ח והמל"ח. כמו כן, התפרסם בראש חוצות מאמר שטנה מזוויע מלא בדברי לעג וקלס כלפי הוד כ"ק אדמו"ר זי"ע, כלפי השלוחים שיחיו ברחבי תבל, כלפי מזכיריו של הרבי ושאר הרה"ח שבחר הרבי להעמיד בראש מוסדותיו הק'. מערכת COL בארה"ב, נמנעה עד כה מלפרסם את דבר קיום המשפט, התביעה המבישה, ומה שהתחולל סביבה משום "כבוד אלוקים הסתר דבר" [משלי כ"ה] אולם משרבו ההשמצות, וגדלו התקפות השנאה המזעזעות, החלטנו לקיים את חלקו השני של הפסוק "וכבוד מלכים חקר דבר", ולכבודו של הרבי הננו מפרסמים מנשר שהוציאה היום קבוצת שלוחים שכבר לא יכלו להתאפק עוד, אל מול ההרס והחורבן המתחולל בידי קבוצת אנ"ש ותמימים קיצונית ושולית, ואין פוצה פה ומצפצף. בתקווה שיתמו חטאים, וכבודו של הרבי ושלוחיו יפסיק להרמס בתוך אנ"ש ובעיקר בראש חוצות.

English Translation:

--------------------------

ב"ה

18 Teves, 5765

December 30, 2004

Brooklyn, New York

 

To All Chassidim, Shluchim and the community of Crown Heights יש ' :

 

In response to many inquiries concerning the events relating to the plaque

surrounding the cornerstone at 770, we hereby present a brief outline of the facts.

We are saddened that it needs to be done publicly, but we are compelled to do so in

the hope of preventing any further confusion or misinformation.

 

Following Gimmel Tammuz 5754, a group of individuals, championing inappropriate

and bizarre behavior, managed by force and intimidation to dominate and control the

downstairs shul in Bais Agudas Chassidei Chabad - 770. Since that time the situation

in the Shul has been deteriorating steadily. The Shul has been transformed from a

place to which thousands of Chassidim, Yidden, parents and children, Shluchim and

visitors would come; a place of Torah and Chassidus, a place of Davening, learning,

inspiration and Farbrengen – into a place of anarchy, dominated by violent and

unruly individuals. Those who are not in complete accord with their preferences – be

they venerable Rabbonim, campers, youngsters of Tzeirei HaShluchim or anyone else

– are threatened, assaulted and even forcibly ejected.

 

Sadly, it has come to a point that a great number of Anash and Shluchim avoid

coming into the shul in 770 altogether.

 

Throughout this entire period, Lubavitch Headquarters received countless pleas from

Anash and Shluchim requesting that it act decisively to put a stop to the anarchy

that has prevailed, and to restore order to 770. Nevertheless, for the longest period

of time, they opted for a path of restraint and refrained from taking any strong

measures.

 

Even after the recent events, when it became absolutely imperative to take action to

prevent further deterioration in 770, Merkos continued to act with restraint, as is

evident from the following description of events:

 

* * *

Upon completion of the plaza at 784-788 Eastern Parkway, a granite plaque was

erected around the stone which was used by the Rebbe יז " ע during the cornerstone

laying ceremony for the expansion of 770. Appropriately, the plaque made reference

to the Rebbe with the traditional acronyms, as required by Halacha and in

accordance with Jewish custom, and as the Rebbe instructed when referring to the

previous Rebbeim.

 

Shamefully, before long, the plaque was defaced by individuals who apparently took

issue with the titles ascribed to the Rebbe’s name. Nevertheless, for nearly a decade,

nothing was done.

 

Recently, this group of individuals decided that this was not sufficient for them.

Under cover of darkness, they removed the plaque, attempting to replace it with one

that was more to their liking. By Divine Providence, during the act they were seen by

 

the very persons who were appointed by the Rebbe to direct Agudas Chassidei

Chabad and Merkos L’Inyone Chinuch. They hastened to summon the police. After

taking note of the damage that was done, the police proceeded to question those

present and arrested several of the perpetrators.

