מערכת COL | יום כ"ד אדר ב ה׳תשע״א 30.03.2011

אהרן-דב הלפרין מתנצל ● בלעדי ב-COL: קטעים מהטור

על ההסברה למתקשים שהחמצתי, על הגושפנקה החמורה שהענקתי, על הבימה המסוכנת שנתתי, על הטרוריסט הקיצוני שאירחתי, על נפגעי-עמלק שיצרתי ועל העסקנים בהם התעללתי ● 'מאחורי הקלעים' של שבוע סוער שהסתיים בטוב, בחזית אחידה ומלוכדת ● COL חושף קטעים ממאמר התגובה של עורך "כפר חב"ד" הרב אהרן-דב הלפרין - שיפורסם מחר (חמישי) בעיתון למאמר המלא
אהרן-דב הלפרין מתנצל ● בלעדי ב-COL: קטעים מהטור
הרב הלפרין (צילום ארכיון: COL)
אהרן דב הלפרין

בשל ההמלצה המוכרת של הרופאים על כך שלא בריא להתרגז, ובהתאם לפתגם העממי: "לכעוס, פירושו להעניש את עצמך על טיפשותו של הזולת" – ובעיקר, כמובן, כדי שלא לעבור על דברי חז"ל הידועים: "כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה" – החלטתי השבוע בנחישות לא להיכנע לכל הרגשות הטבעיים שאיימו להשתלט עלי, ולהביט על כל ההתרחשות הסוערת מזווית קלילה, מרגיעה, שגם עוזרת לקיים טוב יותר את הציווי "עבדו את ה' בשמחה".

גם מהקוראים היקרים אני מרשה לעצמי לבקש שיתייחסו לכתבה זו באותה אווירה. לא להיפגע, לא לקרוא את הכתבה בפנים חמורות סבר, אלא בחיוך בריא. לקבל את הדברים בקלילות, בהמשך לימי הפורים ובהימצאנו עדיין בחודש של "ונהפוך הוא" אשר בו מצווים אנו להיות "מרבים בשמחה".

האווירה המשעשעת שבה נכתבו הדברים אינה מלמדת חלילה בשום פנים ואופן על איזשהו זלזול בחשיבות ומרכזיות הנושא שחולל את הסערה. בוודאי ובוודאי שאינה באה לשלול את דברי הטוענים כי פרסום הראיון השנוי במחלוקת היה משגה, בשל הרושם המוטעה לחלוטין שעלול להיווצר, כאילו יש חלילה בעיתון סטייה כלשהי מהעמדה החב"דית הרשמית, הברורה, התקיפה והבלתי-מתפשרת, כלפי אלו שעמדתם והתנהגותם מנוגדות לחלוטין להוראות הרבי ולדרך שנצטווינו לילך בה.

אין גם צורך לומר כי הדברים הבאים נכתבים על דעתי האישית בלבד.

המדור 'מאחורי הקלעים' יעסוק אם-כן השבוע, באופן חריג, לא במה שהתרחש 'מאחורי הקלעים' לפני עשרים או שלושים שנה, אלא ב'מאחורי הקלעים' של השבוע האחרון, הסוער, שהסתיים ב"ה בטוב ובנעימים, מתוך חזית אחידה ומלוכדת.


זה לא היה פשוט ולא היה קל, אך כחסידים ידענו להתגבר על כל האתגרים והמכשולים ובכוחו של הרבי ב"ה הצלחנו בזה. ומי יודע, אולי באמת 'מעז יצא מתוק' ונוכל לשמש דוגמה חיה לכל-מיני סכסוכים אחרים, כיצד ברצון טוב ונחוש ומתוך גישה חסידית אמיתית ניתן להתגבר ולהתאחד.

התנצלות בפני האנינים והרגישים

להמוני הקוראים שבשבוע האחרון קבלתי מהם תמיכה, הזדהות ועידוד, במימדים שלא שיערתי ולא ציפיתי – תודה נרגשת מעומק הלב.

למיעוט הקטן של כותבי התגובות השליליות – אשתדל, כתמיד, להפיק לקחים מכל ביקורת ראויה ונכונה.

