מערכת COL | יום כ"ו תמוז ה׳תשע״ד 24.07.2014

ימי מלחמה: כיצד שומרים על הילדים שלכם במוסדות? ● וידאו

בשבוע השלישי של 'צוק איתן', COL יצא לבדוק את רמת המיגון במספר מוסדות חינוך תחת איום רקטות, התמודדות הצוות החינוכי עם האתגר המורכב לגונן על מאות תלמידים - תוך שמירה על הוראות הביטחון ומאידך יצירת אוירה רגועה ככל הניתן ● האם בבני-ברק יש ביטוח נגד נפילות? כמה שניות יש באשקלון להגיע לשטח מוגן? מה אמר הרבי על תחזית של מבול תוך 30 יום? איך בכפר חב"ד משתפים את התלמידים, ובתל אביב מאצילים אחריות? ● בלעדי  מוסדות חינוך תחת מתקפהבפנים - תיעוד מיוחד: מה קורה כשהאזעקה נשמעת באמצע ההפסקה? >>>
ימי מלחמה: כיצד שומרים על הילדים שלכם במוסדות? ● וידאו
(צילום אילוסטרציה: מאיר דהן)

משה בן-חיים

האם יש אצלכם פתרון מספק לנושא המיגון?

הרב דוד קסטנבוים, מנהל תלמוד תורה חב"ד אשקלון:

בתלמוד-תורה יש איזור מוגן ואפשרות להגעה מהירה של התלמידים. בבית הספר של הבנות יש בעיה, שם המרחק גדול יותר בין הכיתות לאיזור המוגן. יש לציין שבאשקלון מרחק ההגעה למקום מוגן הוא עד 20 שניות!

הרב ירחמיאל בלינוב, מנהל תלמוד תורה "בני מנחם" בני ברק:

אין אצלינו ממ"ד. מפיקוד העורף בדקו את המקום, ויש ביהכנ"ס בקומה תחתונה, שסביבו בניינים רבי קומות, ולפי "כל החומרות" זה מספיק. במקרה אזעקה יורדים לשם בצורה מסודרת, לפי הוראות פיקוד העורף. בוודאי שצריך לשמוע להוראות כוחות הביטחון, וזה הלכה גם בשולחן ערוך לעשות כל שאפשר.


לשמוע להוראות הביטחון ולבטוח בהשם. הרב בלינוב (צילום: ישעיהו ריבקין)

יש בבני ברק אנשים שבטוחים ששם "לא יפול..." אנחנו בטוחים עם הבטחת הרבי שארץ ישראל זה המקום הבטוח ביותר, ובפרט שזה מוסד של הרבי. הרבי אמר לשני חברי ההנהלה של התלמוד תורה הרב יעקב כץ והרב דיסקין, "זה המוסד היחיד שלי שם"...  זו הרוח שאנו מעבירים לתלמידים, לשמוע בקול הוראות הביטחון, ולבטוח בה' ששומר עלינו בכל רגע ורגע.

הרב יוסף הרשקוביץ, מנהל חינוכי "אהלי תורה" כפר חב"ד:

ברוך השם יש לנו בניין חדש, שבכל קומה יש מרחב מוגן קומתי. בהישמע אזעקה בתוך כחצי דקה נכנסים כולם בסדר מופתי. מה שיצר בעיה מסויימת, אלו המבנים הטרומיים הישנים, שבהם יש ארבעה גנים.

ביום הראשון שהיתה אזעקה בכפר חב"ד, המצב בו גנים עם ילדים קטנים רצים למבנה החדש לא היה טוב, ההנהלה התכנסה והוחלט שהם יצטרפו לבניין החדש, לכיתות הקיימות. גן אחד עבר לכיתת בית הכנסת, ואחרות לכיתות נמוכות. אמנם מצטופפים, אבל יותר רגועים.