 

As stated, the police were summoned for the purpose of preventing further damage

to 770. This would be expected of any person hoping to prevent further damage to

one’s home or property. After further investigation the police arrested several more

of the individuals.

 

Since the original plaque had been stolen, a new plaque was made, identical to the

original. In an effort to ensure that the installation of the plaque would take place

peacefully and without interference, Merkos asked the NYPD to be present.

 

Merkos had no choice but to request a Restraining Order from the Court, forbidding

any interference with the installation of the plaque. This order, in turn, required the

NYPD to be present to protect the installation.

 

Unfortunately, some members of the Shchunah worked to prevent the presence of

the NYPD, who would make certain the installation occurred without incident. They

needlessly injected themselves into the controversy – and then attempted to install

yet a third plaque, whose language was to their own liking – omitting any reference

to the Rebbe whatsoever.

 

Indeed, as the installation of the proper plaque finally got under way, the police

announced that there was a Court Order restraining anyone from interfering with the

installation, and that anyone who would violate the order would be arrested. While

the majority of those present left the area, a few of them remained behind. Knowing

full well that they would be arrested, they continued to obstruct the installation. This

clearly did not happen spontaneously and without foreknowledge. It was their

deliberate intention to get themselves arrested, and to then falsely claim that

“Merkos had them arrested.”

 

Following the installation of the plaque, most of the police officers departed the

scene. At that point, wanting to make certain that the matter would not pass quietly,

a group of individuals emerged from 770 and attempted to forcibly remove the newly

installed plaque. When the remaining police officers prevented them from doing so,

they scuffled with the police, who called for reinforcements. Needless to say, the

police arrested several of the violators.

 

In summation: Throughout this saga Merkos and its supporters never chas v’shalom

lifted a hand against anyone. All Merkos set out to do was to ensure that a

plaque, identical to the original plaque which had been erected ten years

earlier, which had been defaced and then stolen, could be installed.

 

* * *

 

By contrast, the behavior exhibited by these individuals was most reckless:

Destruction and theft of property, interfering with the installation of the replacement

plaque knowing it would lead to arrest, and finally, fighting with police officers!

We must clarify that there is no basis whatsoever for the claim that Merkos’ actions

were those of one, or several, individuals, acting unilaterally. Every step that was

taken in this matter was in accordance with a majority decision by Merkos’ Board of

Directors.

There are no grounds whatsoever to the charge that Merkos acted excessively or

with unnecessary force. The very opposite is true. Merkos was exceptionally patient

and has refrained from any strong action, taking great pains to keep the peace.

 

Alas, these individuals willed otherwise.

 

We are certain that Merkos will continue to fulfill its mandate and its responsibility, in

consultation with Rabbonim - and in accordance with the instructions of the Rebbe –

particularly, the governing documents which were approved and signed by the Rebbe

himself.

 

We the undersigned are committed to do everything we can, to work to help ensure

that the Rebbe’s Shul is restored to its former glory, a place where all Chassidim will

once again come together with ahavah and true achdus, giving nachas to the Rebbe

until the coming of Moshiach.

 

Rabbi Yisrael Deren

Shliach to Connecticut and region

 

Rabbi Moshe Feller

Shliach to Minnesota

 

Rabbi Zalman Grossbaum

Shliach to Toronto

 

Rabbi Shmuel Kaplan

Shliach to Maryland

 

Rabbi Nachman Sudak

Shliach to the UK

 

 