לאלו מהם שלא קראו את הכתבה, רק ראו אותה – המלצה חמה לקרוא את כל הכתבה.

לאלו שקראו ובכל זאת הגיבו בכאב ובמחאה חריפה – מוקדשת כתבה זו, בהוקרה והערכה.

לכל עדיני הנפש ואניני הטעם שהמילה 'אחדות' גורמת להם פריחה/חרדה/פחד/שיתוק/בהלה (מחק את המיותר) – התנצלות כנה ואמיתית.

לחמשת ה'קנאים' שביטלו את המנוי – הצלחה רבה בדרכם החדשה לחנות הסמוכה לרכוש את העיתון.

לכותבי ומפיצי הפשקווילים נגדי – מחול לך, מחול לך, מחול לך.

התנצלות על מתן הגושפנקה

ההתנצלות הראשונה מגיעה למתקשים בהבנת הנקרא, על כך שלא התחשבתי במצוקתם ולא התאמצתי כנדרש לכתוב גם בשפתם. אני מודה כי כיום, עם התוכנה המהפכנית החדשה TLBH Targum Lamitkashim Beavnat Hanikra)) לא היתה שום הצדקה להתעצל ולא להשתמש בה, במיוחד בכתבה בנושא כל-כך רגיש.

כך, לדוגמא, הטענה העיקרית בקרב שבעת המגיבים הביקורתיים: "איך לא התביישת להעניק גושפנקה לדעות שושניסטיות המנוגדות לחלוטין לדרכו של מרדכי?!".

ובכן, כך נאמר בכתבה:

"חשוב לזכור שאחדות אינה בהכרח הסכמה ולא תמימות דעים ולא גושפנקה לשום דבר".

מלים מסובכות. אני מודה. כשהכנסתי לאחר מעשה את המשפט המסובך לתוכנתTLBH , יצאו מיד המלים הבאות, הפשוטות והמובנות:

"הרינו להודיע שאיננו נותנים שום גושפנקה לשושניסטים ודעותיהם! חוזר שנית: שום גושפנקה לשושניסטים ודעותיהם!"

או, למשל, הטענה שחזרה על עצמה בקרב שישה מתוך שבעת המגיבים, על כך שבכתבה היתה "התקפה חצופה על השלוחים".

ובכן, אלו המלים שנאמרו בכתבה בקשר לשלוחים:

"בעניין של 'עשו כל אשר ביכולתכם' עשינו באין-ערוך יותר מאלו שעשייתם הסתכמה בשלטי חוצות, "מבצעי הדבקות", ארגון מופעי משיח, פרסומים רעשניים על האוטובוסים, ועוד הרבה פעולות מסוג זה. הקמנו בשנים אלו אלפי בתי חב"ד חדשים ששינו לחלוטין את המפה של חב"ד בעולם והם הם אלו שמקרבים את המשיח ואת הגאולה.

"ברוסיה חוללו ה'שפויים' מהפך יהודי שלא היה לו אח ורע, במימדים של 'באין ערוך' מכל הפעילות החב"דית עד ג' תמוז. ממש "יתיר מבחיוהי" כפשוטו. שום פעילות של הכנת העם היהודי לקבלת פני משיח לא יכולה להשתוות אפילו לאפס קצהו של מה שהתחולל בחבר העמים מאז ג' תמוז".

אכן, מלים מאד מסובכות ולא מובנות. בהחלט. כשהכנסנו, מאוחר מידי, את המשפטים המורכבים הללו לתוכנת TLBH, יצאו המלים הבאות, הפשוטות והמובנות:

"אנו מכריזים בקול רם ובכל התוקף כי ההוקרה הגדולה ביותר מגיעה לשלוחים, כי רק הם, ולא השושניסטים – שוב: רק הם ולא השושניסטים – מקיימים את ההוראה של מרדכי להכין את העם כולו לקבלת פני משיח!"

כך גם בקשר לטענה שהשמיעו חמישה מתוך שבעת המגיבים:

"איך זה שנתתם מקום לחשוב שישנה איזושהי לגיטימציה לפעולות של ה'שושניסטים' ולא כתבתם ברור שכל הפעולות הללו הן בניגוד מוחלט למרדכי הצדיק ורק מרחקות יהודים?!"

