מערכת COL | יום ב' ניסן ה׳תש״ע 17.03.2010

"הציורים שלי נמכרים מעצמם. אני רק יושב ולומד" ● מיוחד ל-COL

ר' מנחם-מענדל כספינוב, תושב העיר צפת שלמד ציור במכללה לאומנות במוסקבה, הוא האורח השבועי שלנו במדור הפופולרי "אחד משלנו" ● הוא מספר על הציור שמרגש בכל פעם מחדש את כל התיירים, מסביר באיזה נושא הוא מתפלפל עם הלקוחות החב"דיים, האם יש קשר בין חסידות ואומנות ומה המסר שהוא מנסה להעביר באמצעות ציוריה של צפת העתיקה ● ראיון עם חסיד מיוחד ● וכמו בכל שבוע: הנחה משמעותית שלא שווה לפספס, רק לגולשי COL  לסיפור המלא
"יש קשר הדוק בין חסידות לאומנות". כספינוב לצד ציוריו, השבוע

מאת: מנדי ריזל

האורח השבועי: מנחם-מענדל כספינוב.

שם החנות: היות ואין לי חנות משלי אלא רק מקום מיוחד בו אני עומד, בסמטאות הציוריות של צפת העתיקה, אני קורא לעסק שלי "התערוכה הניידת".

שנת הקמה: ה'תשס"ט - 2009.

מה ניתן למצוא: ציורים מיוחדים של חסידים, של כלייזמרים או של נופי צפת. הציורים מודפסים באיכות גבוהה מאוד על נייר אומנים מיוחד, ועל כל הדפס אני עובר מעט עם צבעי קרש מיוחדים.

למי מיועדת החנות: בעיקר לתיירים מכל רחבי תבל הבאים להתרשם מעיר הקודש בקבוצות או באופן פרטי. במשך הזמן פגשתי תיירים מאמריקה ומרוסיה, מברזיל ומאוסטרליה, ארגנטינה וקנדה ועוד.

מסר: בכל ציור אני מעביר מסר שונה. דרך ציורי העיר צפת אני רוצה להעביר את הקדושה של העיר, את הרוחניות שבה. שתייר שיקנה את התמונה ויתלה אותה על קיר ביתו יזכר דרכה בארץ הקודש, עד שזה, אני מקווה, ישפיע עליו ברוחניות.

בציור של החסיד אני רוצה לבטא שיהודי בכלל, וחסיד בפרט, צריך להיות מחובר עם הספר - דבר ה'. הציור של חסיד לומד מבוסס על פתגם האדמו"ר הריי"ץ, שאמר: "כשם שאי-אפשר לחסידות בלי חסידים, כך אי אפשר לחסידים בלי חסידות"...

בציור של אנ"ש הצועדים רגלי לליובאוויטש (ראה תמונה) ניסתי להמחיש איך שחסידים הולכים ומתבוננים בדרך בענייני אלקות, כפי שהם מוסברים בחסידות. כשחסיד מתבונן בעניינים אלו, הוא רואה וחש אלקות בכל העולם. לכן בציור עצמו שמתי במקום שמיים את כתב ידו של הרבי האדמו"ר האמצעי, ובמקום הקרקע את כתב ידו של המעתיק מספר "שער ייחוד" - שני כתבים אלו מדברים אודות ההתבוננות הרצויה.

המיוחדות בשילוב שבין איש עסקים וחסיד חב"ד: למען האמת אינני מחשיב את עצמי כלל כאיש עסקים ואני רחוק מזה. אלא שבהשגחה פרטית גיליתי מקור הכנסה שיעזור לי במצב הכלכלי הנוכחי. אני בסך-הכל יושב ליד התמונות ולומד חת"ת, רמב"ם או התוועדות של הרבי ושומע ניגונים, והציורים נמכרים מבלי שאטרח ואגש בעצמי לתיירים, אלא הם פונים אלי מעצמם.

אני משתדל תמיד שיהיה באמתחתי וורט חסידי או אמרה מהרבי, דברים המעוררים את הלב באמונה ובטחון בהשם או נחיצות העניין ללמוד חסידות חב"ד וכו', כדי שיהיה לי לומר לבעלי החנויות שסביבי או לתייר שיפתח עימי בשיחה. אני עושה זאת כי אני רואה את עצמי כנציגו של הרבי ברחוב בו אני עומד ומוכר. גם אם לא אדבר אם אף אחד, אני חושב שעצם העובדה שתייר יראה יהודי דתי שיושב ואומר תהילים או לומד, יכול לפעול לטובה.

הלקוחות החב"דיים: עם לקוח חב"די יש לי נושא שיחה על חסידות ורבי. הלקוחות החב"דיים גם מנסים לאבחן את דמותו של החסיד שבציור ומתפלפלים לגבי זהותו.

אפיזודה מעניינת: בציור של החסיד הישיש, רציתי לבטא דמות של חסידית עם פנימיות עשירה. נעזרתי בתמונותיהם של ר' מענדל פוטרפס ור' בעקרע חן וחסידים נוספים. ניסתי לערבב את כולם יחד. המעניין הוא שזה הציור שהכי נמכר וכל אחד מספר לי שהוא מרגיש כאילו הוא מדבר אליו. אחד אומר שזה מזכיר את אביו, לשני זה מזכיר את הסבא וכו'. אחרים אומרים שהם מרגישים רגש יהודי עמוק בהתבוננות בציור וכו'. רק לאחר ששמעתי זאת ברציפות, הבנתי שהצליח לצייר חסיד אמיתי.

האם יש קשר בין חסידות לאומנות? וודאי, קשר הדוק. אני מוסר מידי פעם הרצאות בעניין מחומר שאספתי בנושא מספרי הרביים. יש בהחלט קשר מעניין מאוד בהתייחסות של תורת חסידות חב"ד לאומנות, ולא רבים מודעים אליו.

כתובת: רח' אלקבץ (סמטת הגלריות בעירהעתיקה בצפת), ליד בית הכנסת "קוסוב", מול "מרכז הקבלה".

טלפון: 04.6999011, 050.7726689

אימייל: [email protected]

זמן פתיחה: משעה 1 בצהריים עד שעת מנחה. בימי שישי מ-10 עד 2.

הנחה לגולשי COL: עד חג השבועות הנחה של 10% בקניית ציור אחד. בקניית שני ציורים תנתן הנחה של 20%.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.