מערכת COL | יום י"ב אייר ה׳תשע״ד 12.05.2014

האם תוכלו לקנות דירה בריכוז חב"די בעלות 600,000 שקלים?

שר האוצר החליט אמש על פטור ברכישת דירה עד 1,600,000 שקלים למי ששירת בצבא. מי ש'תורתו אומנותו' יוכל לקבל את ההטבה רק בדירה עד 600,000 שקלים ● שלחנו את צוות כתבי COL בחמש מקהילות חב"ד בארץ לבדוק האם יש דירה חדשה שעולה 600,000 שקלים? ● מה העלו הנתונים שאספו? דירה ב-600,000 שקליםאפליה נגד החרדים: 0% מע"מ לרכישת דירה ליוצאי צבא
האם תוכלו לקנות דירה בריכוז חב
(צילום: אילוסטרציה)

משה בן חיים, חיים ברון, צחי בן-שמעון

שיכון חב"ד בלוד
ר' חיים גלינסקי, מוותיקי השכונה (כ-20 שנה מתגורר במקום).

האם יש דירה חדשה לקנייה בשיכון חב"ד בלוד, ב-600,000 שקלים?

אין דבר כזה. דירות ישנות מאוד, הצריכות שיפוץ מקיף, במחיר התחלתי של כ-770,000 שקלים. אני מכיר לאחרונה דירה שביקשו עליה 850 אלף שקל. יש דירות ישנות במצב טוב שמבקשים עליהן גם מליון, ומליון מאתיים.

בעיר הרגילה המעורבת שאינה באיזור שיכון חב"ד (אוכלוסיה בעיקר שאינם שומרי תומ"צ לע"ע) ניתן עדיין למצוא דירה ישנה ב-550 אלף שקל.

יש תופעה של "התחרדות" מסויימת, אם ניתן לקרוא לזה כך. קהילות של חוזרים בתשובה קונים דירות בעיר, וכן יש "גרעינים תורניים", הרוכשים דירות במקום.

עוד תופעה מעניינת, יש רכישת דירות להשקעה בעיקר על-ידי הציבור החרדי מכל הארץ. תושבים מבני ברק, ירושלים, וכדו' קונים בעיר לוד דירות להשקעה. כך שהצביון של העיר משתנה אט-אט.

מה לדעתך הפיתרון למשבר הדיור לציבור החרדי?

ככל שיהיה היצע קרקעות גדול יותר, והן יוזלו, כך המחיר ירד. אך בפועל, כרגע זה לא נראה באופק. הממשלה כנראה לא מעוניינת בכך.

נחלת הר חב"ד, קריית מלאכי
עו"ד ר' בצלאל (צלי) מזרחי, נציג חב"ד וחבר עיריית קריית מלאכי

האם יש דירה חדשה לקנייה בנחלת הר חב"ד, ב-600,000 שקלים?

אין דירות חדשות במחיר הזה. דירות ישנות שבכל מקרה אינן בהטבה, (ההטבה חלה רק על דירות קבלן) יש במחיר כזה, אך הן ללא ממ"ד, וללא מעלית, וחלקם גם בלי מרפסת סוכה. ובמצב הביטחוני של האיזור, ממ"ד הוא דבר חיוני.

רק בשבוע שעבר נפגשנו עם שר השיכון אורי אריאל. פנינו אליו ביוזמה להביא לעיר אוכלוסיות חדשות, של זוגות צעירים וכדו'. וביקשנו את עזרתו בנושא. הבהרנו לו שדירה חדשה לא יכולה לעלות 600 אלף שקל. אין חיה כזו.


(צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי)

השר אריאל טען בפגישה, כי הוא מעוניין לסייע, אך הוא מנוע מלפעול נקודתית. בנוסף, לטענתו קריית מלאכי נחשבת כבר במרכז הארץ, גם בהיותה סמוכה לכביש 6, וגם שינוי גדול של תשתיות כבישים לאחרונה, כך שהיא כבר לא נחשבת בפריפריה.

כל הנושא של הדיונים בממשלה על הפטור ממע"מ וחוסר הבהירות בנושא, יצר המתנה גם לקבלנים, ולא רק לרוכשים.

יש גם בעיה עם עמותות, שהן לא נכללות בפטור ממע"מ, משום שהן לא נחשבות "דירה מקבלן". כך שייווצר מצב, שבו דירה מעמותה תעלה יותר מדירת קבלן, דבר שאינו הגיוני בעליל. צפויות גם עתירות של עמותות בנייה לבג"ץ, בעקבות כך.

מה לדעתך הפיתרון למשבר הדיור לציבור החרדי?

אם שר השיכון אכן יצליח להעביר בכנסת, תיקון להצעה, שהציבור החרדי יוכל להנות מההטבה עד 950 אלף שקל לדירה, זה בהחלט יכניס עוד מקומות רבים בארץ לאפשרויות הרכישה של הציבור החרדי, ולקבלת ההטבה של הפטור ממע"מ (בלי להתייחס לאפלייה שבדבר).

