מערכת COL | יום י"ח אב ה׳תשע״ד 14.08.2014

המצב הבטחוני: כל הסודות מאחורי הקלעים ● מיוחד

הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר, בראיון השבועי ל-COL על המצב הבטחוני. והשבוע: מה פשר היסמכות ישראל על מצרים, והאם המצרים הם אלו שידאגו לאינטרס הישראלי? ● מי קובע את "כללי המשחק", ומדוע העזתים עדיין תומכים בחמאס? מה צריכה ישראל לעשות, ומה האיום הגדול ביותר על ישראל כיום? ● וגם: חשיפה מיוחדת ממסיבת עיתונאים סגורה שנערכה בסוף-השבוע  המצב הבטחוני
המצב הבטחוני: כל הסודות מאחורי הקלעים ● מיוחד
אובמה בוועידת עסקים בוושינגטון, השבוע (צילום: פיט סוזה, הבית הלבן)

משה בן-חיים

ישראל נתנה למצרים את הכבוד בניהול המו"מ, והעדיפה את המצרים על פני אחרים, כולל האמריקאים. מה האינטרס הישראלי בכך? זה עלול לפגוע בישראל בעתיד?


נוצרה כאן קונסטלציה נדירה שיש לישראל שותף שמפוחד מהחמאס, שמאיים גם על מצרים. מצרים חוששת מאוד מתסריט בלהות מבחינתה, שבו עזה עלולה להתפרץ ולהשתלט על סיני (אולי בסיוע מתוך סיני של גורמי טרור עולמי, אל קעידה, דעא"ש וכדומה). המצרים חוששים שיכולות הטרור של החמאס והמנהרות יגיעו עד לסיני וקהיר, ויערערו על יציבות השלטון שם.

דוגמא קלאסית: שמורסי מ"האחים המוסלמים" (אחים התאומים של החמאס), עלה לשלטון, חמאס הבריחו אותו באמצעות מנהרה מהכלא. בנוסף, הפגיעות וההרג בשוטרים וקצינים מצריים בסיני היו בהכוונת בסיוע ובתכנון של החמאס.


כך יוצא, שהאוייב שלך הוא איתך באותן דעות מול אוייב שלישי, ולכן ישראל נותנת את הכבוד למצרים כדי לנהל את המו"מ, גם בהנחה שהאינטרסים דומים באופן יחסי.

עד עתה נראה שהמצרים הם גורם מרכזי במו"מ, למרות שהם סה"כ 'מתווכים'. האם אכן המצרים הם אלו שידאגו לאינטרס הישראלי?


בעבר הרחוק היו מתווכים, אירופים בעיקר, שידעו "לחתוך דברים". למצוא מתווים שיסיימו עימותים. למצרים שום דבר לא בוער, הם נהנים מתשומת הלב העולמית שהם מקבלים כ"מעצמה איזורית" ומגשרת.


מימין: נתניהו, גנץ ויעלון (צילום: משרד הביטחון)

בנתיים ארגון טרור ממשיך להתעמר במדינת ישראל באמצעות דרישות מופרכות ומוגזמות שאם יתקבלו רק יחמירו את המצב באיזור. האפשרויות העומדות בפני ישראל אינם בין כיבוש עזה מחדש בדמים מרובים, או מאידך חוסר מעש. יש גם באמצע טווח מספיק גדול של אפשרויות פעולה הניתנות לביצוע.


יש בישראל המעוניינים להשליט את הפת"ח במעברים, ואולי גם לנסות להשליט אותו בכל הרצועה. זה יפתור את הבעיה הבטחונית?


המטרה הישראלית היא ללא ספק להשליט מישהו אחר ברצועת עזה. מישהו אחר- העיקר לא החמאס. המצרים מוכנים לשלוט במעברים רק מהצד שלהם, הם דואגים אך ורק לאינטרס שלהם. בזמנו היה נסיון להשליט את האירופים על המעברים, והנסיון כשל.

האופציה היחידה לכאורה, זה השלטת ה"רשות" במעברים. יש ספק גדול אם הם מסוגלים לעשות זאת. עצם הנוכחות של שוטרי הרשות זו פגיעה בריבונות וביוקרה של חמאס, שרוצה מצידו להפוך את רצועת עזה למדינה שלו. ישראל מעוניינת לערער את המדינה העזתית בראשות חמאס, וזה הרגע המתאים.


מי קובע את "כללי המשחק" במו"מ שמתנהל במצרים?


