מערכת COL | יום ח' כסלו ה׳תש״ע 25.11.2009

מי היה השווער של הצמח צדק? ● הערט א'מעשה

כשראה בני הקטן את הכותרת דלעיל הוא פנה אליי בטרוניא על שאני מזלזל בקוראים. "מי לא יודע מי היה השווער של הצמח צדק? כל ילד ב'חדר' יודע זאת!", התלונן בני. "בני יקירי", עניתי לו, "אתה תמים. לצערנו הרב, כמחצית מהקוראים את הכתבה אינם יודעים מי השווער של הצמח צדק" ● "השווער של הצמח צדק", הוא רק דוגמא קטנה , למצב השורר בקרב רבים מחסידי חב"ד, ולא דווקא המתגוררים בכפר חב"ד, שאינם יודעים דבר וחצי דבר אודות חסידות חב"ד, תולדותיה ואדמו"ריה ● מאמר נוקב עם תובנות רבות מאת הרב יוסף יצחק קמינצקי  לסיפור המלא
מי היה השווער של הצמח צדק? ● הערט א'מעשה
ציון כ"ק אדמו"ר האמצעי בניעזין, ששופץ לאחרונה ● צילום: ארכיון COL

מי היה השווער של הצמח צדק? ● הערט א'מעשה 
מאת הרב יוסף יצחק קמינצקי

כשראה בני הקטן את הכותרת דלעיל הוא פנה אליי בטרוניא על שאני מזלזל בקוראי 'הכפר של הרבי', "מי לא יודע מי היה השווער של הצמח צדק? כל ילד ב'חדר' יודע זאת!", התלונן בני. "בני יקירי", עניתי לו, "אתה תמים. לצערנו הרב, כמחצית מאלו שאוחזים ברגע זה את העיתון הנכבד וקוראים את הכתבה אינם יודעים מי השווער של הצמח צדק".

ולמה נטפלתי ל"שווער של הצמח צדק"?! כי במו אוזניי שמעתי איך ילד שואל מאביו, אחד העסקנים הנכבדים בחב"ד, את השאלה הזאת. לא מדובר באדם שהצטרף רק לאחרונה לשורות חב"ד, מדובר באחד שנולד למשפחה חב"דית, למד בתומכי תמימים, שהה כמה שנים ב-770, והאיש לא ידע את התשובה לשאלה הכל-כך פשוטה "מי היה השווער של הצמח צדק?". (לא שאלו אותו מי השווער של אדמו"ר האמצעי, אדמו"ר המהר"ש, אדמו"ר הרש"ב, או אדמו"ר הריי"צ – אלו שאלות קשות מידיי עבורו – שאלו אותו בסך הכל על השווער של הצמח צדק(.

"השווער של הצמח צדק", הוא רק דוגמא קטנה , למצב השורר בקרב רבים מחסידי חב"ד, ולא דווקא המתגוררים בכפר חב"ד, שאינם יודעים דבר וחצי דבר אודות חסידות חב"ד, תולדותיה ואדמו"ריה. שיא האבסורד היה כשנתקלתי בעסקן חשוב, מהזן החדש של העסקנים, המייצג את חב"ד במקומות שונים וכו', שגם את סדר הרביים, מי היה הראשון ומי בא אחריו, אינו יודע.

בסיפור נוסף של "גאונות", נתקלתי באחת הנסיעות לרוסיה עם קבוצה של חסידים נכבדים. הגענו לעיירה ליוזנא שברוסיה הלבנה, מקום בו החלה נשיאותו של אדמו"ר הזקן ובה ייסד את חסידות חב"ד. עצרנו ליד אחד הבתים העתיקים בעיירה ואמרתי לנוכחים שיתכן וזה היה ביתו של אדמו"ר הזקן, וכאן היה הסיפור הידוע עם החסיד ר' שמואל מונקעס, שתלה עצמו על משקוף ביתו של הרבי. לאחר שסיימתי את דבריי ניגש אליי אחד המכובדים שי' בפנים רציניות ושאל אותי: "תגיד, מה הסיבה שר' שמואל מונקעס התאבד?". בתחילה לא קלטתי את דבריו, ושאלתי אותו: "מי אמר לך שהוא התאבד?". "אתה אמרת הרגע שהוא תלה את עצמו!", השיב. (ואם אתה הקורא לא פורץ ברגע זה בצחוק אדיר, הרי שאתה (או את) לוקה באותה תסמונת עליו נסוב מאמר זה).