הוסף תגובה
54 תגובות
1.
פצצה בבית נשיא דורנו
י"ז טבת ה׳תשס״ה
הגבאים מערערים על מוסדותיו הק' של הרבי, בדיוק כמו שהיה הערעור על הספרים רח"ל, ובע"ה תהי' "דידן נצח" כמו אז.
2.
אזוי
י"ז טבת ה׳תשס״ה
טוב שאתם מפרסמים כעת הכל מובן. לפי האתר של בית הכסא היה משמע אחרת אחרי הכל לCOL יש יותר אמינות מאשר הוועב-סייט של הענדל
3.
סוף סוף
י"ז טבת ה׳תשס״ה
כל הכבוד לחבד און ליין שמביא בגאון את דברי הרבנים החשובים שהרי אלו שרצים להשתלט על 770הרי הם יבסקציה במיטבה עם צדקנות מופלאה עם הגלגולי עניים כלפי מעלה ועל זה נאמר יתמו חטאים ועליהם כבר אמר הרבי זיי"ע שהם עושים מה שהיבסקציה לא עשתה בוודאי תמשיכו לעדכן את הקוראים בפרשה החמורה
4.
לכבוד המרכ"ז
י"ז טבת ה׳תשס״ה
אנחנו התמימים מ770 מבקשים בכל לשון של בקשה.שהגיעו הזמן ש770 צריך להיות בידינו בשם כל התמימים
5.
תודה רבה
י"ז טבת ה׳תשס״ה
לחברי המל"ח שהוציאו כזה מכתב, וה' יעזור שאנ"ש יתעוררו ויראו את האמת
6.
עדיף מאוחר...
י"ז טבת ה׳תשס״ה
סוף סוף מתחילים לעשות סדר במרכז חב"ד העולמי. אני פונה להנהלת המל"ח להזדרז בעשיית הסדר ב-770 שעד היום לדאבונינו הרב נהפך לגונג'ל ענק וגורם לחילול ה' . בשם ה' נעשה ונצליח. בברכת חסידים שליח בארץ הקודש
7.
English?
י"ז טבת ה׳תשס״ה
I think it is important that the english readers should be able to understand this letter too. All those people in ch (including many Nashim) who do not understand hebrew well enough, could you maybe translate the letter or something?
8.
מה זה ראשי התיבות של מל"ח?
י"ז טבת ה׳תשס״ה
בבקשה מי שיודע נא לכתוב.
9.
לא לתת להסתדרות החדשה לשכתב את האמת
י"ז טבת ה׳תשס״ה
ב"ה לאור שיכתוב ההיסטוריה שנעשה על ידי אנשי ההסתדרות החדשה הידועה, חשוב מאוד לענ"ד להציג בפני הציבור מסמכים וכדומה שבהם רואים בצורה הברורה ביותר את מי הפקיד הרבי על אגו"ח ומרכז וכו' - דברים שהיו פשוטים בעיני הכל בימים עברו (באוזניי שמעתי מהר' יקותיאל ראפ שי' שבתשנ"ב כאשר אירגנו ריקודים בבית חיינו בחודש אדר היה צריך לבקש על כך רשות מהמרכז - היינו: המזכיר הרח"י קרינסקי שליט"א! ועל אחת כמה וכמה... ) והיום - לאחר כ"ז אדר וג' תמוז - חוגגים הללו עצמאות רח"ל. יש להדגיש גם בפני הציבור כולו כי כל תרומה למערכת העיתון הידוע וכדומה - פירושה כפשוטה: מלחמה ברצונו של הרבי, בשלוחים שלו, בממונים שמינה וכו' וכו'. ובהתאם לכך יש לקיים בכל ענין "כבדהו וחשדהו", ולוודא שאכן לא תורמים למלחמות ברבי נוסח משפט הספרים. וה' יעיר עליהם רוח ממרום כו'.
10.
מכתבכם הוא כתב אשמה נגדכם!!!
י"ז טבת ה׳תשס״ה
אתם בעצמכם כותבים שביהכנ"ס 770 הפך לבית משוגעים ומטורפים - ועל זה שתקתם ולא עשיתם דבר! במשך שנים מחללים שם את שמו של כ"ק אדמו"ר ומרחיקים כל יהודי נורמלי מליובאוויטש - ואתם שותקים! פשיטא שהייתם צריכים לאחוז בכל האמצעים כדי למנוע את החלפת המצבה. אבל מדוע שתקתם כאשר חיללו אותה?! הרגלתם את אנ"ש במשך 10 שנים ש"אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה". למה לא נקפתם אצבע במשך כל השנים האלו???
11.
לדווח בצורה ענינית
י"ז טבת ה׳תשס״ה
יישר כח על הפירסום. זה חשוב מאוד לפרסם על האמת בצורה ענינית ובהירה, מבלי להיכנס לפרטים שוליים ומיותרים - אלא רק להאיר ולהבהיר את נקודת הענין, למען ידעו דורותיכם. ויהי רצון שלא נזדקק עוד לעסוק בענינים כגון אלו.
12.
Hooligans
י"ז טבת ה׳תשס״ה
When I first moved to NY and saw the vandalism, about 10 years ago, it didn't even occur to me that it was done by Lubavitchers. The first thought that came to my mind was that it must have been done by Satmar. Then I asked someone, who did this, Satmar? And they told me no, it was Lubavitchers, who call themselves chasidim of the Rebbe! I couldn't believe it at first, but then I saw what hooligans these people were, and all I was left wondering was why the owners of the building didn't do something about it. If someone did that to RYK's house he wouldn't wait 10 years to fix it, or to call the police if it kept happening. What a chilul hashem it's been. But better late than never, at least something will be done now.