זאת, משום שאכן הציבור החרדי מוכן ללכת לרכוש גם במקומות שהם לא מרכז הארץ, ואילו הציבור החילוני מעדיף את אזור המרכז, שם המחירים גבוהים הרבה יותר.

ביתר-עילית
י', מתווך ב"תיווך נכון", אחת מחברות התיווך הגדולות בעיר

האם יש דירה חדשה לקנייה בעיר ביתר עילית, ב-600,000 שקלים?

אין דבר כזה כאן, אפילו לא דירה ב-800 אלף שקלים. בשכונה הוותיקה יותר, דירה 3 חדרים תעלה החל מ-950,000. בשכונה החדשה, דירת 3 חדרים ללא אופציה משמעותית - החל ממליון וחמישים אלף שקל.

מה לדעתך הפיתרון למשבר הדיור לציבור החרדי?

תראה. אצל הערבים דירה עולה 250 או 300 אלף שקל. הסיבה היא שאין להם "משכנתא". יש להם כסף, קונים. אם אין להם הם לא קונים, ולכן המחירים אצלם נמוכים. אם יבטלו את האפשרות לקבל משכנתא, או לכל הפחות יקשו יותר על הלוואות גדולות, המחירים בשוק במילא ירדו, כי לא יהיה מי שישלם כל כך יקר.

אם יבנו בביתר אלף דירות בזמן סביר, או יותר, המחירים ירדו משמעותית. כיום, בונים עשרות דירות בלבד, ולכן מתפנות במקביל אותן מספר דירות למכירה. וכשההיצע נמוך, והביקוש גבוה, המחירים עולים.

רמת בית שמש
ר' יוסי ליפש,  מ"יגאל נכסים". החברה המשווקת כעת מאות דירות ברמת בית שמש

האם יש דירה חדשה לקנייה בעיר בית שמש, ב-600,000 שקלים?

לא קיים במגזר החרדי. אין חיה כזו. אתן דוגמא: המינהל לוקח עלויות פיתוח לכל דירה, בערך כ-230 אלף שקלים. קבלן המישנה הבונה בפועל את הדירה לוקח כ-6000 ₪ למ"ר. אם ניקח לדוגמא דירת 3 חדרים של 80 מ"ר, זה יוצא 480 אלף שקל. סה"כ עלויות ישירות פיתוח ובנייה סה"כ 710 אלף שקל. לא כולל רווח לקבלן, היתרי בנייה, אגרות בנייה, וכו וכו'. אז איך אפשר לבנות דירה ב-600 אלף שקל?


(צילום ארכיון)

ברצוני לציין, שבפרויקט מחיר למשתכן הכי זול שהיה בבית שמש לאחרונה, זכה פרוייקט שהציע 11000 שקל למ"ר לדירות של 71 מ"ר. כלומר המחיר הזול של משרד השיכון לדירה קטנה, שעליו נערכת הגרלה הוא כ-800 אלף שקל! אז איפה יש דירות חדשות ב-600 אלף שקלים? אין דבר כזה.

מה לדעתך הפיתרון למשבר הדיור לציבור החרדי?

אם בסופו של דבר יעלו את הרף של הדירות הפטורות ממע"מ לגובה של כמליון ₪, זה יכול לעזור.

ברור שלא רק זה הפיתרון, וקשור בעיקר בהיצע.

כפר-חב"ד
אחד מוותיקי הכפר, המצוי בנושא מחירי הדיור בכפר

האם יש דירה כלשהיא לקנייה בכפר חב"ד, ב-600,000 שקלים?

המחיר של דירה ישנה בת 3 חדרים, ללא מרפסת סוכה, נע בין מליון מאתיים למליון וחצי, תלוי במצבה. המדובר בדירות ישנות שנבנו לפני עשרות רבות בשנים, ואין בהם ממ"ד.

בשכונה החדשה שכונת "לוי יצחק", בדירות הרוויות (לא בווילות), המחירים מעל שני מליון שקל. כך שאין בנמצא דירה כלשהיא במחיר של 600 אלף שקלים.

מה לדעתך הפיתרון למשבר הדיור לציבור החרדי?

באיזור המרכז לא נראה פיתרון באופק. הקרקעות יקרות מאוד, וגם מתי שיבנו - המחירים עדיין יישארו גבוהים. צריך שינוי בחשיבה, ולא נראה שזה הולך לקרות בזמן הקרוב.

● ●

משפט סיכום: לידיעת שר האוצר, אין שום כיסוי להצהרה שלך.

הבהרת מערכת: אין באמור לעיל לקבוע מחיר שוק בכל מקום שהוא. הנאמר הינו בגדר השערה בלבד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.