מערכת COL | יום כ"ד ניסן ה׳תש״ע 08.04.2010

קוגעל ירושלמי אמיתי, עוגת שוקולד חלומית ● מתכון מסביב לעולם

במדור "מתכון מסביב לעולם", אנו מארחים השבוע את השליחה לעיר חולון, הגב' מירי גורליק ● המתכונים שלה: קוגעל ירושלמי אמיתי, ועוגת שוקולד מפנקת ● וגם: היא מספרת מהו ה"שיעור צ'ולנט" הפופולארי שמוסר בעלה הרב ירחמיאל, חושפת כי שלוחים חדשים יגיעו בקרוב לשכונות רבות בחולון, מספרת על הניגוד בין גירוש במקל לשליחות ב"עיר הילדים", ובמי גלום פוטנציאל אדיר  למתכונים
קוגעל ירושלמי אמיתי, עוגת שוקולד חלומית ● מתכון מסביב לעולם
המתכונים
מאת: שושנה מנדלסון, COL

 כמה מילים על המטבח הישראלי 

המטבח הישראלי משקף את החברה הישראלית על שלל קהילותיה ועדותיה. המטבח הישראלי הוא ביתם של שפע מתכונים ומאכלים אשר ליוו את חזרתו של העם היהודי לארץ ישראל. הוא משמש כמין קיבוץ גלויות וכור היתוך של כל המטבחים בעולם. הבישול הישראלי תלוי במידה רבה בארץ מוצאו של הטבח/ית.. אך יחד עם זאת, אני מוצאת את עצמי שואבת לא רק ממתכוניה המעולים של אימי שתחי' (שהם ללא ספק הציר המרכזי במטבח שלי) אלא גם מאחותי, מגיסותיי, חברותיי לעבודה, שכנות ומכרות. זהו בעיני הייחודיות של המטבח הישראלי, עשיר ומגוון כפי שרק פסיפס אנושי הנמצא בארץ יכול לייצר ולתת.

2 המתכונים הבאים שואבים ממקורות אלו, קוגל ירושלמי ממטבחה של אמא, ועוגת שוקולד מהירה לכל הנשים העסוקות שרוצות לפנק את בני ביתן לכבוד השבת, את המתכון קיבלתי מחברה לעבודה.

קוגעל אטריות ירושלמי

 מוצרים

1) חבילה אטריות דקות  400  גר'

2)  3 ביצים

3)  כוס סוכר

4)  כף מלח

5)  חצי כפית פלפל שחור 

 אופן ההכנה 

מרתיחים בסיר 4  ליטר מים + כף מלח, מוסיפים את האטריות ומבשלים  כ-7 דקות, מסננים את האטריות ומחזירים לסיר.

מכינים קרמל:

שמים במחבת  2 כפות סוכר + שליש כוס שמן ומשחימים על אש בינונית.

יוצקים את הקרמל על האטריות ובוחשים.

מוסיפים 3 ביצים, כף מלח, חמש כפות סוכר וחצי כפית פלפל שחור, ומערבבים היטב.

יוצקים את התערובת לתבנית בינונית ואופים במשך שעה בחום של 180 מעלות.

עוגת שוקולד מהירה ומפנקת

 מוצרים   

לעוגה:

1)  4 ביצים

2)  כוס ורבע קמח

3)  1 אבקת אפיה

4)  כוס שוקולית

5)  כוס שמן

6)  3/4 כוס סוכר

7)  חצי מיכל שמנת מתוקה או ריץ' (לגרסת פרווה) 

לציפוי:

8)  חצי מיכל שמנת מתוקה או ריץ'

9)  100 גר' שוקולד מריר 
 
 אופן ההכנה 

לערבל את כל חומרי העוגה, לצקת את התערובת לתבנית בינונית ולאפות בחום של כ180 מעלות כ- 45 דקות. 

להכנת ציפוי, קרם שוקולד מבריק:

חצי מיכל שמנת מתוקה או ריץ' (נשאר מלפני-כן..), 100 גר' שוקולד מריר.

להרתיח, לבחוש קלות וכשהעוגה עדין חמה, לצקת עליה את קרם השוקלד. 
 
 
 קצת על השליחות   

מקום שליחות: חולון, ישראל 

מספר שנים בשליחות: 10 

על הקהילה המקומית: לפני כעשור, עת הגענו לעיר, הוכרזה חולון כ"עיר הילדים". חשבנו שזה ממש בהשגחה פרטית, כי תמיד ראינו בעיני רוחנו את האתגר והפוטנציאל הגדול  הגלום דווקא בילדים ובנוער, כפי שהתווה לנו הרבי את הדרך בשלל שיחות והתייחסויות ושימש בפועל כמוביל המהפכה ששמה את הילדים והנוער במרכז החיים. הרבי הרבה לתת תשומת לב דווקא לאוכלוסייה זו - אלו שבהם טמונה ההמשכיות והקיום של הדור הבא.

חולון אכן מתאפיינת בעשור האחרון כעיר שהצליחה למתג את עצמה מחדש, בזוגות צעירים, ילדים וילדות הגודשים את הפארקים הרבים בשבתות, חגים וחופשות, וידינו מלאות עבודה ב"ה.

זכינו ובעירנו מכהן פאר כרב העיר, רב חבד"י חסידי, הרה"ג יוחנן גוראריה, שנשלח ע"י הרבי בשנת תשל"ו בקבוצת השליחים לאה"ק. בעיר מכהנים רבנים חבדיי"ם נוספים: הרבנים פינקוביץ', נחימובסקי, אלטהויז, הלפרין, פלדמן ומירלשוילי. כשהגענו, לא היה זה אל ארץ לא זרועה. כבר היו קיימים כאן בית כנסת חב"ד, מקווה חב"ד וגן ילדים שע"י בית חב"ד קרית בן-גוריון בראשות הרב סטהון. כך נהננו מסביבה תומכת ומקבלת פנים חמה ולבבית. כיום ישנם מוסדות חינוך נוספים, מצוינים ב"ה בראשות הרב דוד גוראריה, חיידר על טהרת הקודש וכולל.

שדה השליחות כאן קיבל תנופה עם בואו של הרב מנחם שטנברגר שליח לשכונת ח'300, בשנה הקרובה עומדים להצטרף זוגות צעירים נוספים שיכהנו כשלוחים בשכונות נוספות, ויחד נפעל את השליחות העיקרית שהטיל עלינו הרבי, לקבל פני משיח צדקנו בקרוב ממש.   

אופי הפעילות: הפעילות מקיפה את כל הגילים ועונה לצרכים מרובים. משירותי דת וחינוך ועד עזרה וחסד לנזקקים. אנחנו פונים לקהל יעד מגוון, ומשתדלים להתאים את אופי הפעילות למקום ולאנשים. ותמיד יש גם אתגרים משולבים, כמו ליל הסדר הציבורי שזה עתה חגגנו עשור לקיומו, המורכב ממבוגרים, בודדים, משפחות וילדים, והרבה צעירים וצעירות. צריך לגשר על כל הפערים וב"ה, אנשים יצאו מרוצים ושמחים וניגשו להודות בחום, מלאי הכרת הטוב לשפע הגשמי והרוחני שקיבלו כאן בתרכיז לילי אחד.

בעלי שיחי' מוסר שיעורי תורה במשך כל ימות השבוע, אם זה בבתי עסק ואם זה לקבוצות ייעודיות כמו אברכים, בני נוער, נשים, ועוד. שיעור מיוחד שייסד בעלי, שמקפיד מאוד על הקביעות והרמה הגבוהה של השיעורים, הוא שיעור 'ליל שישי' שזכה לכינוי 'שיעור צ'ולנט'.. בו יושבים אברכים לצד צעירים, דתיים ושאינם דתיים, סביב שולחן התוועדות עם סלטים ומיני מזונות ו..סיר מהביל של צ'ולנט מביא עימו את טעמי השבת והאווירה הרוחנית הנפלאה של לקראת שבת. בשנה האחרונה אף פתחנו מנין קבוע בימות השבוע בבית חב"ד, המנוהל ביד רמה ע"י השליח ועם הרב דוד ביטון ומכל האזור מגיעים ואוהבים להתפלל דווקא בבית חב"ד, המאחד תחתיו את כל העדות וכל החוגים (ממש כמו המטבח הישראלי..) באהבה ובשמחה.

אני, כמתבקש מתעסקת בעיקר בתחום הנשי: טהרת המשפחה, חינוך ונתינה עד לשעות הקטנות של הלילה. אני מעורבת מאוד אישית ביצירת הקשרים וטיפוחם עם ידידי בית חב"ד ובמיוחד עם נשותיהם וילדיהם. זה עיסוק מרגש ואינטנסיבי לאורך כל ימות השנה, ובמיוחד לפני חגים. 

כמו כן יש פעילות עניפה לילדים ונוער בדוגמת קבלות שבת המוניות הנערכות במשך השנה במתנסי"ם, ימי פעילות מרוכזים, פעילות בבתי-הספר, שיחות היכרות והידברות, סיורים וסדנאות בשיתוף מיטב הנוער שלנו מכפר חב"ד, פעילות בקרב העולים החדשים ועוד...  

מסר: את החושך לא מגרשים במקל, כי אם בתוספת אור ואהבה. זו עבודה ויגיעה עצומה, אבל חיוך של ילד ולב מתרחב של אישה שזה עתה הדליקה נרות לראשונה בחייה, נותנים סיפוק וכוח להמשיך וביתר שאת, עד כי יבוא גואל, ונמלא שליחותינו כראוי.

אתר בית חב"ד: www.holon.co.il
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.