מערכת COL | יום כ' אדר א ה׳תשע״ד 20.02.2014

אולי החליפה שלכם שעטנז? רוצו לבדוק

השבוע פורסם בתקשורת סיפורו של בחור מבני ברק שרכש חליפה בחנות של מותג האופנה הספרדי 'זארה', ובבדיקה תמימה שערך לאחר כמה ימים התברר כי החליפה מכילה שעטנז ● הרב משה לאזאר משלוחי הרבי למילאנו באיטליה, מומחה גדול בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום השעטנז, אומר ל-COL: יש מעבדות לגילוי שעטנז וחייבים לגשת ולבדוק כל בגד שנקנה במקומות שלא ניתן לסמוך עליהם" איסור שעטנז
אולי החליפה שלכם שעטנז? רוצו לבדוק
"בכל סוג בגד, החשש לשעטנז נמצא בחלק אחר". הרב לאזאר (צילומים: ארכיון, אילוסטרציה)
מאת נחמיה

בתחילת השבוע, פרסמה התקשורת החרדית את סיפורו של בחור ישיבה מבני ברק שרכש חליפה בחנות של מותג האופנה הספרדי 'זארה', ובבדיקה תמימה שערך לאחר כמה ימים התברר כי החליפה מכילה שעטנז. בעוד החליפה עצמה עשויה מצמר, התברר כי קיים סרט פשתן לאורך הצווארון.

מקרה זה שהגיע לפתחה של התקשורת, הציף בעיה קשה הכרוכה באיסור מדאורייתא. לאחרונה הגיע הנושא לדיון במועצת הרבנות הראשית. בדיון הוצגו בפני הרבנים דוגמאות לבגדים עם שעטנז שנמצאו בשוק בישראל.

בין השאר הוצג סוודר המשווק על ידי רשת אופנה מוכרת, העשוי מצמר והודבקה לו תווית היבואן, העשויה מפשתן. עוד הוצג בגד מרשת ביגוד מוכרת אשר יש בו שעטנז, ועל גבי התווית נכתב כי יש בו צמר, אך לא נכתב שיש בו פשתן (על פי התקן, אין כל צורך לציין רכיב המצוי בבד בשיעור של פחות מ-5%, אולם האיסור ההלכתי על שעטנז קיים בכל שיעור).

המוקש של הצרכן

הרב יעקב גורביץ', מומחה לשעטנז שהציג את הנושא לפני מועצת הרבנות אומר כי "בתחום קיימות תוויות עליהן נכתב 'ללא חשש שעטנז', מבלי שצויין מי הגורם שבדק את הרכב הבד, אם בכלל. במקרים נדירים הוצמדו לבגדים תוויות מטעם מכונים מוכרים, מבלי שאישור ניתן על ידי אותו הגוף".


(צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי)

שומרי תורה ומצוות רבים, מקפידים לרכוש בגדים רק ברשתות ובחנויות מוכרות. כך למשל ברשת חנויות האופנה 'בגיר', אינם מסתפקים בבדיקת שעטנז מדגמית. ב'בגיר', נמכרים פריטי לבוש שנמצאים בפיקוח הלכתי משלב הייצור ההתחלתי, כדי לוודא שכל הבגדים אינם מכילים שעטנז.

מומחים בתחום השעטנז, טוענים כי אין לסמוך על שיטת 'הבדיקה המדגמית', הנהוגה בהרבה מקומות. לדעתם שיטה זו, היא אחת הבעיות העיקריות. מפעל הטקסטיל או חנות ההלבשה שולחים לבדיקה "דוגמית" של חליפה אחת למאה חליפות, וכשהחליפה נמצאה נקיה מחשש שעטנז, מופיעה תווית 'נקי מחשש שעטנז' על כל מאה החליפות. כאן טמון המוקש של הצרכן. לדבריהם יכול להיות שחליפה מאותו פס ייצור היתה נקיה ואחרת שעטנז.

אחד המומחים איתם דיברנו הוא הרב משה לאזאר משלוחי הרבי למילאנו באיטליה. את הרב לאזאר, מומחה גדול בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום השעטנז, הסיפור שעלה לכותרות בתחילת השבוע לא מפתיע.

"בערים כמו בני ברק, יש מעבדות לגילוי שעטנז וחייבים לגשת ולבדוק כל בגד שנקנה במקומות שלא ניתן לסמוך עליהם. אבל בכל מקרה, אנשים חייבים ללמוד את הלכות שעטנז, וחייבים לפרסם על איסור שעטנז. זה איסור חמור מדאורייתא".

את ידיעותיו הרבות בתחום, רכש כאשר נשלח על-ידי הרבי להפיץ יהדות במילאנו, שנחשבת לבירת אופנה עולמית. כשהגיע למילאנו, הבין כי לא יוכל לרכוש בגדים במקום מחשש לאיסור שעטנז.

להזהיר על שעטנז

בתור אברך צעיר, טס הרב לאזאר לארצות הברית, ישב שעות ארוכות במעבדת שעטנז בויליאמסבורג, על מנת לרכוש ידע והבנה בתחום שהיה זר לו עד לאותו זמן.

בעשרות שנים שעברו מאז ישב במעבדות השעטנז בויליאמסבורג, רכש הרב לאזאר ניסיון וידע שלא יסולא בפז. בחורים שלמדו במכון הסמיכה במילאנו מעידים, שכל בגד שרכשו, הביאו לפתחו של הרב לאזאר, שידע להגיד להם תוך שניות מעטות אם הבגד מכיל שעטנז.


(צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי)

"אחרי שנים, הצלחתי לפתח את התחושה להבדיל במגע בין סוגי החוטים", מספר הרב לאזאר. "לפעמים זה מספיק, ולפעמים צריך בדיקה מעמיקה יותר. בכל סוג בגד, החשש לשעטנז נמצא בחלק אחר של הבגד".

ואכן, הרב לאזאר מחזיק בביתו מיני מעבדה, עם מיקרוסקופים, מכשירים, חומרים ונוזלים כימיים שמסייעים לו בבדיקת הבגדים.

הוא מסכם את השיחה עם COL ואומר: "גם אם הרבי לא בחר בשעטנז כאחד מעשרת המבצעים, זה לא אומר שאנחנו פטורים מללמוד ולהזהיר על איסור שעטנז".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.