מערכת COL
|
יום ב' טבת ה׳תשע״ב
28.12.2011
הרב ברוד: "הדרת נשים? אין לנו שום סיבה להתנצל"
מי שרוצה להבין איך מתנהל קמפיין תקשורתי, יכול לראות בפרשת 'הדרת הנשים' דוגמה מייצגת. צריך שיקרה משהו שממנו אפשר להתחיל לסובב את הגלגל. אחר-כך צריך להמציא שם יצירתי - 'הדרת נשים'. בשלב הזה העורכים מורים לעיתונאים: הביאו לנו סיפורים של פגיעה בנשים ● מאמר דעה מאת הרב מנחם ברוד המתפרסם ב"שיחת השבוע" למאמר המלא
אילוסטרציה
הרב מנחם ברוד
מי שרוצה להבין איך מתנהל קמפיין תקשורתי, יכול לראות בפרשת 'הדרת הנשים' דוגמה מייצגת. צריך שיקרה משהו שממנו אפשר להתחיל לסובב את הגלגל. למשל, כמה צוערים דתיים שיוצאים מהאולם בשעה שזמרת עולה לשיר. אחר-כך צריך להמציא שם יצירתי – 'הדָּרַת נשים' (אף שרוב הציבור משבש אותו ואומר 'הדְרַת נשים').
בשלב הזה העורכים מורים לעיתונאים: הביאו לנו סיפורים של פגיעה בנשים. הללו מתחילים לחפש ולהביא מן הגורן ומן היקב. 'קווי המהדרין' (שכבר פועלים עשר שנים). העדר תמונות נשים בשכונות החרדיות (גילוי אמריקה). התוועדות חסידית לגברים (רק שוכחים לספר שיש גם התוועדות לנשים). ואז מאתרים מקרה שולי, חריג וקיצוני (הראוי לכל גינוי) של אלימות כלפי ילדה קטנה – והלהבות עולות עד לשמים.
זו ההלכה
כשהכול מתערבב וכשהססמאות שולטות אי-אפשר לדבר בהיגיון. למה יציאת צוערים דתיים מהאולם היא 'הדרת נשים'? וכי הם הורו לזמרת שלא לשיר? אולי זו 'הדרת גברים'? – גברים מדירים את רגליהם ממקום שבו על-פי אמונתם אסור להם להימצא בו. למה אי-אפשר להבין שיהודי שומר תורה ומצוות אוכל כשר, שומר שבת, אינו לובש שעטנז – וגם איננו מקשיב לשירת נשים? וכי מישהו מצפה שההלכה תשתנה בגלל קמפיין תקשורתי?
או 'קווי המהדרין'. ברוב הקווים המשרתים את הציבור החרדי אין הפרדה כזאת. יש כמה קווים שבהם ההפרדה הזאת נהוגה, על-פי בחירת ציבור מסויים הרוצה בה. ייתכן שיש מי שאינם רוצים בהפרדה, אבל סביר להניח שרוב הנוסעים והנוסעות באותם קווים רוצים בהפרדה הזאת והיא נוחה להם. מהיכן הלהט לעשות 'דווקא'? ולמה אישה שמפרה את הקודים הנהוגים בקווים האלה נהפכת לגיבורת האומה?
אחר-כך מראיינים בכלי-התקשורת 'מומחים' בגרוש, ואלה מסבירים שההפרדה נועדה להשפיל את האישה, משום שהגברים הם 'קדושים', ולכן עליהם לשבת קדימה, ואילו הנשים 'טמאות' ולכן עליהן לשבת מאחור. אתה שומע את דברי ההבל האלה ומתפלץ. הלוא הסיבה הפוכה לגמרי: דווקא משום שהגברים אינם 'קדושים', מושיבים אותם קדימה, כדי שלא יסתכלו בנשים...
יש שכר להפרדה
מקוממת במיוחד הסיטואציה שבה יהודים שומרי תורה ומצוות צריכים לעמוד בעמדת התגוננות בשאלת היחס לנשים. היהדות נותנת לאישה את המקום המכובד ביותר. בספרות החסידות והקבלה מוסבר ששורשה של האישה למעלה משורשו של הגבר.
גדרי הצניעות נועדו להעלות את כבודה של האישה, ולמנוע את המצב העגום בעולםהמודרני, שאישה נבחנת על-פי אמות-מידה חיצוניות ושטחיות בלבד. ההלכות האלה מחנכות את האדם להביט אל נפשו של האדם פנימה, ולא ללכת שולל אחרי ברק חיצוני.
