מערכת COL | יום כ"ה אדר א ה׳תשע״א 01.03.2011

האמת על פרשת 'כפר חב"ד' ● חשיפה

אתר מסויים פרסם כתבת-שטנה שכולה שקרים וסילופים שמטרתה לשכתב את ההיסטוריה של שבועון 'כפר-חב"ד' ● הדבר החמור ביותר הוא ניצול שמו של הרבי לפרסום שקרים ועיוותים, תוך סילוף מוחלט של הוראותיו הקדושות ● הרב מנחם ברוד, חבר הוועד העצמאי של העיתון מראשיתו, רואה לנכון להבהיר את הדברים, גם כדי שיהיה ברור פעם אחת ולתמיד עד כמה אפשר לסמוך על האתר הזה וגרורותיו ● הסיפור המלא של מעבר 'כפר חב"ד' לניהול עצמאי, מגוּבֶּה במסמכים המקוריים  לסיפור המלא
האמת על פרשת 'כפר חב
(עיבוד: COL)

מאת מנחם ברוד

לאחר שיושבו ההדורים בפרשת שבועון 'כפר חב"ד' והעיתון חזר להופיע ב"ה, אי-אפשר שלא להתקומם על מעשה נבזי של אתר מחלוקת ידוע, שניצל את הפרשה כדי לפרסם כתבת הכפשה שקרית מתחילתה ועד סופה, בניסיון ציני לשרבב למהומה אדם שאינו קשור אליה כלל ועיקר.

כידוע, לפני שבועיים לא הופיע העיתון 'כפר חב"ד', בגלל סיבות כאלה ואחרות, אבל אותו אתר החליט לרקוח תבשיל שלם שתולה את העניין ב...הרב יוסף-יצחק אהרונוב, כאילו הוא קשור לפרשה. לצורך זה הם חוזרים להיסטוריה ובונים סיפור שנראה הגיוני לעיני הקורא שאינו מצוי בתוך העניינים. זאת בשעה שכל מי שמכיר את מהלך הדברים יודע שאין לרב אהרונוב שום קשר, לא מיניה ולא מקצתיה, לעניין, והוא פשוט לא היה מעורב בזה בשום צורה שהיא.

הרב אהרונוב אינו חבר הנהלה בעיתון 'כפר חב"ד' ולא דיבר עם איש מחברי ההנהלה בנושא. נשגב מבינתי איך אפשר סתם כך לשרבב את שמו של אדם לעניין שאין לו שום נגיעה אליו. זה מזכיר קצת את דרכם של שונאי ישראל להבדיל להאשים בכל דבר את היהודים, או את מה שעושים שליטי ערב המאשימים את ישראל במהומות בארצותיהם.

מעבר לעצם החומרה שבפרסום 'פאשקוויל' שטנה סתם כך, בלי שום סיבה הגיונית, רק כדי לעורר שנאה (אני קורא לזה פאשקוויל, שכן זה כתב שטנה והכותב מסתתר מאחורי אנונימיות ועובר בכך על איסור התורה "ארור מכה רעהו בסתר") – יש כאן דבר חמור שבעתיים בניצול שמו הק' של הרבי תוך סילוף מוחלט של הוראותיו הקדושות.

אנחנו כבר רגילים להשמצות ולשקרים, ונמנענו מלחשוף מסמכים ודברים פנימיים, כי לדעתנו, העניינים הפנימיים של מוסדות חב"ד ומענות פנימיים של הרבי לא אמורים להתגולל בראש חוצות, גם אם הדבר יכול לפקוח עיניים ולהפריך הרבה עלילות והשמצות.

אבל במקרה הזה, לנוכח השימוש החצוף בסילופים פרועים בשם הרבי, אני סבור שראוי להבהיר פעם אחת ולתמיד עד כמה אפשר לסמוך על האתר הזה וגרורותיו כשהם מביאים דברים בשם הרבי, כביכול. לעיתים אלה שקרים ממש, ולעיתים גרעין אמת שמובא בסילוף ובעיוות מן הקצה אל הקצה, עד שהופכים חושך לאור ומר למתוק.

