מערכת COL | יום כ' אדר ה׳תשע״ה 11.03.2015

ארץ-ישראל בסכנה. לכו להצביע ● פרשנות

אפקט הנאום בקונגרס התפוגג והאפשרות של הקמת ממשלת שמאל, או הקמת 'ממשלת אחדות', הופכת לריאלית - למגינת ליבם של אוהבי ארץ-ישראל ● מה באמת הבעיה ב'ממשלת אחדות'? על מי ימליצו המפלגות החרדיות? האם הסקרים מצביעים על מציאות? ● דבר אחד בטוח: כולם חייבים להצביע ולהשפיע!  בחירות תשע"ה - פרשנות אישיתהערת המערכת: כתבה זו היא מאמר פרשנות אישי של הכותב
 ארץ-ישראל בסכנה. לכו להצביע ● פרשנות
מי יגיע ראשון לנשיא? ריבלין ונתניהו (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

משה בן-חיים

פחות משבוע לפני הבחירות, וסכנת הקמת ממשלת שמאל קרובה מתמיד: בסקרים שהתפרסמו בימים האחרונים עולה כי 'המחנה הציוני' בראשות ציפי לבני ובוז'י הרצוג מוביל בפער של מספר מנדטים על הליכוד, ומה שמכונה "גוש השמאל" הכולל את הרשימה הערבית המשותפת יחד עם "המחנה הציוני" (לא ברור איך השורה הזאת יכולה לדור בכפיפה אחת, אולי אחרי הבחירות ב'מחנה הציוני' יאלצו לעשות 'שינוי שם' כדי להכניס את הערבים לקואליציה) 'יש עתיד' ו'מרץ' מהווים – כאמור עפ"י הסקרים - כ-54 מנדטים, פלוס מינוס.

אם בוז'י וציפי יתנו מספיק לכחלון, משהו כמו תיק האוצר או אולי השיכון, כמשהו שיצדיק אצל כחלון את הדגל ה'רפורמטור', לא נראה שגוש חוסם של השמאל רחוק מלהתממש. במיוחד שכחלון כבר הצהיר בראיון רדיו שמה שמעניין אותו בעיקר, זה הנושא החברתי.

מה קורה במפלגות החרדיות?

אמש אמר דרעי בראיון ל'הארץ': "אמרתי שאמליץ על נתניהו. אם הנשיא יתן להרצוג לנסות להקים ממשלה, אני ממש לא פוסל, אך לא בממשלת שמאל צרה".


להיכן הוא מכוון? יו"ר ש"ס אריה דרעי בביקור במגדל העמק

ואילו ליצמן אמר בראיון לערוץ 1: "לא נחרים את נתניהו. יום אחרי הבחירות נחליט על מי להמליץ. עם לפיד לא נוכל לשבת בממשלה. אני מדבר עם הרצוג, עם נתניהו לא דברתי בכלל".

פה הוא לא חידש משהו שלא ידענו קודם, אך ברור שהוא לא פוסל ממשלה עם הרצוג, אם כי כלפי הבוחרים המלצה על נתניהו מתקבלת טוב יותר. הקושי הגדול שלו יהיה בישיבה משותפת עם לפיד על ספסלי הקואליציה.


חה"כ ליצמן וגפני מ'יהדות התורה' בהתייעצות (ארכיון)

כשמדברים על דרעי וליצמן, מדובר בשני פוליטיקאים מנוסים, שיודעים היטב שמי שנכנס ראשון לקואליציה, זוכה להתחלק בשלל, ואלו שנזכרים להכנס כשהכל סגור, זוכים בפירורים שנשארו.

האם הסקרים מצביעים על מציאות?

אחד ממכוני הסקרים ערך בדיקה ממנה עולה נתון מעניין: רוב מובהק של הנשאלים על אופן הצבעתם בטלפון (כ-80%!) מסרבים לשתף פעולה עם הסוקרים.

נתון נוסף שנבדק לאחרונה, הוא כמה אחוזים מהמצביעים של מפלגה מסוימת בטוחים בהצבעתם? המפלגה היחידה שבה 100% בטוחים בהצבעתם, היא 'יחד'. כל הנתונים הללו מצביעים אולי על סיקור לא משקף של חברות הסקרים (שרבים מהם מועסקים ע"י מפלגות שונות) המטיל סימן שאלה גדול על אמינות הסקרים, ואולי נותן תקווה מסויימת לימין.


