מערכת COL | יום כ"ו תמוז ה׳תשע״ד 24.07.2014

"מעתיקי השמועה": נזקי הוואטסאפ שברו שיאים

נדמה שהתופעה הכעורה ביותר של מבצע 'צוק איתן', הן השמועות שמועברות במהירות שיא ברשתות החברתיות השונות ואפליקציית המסרים וואטסאפ ● שליח חב"ד בניצן מספר ל-COL על שמועה שבישרה לחברו ביישוב כי בנו נהרג בעזה - מה שהוכחש בהמשך על-ידי צה"ל ● על עיתונאים שהחליטו להתנתק ועל מנהלי קבוצות חדשותיות שמתמודדים עם הפצת שקרים ● מגזין שישי  נזקי הוואטסאפ
צילום: אילוסטרציה

מאת נחמיה

נדמה שהתופעה הכעורה ביותר של מבצע 'צוק איתן', הן השמועות שמועברות במהירות שיא ברשתות החברתיות השונות ואפליקציית המסרים וואטסאפ. התופעה אינה חדשה, וכבר לפני חודשים ספורים כתב העיתונאי החב"די בנימין ליפקין בטורו ב- COL: "יכול אדם, להיות הגון ומהוגן עם הבריות ולהיות נחשב לאדם שרוח הבריות ורוח המקום נוחה הימנו, אבל בחסות אותו 'העתבק' ארור, הוא אחראי להפצת הדיבה המביכה ביותר, השקרית ביותר והנחותה ביותר כלפי כל אדם."

השימוש באפליקציית הוואטסאפ, שברה שיאים במערכה הנוכחית. כל למשל לפי נתונים שמסר גיל שרון מנכ"ל חברת פלאפון: "מאז תחילת מבצע 'צוק איתן' אנו עדים לגידול הדרמטי בגלישה בעקבות הצורך של לקוחותינו בדרום להיות מעודכנים בכל רגע באמצעות מכשיר הפלאפון שלהם. אנו רואים כי מיד לאחר כל אזעקה, גדל נפח הגלישה ב-Whatsapp ברשתות החברתיות ובאתרי החדשות בכ-20 אחוז".

ואכן, שמועות הגיעו לשיאן בתחילת השבוע, כאשר החלו להגיע ידיעות מעזה על אסון כבד שארע במהלך הלחימה. מספר חיילים המשרתים ביחידות שונות שמתעסקות בזיהוי חללים, הפיצו רשימת שמות של חיילים שכביכול נפגעו באותו אסון, ביניהם גם חייל תושב היישוב ניצן.

בהלה בניצן

גם לידי כתב COL, הועברה הרשימה, אך כאחד שמחוייב לכללי אתיקה ומקצועיות, ביקש להצליב את המידע עם הרב יגאל קירשנזפט שליח חב"ד ביישוב. כששוחח עם הרב קירשנזפט, הבין שהמשפחה לא קיבלה כל הודעה רשמית, ואף גורם מצה"ל לא שוחח איתם.

כששוחחנו מאוחר יותר שוב עם הרב קירשנזפט, הוא נשמע כועס על אותם מעבירי שמועות. לדבריו, משעות הבוקר, החלו אנשים להתקשר לאבי המשפחה ולשאול לשלומו ולשלום בנו המשרת בגולני.

גם אנשים שלא נמצאים בקשר קבוע, החלו להתקשר, והאבא הבין שקורה משהו אך לא ידע מה. עד שהוא החליט לשאול את אחד המתקשרים, אם הבן מופיע ברשימת חללים, והוא נענה שאכן שמו של בנו נמצא ברשימה של החיילים שנהרגו בתקרית הנגמ"ש.

"ככה שמע האבא שהבן שלו כביכול נפל בקרב", אומר בכעס הרב קירשנזפט ומוסיף "האנשים האלה צריכים להבין איזה נזק הם גורמים".

לאורך כל שעות יום ראשון, התאספו ביישוב עשרות צוותי תקשורת, אך תושבי המקום מנעו מהם לגשת ולשוחח עם המשפחה. רק בסביבות השעה 6 בערב, אישרו גורמים צה"ליים כי הבן חי. אך הנזק העצום לאביו ולמשפחתו של החייל, כבר נעשה. "הוא בקושי התאושש מהטראומה הנוראית, בקושי אוכל וישן", מדווחים חברים של המשפחה מהיישוב.

"עכשיו אתה מבין מדוע אני לא משתמש בכל התוכנות האלה?", שואל-אומר לסיום ר' יגאל.