הרב שניאור אהרון, מנהל תלמוד תורה "אהלי מנחם" בתל אביב:

יש לנו בחצר מקלט עירוני, מבחינה בטיחותית זה מצוין. בשעת אזעקה יורדים בתוך דקה וחצי 250 תלמידים, יש שם חום ואין מיזוג. המקלט בטיפול ואחזקת העירייה, כך שיש מקום מבחינתם לשיפור בנושא הזה.

משוחחים ומסבירים

כיצד מתמודדים עם הסברה על המלחמה ומצב החירום, ועם לחצים וחרדות של תלמידים? האם המצב הבטחוני משפיע על רמת הלימודים?

הרב
קסטנבוים:
משוחחים עם התלמידים, עורכים שיחות ופעולות הסברה. יש תכנית ברורה כיצד לפעול במקרי חירום, ומבצעים תרגולים עם התלמידים. כשהיו אזעקות אומרים איתם פסוקים ותהילים. נוטעים בילדים הרגשת ביטחון בה', ומלמדים אותם לפעול לפי הכללים.


משמאל: הרב קסטנבוים

הרב בלינוב:
אומרים לתלמידים את כל האמת. שאנו כבשה אחת בין שבעים זאבים, ויש "חבלי משיח". אנו גם תלמידי הרבי ואין מה לפחד. הכל בהשגחה פרטית וכל עלה שעף ברוח זה בהשגחה פרטית, וגם כל טיל.

לאחרונה סיפרנו את הסיפור הבא:
בשנת תשל"ד הייתי בשליחות של הרבי בסיאטל בארה"ב. הרב שלום בער לויטין הביא לדינר לטובת מוסדות חב"ד, את המורה למוזיקה של בוב דילן, הזמר המפורסם. וכך סיפר אותו זמר אז:

"אתם צעירים. אספר לכם סיפור שקרה לפני עשרות שנים. מדענים בכירים וחזאים בארה"ב "חזו" שעוד 30 יום, יבוא לעולם מבול. הם הציגו חישובים מדוייקים ומדעיים, שכביכול העולם בפני חורבן של מבול, כמו בתקופת נח. את ההיסטריה שהתחוללה בארה"ב, אין צורך לדמיין. כל כלי התקשורת עסקו בנושא יום וליל, והכמרים ערכו תיפלות אחרונות. בניו יורק, רצו כולם ל-770, לראות מה הרבי מליובאוויטש יעשה.

"הרבי נכנס לתפילת מנחה כרגיל, ואחרי התפילה המזכיר הביא לרבי רמקול והרבי החל לדבר. הרבי אמר 'יש לנו 30 יום ללמוד איך להיות מתחת למים...', מסיים הזמר את סיפורו. "זה המסר שאני רוצה לומר, זוהי חב"ד. בכל מצב איך ללמוד את החיובי שבדבר".

כך נראית אזעקה באמצע משחק בשעת ההפסקה בחיידר חב"ד בתל-אביב:
 

מוסיף הרב בלינוב: כך אני מסביר לילדים, מוסיף הרב בלינוב. "ייתכן חסר בתלמוד תורה ילד אחד או שניים, אבל בסה"כ האוירה טובה ומלוכדת. רק לפני חצי שעה ירדנו לבית הכנסת שהיתה אזעקה. כנמצאים יחד, זה לא כל כך מפחיד, ובפרט אם עושים את הפעולות הדרושות בשמחה".

הרב הרשקוביץ:
ההנהלה והצוות החינוכי העבירו מסרים למורים ולתלמידים לפעול בצורה רגועה, לא לפחד ולא לרוץ. יש מקום גשמי שמספק הגנה ראויה, ויש הגנה רוחנית.

יש פעילות מאוד מיוחדת של הכיתות הגבוהות שנכנסים לכיתות, עוצרים את השיעור ואומרים פסוקי תהילים ומחלקים ממתקים. לאחרונה הדפיסו לכל הכיתות גליונות ובהם פסוקים ופרקי תהילים לשמירה ותפילה להגנה והצלחת עם ישראל והחיילים במלחמה.