עוול משווע למנהל העיתון

בכתבה הנ"ל גם מנסים ליצור רושם כאילו מנהל העיתון, הרב ישראל ברוד, הוא עושה דברו של הרב אהרונוב, וממילא כל פעולה שלו היא כביכול בשליחותו. 

האינטרס של אנשי אותו אתר ברור. הם עדיין זוכרים את עמידתו האיתנה של הרב ישראל ברוד, בהיותו מנהל אגף הסניפים בצאגו"ח, נגד הניסיונות מצד אנשים מסויימים לפגוע בסמכותם של השלוחים ולהפריע לעבודתם. עכשיו מצאו מקום לגבות את חובם.

כבר חמש שנים שהרב ישראל ברוד איננו בצאגו"ח והוא אדם עצמאי. לאחר שהפסיק את עבודתו בצאגו"ח התחיל לעסוק בייעוץ לשלוחים בארץ ובעולם וזכה להצלחה רבה, וגם הייתה לו פרנסה בהרחבה.

האיש מסר את נפשו, עזב את כל מה שבנה, ונענה לקריאה להציל את עיתון 'כפר-חב"ד'. הוא ידע שזה יהיה אתגר קשה ביותר, אבל אש השליחות והמסירות לרבי שבוערת בו גרמה לו להיכנס לתפקיד, לקחת על כתפיו את החובות האדירים של העיתון, ולפתוח בתכנית הבראה, שאכן הביאה הישגים רבים, אם-כי עדיין החובות מעיקים מאוד ותהליך ההבראה הוא מטבעו ארוך וקשה.

את מחיר המצוקה הכלכלית הקשה של העיתון משלמים יותר מכולם הוא ומשפחתו. אכן, כמה וכמה מעובדי העיתון לא קיבלו משכורת זמן רב, אבל אצלו המצב קשה שבעתיים. גם הוא וגם רעייתו (עורכת 'משפחה חסידית') הם עובדי העיתון במשרה מלאה, וכשאין כסף למשכורות, שניהם לא מביאים פרנסה הביתה. כל בר-דעת מבין את משמעות הדבר. אז אחרי כל זה הוא ראוי להשמצות?! רק אנשים חסרי לב מסוגלים לכך.

כמה רוע, שנאה וסילופים

אבל, כאמור, הדבר החמור ביותר בעיניי הוא סילוף דברים בשם הרבי. כך נכתב באותה כתבת-שטנה:

"בסביבות חודש אדר תש"נ... נשלח לר' אהרן דב הלפרין פתק מהרבי המורה לו לנתק את העיתון מצא"ח (אהרונוב) ולהיות עיתון עצמאי לחלוטין.
"הנהלת צא"ח בראשות אהרונוב קיימה ישיבה דחופה והחליטה שהם אינם מסכימים להוראת הרבי, ונימקו זאת בכך שהם השקיעו כספים רבים בעיתון, וממילא העיתון שייך אליהם. בנוסף לכך טענו כי הוראת הרבי לא הופנתה אליהם וממילא לא מחייבת אותם. את הפרטוכול מהדיון וההחלטה הנ"ל שלחה הנהלת צא"ח לרבי.
"על כך 'זכו' לקבל תשובה חסרת-תקדים בחריפותה שתוכנה המרכזי: באם אינם מסכימים להוראה שנתתי לעורך שהעיתון יהיה עצמאי שיתבעו אותי (את הרבי) בבי"ד רבני חב"ד.
"במקביל, מיד לאחר מכן הורה הרבי להסיר מהלוגו את המילים 'שבועון צעירי חב"ד באה"ק', ולכך הוסיף הרבי את המלים 'ויהיה במסגרת אגו"ח' ולא כפי שנהג לכתוב לאחרים 'אגו"ח באה"ק'.".

עד כאן הקטעים הרלוונטיים לענייננו.

כחבר עמותת 'כפר חב"ד' מראשיתה, ומכיוון שהייתי בתוך העניינים באותם ימים ובידי גם המסמכים הקשורים למה שהיה אז – אציג בזה לפני הקוראים את תמונת הדברים האמיתית, וכך יתברר כמה רוע, שנאה, סילופים ושקרים הצליחו להידחס בשורות הספורות שהובאו לעיל מאותה כתבה מרושעת.

