מערכת COL | יום י"ט סיון ה׳תשע״ד 17.06.2014

האם מותר לילד לאחר גיל חינוך לאכול בשבת קודם קידוש?

האם מותר לילד לאחר גיל חינוך לאכול בשבת קודם קידוש? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב לתשובה
האם מותר לילד לאחר גיל חינוך לאכול בשבת קודם קידוש?
שאלה: האם מותר לילד לאחר גיל חינוך לאכול בשבת קודם קידוש?

תשובה: אסרו חז"ל לאכול ולשתות ואפילו לטעום לפני קידוש והבדלה, וזאת מכיוון שעיקר מצוותם היא בתחילת זמנם, קרוב לכניסת השבת וקרוב ליציאתה, לכן אסרו זאת מתחילת הלילה, ואפילו מששקעה השמש (ספק לילה) או כשמתפללים ערבית מבעוד-יום. כמו-כן אסרו לאכול לפני קידוש היום.

ילד היודע את עניינה של השבת, חייב אביו לחנכו לשמוע קידוש והבדלה. אם הילד נזקק לאכילה לפני הקידוש, נהוג בהרבה משפחות להדר ולדאוג שיקדש תחילה לעצמו, או שגדול יקדש בעבורו. אם משום-מה אי-אפשר לעשות זאת, וקשה לילד להמתין (על-פי הגיל והמצב), אין מניעה לתת לו לאכול לפני הקידוש.

הטעם לזה הוא מפני שמן הדין אין איסור אפילו לתת בידי הקטן ממתקים לפני הקידוש, מכיוון שלא נאסר להאכילו איסור בידיים אלא כשהמאכל אסור מצד עצמו, כגון טרֵפה וכיוצא בה, אבל כשהמאכל מותר מצד עצמו אלא שהוא זמן האסור באכילה – מותר להאכילו לקטן, כמו שמאכילים קטן ביום-הכיפורים גם אם אין חשש סכנה כשיצום (מלבד חובת חינוך מוגבלת הקיימת בצום זה), ולכן מותר גם להאכילו לפני התפילה.

מקורות: מג"א סי' רסט ס"ק א. שו"ע אדמו"ר הזקן שם ס"ג, סי' רעא ס"ט, סי' שמג ס"ו-ז, סי' תרטז ס"ה וסי' קו ס"ג (וע"ע סי' תעא ס"י וסי' תרמ ס"ד). קצות השלחן סי' קמז ובבדי השלחן ס"ק ז. ערוה"ש רסט,ה. פסקי תשובות שם (במהדורה החדשה) ס"ק ב, וש"נ. ילקוט יוסף סי' רעא סי"ז. וראה בס' חנוך לנער פ"ו ס"ו, וש"נ.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.