ובכן, כך נאמר בראיון בקשר לעניין זה:

" ה ו א (עמלק) זה שניהל אתכם! את הכל – את השלטים והפרסומות וההדבקות והאוטובוסים – הכל בא ממנו ישירות... הוא החליט לא לקרר את ה'שושניסטים' מההתלהבות על משיח. הפוך - הוא נתן לה לבעור יותר ויותר. הוא רק הכניס אצלם הרבה מאד 'אשר קרך' בחובת הציות למשה רבינו, למרדכי היהודי, למלך המשיח. הוא הצליח לתעתע בהם כאילו תרגום המשפט "עשו כל אשר ביכולתכם" לשפה מדוברת - היא "עשו כל הנראה בעיניכם"... הוא השכיח מהם את כל העניין של 'אופן המתקבל', והביא לכך שיכסו את פני כל הארץ, לאורכה ולרוחבה, עם כרזות וסיסמאות שבמקום לקרב יהודים למשיח הם גורמים את ההיפך הגמור".

אלו מלים סתומות לחלוטין. אני מודה. רק תוכנת TLBH, הצליחה למצוא עבורנו את המלים הפשוטות והמאד מובנות:

"הקשיבו הקשיבו! ה'שושניסטים' פועלים בניגוד מוחלט לרצונו של מרדכי!! שימו לב – כל הפעולות שלהם נורא חמורות כי הן מרחיקות יהודים מהרבי ומחב"ד!!"

אלו שלוש דוגמאות בלבד, מתוך רבות אחרות, הממחישות כי אילו גילינו אחריות כנדרש והיינו משתמשים בתוכנת TLBH, היינו מונעים הרבה צער-כאב-כעס-עגמת-נפש, מכל המתקשים, שלא באשמתם, בהבנת הנקרא.

על כך מגיעה להם בהחלט התנצלות ובקשת סליחה.

התנצלות על הענקת הבימה

טענה חריפה נוספת, שהשמיעו ארבעה מתוך שבעת המוחים, היתה:

"איך נתת בימה ל'שושניסט קיצוני' להשמיע טענות כלפינו, אנשי מרדכי, ההולכים לפי הוראות הרבי ולא סוטים מהן ימין או שמאל?!"

עלי להודות כי בעניין זה אכן טעיתי ושגיתי, אך לא בזדון ומתוך כוונות רעות, חלילה. מה שהכשילני, למרבה הצער, היה זכרוני המתעתע.

משום מה היה נדמה לי כי לפני כמה שנים התקיים בארץ כינוס אחדות חב"די רשמי ביותר, בהשתתפות שלושת מזכירי הרבי. באותו כינוס נתנו את הבימה הרשמית ל'שושניסט' רשמי שהשמיע דברי התקפה 'שושניסטים' קשים כלפינו, ה'אנטי-שושניסטים', כולל כל השלוחים.

בזכרוני היה גם נדמה לי שהדברים שם היו חריפים לאין-שיעור מהטענות והקושיות שהשמיע הפעם המראיין השושניסט, וגם שבניגוד לראיון ב'כפר חב"ד' - שבו ניתנו תשובות ברורות וארוכות לכל הטענות – שם, בכינוס החב"די הרשמי, נתקבלו דברי ההתקפה ה'שושניסטים' ללא תגובה. במין 'שתיקה כהודאה'.

היום אני מבין שהכל היה דמיון. בעקבות ארבע התגובות הנזעמות - "עשית דבר חמור שאיש לא עשה עד היום: נתת בימה לשושניסט להטיף לנו ביקורת!!" – הבנתי שכל סיפור הכינוס ההוא לא היה ולא נברא. סתם תעתוע של זיכרון מדומיין בשל גילי המתקדם.

אין לי ספק כי לולא הזיכרון המדומיין והמתעתע – לא הייתי נכשל בנתינת בימה לשושניסט קיצוני להשמיע את טענותיו.

היום, לאחר שהתבררה לי טעותי, אני מתנצל ומבקש מחילה.