הצמד שביסס את העיתון

'כפר-חב"ד' הוקם, כידוע, על-ידי הרב אהרן-דב הלפרין, בקיץ תש"מ, ובתחילה הופיע מטעם סניף כפר-חב"ד של צאגו"ח. בחורף תשמ"א התחיל להופיע בסדירות, כדו-שבועון, מטעם צעירי-אגודת-חב"ד.



בשעה שהרב א"ד הלפרין נשא על גבו את הצד המערכתי, טיפל בכל הצדדים הניהוליים והלוגיסטיים הרב אהרונוב. הוא שדאג לכל העניינים הטכניים, למודעות, למנויים, להדפסה וכו' וכו'. את כל עבודתו זו עשה בהתנדבות מלאה.

בגיליון 38, שיצא-לאור בט"ז בשבט תשמ"ב, החל העיתון להופיע כשבועון. מאותו גיליון החל להופיע שמו של הרב אהרונוב כ'מנהל אדמיניסטרטיבי', ולאחר מכן כ'מנהל'.



הצלחתו של העיתון נזקפת בהחלט לעבודת הצמד – הרב א"ד הלפרין העורך והרב י"י אהרונוב המנהל. שניהם יחדיו נשאו את העיתון על כפיהם, זה בכישורי העריכה שלו וזה ביכולת הניהול ובתנופה שלו, והביאו לכך שלראשונה הופיע עיתון חב"די הופעה סדירה, מדי שבוע בשבוע.

מאוחר יותר נתמנה הרב אהרונוב למנכ"ל צאגו"ח, והחל להזניק את המוסד ואת צבא השלוחים לגבהים חדשים, כשהוא זוכה לביטויי קירוב מופלאים מצד הרבי ולביטויים נדירים על גודל הנחת-רוח שהוא גורם.

גם בעמדו בראש צאגו"ח לא הניח מידיו את ניהול העיתון, דבר שראה בו זכות מיוחדת. ואכן, העיתון התפתח מאוד בשנים האלה, עבר שינוי עיצוב, התחיל להיכנס לעידן הצבע ועוד ועוד שיפורים.

הפעולות הגדולות האלה הגדילו את הגירעון של צאגו"ח ונוצר לחץ תקציבי. הדבר השפיע גם על העיתון, שהיה עד אז חלק מצאגו"ח. הוחלט על תכנית הבראה לעיתון, שחייבה ריסון תקציבי.

בעקבות זאת היו שהציעו להפוך את העיתון לעצמאי, בתקווה שהדבר יאפשר לו יכולת קיום טובה יותר. הרב א"ד הלפרין כתב על כך לרבי, וקיבל מהרבי מענה חיובי. הרבי השיב שיעשו זאת "לתקופת נסיון" ואם יצליח – יהיה המעבר לעצמאות סופי.

לפניכם מכתבו של הרב א"ד הלפרין לרב אהרונוב מו' בניסן תש"נ שבו הוא כותב כל זאת. מכאן ברור שזו לא הייתה הוראה מלמעלה, אלא הסכמה של הרבי לבקשתו של הרב הלפרין.

במכתב שני שהרב א"ד הלפרין כותב לרב אהרונוב כעבור שלושה ימים, בט' בניסן, הוא כותב בפירוש: "אם חלילה לא יצליח, יחזור הדבר מבחינת הניהול להיות כפי שהיה בעבר".




האם דיי בכך כדי להבהיר עד כמה שקרית הטענה כאילו יש "הוראה מפורשת של הרבי להתנתק מצאגו"ח"?!

להקים "ועד דכמה"

בפתק שני שהרב א"ד הלפרין קיבל באותם ימים הורה לו הרבי להקים "ועד דכמה". כלומר, שהעיתון יתנהל על-ידי ועד של כמה אנשים, ושהוא יהיה "במסגרת אגו"ח".

זכיתי להיות אחד מחברי הוועד שהרב א"ד הלפרין בחר, ונציג אגו"ח היה הרב אריה-לייב קפלן ע"ה. אני זוכר היטב את האסיפה הראשונה של הוועד, שנערכה בביתו של הרב הלפרין, ובה נמסרו כל הדברים האלה.



