מערכת COL | יום ט"ו טבת ה׳תשע״ה 06.01.2015

מה עשה הרבי במשרד הרישום הנאצי? ● מיוחד

מסע מרתק בעקבות שנותיו הראשונות של הרבי בפאריז שלפני מלחמת העולם השניה; נתיב ההצלה המטלטל של הרבי והרבנית מצרפת לפורטוגל, עד בואם אל חוף מבטחים; אלו לצד תיעוד מיוחד, הנחשף לראשונה באופן מלא, מביקורו המרגש של הרבי בפאריז (תש"ז), כדי להביא את אמו לארה"ב ● ספר חדש, "הרבי בפאריז", מאת הרב שמואל בוטמאן יצא לאור בהוצאת חזק ● במהלך הספר נחשפים אנקדוטות וסיפורים מופלאים, רבים מהם בפרסום ראשון ● הנה כמה מהם  הרבי בפאריז
מה עשה הרבי במשרד הרישום הנאצי? ● מיוחד

מצות משוויצריה

שוב פסח מתקרב, ומצות לא נראות באופק. זמן רב לפני חג הפסח, כבר החל הרבי דואג לצרכי ליל הסדר. והבעי' המרכזית הייתה להשיג מצה עבודת יד, שנאפתה בהידורים הראויים. בתחילה דובר שהרבי והרבנית יקבלו קמח, ואת המצות יאפו אצל גוי בשם רולנד, אשר הסכים להעמיד לרשותם את התנור, אותו חשבו להכשיר, בכדי לאפות בו את המצות. אך הדבר לא יצא לפועל.

ומי שהשיג מצות עבור הרבי, הי' ר' דוד בזבורודקה הנזכר לעיל:
"בחודש אפריל קיבלתי רישיון לנסוע לשווייץ כדי להעביר את הפטנט שלי. מובן שהרבי ידע על נסיעתי. בחג הפסח תש"א הרבי והרבנית היו בניס, והנה לפני חג הפסח ביקשה ממני הרבנית: "עשה לנו טובה. יש לנו ידידים בשווייץ, משפחת שמרלינג, כשתיסע לשווייץ, תיכנס אליהם ותבקש מהם מצה שמורה עבורנו".

"כשהגעתי לשווייץ, נסעתי דרך ציריך שבה עשיתי את השבת, היתה זו שבת פרשת פרה, מיד לאחר השבת הגעתי לביתה של משפחת שמרלינג, ומסרתי למר שמרלינג [ר' לוי יצחק שמרלינג] את בקשת הרבנית.

שמרלינג הביע מיד נכונות לתת לי את המצות שלו, באומרו: "יש לי שבע מצות שמורה, ואני מוכן לתת חלק מהן". שיערתי שזה לא יספיק לרב ולרבנית, אז הלכתי לעוד שלושה אנשים, ופשוט הוצאתי מהם את המצות.

"מר שמרלינג הוסיף ונתן לי גם חתיכת גבינה גדולה עבור הרבי לפסח, וכן סוכריות כשרות לפסח, ומסרתי הכל לרבי. כשהרבי קיבל את הדברים מידי, חתך מיד את גוש הגבינה ונתן לי את מחציתה, ואחר נתן לי את הסוכריות באמרו שאתן אותן לילדיי. את המצות שהבאתי, הרבי אכל בכל ימי החג.

"בחודשי החורף שקדמו לאותו פסח, ביקרתי בבית הרבי כמה פעמים, וזכורני שראיתי את הרבנית אוספת אגוזים ומקלפת אותם, אחר מניחה אותם בכלי זכוכית לשומרם לחג הפסח.

"אם בצורכי מזון עסקינן, זכורני כי קיבלנו אז כרטיסים למזון, וכך חולקו לנו בין השאר פונט אחד של תפוחי אדמה לשבוע, ואילו השגת בשר היתה קשה מאוד".

מסירות נפש על המושג "יהודי"

שמעתי שבתחילת נשיאות הרבי, סיפר הרב רובינשטיין הנ"ל את הסיפור הזה לחסידי חב"ד, שהנאצים ימ"ש הלכו מבית לבית לרשום שמותיהם של האנשים הגרים בבית. כוונתם הארורה היתה להוודע אם יש שם יהודים. הרבי לא הי' אז בבית, וכשהשכנים נשאלו פרטים על השכן הגר על ידם, רצו לעשות לרבי טובה ואמרו שהוא "אורטודוקסי" ותו לא. מבלי להגיד להם שהוא יהודי.

כשהרבי בא לבית, סיפרו לו מה שהי'. והיות ש"אורטודוקסי" יכול להתאים גם לדת אחרת, לכן הלך למשרד הרישום הנאצי, וביקש שיתקנו את הרישום ויכתבו שהוא "יהודי". ממש ענין של מסירות נפש על המושג "יהודי".

לוח שנה של הרבי

באותם ימים בהם המלחמה היתה בעיצומה, הרבי החזיק ברשותו לוח שנה משנת תש"א, ובו הוסיף בכתב־יד ציונים שונים בקשר למולד הלבנה ותעניות בה"ב.

יש לציין שלוח שנה הי' הפרסום היהודי היחיד שאושר להדפיסו בצרפת באותה תקופה. הלוח הודפס בחודשי הסתיו בשנת תש"א על ידי הרבנות הראשית של צרפת, ואילו שנה לאחר־מכן כשביקשה הרבנות הראשית לשוב ולהוציא לוח שנה דתי, השמיטה הצנזורה למעלה ממחצית הטקסטים שביקשו להכניס, לכן הרבנות העדיפה לוותר על הפרסום הזה.

*

הרב בוטמאן אומר כי "במשך השנים נכתבו על השנים בפאריז בהרבה בימות ומקומות אך כאשר חסידים ואוהדי חב"ד  מבקשים ללמוד בצורה מסודרת על האירועים סביב שהות הרבי בפאריז, עליהם לחפש בהרבה ספרים וכתבי עת, ופשוט שאין כולם תחת ידם, וכאן נקבצו ובאו כולם יחדיו  (אם כי, כפשוט, אי אפשר לאסוף את הכל ממש) בנוסף לפרטים וסיפורים, תמונות ומסמכים שעדיין לא נדפסו ובאים כאן לראשונה.

ובהוספה לזה, יש באוסף זה דברים ששמעתי מאבי הרה"ח ר' שניאור זלמן בוטמאן ז"ל; דברים ששמעתי מאמי מרת יהודית בוטמאן ע"ה; דברים ששמעתי, יבדלח"א, מאחי הגדול, שליח הרבי ומשפיע אנ"ש דתל אביב, הרה"ח ר'  שלום דובער שיחי' בוטמאן; דברים ששמעתי מהרה"ח ר' נחום אברהם שיחי' יעקובוביץ מאנטוורפן; דברים ששמעתי מהרה"ח ר' רפאל שיחי' ווילשאנסקי,מברוקלין, ודברים ששמעתי מעוד אנשים.

אוסף זה גם עוסק בתיעוד המאורעות שהרבי עבר בתקופה הקשה של מלחמת העולם השניה.

באוסף שלפנינו ישנה סקירה כללית רחבה, לראשונה, על הרבי בפאריז. סקירה זו מהווה אשנב מיוחד לדמותו של הרבי ובבחינת "האור שלפני ההתגלות" שכל־כך חשוב לקהל חסידי ומקושרי הרבי.

הספר נחלק לשלושת שלבי שהות הרבי בצרפת:
א) לפני מלחמת העולם השניה. תקופה בה הרבי והרבנית שהו בפאריז מחודש ניסן תרצ"ג ועד ערב חג השבועות ת"ש.

ב) נתיב ההצלה מעומק הבכא. הרבי והרבנית הוכרחו לעזוב את פאריז בערב חג השבועות ת"ש ושהו בתחילה בעיר ווישי, ואחר כך בעיר ניס ובעיר מרסיי. ממרסיי הגיעו לליסבון, פורטוגל, ועלו על אני' שהפליגה לארצות הברית, והגיעו לארצות הברית "לחוף מבטחים" בכ"ח סיון תש"א.

ג) הביקור בשנת תש"ז. הרבי בא לפאריז, להביא את אמו לארצות הברית. הרבי שהה אז בפאריז כשלושה חודשים, מכ"ו אדר עד כ"א סיון".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.