מערכת COL | יום כ"ח אלול ה׳תשס״ד 14.09.2004

770: בצל הזכרון המפואר

עיתון 'משפחה' יזם פרוייקט מיוחד על עשרה בתי הכנסת הגדולים בעולם. במקום השלישי ברשימה: מרכז חב"ד העולמי-770: "נוסעים אל הרבי". ככה מדברים גם היום בחסידות חב"ד, בפשטות גמורה - "נוסעים לרבי". העובדה שהרבי נסתלק לבית עולמו לפני יותר מעשר שנים אינה פוגמת בתחושה זו. מה שלא רואות העיניים, ישלימו הזיכרונות, הסיפורים, המחשבות... מאת שלום גרוס הכתבה ב'כתבה מלאה'
770: בצל הזכרון המפואר
צילום הכתבה מעיתון 'משפחה'
המקום: בית המדרש של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בניו יורק שטח: כעשרת אלפים מ"ר מספר מתפללים בראש השנה: כ-8000 בעזרת הגברים עזרת נשים: 2000 מקומות מחיר למקום: ללא תשלום מתפללים מעבר למספר המקומות הרשמי: רוב המתפללים עומדים תחילת זמן תפילת שחרית: 10 בבוקר זמן סיום מוסף: 3:00 בצהריים בעל התפילה: בעלי-תפילה מקומיים בעל תוקע: בחייו, האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל. כיום הרב טננבוים בחסידות ליובאוויטש היו אומרים כי חסיד צריך לשאוף לנסוע לראש-השנה אל הרבי, משום שצריכים לשמוע את התקיעות מ"קול אדם". ואכן, מעמד התקיעות אצל האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל היה מרטיט את הלבבות. קהל עצום היה מצטופף בבית-המדרש הענק ועוקב בדממה אחר ההכנות שעשה הרבי לתקיעות. הרבי היה מורה להניח על הבימה את שקי ה'פדיונות', שבהם הבקשות של המוני בית-ישראל, מרכין את ראשו עליהם ומתכסה בטליתו, ומתחת לטלית היה נשמע קול בכי חנוק. לאחר מכן היה קולו חוצב בלבבות: "מן המיצר קראתי י-ה"... חודש תשרי במחיצת האדמו"ר מליובאוויטש היה חוויה רוחנית בלתי-נשכחת. תחושת היראה והחרדה בימים הנוראים. השמחה העצומה בסיום תפילת נעילה, כאשר הרבי, לבוש קיטל צחור, היה עולה על כיסאו ומלהיב את שירת "מארש נפוליאון", המבטאת את הניצחון של עם-ישראל. הזכות לברך על ד' המינים של הרבי בחג-הסוכות, עם שמחת בית-השואבה שאין לה אח ורע ושיחות-הקודש שנהג האדמו"ר להשמיע מדי ערב. ועל הכול – השמחה שאינה יודעת גבולות בשמחת-תורה. אחת-עשרה שנים חלפו מהתשרי האחרון שבו התפלל האדמו"ר עם קהל חסידיו, אך לכאורה דבר לא השתנה. אם חל שינוי - הרי זה רק בכמות הנוהרים לחודש החגים, שגדל והתעצם למרות הכול. מי שיתבונן יותר בקהל המתפללים יגלה כי שיעור הצעירים גדול מאוד, ולמעשה רובו ככולו של הקהל מורכב מתלמידי ישיבות ואברכים צעירים, לצד בעלי-תשובה טריים. זה אולי מה שמאפיין את האלפים הנוהרים ל-770 איסטערן פארקווי ברוקלין ניו-יורק לחודש תשרי זה קהל שברובו הגדול לא זכה לחוות את התשרי במחיצת הרבי, אבל הוא רוצה להיות הכי קרוב שאפשר לדבר האמיתי. אם תשאלו את הנוסעים לאן פניהם מועדות, ישיבו לכם: "אל הרבי". ככה מדברים בחסידות חב"ד, בפשטות גמורה - "נוסעים לרבי". העובדה שהרבי נסתלק לבית עולמו לפני יותר מעשר שנים אינה פוגמת בתחושה זו. מה שלא רואות העיניים, ישלימו הזיכרונות, הסיפורים, המחשבות. זה בית-המדרש של הרבי, כאן התפלל