מערכת COL | יום ג' אב ה׳תשע״ב 22.07.2012

בכינוס תורה בתל אביב: למדו על כלי המקדש

כבר למעלה מחצי יובל שנים שבבית חב"ד בת"א מקיימים כינוסי תורה בימי "בין המצרים" זאת בהידור, וקהל המשתתפים הולך וגדל משנה לשנה ● גולת הכותרת של האירוע הייתה הרצאתו המאלפת של ר' מרדכי פרסוף, מ'מכון המקדש', שהפליא להראות במדויק כל פינה במקדש וכל כלי מכלי הקודש על-ידי הדגם המדויק ומצגות ערוכות היטב שהוקרנו על-גבי מסך ענק  לסיפור המלא
בכינוס תורה בתל אביב: למדו על כלי המקדש

המסורת המפוארת של כינוסי התורה המפורסמים בבית חב"ד תל-אביב איננה דורכת במקום. מאז הורה הרבי לערוך ב'תשעת הימים' סיומי מסכת וכינוסי תורה בנושאי בנין בית-המקדש, כבר למעלה מחצי יובל שנים שבבית חב"ד בת"א מקיימים זאת בהידור, וקהל המאות הולך וגדל משנה לשנה. החידוש המפתיע בשנה זו היה דגם ענק של בית-המקדש, שסביבו נסובו ההרצאות והמצגות המרתקות.

מלבד מאות המשתתפים תושבי העיר ומקורבי בית חב"ד, משתתפים בהתמדה בכינוס גם חברי "כולל תפארת זקנים לוי יצחק", השוכן בבית-הכנסת חב"ד גאולת-ישראל בת"א, שכינוס זה הוא להם מעין "מסיבת סיום" ללימודיהם מידי יום ב'כולל'. כאשר גם בגילם המתקדם, לאורך ימים ושנים, מסיימים הם מידי שנה מסכת גמרא, מלבד שאר תחומי הלימוד בהלכה ובחסידות.

את האירוע הנחה ר' יצחק ביר, מנהל אגף הפעילות בבית חב"ד בת"א, ששקד יחד עם ר' יחזקאל גבירץ על ארגון האירוע כולו. באמירת פרקי תהילים עם הקהל כובד המשפיע הוותיק הרב שלום בער בוטמן. את 'סיום המסכת' ערך בטוב-טעם ובהסברה בהירה הרב עדי אלפנט, מפעילי חב"ד בת"א ומאברכי כולל חב"ד 'חזון אליהו'.

גולת הכותרת של האירוע הייתה הרצאתו המאלפת של ר' מרדכי פרסוף, מ'מכון המקדש', שהפליא להראות במדויק כל פינה במקדש וכל כלי מכלי הקודש על-ידי הדגם המדויק ומצגות ערוכות היטב שהוקרנו על-גבי מסך ענק.  רבים בקהל הודו בהתלהבות על היוזמה: "כבר שנים שאנו רואים דגמים שונים של המקדש, ולומדים את ההלכות העוסקות בבנינו, אך רק עכשיו ניתן לומר שאכן למדנו בפועל להכיר את המקדש", אמרו רבים בהתפעלות לאחר סיום ההרצאה.

דברים מעוררים נשא המרא-דאתרא הרב יוסף גרליצקי, שליח הרבי לתל-אביב–יפו ורב קהילת חב"ד בעיר, שהלהיב את הקהל בנושא הציפייה העזה לביאת המשיח, הרב גרליצקי העמיק בדברי הרמב"ם בהלכות מלכים פרק י"א, על חובת הציפייה והסביר כיצד כל חייו היומיומיים של יהודי הם 'בלתי-נסבלים', ואינם יכולים להיות 'שגרתיים' ונורמליים כל עוד לא בא משיח צדקנו ובונה מקדש במקומו.

נואם אורח מיוחד בכינוס היה הרב יהודה דרעי, רב העיר באר-שבע, שלאחר פלפול בסוגיות מוחשיות בנושא בנין המקדש, עבר במפתיע לעסוק בדמותו המופלאה של מייסד תקנת ה'כינוס-תורה' – הרבי מליובאוויטש: "הרבי הוא תופעה יחידה במינה בכל הדורות האחרונים. הרבי הציל ומציל מידי יום את עם ישראל בכל רחבי תבל מהתרחקות מן התורה ומהתבוללות חלילה. אין ספק שכל פעולה קטנה כגדולה שעושה שליח חב"ד בכל פינה נידחת בעולם, נעשית אך ורק בכוח הרבי וההתקשרות אליו. אני עצמי", העיד הרב דרעי, "הייתי במקומות שונים בעולם שלא יכולתי לשרוד בהם יותר מיומיים, והנה זוג צעיר של שלוחי הרבי נשארים שם לשנים ארוכות! אין לכך הסבר טבעי – רק כוחו המופלא של הרבי".

הרב דרעי התייחס ל'סיום מסכת' סוטה שנערך בכינוס, והסביר פירוש מקורי בדברי רב יוסף התמוהים "לא תיתני ענוה דאיכא אנא" (מסכת סוטה מט, ב) – "רב יוסף חשש לכבודו של רבו! הכיצד זה נפטר רבינו הקדוש ולא הניח אחריו אפילו תלמיד אחד שלמד ממנו כיצד לנהוג במידת הענווה? ולכן לא חשש להגיד "דאיכא אנא" – לכבודו של רבו. כך גם שלוחי הרבי, מראים בכל יום ויום את גדולתו העצומה של הרבי, בכך שהם מראים בהתנהגותם שלהם, במסירות נפשם ובפעולותיהם הנפלאות, שדרכו ופעולותיו של הרבי ממשיכות להתקיים ביתר-שאת".

ח"כ פרופ' אריה אלדד, נשא אף הוא הרצאה מרתקת על ההשתוקקות שיש בליבו של כל יהודי לבנות את בית-המקדש, ועל הצורך לראות זאת כדבר מוחשי ועכשווי שיתגשם מיד עכשיו בביאת המשיח, ולא כדבר 'עתידני' ורחוק חלילה. ח"כ אלדד אמר שגם בהגנה על שלימות הארץ עלינו ללמוד ממסירות הנפש אותה מייצגת חסידות חב"ד לדורותיה, להלחם בתוקף נגד כל כוונה לסגת מיישובים או בתים בארץ ישראל, ללא כל פשרה וחולשה. בחיוך אירוני אמר ח"כ אלדד, שעתה, לאחר שנמצא ה"פתרון הגאוני" של ממשלת ישראל בשכונת האולפנה 'לנסר בתים' בשלימותם ולהעביר אותם ממקומם – אולי ניתן יהיה להשתמש באותו רעיון לגבי מבנים מסוימים השוכנים כעת בהר-הבית, כדי שלא להרגיז את אומות העולם...

את הערב הנעימו בקטעי חזנות ושירה הרב חיים אדלר, החזן הראשי בתל-אביב וירושלים, והחזן המפורסם ר' בערל צוקר מארה"ב. לקהל חולקה תשורה מהודרת – מהדורה מיוחדת של הלכות בית-הבחירה לרמב"ם, מבוארת ומוסברת היטב, בליווי איורים ותרשימים. רבים מהקהל נשארו בתום הכינוס להתוועדות חסידית לרגל ראש-חודש מנחם אב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.