13.
הגיע הזמן
י"ז טבת ה׳תשס״ה
בא העת שהממונים אשר הציב נשיא דורינו על מוסדותיו יתחילו לנהל אותם כרצונו הק'. ולאפשר כניסה לבית חיינו לאנשים אשר כבודו של נשיא הדור הוא בראש מאוויים
14.
To Merkos Linyonei Chinuch and Agudas Ch...
י"ז טבת ה׳תשס״ה
Although we do not make as much noise as the vocal minority that has been terrorising 770 for the last ten plus years (and the internet for the last few weeks) WE ARE here. Tens of thousands of Shluchim, Anash, Bochurim, and Mekurovim are anxiously waching what is going on hoping that you have the strength and fortitude to continue your efforts in restoring the Rebbe's Shul, Beis Medrash, and source of light for the entire world - 770- to its glory. The years past of "Shev V'l taaseh Odif" have taken their toll but by now almost everyone has come to the realisation that these last resorts must be taken. We are with you and we support you. please continue this holy mission which theRebbe himself entrusted with you, and may all of our efforts to do our own respective Shlichus bring an end to these last painful days of golus with the Rebbe bringing us all together in kulonu k'echod b'or ponecho" in 770 with MOshiach - now!
15.
לקרוא ולא להאמין
י"ז טבת ה׳תשס״ה
לקרוא ולא להאמין. לא יאומן שאנשים שרוממות המשיח בפיהם, ישובו על טיעוניו של ב. גורארי במהדורה חוזרת. כל ילד בליובאוויטש מכיר את תשובתו של הרבי לגבאים בקשר לשינוים במבנה 770, שבה כתב להם שלא יתייחס לפנייתם בטרם יציגו אישור הרשאה מטעם בעלי בנין, אגו"ח - והדברים מובאים ב"צדיק למלך" חלק ז'. יישר כח עצום לאגו"ח בשם כל אנ"ש על החלטתם סוף סוף לפעול בנחישות, כפי שפעלו ב - 770 בכפ"ח. ברכותינו להם ל"דידן נצח" נוסף ומהיר כפי שהיה בימים ההם - בזמן הזה.
16.
send the crazy people!
י"ז טבת ה׳תשס״ה
Dear Rabbi Krinsky! don't let them rule the 770 just send them from there and the police will help you to keep 770 as a respected place!
17.
get them out of here
י"ז טבת ה׳תשס״ה
it is about time to get these animals out of 770. they have caused nothing short of a chilul hashem and they are mivazeh the name of the rebbe
18.
אני מסיר את הכובע
י"ז טבת ה׳תשס״ה
בפני הרב שם טוב, והרב קרינסקי, שאותם הרבי מינה לשמור על כל הקשור לחב"ד בעולם, ואפשר להתגאות בהם על כל הפעילות שנעשית בשטח בלי דגלים ובלי סיסמאות אלא חב"ד הפנימית והאמיתית. ואותם המשחיסטים פשוט עשו את 770 למרתף חשוך שבושה להיכנס לשם כמו מגרש כדורגל בושה לחב"ד ושוב אני מודה לכם חב"ד על כל הפעילות הברוכה שלכם חיזקו ואמצו עד ביאת משיח במהרה בימינו.
20.
YAD HACHASIDIM AL HOELYONAH
י"ז טבת ה׳תשס״ה
Dear Chavrei Hamelach and Shluchim roshim working on this situation: Please know thousands of shluchim and many many anash even in Crown Heights are behind you and davening for your success in this most difficult task which will certainly succeed and bring back lubavitch leyoshnah.
21.
Reclaiming our Home
י"ז טבת ה׳תשס״ה
As a shliach I once was forced to explain to my of my frumeh baalebatim why I discouraged him spending simchas torah in 770 . His reaction was: you let strangers take over your home? BH this situation will be corrected at last
22.
ENGLISH TRANSLATION!!!
י"ז טבת ה׳תשס״ה
