מערכת COL | יום ב' חשוון ה׳תשע״א 10.10.2010

לצפות ולדמוע: ריגא הנציחה את רבבות הנרצחים בשואה ● בלעדי

הרב מנחם-מענדל ברכהן, חסיד חב"ד מריגא, הקים מוזיאון מרשים המנציח את הקהילה היהודית בלטביה שנכחדה בשואה, במעמד מרשים ומרגש ● בפני המשתתפים נחשפה תערוכת צילום ענקית, המתעדת את חיי הקהילה. על קיר זיכרון מיוחד, נכתבו שמות של יותר מ-70,000 יהודים ● העובדה שהגיעו לכאן כל-כך הרבה אנשים, מראה כי זה נורא חשוב מאוד להרבה אנשים בריגא, ולא רק ליהודים, אלא גם לגויים", אומר הרב ברכהן ל-COL ● ובצד, כשמעליו מטפטפות טיפות גשם גדולות, עמד לו אלכסנדר ברגמן, יהודי ניצול שואה בן 85. הוא הביט על הנעשה ולא יכל לעצור את דמעותיו ● בלעדי ב-COL: סיקור מלא, גלריית תמונות וכתבת וידאו לסיפור המלא  ● בפנים: כך נראית מנורת הזיכרון המדהימה שנחשפה באירוע המרגש >>>
לצפות ולדמוע: ריגא הנציחה את רבבות הנרצחים בשואה ● בלעדי
בכיוון השעון: קיר ההנצחה, המנורה, החזית, וילדים יהודיים מדליקים (צילומים: COL)

מאת חיים ברון, כתב COL

הרב מנחם-מענדל ברכהן, חסיד חב"ד העומד בראש ארגון "שמי"ר" בריגא, הקים מוזיאון מרשים המנציח את הקהילה היהודית המשגשגת בלטביה - שנכחדה בשואה, ועל-פי הרישומים מנתה 70,000 נפש.

לפני מספר ימים התאספו בריגא מאות בני-אדם, חלק עוד ניצולים יהודיים מהתקופה ההיא. הם התאספו מתחת לגשם שוטף, לפתיחת "מוזיאון ריגה".

המוזיאון נמצא במרכז ההיסטורי של העיר, סמוך לשוק המרכזי. על-פי התוכניות של הרב ברכהן, המוזיאון ישתרע על פני 1,000 מטרים רבועים.

הרב ברכהן מעריך כי המוזיאון כולו יושלם בתוך מספר שנים, כשהוא מקווה לגייס את הסכום הצפוי: 7 מיליון דולר.

המוזיאון המושלם ישלב בתוכו מספר תוכניות. כך, למשל, יהיה בו מרכז חינוכי, ספריה עשירה, סדנאות, מופעים ופעילויות תרבות אחרות.

בחלק הראשון של המוזיאון שנפתח כעת, נחשפה בפני האורחים תערוכת צילום ענקית, המתעדת את חיי הקהילה. על קיר זיכרון מיוחד, נכתבו שמות של יותר מ-70,000 יהודים לטביים שנספו בשואה.

קירות המוזיאון מתעדות את הרצח האכזרי של הקהילה. לטביה, הייתה אחד היעדים בהם נכחדו מרבית היהודים. מעל תשעים אחוז מהיהודים נטבחו על-ידי הצוררים הנאצים.

מלבד בני הקהילה המקומית, נכחו בטקס גם שגרירים מרוסיה וארצות-הברית, לצד סגן ראש-העיר בריגה.

הרב ברכהן, כאמור, עומד מאחורי הקמת המוזיאון. לאחר דברי הפתיחה שלו, הוא הזמין את ילדי המקהילה היהודית שביצעו את "שלום עליכם". בתום השירה, חשף הרב ברכהן מנורה מרהיבה, בה הדליקו נרות לעילוי-נשמת הנרצחים.

"העובדה שהגיעו לכאן כל-כך הרבה אנשים, מראה כי זה נורא חשוב מאוד להרבה אנשים בריגא, ולא רק ליהודים, אלא גם לגויים", אומר הרב ברכהן ל-COL. "אנשים יכולים לבוא לכאן ולבדוק את שמות המשפחה שלהם ושל אחרים, ואם אם נתבקש לסייע לאנשים לאתר את השורשים של בני משפחתם בלטביה, נשמח לעשות זאת", הוא אומר.

בראיונות לכלי-תקשורת מקומיים הסביר הרב ברכהן שהקמת המוזיאון היא גם לעתיד, בעיקר עבור בני נוער לטביים שלא כל-כך מכירים את ההיסטוריה. "צריכים להבטיח שמה שקרה - לעולם לא יקרה שוב. צריכים לוודאות ששנאת חינם מהסוג שהיה - לא ישוב".

ובצד, כשמעליו מטפטפות טיפות גשם גדולות, עמד לו אלכסנדר ברגמן, יהודי ניצול שואה בן 85. הוא, שמשפחתו נרצחה בשואה הארורה, הביט על הנעשה ולא יכל לעצור את דמעותיו.

צפו בכתבת וידאו מהטלוויזיה המקומית:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.