אנשי 'יחד' במאפיית המצות בכפר חב"ד

"ממשלת אחדות"

אופציה נוספת, ומסוכנת לא פחות עבור כל מי שנושא 'שלמות הארץ' חשוב בעיניו, זו הקמת ממשלת אחדות. הנשיא ריבלין כבר הצהיר שימליץ על ממשלת אחדות כדי 'לאחד את העם'. לא נשאר הרבה לדמיין את ריבלין יוצא בנאום לאומה, כשכל העיניים נשואות אליו (פעם בכמה שנים יש לנשיא מה להגיד מעבר 'לדחוף את האף בממחטה' - כמו שהתבטא הנשיא הראשון) ויוצא בנאום חוצב להבות על החשיבות של 'אחדות העם' ו'פתרון משותף של הבעיות הניצבות לפתחנו...'

קשה לראות את ביבי מסרב לממשלת אחדות, בשעה שהוא עלול למצוא את עצמו במלחמת ירושה וההאשמות על הליכה פזיזה מדאי לבחירות, בבית פנימה – בליכוד. גם בוז'י יעדיף להקים ממשלת אחדות על פני האלטרנטיבה של הקמת ממשלה הנתמכת בידי רשימה ערבית וחנין זועבי, ופלונטר נוסף שיעמוד בפניו ואולי הוא אפילו בלתי אפשרי, להקים ממשלה שבה ישבו יחדיו ליצמן ולפיד.

אם נוסיף את ההתבטאויות ששמענו מליצמן ודרעי, הרי שממשלת אחדות נראית כרגע כפתרון מסתמן.

מה הבעיה בממשלת אחדות?

מי שקצת זוכר את התקופות בהם שמיר ופרס ישבו לסירוגין על כס ראש הממשלה, בוודאי יודע עד כמה רשימת ההישגים של ממשלה כזו - מפוקפקת.

בתקופה הנ"ל, כל אחד ניסה לעשות בדיוק ההיפך. פרס ניסה לדחוף לכיוון המדיני והסדר עם ארגון הטרור הרצחני ורוצח הילדים אש"ף, ופעל מתחת לאפו של שמיר, וכל הסיפור לא התנהל כמו שצריך.

לא היה נדיר לשמוע את שמיר אומר משהו כראש ממשלה, ואת פרס כמ"מ ושר החוץ תוקף אותו בחריפות כאילו הוא בכלל באופוזיציה. עד ששמיר נואש ופיטר את השר וויצמן על שנפגש בחשאי עם ערפאת בתוניס, מה שהביא להתפטרות "המערך" של אז, ונפילת הממשלה.

הרבה "מתן ומתן"

במצב כיום, בו ציפי לבני – למי ששכח, היא היתה פעם בליכוד - יישרה במהירות עמדות עם השמאל הישראלי, ובקונסטלציה של ממשלת אחדות תקבל תיק בכיר, ואולי תיק החוץ וסגנות ראש הממשלה, תהליך מדיני הוא עניין של זמן.

כמו שנתניהו פעם צעק מעל כל במה: "מתן ומתן", הפעם יהיה הרבה מתנים ומתנים. התיאבון של הערבים רק הלך וגדל, וירושלים (לדאבונינו הרב) נמצאת כבר 'על השולחן'.

הנאום ששינה את העולם?

היה מי שכינה את נאום נתניהו בקונגרס בשבוע שעבר כ"נאום חייו". (רק לי נדמה שהנאום היה לפני שנה בערך?...) נתניהו, שמאוד מחובר לסגנון האמריקאי, (בצעירותו התגורר ולמד בארה"ב) חש בקונגרס ב'מגרש הביתי'. תנועת הנפת היד בסיום הנאום לקול התשואות בזוויות של 90 מעלות לכל כיוון, למעלה ולמטה הזכירה תנועה אופיינית של... נשיא ארה"ב.

לא לחינם פלט אחד הפרשנים אחרי הנאום: "אם נתניהו היה אמריקאי, היו מרצים אותו שם לנשיאות..."

נתניהו נלחם בחירוף נפש כמעט עד לנאום, ומעבר לנסיון למנוע הסכם רע עם איראן, לא התביישו בליכוד לציין שגם ירוויחו כמה מנדטים לאזן את התמונה מול ה'מחנה הציוני'.

