מערכת COL | יום ב' טבת ה׳תשע״א 09.12.2010

חנוכה בקרפאטים: נחנך בית כנסת והוכנס ספר תורה ● תמונות

כ-70 שנה לא ידעה העיר אוז'גאראד, אונגוואר לשעבר, אירוע שכזה: חנוכת בית הכנסת המחודש והמפואר (וציון 80 שנה ליסודו), הכנסת ס"ת לעילוי נשמת אם השליח  האשה החשובה מרת חדוה פריידא טייכמן, והדלקת נר חמישי של חנוכה   לסיפור המלא  
חנוכה בקרפאטים: נחנך בית כנסת והוכנס ספר תורה ● תמונות

דומה שמאז תחיית היהדות במחוז הקרפאטים עם הגעתם בעשור האחרון של  השלוחים – הרב מנחם מענדל וחי'ה מוסיא טייכמן – לעיר אוז'גאראד ולמחוז הקרפאטים – הרי של-300 היהודים הנרגשים שהתאספו אמש לאירוע המגוון והמרגש, לא היה זה עוד אירוע נוסף של חנוכה. את ההתרגשות הגדולה, יכולת לחוש באויר, כאשר כ 70 שנה לא ידעה העיר אוז'גאראד – אונגוואר לשעבר – אירוע שכזה. גם חנוכת בית הכנסת המחודש והמפואר (וציון 80 שנה ליסודו), גם הכנסת ס"ת לעילוי נשמת אם השליח – האשה החשובה מרת חדוה פריידא בת הר"ר בן ציון אשר ע"ה – וגם הדלקת נר חמישי של חנוכה.

ספר התורה החדש נכתב ע"י בעלה של המנוחה, יבדלחט"א הרב דב טייכמן שליט"א מחשובי רבני עיה"ק טבריא, אשר אף הי' אורח הכבוד של הקהילה וחיזק את יהודי הקהילה בנאומיו והתוועדויותיו במשך השבת כולה.

חלקו הראשון של האירוע החל בסיום כתיבת האותיות באולם המפואר של ביהכנ"ס הגדול לשעבר (במקום בו עמד ארון הקודש הענק), ובתהלוכה המסורתית במרכז העיר על נהר "אוז'" המפורסם (בליווי התזמורת הצבאית לשעבר).

חלקו השני נמשך בגזירת הסרט לבית הכנסת המשופץ ע"י השליח ורבה של העיר והמחוז שי' – ומנהג ההקפות והדלקת הנר החמישי, ואילו חלקו השלישי הסתיים בסעודת מצוה לכ 200 איש ב"בית התבשיל" ובאולם המפואר "חיי שרה" ע"ש מרת שרה ע"ה רוהר (האולם ורוב שיפוץ ביהכנ"ס – תרומת משפחת רוהר היקרים שי', ישלם להם השי"ת משכורתם שלימה מן השמים).

לאחר נאומו של סגן ראש עיריית אוז'גאראד ובטרם הדלקת הנר החמישי שענינו – הארת החושך הכי גדול (כמבואר בשיחות הק'), נשא השליח נאום חוצב אשר לא השאיר כמעט עין יבשה ושיתף את הקהל הק' בהשגחה פרטית המופלאה של סגירת המעגל כאשר בערב חנוכה קיבל מא' מנכבדי הקהילה מתנה לביהכנ"ס – פמוטות עתיקות שהיו בביהכנ"ס הגדול של לבוב ובעת המלחמה הנוראה כאשר החריבו הנאצים ימ"ש את הביהכנ"ס וציוו על האוקראינים לבזוז הכל, בזז אוקראיני מקומי את הפמוטות המיוחדות הללו, ובשבוע שעבר – ערב חג החנוכה – העניק נכדו הגוי היורש פמוטות אלו לידידו היהודי – אחד מנכבדי הקהילה היהודית באוז'גאראד, שהעניקם לרב טייכמן אשר מצא לנכון להעניקם לביהכנ"ס המחודש. "הנרות הללו קודש הם" הכריז השליח, הם השמידו והחריבו את הביהכנ"ס שלנו, את העם שלנו והביאו חושך עצום לעולם, ואנו כעת נשוב ונבנה ביהכנ"ס בעיר אונגוואר (לא הרחק מלבוב). נשוב ונדליק את נרות ביהכנ"ס על אותם פמוטות המוצלים מאש. נשוב ונרים את דגל ה"עם ישראל חי" שלנו וסוכ"ס נביא גאולה שלימה לעמינו!

כולם פה אחד הסכימו שאירוע הסטורי זה, ישאיר את חותמו בקהילה לאורך זמן רב והיו אף שהתבטאו בהתרגשות שבחייהם לא יישכחו זאת אבל אנו מקווים ובטוחים שבקרוב ממש ייתקיים הפסוק (הרקום על הפרוכת החדשה של ביהכנ"ס) אותו אמר הרבי פעמים רבות מתוך בכיות שהכוונה היא על יהודי ברית המועצות: "ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצריים והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלם", בקרוב ממש

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.