מערכת COL | יום ו' חשוון ה׳תשע״ה 30.10.2014

בריתות מילה מיוחדות מסביב לעולם ● סיפורים מדהימים

הרב אלכס אסנין מארגון "ברית יוסף יצחק", חושף צרור סיפורים מדהימים על בריתות מילה ליהודים מבוגרים, לרגל פרשת לך לך ● מוהל שהיה נתון לדילמה נפשית סוערת, העלונים ששינו חיים של אלפים והפלאייר שחיכה בעץ ● אל תפספסו!  ברית מילה
בריתות מילה מיוחדות מסביב לעולם ● סיפורים מדהימים
הרב אשכנזי משמש כסנדק בברית מילה ליהודי מבוגר

משה בן חיים

הרב אלכס אסנין, הינו אחראי הסברה, פרויקטים וקשרי חוץ בארגון "ברית יוסף יצחק".  "כדי להוציא לפועל ברית", הוא מספר, "מדובר בארגון עד לפרטים הקטנים. זה שונה מברית רגילה, שם אבי התינוק מרים טלפון למוהל, בזה מתחיל ובזה נגמר. בבריתות שאנו עורכים, צריך הרבה הסברה, ארגון, ועוד.

"לדוגמא, אספר על מקרה שקרה אצלינו לפני 13 שנה עם אחד המוהלים הוותיקים שלנו, שנחשב כמומחה ממש. בהרי ההימלאיה, נתקעו זוג מטיילים והיה צריך למול את בנם. מדובר היה בטיסה ארוכה של 30 שעות, אחריה מסע ארוך ברכב, ואחריו מסע ארוך ברגל בהרי ההימלאיה. מה שנקרא 'תחתון שאין למטה תחתון הימנו'.

"שלוש שעות לפני הטיסה, כשהוא כבר בדרך לשדה התעופה, קיבל לפתע הודעה שהבן שלו (של המוהל) אושפז בדחיפות בטיפול נמרץ, לאחר שקרה לו אירוע בריאותי פתאומי. הוא התלבט מה לעשות? מצד אחד, ברית מילה לילד יהודי. מצד שני, בנו בסכנה.

"אחד מאנשי הצוות של 'ברית יוסף יצחק' התקשר אליו, וסיפר לו סיפור על ברית במסירות נפש, וכיצד זה פועל נפלאות. הוא הבין את המסר וטס לערוך את הברית באותו מקום. כשחזר, התברר לו שהזמן שילדו יצא מכלל סכנה, בדיוק הזמן שבו ערך את הברית".

סגירת מעגל

אסנין, עלה לישראל קצת אחרי המהפכה של גורבאצו'ב בשנת תש"נ. "
אנשים לא כל כך מכירים את המציאות שהיתה אז  ושלא נתנו לקיים בבריה"מ מצוות כלל", הוא מספר, "טסתי לארץ בלילה, ובבוקר כבר דברו איתי על ברית. לא כל כך הבנתי, אבל קיבלתי את זה כך. זה לא אומר שמיד חזרתי בתשובה. לפני  שמונה שנים, התחלתי לעבוד עם הארגון, ובכך אני חש סוג של סגירת מעגל.

"היום זה כבר לא פשוט, צריך לשכנע. אז, בשנות התשעים, זה היה כמעט מובן מאליו: יהודי שמגיע לארץ עושה ברית! אז ארגון ברית יוסף יצחק היה עורך כ-30 בריתות ליום. היום לצערינו זה כבר לא כך.

"אנו עורכים הרצאות בריכוזי אנ"ש, בישיבות, ומחלקים אלפי עלונים. להערכתנו רק מהכרוזים שהפצנו נערכו כ-10,000 בריתות עד היום!".

סיפורו של "פלייר" אחד

"בשנות הקומוניזם ברוסיה, נולד ילד יהודי. ההורים לא ערכו לילד ברית, והסבא אמר פעם לילד: עד שלא תעשה ברית, לא אנשק אותך! עברו שנים, הילד גדל ועלה לארץ. הסבא שלו כבר הסתלק זה מכבר. בוקר אחד הוא מתעורר ותפעם רוחו: סבו הגיע אליו שוב בחלום, ואמר לו: עד מתי תסתובב ערל?! לך ותעשה ברית!


הרב גלוכובסקי בריקוד חסידי לאחר ברית ליהודי מבוגר

"הוא יצא לרחוב, לעשות את מסלול ההליכה הרגיל שלו, ומה הדבר הראשון שהוא רואה? פלייר של "ברית יוסף יצחק", תקוע על העץ! מסתבר כי בחורי ישיבה חילקו באיזה מקום "פליירים" (עלונים). אחד לקח את הפלייר, כי לא היה לו נעים. מיד אחר כך הניח את הפלייר על עץ סמוך. עבר שם אותו יהודי, וזה גרם לו לערוך ברית מילה!".

סיפור מדהים של אליהו הנביא

"היה מקרה אחד מסובך ומורכב. ההורים עולים מבריה"מ והתעורר ספק על יהדות הסבתא מצד האם. היה צורך לערוך בדיקות מסמכים. לבסוף, התברר כי התינוק יהודי, ושעה לפני שבת נערכה הברית!