והרביץ תורה וחסידות במשך יותר מארבעים שנה, וקדושה אינה זזה ממקומה. לדור המבוגר יותר, זה שזכה לראות את ימי האור במחיצת הרבי, לא קל כל-כך להיות שם בתשרי, ולחוש על כל צעד ושעל את מה שהיה ואיננו. אבל הדור הצעיר רואה ובולע בצמא כל פירור וכל פרט. כאן הרבי עמד בתקיעות, כאן אמר שיחות-קודש, כאן ישב בהתוועדות, כאן עודד את שירת הקהל. ובשעה שנמצאים שם עוצמים את העיניים ומשלימים בעזרת המחשבה את כל מה שחסר. בערב ראש-השנה ינהרו רבבות לבית-העלמין מונטיפיורי בקווינס, שם נמצא הציון הקדוש. בחייו נהג הרבי להשתטח שם על ציונו של חמיו, האדמו"ר הקודם. זו היתה אחד ההזדמנויות הנדירות שהציבור היה יכול לראותו מגיע לשם עם שקי ה'פדיונות', קורא פתקא אחר פתקא ומרעיף תחינה על המוני ישראל. כיום עובר הציבור ליד שני ה'ציונים', קורא את ה"פדיון-נפש" האישי וממשיך הלאה, לפנות מקום לבאים בתור. מערך גדול ומשופשף מטפל ב"הכנסת האורחים". דואגים לציבור הן באש"ל והן במערכת שיעורים והתוועדויות. מהרגע שהאורח מגיע ל-770, הוא נכנס למסלול של שיעורים בנגלה ובחסידות, תפילות במתינות והתוועדויות עם זקני החסידים והמשפיעים. כל זה הופך את החודש הזה לחודש של התעלות רוחנית כבירה, שממנה חוזרים מאוששים ומלאי חיות ומרץ. מיום ליום מוסיף הקהל לנהור. אלה שלא יכלו להגיע לראש-השנה, מגיעים ליום-הכיפורים. בעלי-בתים, שלא יכלו לעזוב את ביתם בימים הנוראים, משתדלים להגיע לסוכות. ומי שלא היה יכול לעזוב את משפחתו בסוכות, יעשה את המאמץ להגיע לפחות לשמחת-תורה. אז מפנים את בית-המדרש מכל השולחנות והספסלים, כדי לאפשר לקהל הרבבות להצטופף ולרקוד, וגם כך אי-אפשר להכניס סיכה. במשך ארבעים ושמונה שעות החג תהיה שם שמחה ללא הפסקה, כמעט ללא מנוחה. אבל מי שלא ראה שמחת-תורה בליובאוויטש, לא ראה שמחה מימיו.
לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
1.
ב"ה כתבה מאד יפה.
כ"ח אלול ה׳תשס״ד
יש לציין לשבח סוף סוף כתבה מפרגנת בלי לערב אפילו לא ברמז את המחלוקת בחב"ד.
2.
סוף סוף
כ"ח אלול ה׳תשס״ד
איזה כיף לקרוא כזאת כתבה ללא שום עינני מחלוקות וחילול ה' אני בטוח שהרבי רווה הרבי נחת בערב ר"ה זה ה'תשס"ה וימליץ טוב על כולנו לשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות . כתיבה וחתימה טובה.
3.
מרגש מאד
כ"ח אלול ה׳תשס״ד
כל הכבוד לאלו שדאגו להכניס את הכתבה המרגשת הזאת.
4.
למרות הכל האמת מנצחת תמיד!!!
כ"ח אלול ה׳תשס״ד
קידוש שמו יתברך
5.
כל הכבוד
כ"ח אלול ה׳תשס״ד
לאליעזר שולמן עורך משפחה
6.
מדהים!
כ"ח אלול ה׳תשס״ד
נחת לכולנו! הלוואי שתמיד נזכה לקדש את שם חב"ד בכאילו כתבות.
7.
ממש מרגש
כ"ח אלול ה׳תשס״ד
כתבה מאוד יפה, ומאוד מרגשת!
8.
אני מסכימה עם כולכם, אבל..
כ"ט אלול ה׳תשס״ד
האם זה באמת ככה? אני מתכוונת בעזרת ה' לטוס לרבי שנה הבאה בתישרי, אבל קשה לי להתעלם מדברים שסיפרו לי חברותי..
האים האוירה ב-770 באמת כל כך טהורה ונקיה? אשמח לקבל תגובה הולמת.
9.
כתבה יפה
ה' טבת ה׳תשס״ה
ממש קידוש ה'
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.