עיתונאים נוטשים

מחול השמועות הקשות בוואטסאפ, גרם גם לעיתונאים ותיקים שרגילים לשמועות מידי יום, לנטוש את האפליקציה הזאת. כך למשל העיתונאי ידידיה מאיר כתב השבוע: "חברים, מקווה שתסלחו לי. אני נוטש את הווטסאפ עד אחרי המלחמה. השמועות הנכונות/לא נכונות האלה מקשות עליי את החייים. אז אשאר רק עם ההודעות של דובר צה"ל ואולי אפסיד מידע טרי - אבל אשאר שפוי".

גם י. עיתונאי חב"די מוכר, שהתנתק מהאפליקציה עד שייגמר המבצע הצבאי, סיפר לנו השבוע
: "נמאס לי 'לטחון' שמועות. גם ככה החדשות האמתיות קשות ומכבידות. אני מתגורר באזור שבו לא היה יום מאז תחילת המבצע שלא הייתה אזעקה. המתח גדול, החדשות מגיעות לצערנו בקצב מסחרר. לצערי הווטסאפ מכביד ומשבש עוד יותר את החיים. החלטתי להתנתק עד להודעה חדשה".

לעומתם, יש כאלה שהווטסאפ הוא כלי עבודה הכרחי עבורם. אחד מהם הוא יואל בלניצקי האחראי על ה'שמירה' בכפר חב"ד, ומתנדב קבוע במד"א ובארגוני חירום נוספים.

מתוקף עבודתו, הוא מנהל קרוב ל-40 קבוצות וואטסאפ, פעילות שמספקות חדשות ביטחוניות ללא הרף. בקבוצות שלו, הוא לא מאפשר לשתף ידיעות שאינן מאומתות. "אם אני רואה שמישהו משתף שמועות לא מבוססות, אני מבקש ממנו לשלוח אלי כל ידיעה לאישור לפני שהוא שולח בקבוצה. יש לי אחריות גם כלפי חומרים שיוצאים מהקבוצות שלי שנחשבות למקור מידע אמין".

גם אלימלך גרסטל, צלם עיתונות חרדי מצפת, שהוגדר על-ידי חבריו 'מלך הוואטסאפ החרדי', לא נשמע סבלן כלפי התופעה. "בקבוצות שלי נמצאים עיתונאים מובילים והרבה גורמים רשמיים, כולם יודעים ששיתוף של שמועה לא נכונה גורר העפה מיידית מהקבוצה", הוא אומר בפסקנות.

התמודדות יום-יומית

ההתמודדות עם שמועות, היא התמודדות יומיומית עבורם. "פנה אלי השבוע מישהו שאני אאשר לו את מספר הנופלים באחת התקריות", מספר בלניצקי וממשיך, "שאלתי אותו מה אתה יודע? הוא אמר שהוא שמע על 25 הרוגים באותה תקרית ל"ע. אמרתי לו שאמנם יש נפגעים לכוחות צה"ל, אך שיזהר לספר את זה לאחרים כי מדובר בשמועה חסרת כל שחר".

אך לא תמיד מדובר בשמועות חסרות שחר, לעיתים מדובר בידיעות מבוססות שהפצתן ברבים עלולה לגרום לנזקים. כך למשל אירע באחת מהקבוצות שמנהל גרסטל. "השבוע נהרג בחור חרדי בתאונת דרכים באומן, כשמישהו כתב את שמו של ההרוג באחת הקבוצות שלי, מיד ענה אחיו של אותו בחור וביקש שלא יפיצו את שם ההרוג כיון שההורים שלו עדיין לא קיבלו את הבשורה, נאלצתי להתערב כדי למנוע את המשך הפצתה של השמועה".

לשניהם, מילים מאוד חמורות על אותם מפיצי שמועות ומעתיקנים. "היום, החיים והמוות ביד האגודל", מסכם גרסטל.

איך אפשר לזהות ידיעות שקריות?

בלניצקי: "עם הזמן אנשים למדו שדברים שאני כותב, עברו הצלבת מידע עם כמה גורמים. כך למשל השבוע התרעתי על ירי רקטות לאזור המרכז, 2 דקות לאחר מכן נשמעו אזעקות בכל אזור המרכז. הכלל שלי הוא דבר ראשון להצליב מידע. אבל אם אתה מקבל הודעה, יש סימנים פשוטים לדעת אם היא אמיתית או לא, דבר ראשון אם היא מתחילה במילים: ראשוני, מאומת, לא לפרסום, אלה כמעט תמיד שמועות חסרות שחר".




גרסטל: "למנהלי קבוצות בסדר גודל שלי יש מספיק דרכים לדעת מתי מדובר בשמועה חסרת שחר, ומתי בידיעה אמיתי. אני מצפה ממנהלים רציניים, שיעיפו חברים שמשתפים שמועות, רק כך נוכל להתגבר על הבעיה".

הערת מערכת: אין בפרסום הכתבה משום עידוד לשימוש בתוכנת מסרים זו או אחרת.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.