"היה אחד המוהלים שנסע עם משפחתו לצפון כדי לערוך ברית. היה כביש מפותל ורטוב מגשם. הרכב התהפך ונתקע בהר, וכולם יצאו בלי שריטה! דבר ראשון שהיה לו בראש, זה מה עם הילד שצריך לעשות ברית? אחר כך הילד שלו שהיה ברכב, סיפר כי איש אחד החזיק את כולם בידיו, וכך אף אחד לא נשרט! מי היה אותו איש? אליהו הנביא!".

יש מצב של "ערל מדאורייתא"

"יש מדינות מסויימות בחו"ל שלפני שנים נערכו בהם בריתות שלא כהלכה. בהרצאה 'קלילה' לציבור תורני, אחד המאזינים שאל מספר שאלות, בסיומן הבין שהוא נחשב ערל מדאורייתא! יש גם נושא של מי ש"נולד מהול", וסבורים שצריך רק לעבור 'הטפת דם ברית'. מהנסיון שלנו ב99% מהמקרים זה לא פוטר מברית, וחייבים להבדק אצל מוהל מוסמך. יש גם את הנושא של "ציצין המעכבין" שצריך בדיקה של מוהל מוסמך. חשוב מאוד להיות מודעים לנושאים הללו".

פעילות נמשכת

"אני מקבל את הנימולים לפני הברית ועושה להם בדיקה רוחנית מקיפה. האם מדובר ב"קרקפתא"? (לא הניח תפילין) האם הוא בכור וצריך גם פדיון הבן? תפילין ציצית, וכך מתחיל קשר יהודי.

"הנשים מקבלות עלון הסברה בנושא טהרת המשפחה, עריכת חופה יהודית אם צריך, אות בס"ת וכל עניין יהודי. מתאמים להם עם השליח המקומי עלייה לתורה, והמשך קשר עם השליח. לצערנו, השלוחים אלינו קצת מדאי אנשים להימול!

"בגלי העלייה מרוסיה עלו כ-1300000 יהודים. חצי מהם גברים, וחצי מתוכם אינם יהודים. מתוך ה-300000 עלו חלק כשהם כבר נימולים. בכל העולם מלנו עד היום כ-61,000 יהודים. תאר לעצמך כמה יש עוד שלא נימולו.


ר' אברהם פריד בריקוד חסידי עם יהודי לאחר ברית מילה

"לדוגמא אצלנו ברחובות היה יהודי מבוגר שטיאטא את בית הכנסת. התברר שהוא אינו מהול, ולא אמר דבר! כל ילידי שיראז בפרס צריכים בדיקה, בגלל שפעם היו שם מוהלים שמלו לא כהלכה. לכן צריך לעורר על העניין של ילידי חו"ל, כי יש מקומות שהמוהלים לא מלו כהלכה. זה יכול להיות גם חברך לעבודה..."

ברית? רק אצל מוהל מוסמך

"צריך לגלות עירנות. אם יש לך שכן שמצפה ללידה, צריך לוודא שיערוך ברית רק ע"י מוהל, ולא ע"י רופא, כמו שנפוץ לאחרונה. כמובן שרופא שהוא גם מוהל הלכתי זה בסדר".

הזכות הגדולה להיות סנדק בברית של מבוגר

"הרבי דיבר על הזכות הגדולה שבברית של אדם מבוגר. הרבי הרש"ב, בהיותו ילד בן ארבע או חמש נכנס פעם בוכה אל סבו הרבי: מדוע ה' נתגלה אל אברהם אבינו ולנו אינו נראה?". ענה לו סבו: כשיהודי צדיק מחליט בגיל 99 למול את עצמו ראוי הוא שה' יתגלה אליו! מכאן רואים את המעלה העצומה בברית של מבוגר. מי שרוצה להיות סנדק יכול להתקשר לארגון, ויתאמו לו, זו זכות עצומה!

"יהודי שעבר את מסך הברזל, אתה מביא אותו מתנה לה', זה יותר מלתרום ספר תורה, זה יהודי חי! זה משהו מיוחד שאין לתארו במילים".

שלושה סיפורים על סנדקאות:

בחו"ל היתה אשה שהיתה בתרדמת למעלה משבע שנים. הרופאים ל"ע רצו כבר לנתקה ממכשירים, ולפתע קראו לבן שלה שהיא התעוררה. הבן רצה להתקשר לאחיו שהיה בארץ, ולבשר לו את הבשורה. אמרה לו אימו החולה שהתעוררה: אל תתקשר כעת. הוא עם אברהם אבינו! אח"כ התברר שאחיו השתתף כסנדק בברית מילה באותה שעה בדיוק.

סיפור שני:
ישראלי רגיל, כמו כולם, לא היה מהול עד גיל ארבעים. מה התברר? אימו הובלה בשואה האיומה במשאית למחנה השמדה, בדרך עצרו אותם פרטיזנים והיא ניצלה. היא חיה עד סוף המלחמה ביערות, ומרוב פחד על הטראומה שעברו, לא מלו את הבן. הוא גדל, והגיע לעשות ברית.

סיפור שלישי:
היה אחד שאיבד את שני הוריו ל"ע. הוא הגיע לעשות ברית לע"נ הוריו. יש מחיצה של מתכת עם בד מול העיניים של הנימול. באמצע הברית הוא התחיל לאחוז את המחיצה וכולו רועד: "אני רואה אותם, הנה הם באו לברית..." כולו רעד, החוויר וכמעט התעלף. ההורים שלו הגיעו להשתתף איתו בברית. "הבריתות האלה זה משהו מיוחד", מסיים הרב אלכס את דבריו. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.