הבעיה, שכאן העמודים הראשיים והכותרות מתחלפות במהירות, וכבר ימים אחדים אחרי הנאום, הסקרים 'התאזנו' שוב, והתמונה הנוכחית מעוררת דאגה רבה מאוד בליכוד, מאיבוד השלטון לשמאל. כמו שאמר נתניהו אמש בכינוס עולים מצרפת:  "דעו לכם שקיימת אפשרות אמיתית שאם הפער הזה בין הליכוד לבין מפלגת העבודה יגדל, אנחנו עלולים להתעורר בעוד שבוע ולמצוא את ציפי ובוז'י כראשי ממשלה בישראל".

טעויות קריטיות

בהסתכלות מהצד, נעשו כמה טעויות, מהם קריטיות. נתניהו בכמה מהלכים, שרף לעצמו כמה גשרים. מי מנע ממנו לרוץ יחד עם ליברמן ברשימה משותפת כמו בבחירות הקודמות? או עם כחלון, תמורת 'דיל' מתאים? בא 'אנדרדוג' כמו בוז'י, סגר דיל עם ציפי, שהיתה על גבול החסימה, והנה יש איום ממשי להחלפת שלטון הימין!

לגבי לפיד: נתניהו אולי גיבור גדול בנאומים חוצבי להבות, אבל בבית? גורנישט. לפיד הכיר הרי את ביבי. כמעט הכל הוא נתן לו, לעשות בממשלה ובכנסת כבתוך שלו. גם השנתיים שעברו בממשלה, היו לא פשוטות. כמעט כל חודש לפיד איים ב"לא משחקים שוברים את הכלים", ותמיד נתניהו נכנע לו. (משהו שמזכיר את סרטון הליכוד על 'גן הילדים')



הנזק שגרם לפיד ובמיוחד לחרדים בממשלת נתניהו, לא זכור בתקופה כה קצרה מאז קום המדינה. פלא שליצמן וגפני לא מגלים מחוייבות לנתניהו?

טעות חמורה: הקדמת הבחירות אחרי שנתיים


מה הכריח את נתניהו להפיל את ממשלתו אחרי שנתיים? יש משהו היום שאי אפשר לסגור בחדרי חדרים? פה מדובר בזחיחות, גם חשש מ'מה יגידו בתקשורת על ממשלת ימין וחרדים'. "אני יצא לבחירות, אקח כמו שרון בשעתו יותר משלושים מנדטים, ואקים ממשלה איך שארצה". זה לא עובד ככה, והסטטיסטיקה אומרת שכמעט בכל פעם שהקדימו את הבחירות, השלטון הוחלף. האם כמו שמסתמן היום, שגם השמאל וגם הימין לא יכולים להקים ממשלה, מצב המשילות בישראל טוב יותר?

המצב באזורינו הופך למורכב

כל מומחי הביטחון מצביעים על כך שהמצב באזורינו הולך והופך מורכב מרגע לרגע. דאע"ש ימ"ש כבר יושבים בסמוך אלינו, הגרעין האיראני רק הולך ומתפתח, עם הסכמים לא ברורים בחסות ה'גדולה שבידידותינו', וגם בבית פנימה המצב הבטחוני רחוק מלהיות טוב. כל זה לא מונע מגורמים בשמאל להמשיך בשטיפת מח מאומצת על 'קיפאון מדיני' ודברים מעיו אלו, כאילו לא מספיק התהליכים שעברנו עד היום.

חייבים להצביע ולהשפיע

כדי שלא נמצא עצמינו בעוד שבוע במצב לא פשוט של ממשלת שמאל שפועלת בכל הכח נגד 'שלמות הארץ', ועלולה לסכן את שלומם של כל יהודי ארץ ישראל, או לא פחות חמור מכך 'ממשלת אחדות' שהרבי התנגד אליה בצורה מפורשת במספר התבטאויות, חסידי חב"ד חייבים להצביע ולהשפיע - כהוראת הרבי. 

בי"ד רבני חב"ד הוציאו מכתב ברור לחסידי חב"ד בנוגע לאופן ההצבעה, כפי שפורסם כאן לפני שבועיים. במכתב, כתבו הרבנים
 שלא להתערב בשום אופן וצורה בבחירות, ועל החסידים לפעול כל אחד באופן פרטי ולהצביע לפי הוראת הרבי.

כמו כן יצאה קריאה חשובה של צא"ח להרבות ב'מבצע תפילין' בקלפיות ביום הבחירות עצמו, ויה"ר שנזכה כבר לממשלה טובה ויציבה בראשות משיח צדקינו.

הערת המערכת: כתבה זו היא מאמר פרשנות אישי של הכותב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.