מערכת COL | יום י"ח חשוון ה׳תשס״ה 02.11.2004

'מעריב': הלחץ שחב"ד הפעילו - עזר

לאחר שכבר הכול מבריק בנתב"ג 2000 (או אם תרצו טרמינל 3), מרשה לעצמו אתר האינטרנט של 'מעריב' לפרסם כתבה מקיפה על כול התקלות שעמדו בפני בניית נתב"ג 2000. כידוע, גם לכפר-חב"ד, היה מעורבות בעניין, כפי שמרחיב בזה 'מעריב': את הכניסה לנתב"ג תכננו מול מוסד "בית רבקה" של כפר חב"ד. אך בלחץ קואליציוני, שנמשך הרבה זמן, בוטל התכנון ומחלף הכניסה הוסט כ-3 קילומטרים מזרחה. הבניין היבשתי, שכבר היה בשלבי בנייה, שתוכנן לקלוט את מחלף "בית רבקה", נשאר, מחוסר ברירה, מפוצל לשניים. לכן, שתלו בתווך גן. גם מערכת שינוע המזוודות נבנתה פעמיים, לאחר שהתברר כי הראשונה עלולה להפסיק בכל רגע נתון. המשך בכתבה מלאה
'מעריב': הלחץ שחב
נתב"ג 2000. ברקע: מכללת 'בית-רבקה' ובתי כפר חב"ד ב' (צילום: י. בלינקו)
ב-1993, בזמן שמוטי דבי שימש בתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה, החלו ברשות לבחון תוכניות חלופיות להקמת טרמינל חדש ומודרני בנמל התעופה בן גוריון. החלופה שנבחרה שימשה בסיס להכנת תוכניות טרמינל 3 כפי שהוא היום. בין הוגי הרעיון להקים את הטרמינל היה גם צבי שלום, אז סמנכ"ל הכספים של הרשות. היום יו"ר מועצת המנהלים שלה. בינואר 1994 הצליחו מוטי דבי ואנשיו, לשכנע את ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין ז"ל, לאשר את תוכנית "נתב"ג 2000", ואף להגדירו פרוייקט לאומי. מי ששימש אז שר תחבורה היה ישראל קיסר. מוטי דבי לא הצליח להגשים את חלומו ולהתחיל לבנות, כי בעקבות שינויים קואליציוניים התמנה יצחק לוי לשר התחבורה, והוא מינה במקומו של דבי את אבי קוסטליץ למנכ"ל רשות שדות התעופה. לזכותו של השר לוי אפשר לומר, כי הצליח להוריד את התנגדות יישובי הסביבה להקמת הטרמינל החדש, לאחר שהם התנגדו להקמתו במשך כמעט דור. עד כניסתו של גבי אופיר, לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה, לפני כשלוש שנים, התנהלו עבודות הבניה של הפרוייקט בקצב ים תיכוני, למרות שניהולו נמסר לחברה אמריקנית. אישורים סטוטוריים נמשכו שנים, ועד היום לא הסתיים הוויכוח עם נכון היה לבנות בית נתיבות עגול, או מוטב היה לו בנו אותו ליניארי. ראש מינהלת פרוייקט נתב"ג 2000 הראשון היה צבי פרנק, איש ישר והגון, פקח טיסה ולא איש ניהול בנייה בפרוייקט תשתיתי אדיר כמו הפרוייקט הזה. כשהוא הוחלף בשמואל קנבל, מנהל חטיבת ההנדסה ברשות, החלו העבודות להתקדם מעט, אבל לא בקצב הרצוי. בעיקר בגלל שינויים שהונחתו, חדשות לבקרים, על הפרוייקט, ובגלל בעיות תיאום. כך למשל הוחלט, לסגור את הטרמינל הישן לחלוטין, ולהעביר את כל הפעילות לטרמינל החדש, למרות שההמלצה הראשונית הייתה להפעיל את שני הטרמינלים במקביל. כך קרה גם שפעם הוחלט לבנות גם את הזרוע הרביעית, ופעם לא, וחוזר חלילה. בסוף הוחלט שלא, גם בגלל שבינתיים ירד מאוד מספר הנוסעים. את נחל איילון הסיטו פעמיים, לאחר שנצטוו בצו בית משפט לסתום את החפירה הראשונה. את הכניסה לנתב"ג תכננו מול מוסד "בית רבקה" של כפר חב"ד. אך בלחץ קואליציוני, שנמשך הרבה זמן, בוטל התכנון ומחלף הכניסה הוסט כ-3 קילומטרים מזרחה. הבניין היבשתי, שכבר היה בשלבי בנייה, שתוכנן לקלוט את מחלף "בית רבקה", נשאר, מחוסר ברירה, מפוצל לשניים. לכן, שתלו בתווך גן. גם מערכת שינוע המזוודות נבנתה פעמיים, לאחר שהתברר כי הראשונה עלולה להפסיק בכל רגע נתון. סולל בונה, שבנה את מחלף הכניסה שהוסט מזרחה, נאלץ לעצור לפתע את העבודות, בגלל שנתקל בבריכת חמצון, ששכחו להסיט אותה מהמקום בזמן. במקום לבנות טרמינל מחומרים פשוטים, בנו ארמון מחומרים יקרים. קנו הר כמעט שלם בהודו, כדי להפיק ממנו את ריצפת