מערכת COL | יום כ"ד אייר ה׳תשס״ט 18.05.2009

המקל והגזר של ההוצאה לפועל ● מידע לציבור

לידיעת החייבים: אתמול נכנס לתוקפו החוק המאפשר להוצאה לפועל לשלול לכם את רישיון הנהיגה והדרכון, ואף להגביל את כרטיס האשראי • ההקלות: לא ניתן יהיה לפנות משפחות מבתיהן או לעקל מחשבים  לסיפור המלא
המקל והגזר של ההוצאה לפועל ● מידע לציבור
דורית גבאי, 'מעריב'

אתמול נכנס לתוקפו החוק המאפשר לרשמי ההוצאה לפועל לשלול רישיון נהיגה ודרכון ולהגביל את כרטיס האשראי. הסנקציות החדשות חלות נגד כל חייב שחובו עומד על 500 שקל ומעלה.

במשך שנים רבות התקשתה מערכת אכיפת החוק לאכוף את פסקי הדין שהיא עצמה פסקה לחובת הנתבעים. בתי המשפט פסקו על הצד המפסיד לפצות את הצד הזוכה, אולם זה השתמט מתשלום. הזוכה פנה להוצאה לפועל בתקווה כי תסייע לו לממש את זכויותיו, אולם נתקל במכשול נוסף: ההוצאה לפועל קרסה תחת העומס, הרשמים לא היו בעלי סמכויות מספיקות, והזוכה נותר חסר אונים על אף שהחוק היה לצידו.

היקף החובות הרשומים בהוצאה לפועל נכון ל־2008 נאמד בכ־100 מיליארד שקל, ומספר התיקים עומד על ‭2.7‬ מיליון. כחצי מיליון תיקים נוספים ככל הנראה ייסגרו והחובות יימחקו, שכן לא נערכה בהם פעולה לגביית החוב במשך יותר משנתיים.

הרפורמה החדשה נועדה לגבות את החובות במהירות. עם זאת, הרשם יוכל להפעיל את הסנקציות רק אם הוכח שבעל החוב אכן השתמט מהתשלום. כשמדובר בחוב של עד עשרת אלפים שקלים, יינקט הליך מזורז: מערך הגבייה בהוצאה לפועל יוכל לעקל את כלי הרכב של בעל החוב וכן כספים ששייכים לו. רשם ההוצאה לפועל יוכל לצוות על מוסדות שונים כמו חברות סלולר, בזק, בנקים, רשם החברות ועוד, למסור לו מידע על אודות נכסיו של בעל החוב וח־שבונות הבנק שלו לצורך עיקול, ללא צו־רך בחתימה על ויתור על סודיות מצד בעל החוב. גופים נוספים שניתן יהיה לקבל מהם מידע אישי על בעל החוב: רשם כלי השיט, רשם כלי הטיס, חברות ביטוח, מרשם מק־רקעין וכונס הנכסים הרשמי.

הרפורמה נועדה גם להגן על בעלי החוב: החל מאתמול ניתן יהיה להוציא פקודות מאסר רק נגד חייבים שחובם עומד על יותר מ־‭2,000‬ שקל. עד כה נאסרו בעלי חוב ללא הגבלה על סך החוב.

בשנת 2007 הוגשו ‭367,576‬ בקשות לצווי מאסר נגד בעלי חוב. מתוכן, ‭195,626‬ בק־שות הופנו לטיפול המשטרה, ו־650 בעלי חוב נאסרו. בעוד כשנתיים תבוטלנה פקודות המאסר לחלוטין, שכן במסגרת הרפורמה הוחלט להימנע משלילת חירותם של החייבים, ולהסתפק בשלילת זכויות אחרות. בעוד ארבע שנים ייבחן מחדש נושא צווי המאסר.

מעתה ייאסר גם לעקל את הפריטים הבאים: מחשב ומדפסת, מכונת כביסה, מכשיר טלוויזיה או רדיו, טלפון נייד או נייח - זאת בתנאי ששוויו של המכשיר אינו עולה על סכום מסוים שייקבע בתקנות. מנגד, ניתן יהיה לעקל מכשירים אלה אם רכישתם היא שיצרה את החוב שבגינו הוטל העיקול.

במסגרת הרפורמה לא יוכלו הבנקים לפנות מהדירה חייבים שלא פרעו חוב משכנתא. הבנקים נדרשים מעתה להעניק לבעלי החוב דיור חלופי למשך תקופה מקסימלית של שנה וחצי. על פי נתוני הבנקים, יותר מ־700 משפחות מפונות מביתן מדי שנה בשל פיגור בתשלום המשכנתא, אך עמותת ידיד מדווחת על ‭1,500‬־‭2,000‬ משפחות שמפונות מדי שנה מבתיהן.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.