כן, בחברה שומרת המצוות נהוגה הפרדה בין נשים לגברים – במוסדות החינוך, באירועים חברתיים, בשמחות, וכמובן בתפילות. הדבר נועד למנוע הסחת-דעת וקשרים לא-רצויים. התגמול הוא בדמות חיי משפחה יציבים, נאמנות, וחיי קדושה וטהרה. התגמול הוא שילדים גדלים בבית בריא ואינם מכירים כלל את הזעזועים הנפוצים לצערנו בעולם הרחב. אין לנו שום סיבה להתנצל.
מי שרוצה להבין איך מתנהל קמפיין תקשורתי, יכול לראות בפרשת 'הדרת הנשים' דוגמה מייצגת. צריך שיקרה משהו שממנו אפשר להתחיל לסובב את הגלגל. למשל, כמה צוערים דתיים שיוצאים מהאולם בשעה שזמרת עולה לשיר. אחר-כך צריך להמציא שם יצירתי – 'הדָּרַת נשים' (אף שרוב הציבור משבש אותו ואומר 'הדְרַת נשים').
בשלב הזה העורכים מורים לעיתונאים: הביאו לנו סיפורים של פגיעה בנשים. הללו מתחילים לחפש ולהביא מן הגורן ומן היקב. 'קווי המהדרין' (שכבר פועלים עשר שנים). העדר תמונות נשים בשכונות החרדיות (גילוי אמריקה). התוועדות חסידית לגברים (רק שוכחים לספר שיש גם התוועדות לנשים). ואז מאתרים מקרה שולי, חריג וקיצוני (הראוי לכל גינוי) של אלימות כלפי ילדה קטנה – והלהבות עולות עד לשמים.
זו ההלכה
כשהכול מתערבב וכשהססמאות שולטות אי-אפשר לדבר בהיגיון. למה יציאת צוערים דתיים מהאולם היא 'הדרת נשים'? וכי הם הורו לזמרת שלא לשיר? אולי זו 'הדרת גברים'? – גברים מדירים את רגליהם ממקום שבו על-פי אמונתם אסור להם להימצא בו. למה אי-אפשר להבין שיהודי שומר תורה ומצוות אוכל כשר, שומר שבת, אינו לובש שעטנז – וגם איננו מקשיב לשירת נשים? וכי מישהו מצפה שההלכה תשתנה בגלל קמפיין תקשורתי?
או 'קווי המהדרין'. ברוב הקווים המשרתים את הציבור החרדי אין הפרדה כזאת. יש כמה קווים שבהם ההפרדה הזאת נהוגה, על-פי בחירת ציבור מסויים הרוצה בה. ייתכן שיש מי שאינם רוצים בהפרדה, אבל סביר להניח שרוב הנוסעים והנוסעות באותם קווים רוצים בהפרדה הזאת והיא נוחה להם. מהיכן הלהט לעשות 'דווקא'? ולמה אישה שמפרה את הקודים הנהוגים בקווים האלה נהפכת לגיבורת האומה?
אחר-כך מראיינים בכלי-התקשורת 'מומחים' בגרוש, ואלה מסבירים שההפרדה נועדה להשפיל את האישה, משום שהגברים הם 'קדושים', ולכן עליהם לשבת קדימה, ואילו הנשים 'טמאות' ולכן עליהן לשבת מאחור. אתה שומע את דברי ההבל האלה ומתפלץ. הלוא הסיבה הפוכה לגמרי: דווקא משום שהגברים אינם 'קדושים', מושיבים אותם קדימה, כדי שלא יסתכלו בנשים...
יש שכר להפרדה
מקוממת במיוחד הסיטואציה שבה יהודים שומרי תורה ומצוות צריכים לעמוד בעמדת התגוננות בשאלת היחס לנשים. היהדות נותנת לאישה את המקום המכובד ביותר. בספרות החסידות והקבלה מוסבר ששורשה של האישה למעלה משורשו של הגבר.
גדרי הצניעות נועדו להעלות את כבודה של האישה, ולמנוע את המצב העגום בעולםהמודרני, שאישה נבחנת על-פי אמות-מידה חיצוניות ושטחיות בלבד. ההלכות האלה מחנכות את האדם להביט אל נפשו של האדם פנימה, ולא ללכת שולל אחרי ברק חיצוני.
כן, בחברה שומרת המצוות נהוגה הפרדה בין נשים לגברים – במוסדות החינוך, באירועים חברתיים, בשמחות, וכמובן בתפילות. הדבר נועד למנוע הסחת-דעת וקשרים לא-רצויים. התגמול הוא בדמות חיי משפחה יציבים, נאמנות, וחיי קדושה וטהרה. התגמול הוא שילדים גדלים בבית בריא ואינם מכירים כלל את הזעזועים הנפוצים לצערנו בעולם הרחב. אין לנו שום סיבה להתנצל.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות