מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תש״ע 26.05.2010

סלונים פנתה לחב"ד: תסייעו לנו לפתור את המשבר בעמנואל

פנייה לא-שגרתית קיבלו מספר גורמים בחב"ד מחסידות סלונים: תגשרו בנינו לרב יעקב יוסף ● חסידות סלונים, עומדת בראש המאבק על בית-הספר "בית-יעקב" בעמנואל – המואשם בגזענות. הרב יוסף, התומך בלוחם הגדול בבית-הספר – יואב ללום ● הרב טוביה בלוי נטל על עצמו את המלאכה. הוא נפגש עם הרב יוסף לפגישה ממושכת ● מנחם כהן מביא את הפרטים המלאים של הפגישה ● וגם: הנכדה של הרב יוסף שלא התקבלה ל"בית יעקב" והגיעה לחב"ד לסיפור המלא
סלונים פנתה לחב
תיווך חב"די: הרב טוביה בלוי והרב יעקב יוסף ● צילומים ועיבוד: COL

מנחם כהן

פנייה לא-שגרתית קיבלו באחרונה מספר גורמים בחב"ד מבכירי חסידות סלונים: תגשרו בנינו לרב יעקב יוסף. חסידות סלונים, עומדת בראש המאבק על בית-הספר "בית-יעקב" בעמנואל – המואשם בגזענות.

הרב יוסף, בנו של הגר"ע יוסף, עומד מאחורי הלוחם הגדול ביותר בבית-הספר החסידי – יואב ללום. "על פיו ישק דבר", נוהג ללום לומר לכל מיקרופון מזדמן.

סביר להניח שגולשי COL לא-ממש בקיאים בנבכי הפרשה שמסעירה את הציבור החרדי, וטוב שכך.

במהלך החודשים האחרונים, גורמת הפרשה לחילול השם במימדים חסרי-תקדים, בתקשורת הכללית.

לא ניכנס כאן לטענות הצדדים, אבל בתמצות: ללום, העומד בראש עמותת "נוער כהלכה" הגיש עתירה לבג"צ נגד בית-הספר המפלה תלמידות ספרדיות. בית-הספר טוען כי לא מדובר על מאבק עדתי, אלא על רקע דתי בלבד.

בשבועות האחרונים נפוצו שמועות על ללום, כי הוא מתוקצב על-ידי עמותת "הקרן החדשה". מדובר בעמותה שמממנת ארגונים פרו-שמאלניים שגורמים נזק עצום למדינת ישראל. ללום לא הכחיש, אבל גם לא אישר.

"מורי ורבי הרב יוסף אמר לי לא להתראיין", השיב לעיתונאים הסקרנים.

"זו מלחמת קודש"

בחסידות סלונים הבינו שבכדי להרגיע את ללום, צריכים לקיים פגישה עם הרב יוסף, מורו ורבו. הם ניסו בתקופה האחרונה לפנות למספר גורמים מכל קצוות הקשת: מרבנים דגולים ועד פעיל הימין המיודד עם הרב יוסף, ברוך מרזל. כולם נכשלו.

בשבוע האחרון הם פנו לחב"ד. אחד מהאישים שקיבלו את הפנייה, היה הרב טוביה בלוי, ממשפיעי חב"ד בירושלים ומי שעומד בראש בית-הספר לבנות "בית-חנה".

הרב טוביה בלוי, ידיד קרוב של הרב יוסף. הידידות בניהם החלה לפני עשרות שנים, כשהרב יוסף סייע לרב בלוי במאבקים שניהל הרבי בענייני "מיהו יהודי ו"שלימות הארץ". הרב יוסף חבר כיום בוועדת הרבנים של "המטה להצלת העם והארץ".

בביתו של הרב יוסף בירושלים נערכה הפגישה. הרב בלוי הגיע לפשר ולרכך. "מדוע דווקא עמנואל", שאל הרב בלוי. "האפליה קיימת בערים נוספות", הוסיף.

הרב בלוי ניסה להסביר שהמאבק המשפטי והתקשורתי בבית-הספר – פוגע קשות ביישוב. "מדובר ביישוב מאחורי הקו הירוק וזה מחליש את היישוב", אמר. אבל נדמה שהרב יוסף לא צריך שיעור בענייני "ארץ-ישראל השלימה".

"זו מלחמת קודש, מלחמת מצווה", השיב בנחרצות הרב יוסף. "אנחנו הולכים על כל הקופה", אמר ומדבריו נשמעה נימה עצובה, כאילו רצה לומר: לא הייתי רוצה את המאבק הזה, לולא נחצה כאן קו אדום.

"חב"ד הצילה רבבות"

ומי שמכיר את הרב יוסף, יודע במה מדובר. נכדתו, לא התקבלה ל"בית-יעקב". לטענתו, משום היותה ספרדייה. היא התקבלה ב"בית-חנה" ותחל ללמוד שם מהשנה הבאה. "חב"ד – המקום היחיד שאין בו גזענות", אמר הרב יוסף. "מוסדות חב"ד, ובייחוד 'בית-חנה' ייזכרו תמיד לטובה שמקבלים כל תלמיד ותלמיד, בלי שום בדיקה בעדתו", שיבח.

זיק של שמחה ניצת בעיניו של הרב בלוי. "כך הורה הרבי", אמר. "הרבי, הרבי", נאנח הרב יוסף והחל לחזור שנים אחורה, לדבריו האיתנים של הרבי, שכמה חבל איננו יכולים לשומעם היום.

שעה ארוכה ניסה הרב בלוי לשכנע את הרב יוסף לרכך את הטון ולנסות להגיע להבנות, אבל הרב יוסף בשלו. "אלפי ילדים וילדות יצאו לשמד בגלל שלא קיבלו אותם למוסדות", אמר בתקיפות. "לולא חב"ד, המספר היה גדל באחוזים רבים", הוסיף.

היה ניכר כי הרב יוסף לא מתכוון לסגת. "נרחיב את המאבק לכל הארץ, אין שום ברירה", אמר. "אי-אפשר לתת למצב הנוכחי להימשך". הרב בלוי שמע מהרב יוסף עדויות על מקרים קשים של אפליות.

הרב בלוי סיפר על האיום של חסידות סלונים - שאם לא יהיה פיתרון לפרשה הם יעזבו את העיר. "אני יעבור לשם, עם משפחתי ומקורבי", השיב הרב יוסף.

לקראת סיום הפגישה, הציע הרב יוסף פשרה: שהאדמו"ר מסלונים יחתום על "קול קורא" שהוא נגד האפלייה בבתי-הספר החרדיים - והוא, מצידו, ינמיך את הלהבות בפרשה. הרב בלוי העביר את המסר לסלונים. טרם התקבלה תשובה.

בשיחה עם COL אישר הרב בלוי את המפגש. "אני בהחלט מודע למקרי האפליה החמורים, ניסיתי להשכין שלום". והצלחתם, שאלנו. "נקווה, בעז"ה", השיב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.