מערכת COL | יום י"ב חשוון ה׳תשס״ה 27.10.2004

'מיהו יהודי' לפי הרבי: ברוסיה ינהלו אילנות יוחסין

הקונגרס השלישי של איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה ממשיך לעורר עניין. "האיגוד הודיע כי יקים לתחייה את "פנקסי הקהילה", שהיו נהוגים בקהילות היהודיות בגולה בימי הביניים, בניסיון לעצור את ההתבוללות המואצת של היהודים במדינה", דיווח היום (רביעי) העיתונאי עמירם ברקת בעיתון "הארץ". במסגרת התוכנית, יוקמו מאגרי מידע ממוחשבים ברחבי המדינה, שבהם ישוחזרו אילנות היוחסין של מי שנחשבים ליהודים על פי ההלכה. העיתון מוסיף כי "התוכנית הוצגה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בפגישתו שלשום עם הרב הראשי לרוסיה, הרב בערל לאזאר. לטענת המבקרים, מדובר במהלך שמטרתו העיקרית לחזק מעמדו של איגוד הקהילות - שהרב לאזאר עומד בראשו ומזוהה עם תנועת חב"ד העולמית - וליצור מונופול אורתודוקסי שיותיר יהודים רבים מחוץ לקהילה". מיותר לציין כי יוזמה זו בוודאי גורמת נחת-רוח לרבי, שעורר וזעק שנים רבות על סכנת ההתבוללות וחובת השמירה על "מיהו יהודי".
'מיהו יהודי' לפי הרבי: ברוסיה ינהלו אילנות יוחסין
הקהילה היהודית ברוסיה קטנה בקצב מהיר, נכתב ב"הארץ". גלי ההגירה ההמוניים לישראל, לארה"ב ולגרמניה, הביאו לצמצום מספר היהודים במדינה בכ-70% תוך 30 שנה: מכמעט מיליון בתחילת שנות ה-70, לכרבע מיליון כיום. השיפור הניכר במצב הכלכלי ברוסיה הוביל בשנים האחרונות לעצירת ההגירה, ואף לחזרתם לרוסיה של עשרות אלפי יהודים שהיגרו לישראל. ואולם, שיעורי ילודה נמוכים ושיעורי התבוללות מהגבוהים בעולם גורמים להמשך מגמת ההזדקנות וההידלדלות של הקהילה היהודית. להערכת פרופ' סרג'יו דלה-פרגולה, מומחה לדמוגרפיה של העם היהודי, עתידה הקהילה היהודית ברוסיה להצטמק ב-50% עד 2020. הרב לאזאר, שליח חב"ד העומד גם בראש אגודת הרבנים במדינות חבר-העמים, חולק על נתונים אלה, וטוען שפנקסי הקהילה יוכיחו שמספר היהודים גדול בהרבה. להערכתו, רק באזור העיר מוסקווה חיים כחצי מיליון יהודים. לטענתו, רבים מהמשיבים היהודים במפקדי האוכלוסין אינם מזדהים ככני הלאום היהודי, מתוך חשש או מכיוון שהם רואים עצמם כבני הלאום הרוסי. הרב לאזאר מאמין כי באמצעות מרשם שינוהל על ידי הקהילה היהודית, אפשר יהיה ליצור קשר עם כל היהודים שחיים במדינה ולקרב אותם ליהדות. פנקסי הקהילות - יעצרו התבוללות פנקסי הקהילות נוהלו ברוסיה מימי הביניים ועד לביטול מוסדות הקהילה היהודית במאה ה-19, בהוראת הצאר ניקולאי הראשון. בכל פנקס נרשמו לידות, נישואים ופטירות של כל היהודים שהתגוררו באזור. בקונגרס השבוע, הרב לאזאר אמר: "זה הזמן להרים מחדש את קרנן של פנקסי הקהילות". הוא הוסיף, כי "רק בידינו לבצע זאת ובכך לעצור את ההתבוללות". גם רבנים בישראל איימו בעבר כי יתחילו לנהל פנקסי קהילות ואילני יוחסין, אם יוחלט על הנהגת נישואים אזרחיים. ניהול הפנקסים אמור לסייע בפתרון בעיה נוספת, מטרידה לא פחות מבחינת איגוד הקהילות: ההתבוללות. "פעם היה ברור מיהו יהודי ומי לא", אומר הרב לאזאר "היום יותר ויותר אנשים שפונים אלינו נמצאים בתחום האפור. המצב מידרדר כמעט מיום ליום וזה גורם לנו תסכול רב". איגוד הקהילות, המזוהה עם חב"ד, ניהל בעבר מאבקים עם גופים אחרים על מעמד הבכורה בקהילה היהודית ברוסיה. המאבקים הוכרעו לטובת האיגוד, שנחשב כיום לבעל הקשרים הטובים ביותר עם הנשיא פוטין. גורם ישראלי הפועל ברוסיה אמר ל"הארץ", כי לדעתו היוזמה נועדה לחזק את איגוד הקהילות. לדבריו, "רק לאיגוד יש הכוח להשיג את הסכמת השלטונות, שבלעדיה לא ניתן לבצע מהלך כזה". באיגוד הקהילות אומרים כי ישמחו לשתף פעולה עם כל גוף יהודי אחר בעריכת הפנקסים, אך מבהירים כי יהדותם של הנרשמים תיקבע אך ורק על פי ההלכה. עובדה זו כבר מעוררת ביקורת מצד תנועות רפורמיות וליברליות ברוסיה. "הרב לאזאר לא יכול לשים עצמו כממונה על כשרותו של העם היהודי", נשיא האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת (רפורמים), אורי רגב היה חייב להעיר. עוד בנושא: + הסתיים קוגרס הקהילות היהודיות ברוסיה + ספאסיבה אברומוביץ' + 'איגוד הקהילות' ארגנו טקס אנשי השנה + הנשיא פוטין מבקש להמשיך לעבוד עם חב"ד + רוסיה? המדינה הכי בטוחה ליהודים באירופה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
דור ישרים...
י"ב חשוון ה׳תשס״ה
לא קראתי כל הידיעה כאן, אבל חוששני שישתמשו בזה למטרות פרטיות ונגד אנשים פרטיים, ולמטרות פוליטיות. ואותו דבר לרעיון הזה בארץ הקודש ובשאר קהילות ברחבי העולם.

"דור ישרים" אולי אינו מושלם, אבל יש הרבה מה ללמוד משיטות העבודה שלהם, ובמיוחד שאין הארגון בידי בעלי הון, ראשי ארגונים - בעלי כח, ואף אחד לא יושב בראשי שולחנות בבימות לפני קהל גדול מזה (ציר הרשע...: כח-כבוד-כסף).

על הרעיון צריך דיון, ואולי במסגרת "בירורי הלכה ומנהג" באתר, ואם זה רעיון טוב והכרחי אזי יצטרכו לעשות את זה בדרך ישר, כי אם לא אז יזיק זה יותר ממה שיועיל.

ואולי יש לסמוך על הרב שניאור זלמן כהן.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.