וכי תאמרו, מי אמר שחסיד חב"ד חייב לדעת את תולדותיהם של רבותינו נשיאינו ותולדות חסידות חב"ד?! הנה אנו רואים שיש עסקנים נכבדים "שפיץ-חב"ד" שאינם יודעים דבר וחצי דבר מחסידות חב"ד ואדמו"ריה, והדבר לא מפריע להם לייצג את חב"ד בעוז ובגאון.

במקום לענות תשובה לשאלה הבנאלית הזאת, אביא קטע ממכתבו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, בו הוא מספר על התהליך שעבר כל אברך צעיר שרצה להצטרף לחסידות חב"ד בימיו של הצמח צדק. את תקופת החינוך הראשונה היה עושה האברך במחיצתו של החסיד הידוע ר' הלל מפאריטש. דרכו בחינוך של ר' הלל הייתה מיוחדת בכך, שבשבועות הראשונים לבואו של הצעיר היו עוסקים אתו אך ורק בסיפורים מרבותינו נשיאינו הקדושים. רק אח"כ עברו ללימוד החסידות ודרכי החסידות.

כאשר היו שואלים את ר' הלל מדוע הוא מקדיש זמן ארוך כ"כ לסיפורים ולא מתחיל מיד בלימוד תורת החסידות והדרכה חסידית, הוא היה עונה: תחילת וראשית עבודתו הרוחנית של היהודי הוא: "אדם כי יקריב מכם", כפי המבואר בחסידות. אבל לפני שניגשים לעבודת הקורבנות חייבים קודם כל להיות "אדם". וכיצד הופכים ל"אדם"?! עושים זאת ע"י הסיפורים, כי הם היסוד והשורש! וכשם שתורתנו הקדושה מתחילה בספר בראשית ובספר שמות שרובם סיפורים אודות התהוותו של עם ישראל, ורק אח"כ מגיעים לחלק העיוני של התורה, כך גם לפני שמתחילים לעסוק בתורת החסידות ודרכיה, צריכים להתחיל בסיפורים אודות רבותינו נשיאינו, ורק אז אפשר להתחיל בעבודה הרוחנית של "אדם כי יקריב מכם".

אבל בואו נשים לרגע את דרכי החסידים והחסידות בצד, ונדבר על הנוהג המקובל בעולם, ולאו דווקא בעולם החסידי. כאשר מישהו מתקבל להיות חבר בארגון כלשהו, חלה עליו החובה האלמנטארית, לדעת משהו על הארגון שהצטרף אליו, כגון, מהי מטרת הארגון, מי ייסד אותו ומי היו ממשיכי דרכו של המייסד. לא יתכן שאדם יצטרף לארגון ולא ידע דבר וחצי דבר לשם מה הוקם הארגון. אנחנו, חסידי חב"ד, משתייכים לארגון החשוב ביותר הקיים כיום בעולם. האם כחבר בגוף חשוב זה לא חלה על כל אחד ואחת החובה לדעת לפחות בידע בסיסי ובהכרה שטחית, מי ייסד את הארגון הזה, לשם מה ייסדו אותו ומי היו ממשיכי דרכו של המייסד?!

קחו את הדמוקרטיה הגדולה בעולם, ארצות הברית, מי שרוצה להצטרף לאומה זו ולהפוך לאזרח אמריקאי, חייב לעבור מבחן ידע בסיסי בהיסטוריה ובחוקה של ארצות הברית. אם אתה נכשל, אתה לא מקבל אזרחות. ואם בארצות הברית כך, בחסידות חב"ד על אחת כמה וכמה.

ואם ישאל השואל ומה לכל זה ולכפר חב"ד, הרי זו בעיה חב"דית כלל-עולמית?!

התשובה לכך היא כי כפר חב"ד הוא הריכוז החב"די היחיד בעולם שלהנהלת הכפר יש שליטה על הבאים בשעריו.

אז אולי נעשה ניסיון, מהיום והלאה כל תושב חדש הרוצה להצטרף לכפר יהיה חייב לעבור מבחן קצר בתולדות חב"ד, וכשיעמוד במבחן יזכה להתקבל כחבר בקהילה החשובה ביותר בעולם. אם זה טוב לאמריקה, למה שזה לא יהיה טוב לכפר חב"ד.

ועוד הערה קטנה לפני סיום: גם לילידי הכפר ותושביו הותיקים, שיהיו פטורים מהמבחן, לא יזיק לדעת את ההבדל בין כפר חב"ד לאחיעזר וצפריה...

והעיקר שכחתי, השווער של אדמו"ר הצמח צדק הוא אדמו"ר האמצעי.

(כתבה העומדת להתפרסם ב"הכפר של הרבי", שייצא לאור בקרוב)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.