האולמות. את ה"אבן ירושלמית" הביאו מירדן. ואם זה לא מספיק אז החברה הקבלנית הטורקית, שעסקה בבניית חלקים נכבדים מהפרוייקט פשטה את הרגל והיה צורך למסור את העבודות לקבלן אחר. באחד הימים קרסה אחת התקרות בטרמינל הענקי והיה צריך לתכנן ולבנות אותה מחדש. הבעיות שבדרך: רק שרוול אחד למטוס בעקבות תחקיר "מעריב", שגילה את רוב התקלות והמחדלים, הוקמה ועדה מייעצת לפרוייקט נתב"ג 2000, בראשות אלוף (מיל) מנחם עינן, שקטלגה את כל הליקויים וקבעה קטגורית שיש לשנות את כל ההתנהלות והתרבות הארגונית של מינהלת נתב"ג 2000 בפרט, ושל רשות שדות התעופה בכלל. גבי אופיר, שנכנס לתפקיד המנכ"ל לאחר מינוי ועדת עינן, לא חיכה לממצאי הוועדה הסופיים והחל לפעול ברוח מסקנות הביניים שלה. כאיש של מעשים, הוא עשה את הבלתי יאמן. מינה לראש המינהלת את אבינועם הראל, מומחה בניהול פרוייקטים גדולים, שבין השאר פיקח על בניית בנייני עזריאלי בתל אביב. הוא גם העביר את משרדו לטרמינל החדש. בשיטה אישית לוחצת, קידם אופיר את הבנייה בקצב מסחרר. גם שם הפרוייקט שונה לטרמינל 3, לאחר שהתברר, כי הציבור מכנה אותו - נתב"ג 3000. למרות זאת, באמצע 2002 התברר לפתע, כי גשר שנבנה לכיוון מושב צפריה מעל מסילת הברזל לנתב"ג מהווה מכשול בטיחותי למטוסים הממריאים מערבה מהמסלול הארוך בנתב"ג, שמספרו 26-08. אחרי בדיקה ניתן היתר להמשיך בבנייתו ולאפשר תנועת כלי רכב עליו, בתנאי ששום מסלול בנתב"ג לא יוארך. אופיר שאמר כל הזמן, כי הוא קיבל את המבנים כעובדה, ולכן יש להסתכל כל הזמן קדימה, המשיך לדחוף ולדחוף. בלחץ אביגדור ליברמן, לשעבר שר התחבורה, נקבע תאריך שרירותי – לפתיחת הטרמינל החדש - ב-15 ביוני השנה, ואף נקבע בתאריך הזה טקס פתיחה רב רושם. בינתיים התפטר השר, הטקס בוטל, ובלחץ גורמים שונים ברשות וחברות התעופה, הוחלט לפתוח את הטרמינל ב-2 בנובמבר, כדי לא לחוות את חבלי התפעול שלו דווקא בשיא עונת הקיץ. לפני כשלושה חודשים פרש מהרשות קובי מור, מי ששימש במשך כשלוש שנים מנהל נתב"ג. הוא עשה זאת בעקבות חילוקי דעות חריפים שהיו לו עם אופיר. שרביט הניהול הועבר לזאב שריג, שהוא יהיה עתה המנהל ההיסטורי, שיפתח לפעילות את בית הנתיבות החדש. יחד עם זאת אסור לשכוח, כי כבר לפני שנה וחצי, בתקופתו של מור, נכתבו כל נהלי העבודה החדשים, שעל פיהם בוצעו, במשך השנה שחלפה, התרגולים של כל המערכות, ועל פי התרגולים שונו הנהלים וחוזר חלילה. על התרגולים מספר מור: "תוך כדי שיתוף פעולה הדוק עם המנכ"ל גבי אופיר ניסינו בשנה האחרונה את כל המערכות התפעוליות של נתב"ג ואני בטוח שהם יעמדו בשעת המבחן. אנשי הרשות הם אנשי מקצוע יוצאים מהכלל ולכן אני אומר שהסיכוי שהעסק יפעל כשורה הוא סיכוי מנצח". בינתיים מתברר, כי כל מטוס שיגיע לטרמינל החדש יתחבר לשרוול אחד בלבד, מה שאומר כבר עתה, כי בטרמינל 3 העלייה והירידה מהמטוסים תהיה איטית. נכון להיום לא נמצאה תשובה מתאימה לבעיה הזאת. עוד מתברר, כי כל משלוחי המטענים (לא המזוודות), המוטסים בתאי המטען של מטוסי הנוסעים יסבלו איחור בהגעת מסוף המטענים של ממ"ן - הנאמד בחצי שעה לפחות מעבר לזמן הגעת המטען היום לממ"ן – מרחבות החנייה של הטרמינל הישן. כל זאת בגלל ריחוקו של טרמינל 3 הממוקם בקצה המערבי של נתב"ג ממתקני ממ"ן הממוקמים בחלקו המזרחי הרחוק של נתב"ג. אז נכון הרבה פרפורי בטן יש היום ברשות שדות התעופה לקראת פתיחת הטרמינל החדש. אבל למרות הכל, התוצאה הסופית מדהימה. כמי שראה הרבה בתי נתיבות בעולם, אני יכול לומר בפסקנות – ישראל מקבלת מתנה, שהיא ראויה לה – שער כניסה למדינה מהיפים והמשוכללים בעולם. איך הטרמינל יפעל – את זה נראה בעתיד הקרוב.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.