מערכת COL | יום כ"ג אדר א ה׳תשע״א 27.02.2011

כשאברכים ליטאים מבני ברק מימנו בריתות באוז'גאראד

קרוב ל-60 בריתות מילה, כבר התקיימו מאז תחיית היהדות בערי הקרפאטים. אלא דומה שמשהו מיוחד בבריתות אלו שמומנו ע"י אברכים ליטאים מבני ברק הישר לבית חב"ד והקהילה היהודית באוז'גאראד (אונגוואר לשעבר) ● ע"פ בקשת התורמים שהפכו לידידיו של השליח, כתב השליח – הרב מנחם מענדל טייכמן בלוג מרגש  לסיפור המלא
כשאברכים ליטאים מבני ברק מימנו בריתות באוז'גאראד

הרב מנחם מענדל טייכמן

קרוב ל-60 בריתות מילה, כבר התקיימו מאז תחיית היהדות בערי הקרפאטים. אלא דומה שמשהו מיוחד בבריתות אלו שמומנו ע"י אברכים ליטאים מבני ברק הישר לבית חב"ד והקהילה היהודית באוז'גאראד (אונגוואר לשעבר).

ע"פ בקשת התורמים שהפכו לידידיו של השליח, כתב השליח – הרב מנחם מענדל  שי' טייכמן בלוג מרגש המוגש לכם בזה ככתבו וכלשונו:

תחיית ה"עצמות היבשות"!

שהחייוני וקיימוני...

היא היתה עיר ואם בישראל  - בעריגסאס שמה, כ 25 ק"מ מהעיר מונקאטש וכ 65 ק"מ מעירנו אונגוואר. בכל הקשור לאידישקייט מדובר בחור נידח אשר שם נשארו שארית הפליטה – כמה עשרות בודדות של נשמות יהודיות מאחב"י שי'.

אי לכך – ואת חטאי אני מזכיר – ביקרתי שם לעתים נדירות ביותר.

כבר נודע בשער בת רבים, עבודתם של השלוחים שי' לחפש נשמות יהודיות בחורים ובסדקים ו"לזכות את ישראל" במצוות היום והחג במצוות נשיא ישראל ומנהיגו – רבינו נשיאנו המשלח.

כך גם אנו, השתדלנו לא לפסוח על עיר נידחת זו וביקרנו שם בחוהמ"ס האחרון ביחד עם כמה צעירים מעירנו והתמי' השלוחים מאה"ק שי'. התוועדנו בסוכתם וקראנו בספר התורה (שזה כמה שנים לא זכה לקריאה בו) את פר' היום והגענו כמובן עם הנשק החגיגי – ארבעת המינים.

כך, לפי התור בירכו כמה עשרות יהודים על הלולב. לפתע אני מגלה את "ר' חאצקעל בוריך" הקשיש (כפי שכינוהו יהודי בעריגסאס שלפני השואה), כולו מלא התרגשות ושמחה פנימית עצומה ומבקש בכל ליבו לברך "שהחייוני וקיימוני"...

לא ממש הבנתי מה בוער לר' חאצקל לברך שהחיינו ותומ"י ממש, עד לשני' שאכן עיני ראו ולא זר כיצד ר' חאצקל (שבירך השנה על הלולב בפעם הראשונה) זורח כולו ומברך בהתלהבות עצומה ובזעקה של ממש – "שהחייוני וקיימוני והגיעוני לזמן הזה"...

וכך סיפר לנו ר' חאצקל הקשיש מבעריגסאס באידיש הונגארית: "זוכר אנכי בשנות האור של לפני החורבן האיום כאשר היינו "קהל גדול" – קהילה חי' ותוססת ואילו עתה.. זה שנים שלא ראיתי "רעבע" מיט אזא שיינע מנין..  ולכן עבורי – "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו", אי לכך בער לי לברך לאלוקים "שהחיינו.. לזמן הזה"...