החלטה לעשות צעד כזה, של הוצאת העיתון ממסגרת צאגו"ח, חִיֵיב אישור של הנהלת צאגו"ח. באסיפת ההנהלה, שנערכה בט' בניסן, הציג הרב אהרונוב את מכתביו של הרב הלפרין, והביע את דעתו שיש לבצע את המעבר של העיתון לניהול עצמאי, כפי שעולה מתשובותיו של הרבי.

אפשר לשער שהמהלך הזה לא היה קל לו. כמי שהיה שותף מלא להקמתו של העיתון, נשא אותו על כתפיו כל השנים וראה בו במידה רבה 'בייבי' שלו – מן הסתם כאב לו שהעיתון יוצא מידיו. אבל לזכותו ייאמר, שכל אימת שרק 'הריח' מה הכיוון של הרבי – מיד כיוון את צעדיו על-פי רצונו הק' ולא ניסה להתחכם חלילה.

באסיפת ההנהלה אומר הרב אהרונוב דברים ברורים: "צריך לעשות זאת ללא עוררין, גם אם זה לא נוח לישות העצמית". הוא מביע דעה נחרצת בעד העברת העיתון לניהול עצמאי ואף אומר: "לדעתי אין מקום לשאלה, לאחר ששמענו מרא"ד את התשובות אליו, ו-2 תשובות!".

חברי ההנהלה האחרים העלו לדיון פרטים הנוגעים למעבר העצמאי, ובכלל זה דברים הנוגעים לציוד שגם צאגו"ח משתמש בו, זכויות על החומרים של העיתון וכדומה.



לתצלום מוגדל - לחצו כאן



הוחלט לכתוב לרבי על הסכמה לביצוע המעבר של העיתון לעצמאות, על-פי ההחלטות שנתקבלו, ולבקש את הסכמתו של הרבי.


לתצלום מוגדל - לחצו כאן

לשון המענה של הרבי

למחרת, בי' בניסן, נתקבל המענה של הרבי:
"א) אל הועד הבאים על החתום על המכ' [=המכתב] מיום ט' ניסן:
בודאי ידוע להועד שבמשך הזמן לא התעסק (הועד) כלל בהמכ"ע [=בהמכתב-עת (הכוונה לעיתון)] – שהתנהל ע"י [=על-ידי] יחיד, וזה שהיחיד רצה לשאלו – ומה לפתע דיון וכו'?!

ב) בשאלותיהם – כפס"ד [=כפסק-דין] ועד רבני אנ"ש שי' שבאה"ק".




המענה של הרבי מופנה "אל הועד הבאים על החתום על המכתב". חדי עין, שיבחנו את החתימות המתנוססות על המכתב של הנהלת צאגו"ח, יגלו שחתימתו של הרב אהרונוב נעדרת ממנו. הייתה לו תחושה שאחרי שנמסר לו המענה של הרבי, צריך פשוט להודיע לרבי שמבצעים את רצונו ומעבירים את העיתון לניהול עצמאי בלי שאלות. את עמדתו זו הביע בישיבת ההנהלה, אבל ההנהלה החליטה כפי שהחליטה.
חשוב לציין שבשיקול דעת מקובל של הנהלת מוסד, ההנהלה לכאורה נהגה כשורה מבחינת התנהלות תקינה. ובכל זאת הרב אהרונוב הרגיש שלאור תשובותיו של הרבי צריך פשוט לומר "הנני" בלי סייגים. לכן לא חתם על המכתב.

הרבי מפנה את המענה שלו אל חברי ההנהלה החתומים על המכתב ותוכן דבריו הקדושים הוא: הלוא ההנהלה לא התעסקה במשך כל השנים כלל בעיתון, אלא "יחיד" ניהל אותו, ומדוע לפתע החליטו לקיים דיון בנושא. ובעניין השאלות שהן מעלים משיב הרבי שינהגו כפסק דין בית דין רבני אנ"ש באה"ק.

