"מחלף חב"ד": החברה הלאומית לדרכים השיבה לשאלות COL
להלן תגובת החברה הלאומית לדרכים:
1) מיקום מחלף הכניסה לטרמינל 3 נקבע במסגרת תכנית המתאר (תמ"א) של נתב"ג.
2) התמ"א אושרה בשנת 1997 ורשות שדות התעופה החלה אז בביצוע הטרמינל כאשר על מע"צ, יחידת הסמך לשעבר במשרד התחבורה, הוטלה משימת תכנונו והקמתו של המחלף החדש.
3) תוך כדי התכנון, בשנת 2001, הוגש בג"צ נגד ביצוע המחלף ע"י מושב כפר חב"ד.
4) בסופו של יום, לאחר דיונים רבים, נחתם בבג"צ הסכם בין העותרים: כפר חב"ד והמועצה האזורית עמק לוד והמשיבים - מדינת ישראל - מעצ, שר התחבורה, ורשות שדות התעופה, בתאריך 31.10.2006, שקבע מספר דברים שעיקרם:
א. "תוך שנתיים מיום פרסום ההודעה (הסכם הבג"צ) ......יגיש משרד התחבורה או מי מטעמו, שינוי לתמא/2/4/א במגמה לאפשר מעבר תחתי של דרך הכניסה לטרמינל מתל אביב, מתחת לכביש מס' 1, ביטול רמפת היציאה מהטרמינל לכוון ירושלים וצמצום גבולות התכנית כתוצאה מכך".
ב. מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, יהיה רשאי לאשר דחייה במועד הגשת השינוי לתמ"א גם מעבר לשנתיים האמורות.
5) בינואר 2009 נבחרה לפרויקט חברת ניהול מטעם החברה הלאומית לדרכים. בוצע תכנון ראשוני, נבחנו חלופות ונעשתה פניה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה לשינוי התמ"א.
6) לעניין לוחות הזמנים: תהליך השינוי של התמ"א הינו מורכב ותלוי בגורמים אחרים המצויים בתהליך כגון המשרד להגנת הסביבה והמועצה הארצית. לוחות הזמנים לסיום הליך התכנון נקבעים לפיכך גם על ידי גורמים חיצוניים.
7) לעניין פרק הזמן שעוד נותר לאישור התכניות עד לבניית המחלף עצמו: כמקובל במקומותינו, לתכניות ממתין המסלול הרגיל בוועדות לצורך אישור תכניות בסדר גודל שכזה.
● ספין של מע"צ? "מחלף חב"ד" לנתב"ג - מכביש מספר 1