I second the earlier comment - all this stuff must be translated into english. The same with R' Yoel's Hanekudah Hachabadis must be translated and sent to all anash. these efforts would make a big difference amongst the thousands of anash and women who only get the other side of the story - in full color glossy magazine form - no less.
23.
Return 770
י"ז טבת ה׳תשס״ה
Finally maybe Merkos/Aguch are going to do doing something about 770, and return it to a proper place for all Lubavitcher Chassidim, like the Rebbe wanted.
24.
COL
י"ז טבת ה׳תשס״ה
One of the first lessons taught in Journalism School is to first check your sources and not rely on hearsay. Which makes me wonder if you actually saw the lawsuit and court documents. Number one: The Plaintiff is MERKOS L'INYONEI CHINUCH, not as you reported that they are the Defendant!!!!! Number two: The case is about the basement, i.e. the shul not Beis Agudas Chassidei Chabad, the original 770 building. Without getting into the particulars of the case, it should be noted that the question here is not who owns what but who sets policy for CONGREGATION LUBAVITCH, IN OTHER WORDS WHAT TIME PRAYERS WILL BE HELD AND WHAT MAY BE PUT ON THE WALLS AND WHO WILL BE HONORED AND WHO WILL LEAD THE PRAYERS. HONEST AND RESPOSIBLE REPORTING IS THE FLAGSTAFF OF JOURNALISM, THE OPPOSITE TENDS TO INCREASE STRIFE AND DISACCORD.
25.
הגיע הזמן
י"ז טבת ה׳תשס״ה
שרבני הבי"ד המהווים את הסמכות ההלכתית וההנהגתית שלנו יקחו את המושכות לידים וינהיגו את העדה המתנהגת כעדר ללא רועה. הם צריכים לחתוך הן בענייני הנהגות והן בענייני דעות בצורה החלקה והברורה ביותר ללא מתן אפשרות לערעור ופקפוק. אין מקום ,בתנועה חפצת חיים, להשאיר את הנושאים פרוצים ולאפשר לכל אחד להיות "מיני" ראבע ואפי' לעצמו בלבד. יש להגיד דברים ברורים שאינם משתמעים לשתי פנים בנושא סדר היום - במה להתמקד, ובנושא המשיחיות - שנכון להיום פועל יוצא שלה הוא שחב"ד נדחקה לשוליים הסהרוריים של התודעה הישראלית - יהודית במקום להיות במקום הראוי לה - במקום שייעד לה הרבע נבג"מ הכ"מ. מי יתן ונזכה לראות שינויים מבורכים
26.
בשורה טובה!
י"ח טבת ה׳תשס״ה
חזק חזק ונתחזק!
27.
שאלת תם
י"ח טבת ה׳תשס״ה
בכלל איני מבין: 1) יהודי שראה גנב יהודי פורץ לביתו (או לבית שבאחריותו), או יתירה מזו - הגנב התחיל לשבור את ביתו ולשנות פריטים בבנין, והיהודי הזמין משטרה (ולא קרא לרב שליט"א שיבוא לגרש את הגנב...), והמשטרה פסקה את דינו למעצר ומשפט וכו' (דא"ג - התובעים במשפט על שבירת המציבה הם משטרת נ. י. ורחי"ק רק מעיד שהבנין בבעלותו והוא לא אישר את הבני', כפי שנראה בפירוש מהמסמכים שהופצו ע"י תומכי ה"נמסרים") - האם נחשב היהודי ל"מוסר"??? (מענין מה יעשו כל המזדעקים כשיבוא גנב יהודי לביתם, ב-3 בלילה, ויתחיל לבנות שם כרצונו...) 2) יהודי שהביא משטרה לשמור על אירוע וכיו"ב (בפרט כבנדו"ד שאכן הוכח שיש צורך בשמירה), ובאו יהודים ותקפו את השוטרים או הפריעו להם בשמירתם ובשל כך נאסרו ונפסק דינם למשפט כו' - הנקרא "מוסר"???
28.
my shiluchim
י"ח טבת ה׳תשס״ה
i love shluchim they own 770 with real heart
29.
I will believe it when I see it
י"ח טבת ה׳תשס״ה
Those who abandoned 770 and sought refuge in the Rebbe's Room, like Zev Katz, Meir Harlig, Yudel Krinsky, etc. are to blame, not the lunatics. If all the doctors leave a mental asylumn for fear of the lunatics and leave the doors open, who is reponsible for the irresponsible acts of the lunatics? is it the lunatics or the doctors? They have, with their inassertive behavior abandoned 770 and not wake up once all the bridges are burned and it is almost to late?????? I fear that the judge will simply ask them: if this property belongs to you, where were you for 10 years??? what will they answer the judge??? They will loose this case, no question in my mind. AND THEY CAN ONLY BLAME THEMSELVES!!!