התנצלות על אירוח הטרוריסט

טענה נוספת, לא פחות נוקבת, השמיעו שלושה מתוך שבעת המגיבים:

"איך העזת לארח מעל דפי ה'פתשגן' את 'הטרוריסט הקיצוני' שימעל'ה פיזם?!"

אודה ואבוש: ככל שהדבר יישמע מוזר – לא ידעתי שמדובר ב'טרוריסט קיצוני'. על אף הימצאותי מתוקף תפקידי בצומת מרכזית של חדשות ודיווחים, לא היה לי שמץ של מושג ששימעל'ה הוא טרוריסט. באמת שלא. אילו רק הייתי חושד בכך, לבטח הייתי מביא עמי לראיון שומרי ראש ושני מאבטחים.

ההסבר לתופעה המוזרה – שעובדה כל-כך ברורה נעלמה ממני – נעוץ ככל הנראה בקרבה המשפחתית: אשתו של הטרוריסט הקיצוני היא אחות כלתי. מסתבר כי בכל פגישותינו, בנסיבות משפחתיות, הצליח שימעל'ה, במומחיות גדולה, להסתיר ממני לגמרי את זהותו האמיתית, הטרוריסטית, ולהעמיד פנים כאילו מדובר באדם נעים הליכות ושופע טוב לב חסידי, עד כדי כך שלמרבה הבושה תמיד נהניתי לשוחח עמו ולשהות במחיצתו, על אף שידענו שנינו כי דעותינו חלוקות במאה-שמונים כפול מאה-שמונים מעלות, כפי שהבהרתי גם בראיון עצמו.

עתה, משנודעה לי זהותו האמיתית, המפחידה והמסוכנת, ולאחר שבירכתי בשבת האחרונה ברכת 'הגומל' – אני מבקש באמת, במלוא הכנות, סליחה מחילה וכפרה מכלל הקוראים, במיוחד מאלו שילדיהם נתקפו ביעותי חרדה וסיוטי לילה עקב תמונותיו של הטרוריסט הקיצוני שהופיעו בשגגה בעיתון.

יתירה מזו: אינני מסתפק רק בבקשת סליחה, אלא גם מצהיר על התחייבות חד-משמעית לממן את כל עלויות הטיפולים הפסיכולוגיים לילדים שנפגעו מביעותי החרדה.

התנצלות על מתיחת העסקנים

טענה קשה וצודקת מאין-כמותה היתה בפיו של האחרון מבין שבעת המגיבים (עסקן מפורסם):

"איך העזת להתעלל בי, להפחיד אותי, ולהכניס אותי למתח מורט-עצבים בצורה כה אכזרית, במשך 16 שעות רצופות?!"

ובכן, בעניין זה אני חייב לבקש סליחה לא רק מעסקן זה, אלא משישה עסקנים נוספים שהמתיחה הפורימית באתר COL – בידיעתי ובאשמתי – גרמה להם לא מעט צער ועגמת-נפש.

לאחר שהתפרסמה הידיעה כי "עורך 'כפר חב"ד' עומד לחשוף השבוע את שמו של העסקן הוותיק העושה הכל כדי לחבל בניסיונות האחדות" – התקשרו אלי עד שעת לילה מאוחרת שבעה עסקנים נכבדים, כשבפי כל אחד מהם אותה טענה נזעמת:

"למה החלטת לחשוף את שמי?! מי נתן לך היתר לבייש אדם ברבים?! על מה ולמה החלטת לפתע לפתוח במלחמה נגדי?!".

לא יכולתי לגלות להם את הסוד, בשל הבטחתי החד-משמעית לידידי עורך COL, וכל מה שנותר לי הוא רק לגמגם משהו בתשובה. כך, מסכנים, נשארו העסקנים הללו מתוחים ומבוהלים כל הלילה, עד שבבוקר הגיע העיתון לביתם והתברר להם כי מדובר בסך הכל במתיחה פורימית-אמיתית. רק אז יכלו סוף-סוף לנשום לרווחה.

על אותן שעות של צער ועגמת-נפש – אני מבקש בכנות את סליחתם.

● ● ●

בהמשך הכתבה – השבוע בכפר חב"ד:

התנצלות על האשמה ב'עמלקיות'

ההתנצלות העיקרית
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.