[בתוך המענה, בין מקפים, כותב הרבי שהעיתון "התנהל על-ידי יחיד, וזה שהיחיד רצה לשאלו". הניסוח הזה סתום למדי. היו שפירשו זאת שהעיתון התנהל על-ידי הרב אהרונוב, וזה מה שהוא רצה "לשאלו" — לשאול את הוועד. אחרים פירשו שהכוונה שהעיתון התנהל על-ידי הרב א"ד הלפרין והרב אהרונוב — ה"יחיד" הוא הרב הלפרין ו"זה שהיחיד רצה לשאלו" הוא הרב אהרונוב. ואולי תהיה למישהו פרשנות אחרת, ולא לי לקבוע מסמרות בזה].

עכשיו דפדפו אחורה, קִראו שוב מה נכתב באותו אתר ותיווכחו בגודל הסילוף והעיוות.

מחיקת שם צאגו"ח מהעיתון

עוד נכתב שם כאילו הרבי הורה למחוק את המילים 'שבועון צעירי חב"ד באה"ק' משער העיתון. גם בעניין זה לא דובים ולא יער. זו לא הייתה הוראה של הרבי כלל וכלל.





הוועד החדש של העיתון דווקא רצה להשאיר את הכיתוב הזה, מכמה וכמה טעמים, אבל הנהלת צאגו"ח לא הסכימה לכך וטענה שמאחר שהעיתון יצא מידי צאגו"ח וצאגו"ח אינו אחראי עליו, אין מקום להציג את העיתון כעיתון של צאגו"ח.

הנה צילום מההחלטה:


איזה אגו"ח...

מגוחך גם הפלפול בלשון המענה של הרבי, שההוראה שהעיתון יהיה "במסגרת אגו"ח" – הכוונה לאגו"ח העולמית, בתואנה שהרבי לא כתב "באה"ק" (אגב, פתאום האתר הזה דואג לאגודת חסידי חב"ד העולמית, וד"ל...).

אין לפרשנות הזאת שחר. כפי שציינתי, נציג אגו"ח באה"ק בוועד החדש של העיתון היה הרב א"ל קפלן. כמו"כ נעשה סיכום עם אגו"ח באה"ק על העברת העיתון למסגרתה, כפי שמדוּוַח גם בפרוטוכול ישיבת הנהלת צאגו"ח, וכל זה כמובן דוּוַח לרבי.

ואם לא דיי בכל זה – הדבר מופיע במפורש בתקנון עמותת שבועון 'כפר חב"ד', לאחר שבישיבת חברי העמותה באותם ימים הוכנס שינוי בתקנון ונקבע כי "העמותה תפעל בהתאם להנחיות אגודת חסידי חב"ד באה"ק".

לפניכם צילום המסמך שמבקש את הוספת הסעיף הזה בתקנון.


לצילום מוגדל - לחצו כאן

קצת חשבון נפש

יודגש שוב – אין ולא הייתה שום פעילות או כוונה כלשהי מצד הרב אהרונוב 'להשתלט' על העיתון, ואין לו ולאגו"ח שום קשר למה שהתנהל בתוך הנהלת העיתון בשבוע האחרון. אבל כדי שלא תסולף ההיסטוריה ושלא יופצו שקרים בשם הרבי – מצאתי לנכון לפרסם את הדברים כהווייתם.

אני מקווה שאותם אנשים שעמדו מאחורי פרסום השקרים יעשו קצת חשבון-נפש על השנאה והמחלוקת שהם זורעים – דבר שהוא ההפך הגמור מאהבת-ישראל ומאחדות ישראל, ובוודאי שהוא ההפך המוחלט מענייני משיח וגאולה ומקריאתו של הרבי שנתחיל לחיות את אווירת ימות המשיח.

ואם חלילה ימשיכו בדרכם - ידע כל הציבור כי אמת אין פה, אהבת-ישראל אין פה, דיוק בתשובותיו של הרבי אין פה, רצון אמיתי להביא את המשיח אין פה, וחב"ד (חכמה, בינה ודעת) אין פה.

ויה"ר שיתמו חטאים (ולא חוטאים) מן הארץ, וכולנו נפעל יחדיו להרבות אחדות ושיתוף-פעולה, ובזה נזרז את ביאת משיח-צדקנו בקרוב ממש.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.