30.
10 שנים של טרור ושיגעון מגיעות לסיומן?
י"ח טבת ה׳תשס״ה
האם באמת? אני מפחד להתאכזב. 10שנים ששלוחים לא יכולים להביא מקורבים לבית חיינו, 10 שנים שאין קירות רק שלטים, 10 שנים שהמרכז העולמי של ליובאוויטש הפך לג'ונגל, 10 שנים שאיש הקלרניט חולה הנפש רח"ל "קובע את הטון" במקום המקדש, 10 שנים שאינדיאנים חמושים בדגלי ענק פורצים בדהרה לפלס שבילים ולעגל מעגלים צהובים אחרי כל תפילה "עם הרבי", 10 שנים שכל חסיד שפוי ושליח מוסר נפש לא "מרגיש בבית" בבית חיינו, 10 שנים שהפינה המזרחית צפונית של תל פיותנו הפכה ל"פינת החי"..., 10 שנים שמעל בימת הקודש בה נשמעה מידי שבת בשבתו קריאת המפטיר הטהורה של רבנו, נשמעות זעקות, מחאות ועידודי טרור מפי טרורסטים מוטרפים, השולחים לכלא אנשים תמימים ומוסרים את הנפש של אחרים ועוד ועוד, האם כל זה בא לסיומו? הלוואי!! אם זה נכון, כל חב"ד מאחוריכם אנשי המל"ח! חיזקו ואימצו אל תיראו ואל תערצו מפניהם! אל תחששו להשתמש בכל האמצעים, כי רק פעולה חזקה ומהירה שתבהיר בכח לאנשי הכח שלא עוד! אחת ולתמיד,תצליח.
32.
ten years is enough!
י"ח טבת ה׳תשס״ה
Im a 30 something year old in CH with five children I think most Anash my age in CH are against these israeli bochurim and want out o 770f and back to israel.
33.
COL
י"ח טבת ה׳תשס״ה
Hard to believe, not one post in oppostion ? I think you are practicing selective journalism
34.
Were Back!!!!
י"ח טבת ה׳תשס״ה
These words are all nice But I think that when we see R. Y. Kirinsky or any of Chevray Aguch we sould thank them in person. If someone is to ask why didnt they do this 10 years ago? Well thats a long history And if you know the history you will understand. Put what was was We most look ahead Thank you thank you thank you Rabbi Kirinsky and ALL of Aguch
35.
its about time
י"ח טבת ה׳תשס״ה
i am a shliach wh never brought someone to 770 becouse i was sceard of this hooligons i hope that merkoz does not bak out and realy does it.
38.
who is in charge of the shul
י"ח טבת ה׳תשס״ה
Although we strongly support the idea of eliminatimg the chilul hashem that certain individuals are causing with their outlandish behavior, howevr, the Rebbe always stated that the "seder" of the shul belongs only to the Gaboim, and they must consult with the Rabonei Hshechuna, whom the Rebbe reffered to as "Morei Deasro". Accordingly, we have to be careful not to act contrary to this "horoo"/
39.
shmidy
י"ח טבת ה׳תשס״ה
translate to English
40.
ופינו את היכלך
י"ח טבת ה׳תשס״ה
הלוואי שאכן יתקיים כמו שאומרים "שהמל"ח ימשיך למלא את התפקיד המוטלת עליו" וש-770 יהפך להיות "בית חיינו" אחרי עשר שנים של חושך וגלות, ובטוח שכשהביהכ"נ וביהמ"ד יהי' מוכן ומזומן לבואו תחת שליטת מוסדותיו הק', נזכה להתראות עם הרבי בעיני בשר בתפלות ובהתוועדויות ב-770.
41.
מלח
י"ח טבת ה׳תשס״ה
ר"ת מרכז לענייני חינוך
42.
English please
י"ח טבת ה׳תשס״ה
English?
43.
bring back the farbrangen
י"ח טבת ה׳תשס״ה
merkos and aguch must farbrang in 770, and not be nispoel from the dogs that bark, bring vidios and polce as you do with ganovim(gaboim) YECHI HASHALOM
45.
English Translation Now Appears
י"ח טבת ה׳תשס״ה
You can now read the entire letter sent by the members of the Malach - in English. Simply look up - just beneath the Hebrew letter. (COL - English)
46.
המשפט
י"ח טבת ה׳תשס״ה
אם אפשר לברר מדוע ר' יואל לא הופיע אפילו פעם אחת! בכל המשך משפט הספרים הידוע, שאז ראו ברור את יחס הרבי לכך, וגם הוא הי' אז יותר צעיר, והי' קל להגיע, (ובפרט שכל זקני החסידים כמעט השתתפו אז בהופעתם בבית המשפט), ןאילו הפעם ר' יואל מופיע ומיד בפעם הראשונה והוא מהיחידים שמופיע??? בבקשה להסביר (כנראה שעתה אצלו הוא יתיר מבחיוהי!!!)