ישראל התנהלה עד עתה בגמגום וחוסר החלטיות. כן הפסקת אש, לא הפסקת אש. החמאס יסכים, או לא. כל ההתנהלות הזו מוכיחה שחמאס מנהל ומכתיב את העניינים, ומחזק את מעמדו על חשבון ישראל. 

תושבי ישראל בטוחים שמממשלת ישראל מנהלת את העניינים בצורה מושכלת, וב"קונטרול" מלא. מסתבר שהדבר רחוק מכך. החמאס ממשיך להכתיב את האירועים, וישראל מגמגמת. נציגות ישראל לשיחות בקהיר לא מנהלת שיחות על העמדות הישראליות, אלא רק שומעת עמדות של אחרים. עד עתה המו"מ מתנהל בעיקר עפ"י האינטרסים של מצרים, ומאידך הדרישות של הפלסטינים.



הפרשן הצבאי ישראל קצובר (צילום: חיים פרל)

כשהחמאס הציג את עמדותיו בצורה נחרצת על הקמת נמל ימי בעזה ושדה תעופה, ישראל הפתיעה והודיעה שאין לה התנגדות לכך, בתנאי שהרצועה תפורז. כל בר דעת מבין מה ההשלכות של "פירוז" שכזה, והקמת נמל ושדה תעופה למדינת עזה הנשלטת על ידי ארגון טרור.


החמאס נדחף למלחמה עם ישראל כשמצבו היה בכי רע, ועל סף התפרקות, והוא מסיים אותה כארגון לגיטימי, שכולם מוכנים לשבת ולדבר איתו.


מרגע לרגע, מגימגום לגימגום, נוצר פיחות בעמדות ישראל.  ישראל כבר הסכימה להגדיל את מספר המשאיות שתכנסנה לרצועה מ-280 ליום ל-600 ובשלב השני ל-800. הוסכם להוסיף עוד קווי חשמל לרצועה ולהגדיל את כמויות הסולר והגז שיסופקו לרצועה.

ישראל דרשה בתחילת המו"מ הקמתו של 'איזור חיץ' לאורך הגבול בן 500 מטר, והלכה וירדה באשר להיקפו. בשיחות שלאחר הפסקת האש השניה כבר ירדו מ-500 המטרים ל-300, אחר כך ל-200 מטרים, ועכשיו כבר מועלית האפשרות שישראל תוותר כליל על 'איזור החיץ'. למזלנו, למרות הסכמת ישראל להצעות, החמאס החליט להתעקש ולא לקבל את ההסכם שהוצע ע"י המצרים.


החמאס מבין שיוכל להשיג את תמונת הניצחון אליה לא הצליח להגיע בקרב, דרך שולחן המו"מ בקהיר. הוא רואה את ההתנהלות של הצדדים ומבין שההתעקשות שלו משתלמת.


תושבי עזה, עוד לא הבינו שחמאס מביא אותם לחורבן? איך אפשר להסביר את תמיכת העזתים בחמאס?


כשהעזתים עושים חשבון מה האלטרנטיבות הקיימות, הם חוזרים ונשארים עם חמאס. יש לזכור שבעבר הפת"ח שלט בעזה, היה מושחת ולא הביא להם הישגים. אצל החמאס הם קיבלו כבוד והישגים מסויימים, ויש להם את התקווה שישקמו להם את הרצועה עם הכסף שזורם כמעט בלי הגבלה ממדינות מסויימות.


חלק מהתושבים הולכים עם החמאס, וחלק מהם מפחדים שהחמאס 'יירה להם בראש'.


האם האיום מ'הפלסטינים' קיומי ומסוכן לישראל יותר מהאיום האיראני, וממדינות ערב נוספות?


אלו מכלולים שונים, ואיומים מסוג אחר. אתה לא יכול לומר מי יותר מסוכן ממי. מפת האיומים משתנית כל העת. יש את אירגון ה"מדינה האיסלמית" דעא"ש, שהחל להעלות דאגה גם בעולם, ויש איומים נוספים. כל אחד והאג'נדה האופיינית לו.


יצאת כעת ממסיבת עיתונאים סגורה. יש לך מהו מעניין לחשוף לנו?


מה שהבנתי שבמהלך המו"מ, ישראל הסכימה להקמת שדה תעופה ונמל ימי, אם החמאס יסכים לפרוז הרצועה. בס"ד, הם לא הסכימו לכך.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.