הרב אהרון:
יש השפעה מסויימת של המצב על הריכוז של התלמידים, וגם הקיץ המתקרב משפיע. הצוות החינוכי משלב בלימודים לימוד הלכות בית הבחירה, ומבצעים שונים לשינון בע"פ, כדי להקל קצת על התלמידים.  יש אווירה של עשייה, וכל ילד יודע את מקומו. 


דקה וחצי קריטיים. משמאל: הרב אהרן (צילום: מאיר אלפסי)

בזמן אזעקה יורדים כולם כמעט אוטומטית למקלט. חלקנו תפקידים לכיתות הגבוהות, וכל ילד יודע בדיוק את התפקיד המוטל עליו. לדוגמא: אחד אחראי על הבאת תיק עזרה ראשונה. מספר תלמידים אחראים על סריקות שטח הת"ת כל אחד לפי אזור מוגדר מראש. אחר לוקח מטף בדרכו למקלט.

יש כמה תלמידים מכיתה גבוהה שאחראים לקחת את כיתת הגן של הפעוטות. כל אחד לוקח שני ילדים קטנים, ומביא אותם בזריזות למקלט. כל זה תוך דקה וחצי! ניתן לראות במצלמות האבטחה (מצורף קטע וידאו) כיצד בזמן אמת הכל עובד. כשיש לכולם אחריות, זה משפיע על הרגשת הביטחון של כל התלמידים.

ובשעת האזעקה

איך התלמידים מגיבים ברגעי האזעקה עצמם, או על ידיעות על חיילים שנהרגו? האם יש תלמידים שנזקקו לטיפול פרטני בעקבות חרדה?

הרב אהרן: במשך השנה תורגלנו היטב למקרי חירום. לפני שנתיים במבצע "עמוד ענן" היו גם אזעקות אמת, ולצערנו אנו כבר למודי ניסיון. משוחחים עם התלמידים בנושא מדי בוקר, וגם אחרי אזעקה מסכמים את האירוע עם הילדים: איך היה, מה הרגישו כשהיו במקלט וכו'.

במקלט אנו אומרים פסוקים, שרים, והכל באוירה נינוחה ושל ביטחון בה'. הילדים מגיבים בצורה מאוד טובה, להכנות ולתרגולים המוקדמים יש חלק חשוב בכך. גם במקרים של אזעקה, מיד לאחר היציאה מהמקלט התלמידים עולים לכיתות, מסכמים אירוע, מפיקים לקחים וממשיכים בלימוד ובשגרה.


הפנים מספרות. הרב הרשקוביץ (צילום: נתאי אבל)

הרב קסטנבוים:
אצלנו בשונה ממקומות אחרים בארץ, זמן ההתראה קצר ביותר, כ-20 שניות. בנוסף לכל זה, תכיפות האזעקות כאן גבוהה. יש אצלנו מקרים בודדים שנזקקו לטיפול פרטני מול השירות הפסיכולוגי. בהוראת פיקוד העורף כרגע לא מתקיימים לימודים, ואנו עומדים בקשר עם ההורים. מקווים לבשורות טובות.

הרב בלינוב:
אצלנו ב"ה אין שום ילד שנזקק לטיפול פרטני בעקבות חרדה או משהו דומה. ביקשנו מההורים שאם יש תסמיני חרדה אצל ילד, לעדכן אותנו. בנתיים ב"ה לא קיבלנו דוח כזה.

הרב הרשקוביץ: 
לא ידוע לי על טיפול פרטני. המורים בכל בוקר אחרי התפילה נותנים לתלמידים זמן חופשי לספר מה שהם שמעו בבית, מחברים וכדו'. בכיתות הגבוהות מדובר על חצי שעה של שיחה ויותר. כך הם פורקים מה שיש להם על הלב.

הקטנים קצת פחות חשופים למצב, ואצלם זה פחות. כשאתה רואה ילדים של הכיתות הגבוהות בבוקר, אפשר להבחין מיד על פניהם את "מצב הרוח". אם עבר עליהם לילה שקט או לא. אם הם מוטרדים מהמצב בעקבות שמועות לא טובות, וכדומה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.