47.
Reply to 24
י"ח טבת ה׳תשס״ה
There has been a correction made about whom the Plaintiff is. Please reread the subject line. Also please read the translation of the entire letter to determine how much tolerance was practiced UNTIL action was finally taken.
48.
From a non-Lubavitcher
י"ח טבת ה׳תשס״ה
I am not a Lubavitcher but a great admirer of Chabad. I believe that the Lubavitcher Rebbe changed the face of the world. For me and my friends it was always a wonder if there are any normal people left in 770 why are they silent? Why don't they cry out? I greatly admire the courage of the people whom the Lubavitcher Rebbe appointed to be responsible. Let them return the glory. All the Jewish people applaud their efforts and were waiting for this day for 10 years.
49.
Reply to 47
י"ח טבת ה׳תשס״ה
The article still reads that the action consist a challenge to the ownership of Beis Agudas Chabad. That is entirely untrue. The article insinuates that a certain party is disputing the ownership of Beis Agudas Chabad. Nobody is making that claim. The claim being made is that a certain party has the authority to decide certain things about the SHUL. Situations pertaining to CONGREGATION. For anybody to imply otherwise and state that the claim is about AGUDAD CHABAD is basically malicious libel.
50.
Reply to 49
י"ח טבת ה׳תשס״ה
Please read the letter of the Rabbonim shluchim. I think the diversion of the issue to side matters, concerning davening time etc. is not the point. The 'terrorism' and 'persecution' of anyone who is not in line with that certain group who fills up 770 with signs and makes it an unbearable place to be, let alone to bring mekuravim there etc. This is the point. Whomever takes the initiative to put the calm back in 770 making it a peaceful Beis Medrash again, and just to continue the looks and practices there JUST LIKE IT WAS BEFORE GIMMEL TAMUZ.. they should be commended! I believe that is the main message of the Rabbonim-shluchim and everything else of secondary importance.
54.
Reply to 50
י"ח טבת ה׳תשס״ה
With all due respect, I'm afraid you you didn't get my point. My issue is with the article. Firstly, the article plainly states that a certain party is challenging Aguda Chassidei Chabad which is headed by the Grand Rebbe. That is factually untrue!!! Secondly, the accompanying letter to the article states in their own words and own admission that They, (The Merkos) started this action. Thirdly, it is the responsibility of the governing authorities of CONGREGATION LUBAVITCH to see to it that the shul is a presentable place for people of all walks of life to be brought into, they must maintain decorum to the utmost highest standard. and they should be taken to task if it isn't so. Failure to exercise the above should be considered incompetency and measures should be taken to rectify the situation. Some people may find it disturbing, but they are the governing authority.
55.
Respond to 54
י"ח טבת ה׳תשס״ה
