מערכת COL | יום ט"ז ניסן ה׳תשע״ד 16.04.2014

"בחופש זה זמן טוב לחזק את הקשר בין ההורים לילדים"

הרב מנחם הלפרין, מנהל 'אור החינוך', בשיחה ל-COL: "בחופש אנחנו ממליצים להורים להיות עם הילדים שלהם. במהלך כל השנה הקשר בין ההורים לילדים הוא מאוד טכני, בחופש זה זמן טוב לחזק את הקשר. כדאי לדבר עם כל ילד, להבין את המצב שהוא נמצא בו, ללמוד עם הילדים ואפילו לשחק עם הילדים במשחקי חברה"  לנצל את החופש
(צילום: אילוסטרציה)

מאת נחמיה

"כמו שמנקים את הבית ומתכוננים לליל הסדר, ככה גם ל'והגדת לבנך', חייבים להתכונן" - קובע בנחרצות הרב מנחם הלפרין מנהל ארגון 'אור החינוך'. הדאגה לילדים שלכם, עומדת בראש מעייניו של הלפרין במשך כל השנה.

ארגון אור החינוך הוקם לפני כשנתיים, תוך מטרה לחזק את החינוך בבתי אנ"ש וסמכותיות ההורים. או כפי שאמר המחנך הוותיק הרב בנימין זילברשטרום בכנס היסוד: "חיזוק ערכי החינוך והחינוך החסידי, זה עניין שנוגע לכל בית. לא כמעט כל בית, אלא לכל בית". מאז, במהלך השנתיים בהם פועל הארגון בניהולו של הרב מנחם הלפרין, הוא כבר הספיק לסייע למאות הורים מאנ"ש ומחוץ לחב"ד.

הפעילות החינוכית שמנהל הארגון ממקום מושבו בירושלים, מגיעה עד לשלוחים במקומות נידחים ביותר, שמתמודדים גם עם אתגרים חינוכיים בבית. "הגיע אלינו בן של שליח מפורסם, שהגיע למצבים חינוכיים מאוד בעייתיים. הוא הסתבך בכמה ענייניים לא רצויים. כשהוא הגיע אלינו, הוא כבר נזרק מכל המסגרות החינוכיות, ורק אחרי טיפול אצלנו הוא חזר לדרך המלך", מספר הרב הלפרין.

סיפורים מעין אלה, הם לחם חוקו של הרב הלפרין וצוות היועצים שהוא מפעיל. לקו הייעוץ לפניות בנושא חינוך, שמפעיל הרב הלפרין, מגיעות מידי יום שיחות אנונימיות רבות, של הורים שמבקשים הדרכה והכוונה בחינוך הילדים. את המוקד הטלפוני מאיישים שישה יועצים ושש יועצות, אנשי חינוך ובעלי ידע בהדרכה.

היחסים חזרו למסלולם

ההכשרה שעוברים היועצים, מסייעת להם להתמודד עם מקרים מורכבים, כמו ילדה שהתקשרה להתלונן על היחסים עם אביה. הילדה סיפרה ליועצת שענתה לה מעבר לקו, כי היא רוצה כבר לעזוב את הבית. לאחר שיחות ארוכות, והדרכה כיצד לענות לאביה, החלו היחסים בין האב לביתו להיות תקינים ובריאים.

לצד קווי הייעוץ, הארגון מקיים פעילות חינוכית עניפה, הכוללת ספריית אודיו עם מאות שעות של שיעורים, הרצאות מאנשי מקצוע ושיחות של הרבי בנושאי חינוך, פעילות לילדי תלמודי תורה בירושלים לחיזוק התפילה החסידית וכן ערבי חינוך ברחבי הארץ הכוללים הרצאה של איש חינוך וקטעי וידאו על התמודדות עם סיטואציות חינוכיות בחיים. בקיץ הקרוב יתחילו בארגון להציע להורים להשתתף בסדנאות שיעזרו להורים לנקוט בגישה חינוכית נכונה וכיצד להשיג את הסמכות ההורית.

מה אופי הפניות שאתם מקבלים בדרך כלל מהורים?

"בדרך כלל הורים פונים אלינו כאשר הם מגלים שיש להם בעיות תקשורת עם הילד שלהם, ולמען האמת רוב ההורים פונים אלינו מאוחר מידי, בשלב שבו הילד כבר מתחיל לברוח מהידיים או רגע אחד לפני. למען האמת, אם ההורים ישתמשו בכלים הטבעיים שלהם, הם לא יצטרכו ללכת ללמוד. יש פתגם חסידי שאומר 'אם אתה אוהב אותי, אתה צריך לדעת איך אני מרגיש'. ככה זה גם הורה והילד שלו. כל הורה, קיבל את הטבע להיות קשוב ולהרגיש את הצרכים של הילד".

בליל הסדר קיימת מצווה מיוחדת של 'והגדת לבנך', יש לכם טיפים מיוחדים להורים בנושא זה?

"באופן רעיוני, צריך להבין את מה שנאמר בהגדה: כנגד ארבעה בנים דיברה תורה. הורה צריך לדעת שאי אפשר לדבר לכל הילדים בצורה אחידה, כל ילד יש לו אופי מיוחד, וכל ילד דורש התייחסות מיוחדת. הורה צריך לשים את עצמו מול הילד ורק ככה הוא יכול לגשת אליו בצורה טובה.

"הפרקטיקה של זה היא מאוד פשוטה. הרי אף אחד לא יעלה על דעתו לקבל את ליל הסדר בלי תקופת ההכנות הארוכה לקראתו, באותה מידה לא יעלה על הדעת שהורה יקיים את והגדת לבנך, בלי להתכונן לסיפור ההגדה. את קריאת ההגדה עשינו בשבת הגדול, בליל הסדר המצווה היא לספר את ההגדה.

"יש משפחות שעושות סדרים גדולים, כמה משפחות ביחד והילדים מתפספסים בסדרים כאלה. אף אחד לא שם לב אליהם, המבוגרים אומרים ווארטים, והילדים משתוללים בלי לשמוע את סיפור יציאת מצרים. בליל הסדר צריך לתת יחס מועדף לילדים. כל הורה חייב להושיב את הילדים שלו לידו ולספר להם את סיפור ההגדה בצורה חווייתית שתדבר אליהם ברמה ובשפה שלהם".

"לנצל את החופש"

האם יש גידול בפניות לקו הייעוץ לאחר חופשת הפסח?

"כן, אחרי חופשות יש עליה במספר הפניות אלינו. בחופש ההורים שמים לב לדברים שבמהלך השנה הם פחות שמים לב לזה. מה שעצוב ברוב הפניות זה, שהורים מתקשרים פעם אחת, מרגיעים את המצפון שלהם ולא ממשיכים לעקוב אחרי מצבו הרוחני והחינוכי של הילד.

"בחופש אנחנו ממליצים להורים להיות עם הילדים שלהם. במהלך כל השנה הקשר בין ההורים לילדים הוא מאוד טכני, בחופש זה זמן טוב לחזק את הקשר בין ההורים לילדים. כדאי לדבר עם כל ילד, להבין את המצב שהוא נמצא בו, ללמוד עם הילדים ואפילו לשחק עם הילדים במשחקי חברה. מקווה שהורים יפנימו את המסר החינוכי של 'והגדת לבנך' ויישמו אותו בכל השנה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.