מערכת COL | יום ג' ניסן ה׳תשע״ה 23.03.2015

חשיפה: משרד התמ"ת לא מכיר בחוק הארכת חופשת לידה

משרד התמ"ת הורה ללא התראה מוקדמת, לבטל השתתפות בשכ"ל למעונות, לנשים שמאריכות חופשת לידה כחוק ● לפי נוסח החוק המתוקן חופשת הלידה הכוללת היא 26 שבועות, ובמשרד התמ"ת הורו לאחרונה לבטל דרוג במעונות מיד לאחר 14 שבועות של חופשת הלידה – בהתעלמות לכאורה מנוסח החוק ● אחד המנהלים במעונות: "הרי החוק קובע במפורש שחופשת הלידה נמשכת 26 שבועות, ובמהלך הזה של ביטול הדרגה מאלצים כביכול את היולדת לחזור לעבודה בתום 14 שבועות"  משרד התמ"ת נגד הארכת חופשת לידה
חשיפה: משרד התמ
ילדים במעון יום (אילוסטרציה: מאיר דהן)

תחקיר COL

מפניות למערכת שהתקבלו לאחרונה, ולאחר בדיקה מול מעונות של משרד התמ"ת עולה התמונה הבאה: משרד התמ"ת ביטל לאחרונה באופן חד צדדי השתתפות בשכר למעונות של התמ"ת לנשים שהאריכו חופשת לידה בעוד 12 שבועות נוספים כנוסח המתוקן של החוק משנת 2010, (המגדיר את חופשת הלידה בסה"כ 26 שבועות, מהם 14 בתשלום ו-12 נוספים לא בתשלום).

לפי הנחיה חד צדדית זו של התמ"ת, יולדת שלא תציג אישור חזרה לעבודה בתום 14 השבועות הראשונים של חופשת הלידה – דרגתה תתעדכן אוטומטית לרמה 12, כלומר – אי השתתפות כלל של משרד התמ"ת בעלויות אחזקת ילד במעונות.

כך נכתב בחוזר של משרד הכלכלה להשתתפות בעלות שכר במעון או משפחתון לשנת תשע"ה:

1. ג. "הזכאות תהא לתקופה של 14 שבועות מיום הלידה"
4. ג. "בתום חופשת הלידה (14 השבועות בהגדרת התמ"ת) האם נדרשת לדווח על חזרה לעבודה באמצעות אישור מעסיק. אם לא תעשה כן, תופסק התמיכה ותקבע דרגת זכאות 12 (ללא תמיכה) מהחודש שלאחר סיום חופשת הלידה".

תקנות אלו של התמ"ת, שנכנסו כאמור לאחרונה לתוקף, מנגדות לכאורה את התיקון לחוק 'הגנת נשים' הקובע באופן חד משמעי כי תקופת חופשת הלידה הוארכה ל-26 שבועות, מהם 14 שבועות בתשלום, ו-12 שבועות לא בתשלום.

זאת ועוד, בחוק מוגדר שהחופשה הארוכה ניתנת בצורה אוטומטית, ורק אם היולדת לא חפצה בחופשה ללא תשלום, עליה להודיע על כך למעסיק מראש. ואילו בחוזר של התמ"ת, ישנה לכאורה התעלמות מוחלטת מתיקון החוק הקובע חופשת לידה למשך 26 חודש.

נקודה נוספת: תקופת חופשת הלידה המלאה (הכוללת כאמור 26 שבועות כחוק) מוכרת לצורך וותק בעבודה. כלומר - אין הבדל בחוק בין 14 השבועות הראשונים (שהם בתשלום) ל-12 השבועות הנוספים (שאינם בתשלום).

להלן קטעים רלוונטיים מנוסח התיקון לחוק משנת 2010:

חוזר מס' 07/2010 – הארכת חופשת הלידה ללא תשלום דמי לידה [חוק עבודת נשים (תיקון מס' 46), התש"ע- 2010

"עובדת זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות, כאשר, כפי שכבר נאמר, רק 14 שבועות מתוכם הם בתשלום דמי לידה מהביטוח הלאומי. ההיעדרות ב- 12 השבועות הנוספים היא ללא תשלום. "

"הנחת המוצא היא שהעובדת נעדרת 26 שבועות, ורק אם היא חפצה בקיצור חופשת הלידה מתחת ל- 26 שבועות, עליה להודיע למעסיק, וזאת שלושה שבועות מראש לפני חזרתה. בכל מקרה, לא תוכל לקצר את חופשת הלידה מתחת ל- 14 שבועות."

במעונות של התמ"ת הגיבו בהפתעה למהלך האחרון של התמ"ת, להלן תגובת אחת המנהלות במעון:


"לא קיבלנו שם ידיעה על כך מראש. הדרגה מורדת בצורה אוטומטית לאחר 14 שבועות. המהלך הזה גורם לבעיות, משום שיולדת שממשיכה חופשת לידה ללא תשלום מהביטוח הלאומי במרבית המקרים אינה יכולה להרשות לעצמה לשלם גם מחיר מלא המגיע לכמה אלפי שקלים, והיא נאלצת להוציא את הילד שכבר נמצא במעון ולשמור עליו בבית, בנוסף לתינוק שנולד זה עתה".

מנהל של רשת מעונות עימו שוחחנו, מגדיר את הבעיה:

"המהלך נחת עלינו בהפתעה. הרי החוק קובע במפורש (התיקון לחוק) שחופשת הלידה נמשכת 26 שבועות, ובמהלך הזה של ביטול הדרגה בעצם מכריחים כביכול את היולדת לחזור לעבודה בתום 14 שבועות." "הרי ברור שיולדת שבוחרת להישאר בבית תקופה נוספת במסגרת חופשת הלידה המאושרת בחוק בלי לקבל ע"כ שכר לא תוכל לעמוד בעלויות מלאות של ילד נוסף במעון, והיא תאלץ לשמור עליו בבית, בנוסף לתינוק שנולד. בכך היא תאלץ בעל כורחה לחזור לעבודה, והחלטה זו של התמ"ת לענ"ד פוגעת בחוק עצמו שנועד לשמר את זכויות היולדת!" הוא קובע.

תגובה נוספת שקיבלנו מאחד ההורים על הנושא:

"המדינה מנסה כאן "להרוויח" על חשבון בריאות היולדת והתינוק, בכך שלא תהיה לה ברירה והיא תאלץ לשוב לעבודה."
והוא מוסיף: "מי ישלם טיפולים רגשיים לילד כשיגדל, משום שלא זכה לקבל מה שמגיע לו כשהיה תינוק?" הוא שואל.

בקשנו את תגובת המשרד, ועד לפרסום הכתבה היא לא התקבלה. משתתקבל – נשמח לפרסמה.
 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.