You may claim that the article is a bit distorted, I do not do the Hebrew, only the English. My main concern is the contents of the letter and the attempt to restore order in 770. If the people who, as you put it, are the governing authorities of the shul, are not able to control what is going on. And if, some 'adverse' reactions of the Malach will assist in putting some order into 770, I have a tendency to accept Rabbi Krinsky (who claims to have instructions from the Rebbe on how to handle various aspects of 770) and his shluchim-Malach supporter's opinion that they have authority to enforce order in 770. As you mentioned, 'Failure to exercise the above should be considered incompetency and measures should be taken to rectify the situation'. That is exactly what Malach is attempting to do, and if you read the letter of the Rabbonim, you will note that they have taken pains to do it the most peaceful way. Shluchim all over are backing them up. People want to see a peaceful 770 already with all due respect to the gabboim. SOMEONE must make order and I would put my trust in Krinsky and his collegues that they are doing the utmost enacting a great amount of tolerance. As a matter of fact, we have been getting many remarks about 'too little being done too late'...
56.
Were back and were staying
י"ח טבת ה׳תשס״ה
anybody who knows the history of the last 10 years knows that the present Gaboyim were put in to place with 'terrorism' and 'persecution' of the oringinal Gaboyim. It was and is a Saddam Election. They most be removed. Again those that know the history will understand. and the judge will hear what when were and how it all went down. And only the judge will make a Sader. Another thing I notice with these forms. That when a certion side strart to see that they are going nowere with there clames they start Farbrangning. I.e "why cant we all get along" It is what it is and its time to put these people to a stop
57.
all you people
י"ח טבת ה׳תשס״ה
GET A LIFE I DONT UNDER STAND YOU DONT LIKE THE GUYS ISRELIES TZFATIM THE SIGNS BUT DO YOU RELLY BELEIVE IN yechi or did you chicken out .to all those shluchim who said they cant bring chevra to 770 not true you guys have a problem with 770 you are grob AD MOSAI HASHEM TILL WHEN SEND ABOUT THE HISGALOS OF THE REBBE NOW BEFORE LUBAVITCH TURNS INTO SATMAR cv c
58.
ל-46
י"ח טבת ה׳תשס״ה
שקר!! אני אישית נסעתי בכסלו מ"ו עם ר' יואל לבית משפט.
59.
ל46
י"ח טבת ה׳תשס״ה
בלי התגובה של 58 היית יכול להיראות כמו מישהו שמחפש "צדק ויושר" לגלות את "האמת". בושה וחרפה! חבל שמישהו גילה קלונך. ולא משנה שלא כתבת את השם שלך, לפחות שאתה תתבייש!
60.
770
י"ח טבת ה׳תשס״ה
This episode underlines the importance of the “Seforim Case” and why the Rebbe deemed it important to win. The Rebbe emphasized that Chabad- Lubavitch is not the property of any individual or group. Rather every Chosid is like share holder in this organization. Certain individuals were chosen to head this organization. The question that comes to mind is what will happen when these individuals (may they live until 120!) are longer here with us. Does it go to their children? Families? Will we have another battle on our hand in a few years from now?
61.
Gaboyim in 770
י"ח טבת ה׳תשס״ה
What is hard to understand is why Krinsky and company don’t appoint someone from their group to run in the elections for Gaboyim? There is only one Gabai left from before Gimmel Tamuz- Ze’ev Katz. So we obviously need to fill the post with new faces. Put out your candidates and seek support and votes from the people. Is this too mush too ask? If the Rebbe supported elections for Rabbonim he would, one thinks, support elections for Gabboyim!
62.
elections for gabboim
י"ט טבת ה׳תשס״ה
Was there anything from the Rebbe about the elections for Gabboim in the Mems
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.