מערכת COL | יום ט"ז תמוז ה׳תשע״א 18.07.2011

מה שרופאה קשוחה בחדר התינוקות לימדה אותי ● טור אישי

אשתי ואני חיכינו מחוץ לחדר הניתוחים ולא ציפינו לשום חדשות בשלושים הדקות הקרובות, לכן תארו לכם את הפתעתנו כאשר ארבע דקות לאחר שנישקנו את בתנו ואמרנו לה שלום, הופיע חתני מתוך החדר בחיוך רחב על שפתיו והודיע לנו, "זה בן, והלידה הייתה טבעית" ● לרב יעקב לידר מ'בית-חב"ד' יש מה לספר לכם לטור המלא
מה שרופאה קשוחה בחדר התינוקות לימדה אותי ● טור אישי
(צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL)
מאת הרב יעקב לידר

נעשיתי מבקר קבוע בחדר היולדות שבבית החולים המלכותי לנשים בסידני. אחרי הכל, עשרה מבין ארבעה-עשר ילדיי נולדו שם. אחת המיילדות אפילו הציעה שבית החולים היה צריך להעניק לאשתי חברות ב"מועדון הנוסע המתמיד". לכן היה לי טבעי מאוד לקבל עדכונים מרופאת הנשים שבדקה את התינוק הרך שנולד. בכל ארבע-עשרה הפעמים בהם נעשיתי אבא, רציתי לוודא שהתינוק מגיב בצורה נורמלית, ורציתי לבדוק אם התינוק נראה כמו אשתי, או חס וחלילה – כמוני.

כשבנותיי נישאו והתחילו ללדת ילדים משלהן, הן רצו שהוריהן יהיו לידן במהלך הלידה. הן לא יכלו לקבל תומכי לידה הרבה יותר מאומנים מאתנו, במיוחד שהצענו להם גם מחיר הוגן :)

ביוני 2006 נולד נכדי שמולי בבית החולים המלכותי לנשים בסידני. הוא לא הגיע בקלות ובמהירות. מקץ שמונה-עשרה שעות של צירים קשים בלי כל תוצאות, הראה המוניטור שהתינוק נמצא במצב של דחק והרופאה החליטה לעשות ניתוח קיסרי.

אבל שמולי היה אז חצוף כפי שהוא היום, כילד בן חמש. לקח שלושים דקות להתכונן לניתוח, ואז, בדיוק כשהרופאים וצוות האחיות עמדו להתחיל – איזו הפתעה! – שמולי הגיע בטיסה החוצה.

אשתי ואני חיכינו מחוץ לחדר הניתוחים ולא ציפינו לשום חדשות בשלושים הדקות הקרובות, לכן תארו לכם את הפתעתנו כאשר ארבע דקות לאחר שנישקנו את בתנו ואמרנו לה שלום, הופיע חתני מתוך החדר בחיוך רחב על שפתיו והודיע לנו, "זה בן, והלידה הייתה טבעית".

כאשר שוחחנו במסדרון, חדר הניתוח נפתח לרווחה ורופאת הנשים רצה החוצה כשהיא נושאת את התינוק בן ארבע הדקות לחדר הטיפול נמרץ. חתני טס אחריה.

למרבה המזל מבחינתי, לחדר התינוקות היה חלון שדרכו יכולתי לראות אותם מניחים את התינוק באינקובטור.

השתוללתי מרוב דאגה. רציתי נואשות לגלות מה קורה. כל שיכולתי לראות דרך הזכוכית היה מראהו של חתני ההמום, המשוחח עם הרופאה. אבל לא יכולתי לשמוע כלום.

האינסטינקטים ההוריים שלי השתלטו עליי. התפרצתי לחדר התינוקות ורצתי לעבר הרופאה וחתני. הייתי נחוש בדעתי לשמוע את דיווח הרופאה על נכדי בן ה-15 דקות.

הרופאה, ששוחחה עם חתני, עצרה את שטף דיבורה, פנתה אליי ושאלה, "מי אתה?"

"אני הסבא הגאה", השבתי לה, "ואני כאן כדי להקשיב לדוח שלך על מצבו של נכדי בן השש-עשרה דקות".

"אני מצטערת", היא אמרה, "יש לי חובה לשמור על פרטיותו של התינוק. אני יכולה לגלות פרטים רפואיים רק להורים. אינני יכולה לגלות לך שום דוחות רפואיים כי אינך האב. האם תוכל בבקשה לצאת מחדר התינוקות כדי שאוכל להמשיך לדווח לאביו של התינוק?"

הייתי בשוק גמור ולא האמנתי למשמע אוזניי. "נכדי בן ה-16 דקות זקוק לפרטיות? האם זה לא מוגזם קצת? לאן העולם שלנו הגיע?"

אף שהייתי נרגז כי צוויתי לצאת מחדר התינוקות וכי לא הרשו לי להקשיב לדוח הרפואי, החלטתי לא לירות במי שנתנה לי את המסר הזה אלא למקד את כל האנרגיה שלי בהבנתו. הייתי נחוש בדעתי לאפשר לו לשקוע בתודעתי כדי שאוכל לגלות את משמעותו המסוימת המיוחדת. שאלתי את עצמי, "מדוע הייתי זקוק לשמוע את המסר הזה? מהו השיעור שאלוקים רוצה שאלמד ממנו?"

בימים ובשבועות הבאים התברר לי סוף סוף מהו לקח זה. סוף סוף נפל האסימון, ובגדול. אם לשמולי בן ה-16 דקות מגיעה פרטיות מלאה, מה לגבי השמולים בני ה-16 חודשים שבעולם, ומה לגבי אלה בני החמש והעשרים-וחמש, ידידינו, ילדינו, שכנינו. האם אנו מגנים על פרטיותם בכל עת?

במשפחתנו הפך דבר זה לאמרה משפחתית. כאשר מישהו מתבלבל ועומד לגלות מידע כלשהו על "שמולי" כלשהו בגיל, גודל וצורה כלשהם, אומר לו המאזין, "שמולי זקוק לפרטיות שלו". אמירה זו משמשת כקריאת התעוררות וכתזכורת לכך, שאם לשמולי בן שש-עשרה הדקות מגיעה פרטיות משלו, על אחת כמה וכמה שמישהו מבוגר יותר זקוק לפרטיות שלו.

חשוב תמיד לשאול את עצמנו את השאלה בטרם נתחיל לדבר: האם פרטיותו של שמולי עומדת להיות מופרת על ידי מה שאני עומד להגיד? אחרי כל כך הרבה שנים של עיסוק בייעוץ משפחתי, אני יכול לומר בוודאות, שלעתים תכופות, הקונפליקט בין מה שהוצג בפניי התחיל והסלים עקב העובדה, שלא נעשתה הפסקה זהירה כזו, ושאלה זו לא נשאלה לפני שהאנשים המעורבים בדבר התחילו לדבר. דבר זה עשוי היה לשפר מערכות יחסים רבות בין בעלים ונשותיהם, הורים לילדיהם, בין ידידים ובין שכנים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.