מערכת COL | יום ט' חשוון ה׳תשע״ה 02.11.2014

אחרי 75 שנה: אותר בניין ישיבת חב"ד אטוואצק שבפולין

ישיבת תומכי תמימים אטוואצק שבפולין נוסדה בקיץ תרצ"ה בעת שהעתיק אדמו"ר הריי"צ את מקום מגורו, מווארשא לעיירה אטוואצק, הישיבה עמדה שנים ספורות עד שפרצה המלחמה ונתפזרה הישיבה ● כעת, כ-75 שנה לאחר שנסגרה הישיבה הצליחה סילה רוזנפלד, חוקרת מס פאולו, ברזיל לאתר את הבניין המפואר של הישיבה  לסיפור המלא
אחרי 75 שנה: אותר בניין ישיבת חב

ישיבת תומכי תמימים אטוואצק שבפולין נוסדה בקיץ תרצ"ה בעת שהעתיק אדמו"ר הריי"צ את מקום מגורו, מווארשא לעיירה אטוואצק, הישיבה עמדה שנים ספורות עד שפרצה המלחמה ונתפזרה הישיבה.

בישיבה למדו במשך השנים שלפני המלחמה מאות תלמידים, שרובם ככולם ניספו בשואה. רק כמאה מהתלמידים לערך, ניצלו. מהתלמידים האלו שניספו, לא נשאר, כמעט, שום זכר. היה קבוצה בת 36 תמימים שהרחיקה נדוד עד שנחאי וזאת בהשתדלותו הנמרצת של אדמו"ר הריי"צ.

כעת, כ-75 שנה לאחר שנסגרה הישיבה הצליחה סילה רוזנפלד, חוקרת צעירה מס פאולו, ברזיל לאתר את הבניין המפואר של הישיבה.

"המדריך שלי באחת מטיול השורשים שלי בפולין, שאל אותנו האם ברצוננו לראות את העיר ואת בית הקברות היהודים", היא נזכרת. "זו היה 12 קילומטר דרומית מווארשה".

במהלך הביקור נחשפה רוזנפלד לעובדה שבפולין פעלה חב"ד לפני מלחמת העולם השנייה.

היא עשתה את דרכה אל העיר, אך למרבה הצער כל שמצאה היה פיסת אדמה ריקה. היא הסתכלה על התמונות של הבתים הסמוכים, נעזרה ב- Google Earth, ועדיין לא הצליחה למצוא תשובות: היכן פעלה הישיבה?

הרב שלום בער לוין, מחבר הספר "תולדות חב"ד באירופה" ומנהל ספריית חב"ד-ליובאוויטש, שעשה מחקר מקיף על התקופה ומיקום הבניין סבר כי הבנייין נהרס מזמן. "הבניין נבנה מעץ ומן הסתם הוא ננטש בשנת 1939", הסביר הרב לוין.

לבסוף, בחודש שעבר, בטיול השלישי שלה לפולין, סילה החליט לעשות קצת מחקר יותר, ומאמציה הפעם נשאו פרי כשנודע לה כי בשלב מסויים העיר שינתה את הכתובת של הרחוב בו פעלה הישיבה. וכעת, האבידה נמצאה.

"נכנסתי פנימה והרגשתי שזה היה כל חלום. הנה אנחנו בבית המדרש, חדר האוכל, המרפסת, היכן שלמדו "תמימים" יחד, עד שהנאצים ימ"ש הרסו את חיי יהודים בפולין", שיחזרה בשיחה עם  lubavitch.com. הבניין בתוכו שופץ, אך מבחוץ הוא נותר ללא שינוי. 

"אני מרגישה שכל הביקורים שלי בפולין היו שווה את התגלית הזאת", אמרה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.