מערכת COL | יום ו' תמוז ה׳תשע״ד 04.07.2014

תופעת ה'קלסר' ● הרב זושא וולף

בשבתי השבוע בהתוועדות עם כמה מתלמידי התמימים של שנות העי"ן במוצאי יום ההילולא, שחתי בפניהם אודות תופעה חסידית ייחודיות זו, תופעת הקלסר. כמה מהתמימים שאלו, למה נגרע, מדוע ייגרע חלקנו? גם אנו חפצים ב'קלסר'! --- ● הרב זושא וולף במאמר מיוחד, בבואנו מיום ההילולא ג' תמוז  תופעת הקלסר
תופעת ה'קלסר' ● הרב זושא וולף
(באדיבות jem)
מאת הרב זושא וולף

במהלך השנים האחרונות הזדמן לי להיפגש עם עשרות חסידים מבוגרים, בגילאי השבעים-שמונים, לאורך ימים ושנים טובות, במסגרת פרוייקט "מפגשים עם הרבי" של המוסד הק' JEM.

בפגישות אלו, שנערכו בדרך כלל בבתיהם הפרטיים, העלו אותם חסידים בפני המצלמה את זיכרונותיהם מהרבי, את ה'יחידויות' שלהם זכו, את ההוראות וההדרכות שקיבלו מהרבי, את הקשר האישי-אבהי שהיה להם עם הרבי, על מנת לשמר ולתעד זיכרונות יקרים מפז אלו ולזכות בהם את הרבים.

מתוך אותם הפגישות עם כמה עשרות חסידים מבוגרים, עמדתי על תופעה מרתקת ורבת עניין, שניתן אולי להגדירה כ'תופעת הקלסר':

על פי רוב, בשלב כלשהו של השיחה, אומר החסיד, "עכשיו צריך להביא את הקלסר". בחרדת קודש הוא ניגש למדף גבוה בסלון הבית, או למקום שמור בחדר העבודה, או אל פינה נסתרת בחדר השינה, וחוזר כעבור רגעים אחדים כשבידיו קלסר - תיקייה.

קלסר זה יכול להופיע במגוון רחב של צורות, חומרים וצבעים, אבל תוכנו יהיה תמיד אחיד: בקלסר זה, בתוך שקיות ניילון דקיקות ושמורות היטב, יימצאו כעשרים עד שלושים מכתבים 'כלליים פרטיים' מהרבי משנות הכ"ף והלמ"ד, כאשר על חלק מהאגרות מופיע כתב יד קדשו של הרבי במילים ספורות אישיות לאותו חסיד, אם בפתיחו של המכתב ואם לפני חתימת יד קדשו; עוד צרור של כעשרים מכתבי ברכה מהרבי 'שגרתיים' לשמחות במשפחתו, הולדת הצאצאים, שמחות בר מצווה, שמחות חתונה וכדומה; במקרים אחדים יופיעו בקלסר זה גם מספר מענות קודש שזכה אותו חסיד לקבל במהלך השנים מהרבי, ועוד אי אלו מסמכים ותיעודים שונים על הקשר שהחסיד זכה לו עם הרבי במהלך שנות האורה.

החסיד ירפרף בחרדת קודש על פני המכתבים והאגרות, ישוב במנהרת הזמן ארבעים שנה לאחור ויסביר בערגה, בחיות וברעננות חסידית את תוכנו של כל מילה ומענה מהרבי המופיעים בקלסר שלו.

באותם רגעים החסיד מתנתק מהוויית השגרה והחולין האפרוריים. גם אם חייו היו עמוסות תלאות ואתגרים, הרי שהעיון בדפי הקלסר מעלים ומרוממים אותו אל אטמוספירה אחרת, לעולם אחר ומואר. אח, ראה, הנה הרבי כותב לי בכתב יד קדשו "בברכה להצלחה מופלגה בעסקנות הציבורית מתוך בריאות הנכונה"; או "מכתביו נתקבלו ותשואות חן תשואות חן על הבשורות הטובות"... תוך שהוא מסביר למה הרבי מכוון בכל מילה.

הקלסר עם תיעוד הקשר שלו עם הרבי – זהו כל הווייתו של אותו חסיד. נטלת ממנו את הקלסר, נטלת ממנו את כל עולמו.

זהו למעשה קלסר חייו, תמצית חייו.

אני פגשתי בתופעה זו אצל כמה עשרות חסידים מבוגרים, אבל תופעה זו קיימת לבטח באלפי בתים נוספים ברחבי העולם.

כשעמדתי על תופעה ייחודית זו, אמרתי לעצמי: עשה לך קלסר. גם אני חפץ בקלסר שכזה. אמנם לא זכיתי לאותו קשר עם הרבי לו זכו החסידים משנות הכ"פים והלמ"דים, אלא לקשר שזכו לו בחורים של ראשית הנו"נים, אבל למה נגרע? מדוע ייגרע חלקנו?
ממחשבה למעשה. ליקטתי אל פונדק אחד את כל מה שהצלחתי ללקט מהקשר שזכיתי לו עם הרבי.

מכתבי ברכה בקשר עם הולדתי, מכתב לרגל האפשערעניש ומכתב לרגל הבר מצווה שלי; לכך צירפתי את דפי "יומן בית חיינו" מיום חמישי ט"ז במנחם-אב תשמ"ו, עת זכיתי לעלות לתורה לרגל בר המצווה שלי 'שני' כשהרבי עולה 'שלישי'; עוד מסמך שליקטתי הוא מענה קודש שקיבלה הנהלת ישיבת "אחי תמימים" בראשון לציון בה למדתי בחודש כסלו תשמ"ח על דו"ח החלטות טובות של תלמידי הישיבה; ומסמך נוסף הוא צילום 'הערה' בפירוש רש"י שכתבתי בגליון "הערות התמימים" של הישיבה בראשון לציון שהופיע לקראת שבת פרשת בשלח תשמ"ז, וצילום משיחת קודש של התוועדות ש"פ בשלח, בה הרבי עומד על שאלה זו. לכך צירפתי עוד כמה תמונות שלי עם הרבי משלהי מעת שהותי בחצרות קדשנו בחודש השביעי בשלהי המ"מים וראשית הנו"נים.

אמנם ה'קלסר' שלי הוא דק ודל עמודים, אין בו עשרות אגרות קודש ומענות מהרבי כחסידים וותיקים אלא עמודים ספורים בלבד, אבל גם אני זכיתי ל'קלסר'.

קלסר חיי, תמצית חיי.

בשבתי השבוע בהתוועדות עם כמה מתלמידי התמימים של שנות העי"ן במוצאי יום ההילולא, שחתי בפניהם אודות תופעה חסידית ייחודיות זו, תופעת הקלסר. כמה מהתמימים שאלו, למה נגרע, מדוע ייגרע חלקנו? גם אנו חפצים ב'קלסר'! ---

הרהרתי ועניתי להם: גם אתם יכולים לזכות כיום לקלסר ייחודי משלכם. תצרו קלסר מהדו"חות השבועיים או החודשיים שאתם תכתבו לרבי, דו"חות על ההתקדמות שלכם בלימודי הנגלה והחסידות, על שמירת הסדרים, על אמירת השיעורים, על ההליכה למבצעים, על החלטות טובות, וכדומה. כך גם לכם יהיה 'קלסר'.

ואיני יודע, איזה 'קלסר' מבטא יותר את הקשר העצמותי של החסיד עם הרבי, של חיים עם הרבי - ה'קלסר' של הכ"פים והלמ"דים, או ה'קלסר' של העיי"ן'ים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.