אוי רבש"ע מה הנך מתמהמה? יהודי ניצול תופת זה אשר איבד את כל משפחתו בשואה, חזר לעירו הנחרבת ונשאר בודד וערירי כל ימי חייו אך ורק בגלל שלא מצא אשה יהודיה... ומחפש כל הזדמנות להללך, לשבחך ולפארך! 

וכי לא שווה רק בשבילו לבד להביא גאולה לעולם?!...

כך, לאחר מחזה שכזה בקהילה קטנה ונידחת זו, החלטתי להגיע לשם לפחות אחת לחודש, למסור להם שיעור תורה ולהניח עימם תפילין, לקרב הניצוץ אל המאור וכו' וכו'.

הבריתות

בביקורי האחרון הרגשתי שהקרקע כבר בשלה ולאחר השיעור שוחחתי עם כמה יהודים ערלים להצילם מ"כרת" ושיבואו וייכנסו בבריתו של אאע"ה.

ת"ל הפעם המלאכה היתה חלקה ומיד שני יהודים הביעו את הסכמתם ונכונותם להצטרף לעשרות הרבות של יהודי הקרפאטים אשר עם תחיית היהודות בשנים האחרונות ת"ל כבר נימולו ובאו בברית עולם.

כעת נשארה לנו "רק" בעיית תקציב קטנה – להביא את ידידנו המוהל היקר ר' יעקב שי' גייסנוביץ' מהקצה השני של אוקראינה בטיסות פנימיות (אשר לצערנו לאחרונה נעשה מחירם "מרקיע שחקים").

הישועה מב"ב...

בחסדי השם המקדים רפואה למכה כבר ביציאה מן העיר הנני מתבשר אודות קבוצה נוספת של אורחים – הפעם אברכים יקרים מב"ב (המשתייכים לזרם הליטאי),  החפצים להגיע לביקור ולינה ב"בית הארחה – אונגוואר" החדש שלנו.

אברכי חמד אלו כטוב ליבם ביין החלו מוזילים את המזומנים עבור הבריתות הבאות בקרפאטים (ושאר הפעילות) אשר – משום מה – עדיין היו תקועים בכיסם...

יש לציין שהם עשו זאת בסבר פנים יפות ומתוך "אהבת ישראל" אמיתית ופרגון מלא ומתוך שמחה וטוב לבב וע"כ תודתנו החמה והלבבית!

כך, כעבור יומיים בלבד הגיעו היהודים הנימולים "לעשות את השבת" באוז'גאראד ולהתכונן היטב ליומם הגדול (ביום ב' "טוב" אדר א').

יש לציין שאתם עימם הצטרפו עוד שני יהודים מהשטעייטל האמור (אחד שכבר נימול אצלנו בעבר והתקרב מאד לאידישקייט וכעת עושה עבורנו עבודה מצויינת בבחי' "טופח ע"מ להטפיח" וזולתו – ר' אברהם בן ישראל – שהי' מונח אצלו שהוריו מלוהו ביום השמיני, אך בא לעשות בטוח שאכן כך. קשה לתאר את הדמעות של גיל ואת זוהר פניו כאשר יצא מחדר המוהל עם בשורה טובה שאכן הכל בסדר..).

כך נכנסו בשבוע שחלף עוד שני יהודים יקרים בבריתו של אאע"ה בבירת הקרפאטים. האחד וואלערה לשעבר (אשר לפי דבריו כינו אותו סביו בילדותו וועלוועל) ונקרא שמו בישראל "זאב וולף" וזולתו וואסיל לשעבר (רופא במקצועו) ונקרא שמו בישראל רפאל...

תם ולא נשלם, כי כעת התבשרנו על עוד יהודי בגיל העמידה מאותה עיירה המנותק לגמרי מכל זיק של יהדות (ואף רח"ל מבקר לעתים בבית תיפלה היל"ת...) שכבר השתכנע להגיע לשיעור תורה ביום ראשון הקרוב..

יהי רצון מלפני אדון כל אשר בזכותו ובכחו הגדול של רבינו המשלח "הנשמה כללית" של דורנו נצליח להציל גם נשמה אומללה זו מרדת שחת אכי"ר.

מי יתן!!!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.