מערכת COL | יום י"ב תשרי ה׳תשע״א 20.09.2010

המחוננים והמיוחדים עפים עם הרוח ● מאמר תגובה

כל איש חינוך יודע, כי בכיתות הרגילות יושבים תלמידים אשר עפים עם הרוח, הם אינם מוצאים עצמם בכיתה בשל הכשרונות הייחודיים שלהם ● אל תתנו לילדים המיוחדים והמחוננים לעוף ברוח, תדאגו להם כי ברבות הימים הם וגם חבריהם יודו לכם בפה מלא תהילה  למאמר  האם נכון לפתוח כיתות למחוננים? ● מאמר חינוך
המחוננים והמיוחדים עפים עם הרוח ● מאמר תגובה

מנחם גוטמן, יהודי טוב עם ניסיון רב בחינוך מיוחד

נדהמתי לראות באתרים החב"דיים, מאמר השולל את כיתות המחוננים. כל איש חינוך יודע, כי בכיתות הרגילות יושבים תלמידים אשר עפים עם הרוח, הם אינם מוצאים עצמם בכיתה בשל הכשרונות הייחודיים שלהם, ואלו הילדים "המיוחדים" אשר משוייכים ללקויי למידה, ומהצד השני יושבים המחוננים אשר שאיפתם בלימוד, יצירה ועשיה, היא אחרת, אחרת לחלוטין.

תודה לבורא עולם, אשר בשנים האחרונות, גם בני הציבור החרדי אשר אני נמנה עליו, הולכים ומפנימים את הצורך הקריטי של בעלי לקות למידה, ללמוד שיעורים מיוחדים, לקבל שעות עזר, להשתייך לכיתה מיוחדת – חד-שבועית או אחרת. אולם, הצורך בכיתות מחוננים עוד לא הגיע לנחלתנו וחבל.

משרד החינוך מקציב תקציבי עתק למען המחוננים, ולא לחינם. הילדים הללו אינם רק עילויים ובעלי כשרונות, אשר תופסים במהירות את הנאמר בכיתה. אלא בעלי שאיפות אחרות לחלוטין ואסביר את עצמי.

אם הילד שלך בן העשר, החליט כי עליו להקדיש שעות רבות ללימוד, והוא רואה את הגמרא בבית הכנסת יותר מאשר את הבית, ומהצד השני בלימוד החומש ולעיתים גם את שמירת הזמנים הוא מזניח באופן קיצוני – יתכן ויש לך ילד מחונן. כמובן לא אוכל לתת את הפרמטרים המדוייקים לילד מחונן במאמר קצר זה, אבל הכיוון הוא כמו המשל – ילד אשר מקדיש לתחום עניין מסויים או לכמה תחומים, כוחות וכשרונות רבים, ומצד שני בתחומים אחרים הוא חלש במיוחד – ילד כזה דורש טיפול. לעיתים מספיקה עבורו כיתת מחוננים חד-שבועית ובמקרים אחרים יש אלטרנטיבות אחרות, ובכל מקרה בכדי להחליט מי הוא ילד מחונן, יש לעבור מבדקים מיוחדים באמצעות משרד החינוך.

אצטט ממאמר של המרכז לטכנולוגיה חינוכית, בנושא מחוננים:

"הצורך של ילדים מחוננים במענה לימודי הוא בסיסי ועמוק, ומהווה צורך קיומי שלא ניתן לוותר עליו. מחסור באתגרים ושעמום מתמשך אמנם לא פוגעים בילדים המחוננים פיזית, אבל הם יכולים לפגוע בנפשם של הילדים הללו, ובמה שמייחד אותם והופך אותם למה שהם: הסקרנות, ההתלהבות וחדוות הלמידה. דבריהם של מחוננים בוגרים מלמדים על הנזק המצטבר שיכול להיווצר לאורך השנים, שהוא לפעמים בלתי הפיך: עצלות, תסכול, התנתקות, מחסור בהרגלי למידה והרגלי התמודדות עם קשיים וכישלונות".

ובכן, הורים ומחנכים יקרים. אל תתנו לילדים המיוחדים והמחוננים לעוף ברוח, תדאגו להם כי ברבות הימים הם וגם חבריהם יודו לכם בפה מלא תהילה. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.